پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

آرسنال به فابرگاس می بالد، اما...


آرسنال به فابرگاس می بالد، اما...
به محض اینکه استون ویلا گل دومش را نیز در دقایق آخر مسابقه خود با چلسی در دروازه حریف جای داد و پیروزی صفر-۲ خود را در آخرین دیدار از هفته پنجم لیگ برتر فوتبال انگلیس قطعی کرد، رومن آبراموویچ مالک میلیاردر و روسی چلسی استادیوم ویلاپارک بیرمنگام را ترک کرد و برای چند دقیقه پایانی در آنجا نماند.
این می توانست معانی متفاوتی را داشته باشد اما اگر نظر خوزه مورینیو مربی پرتغالی چلسی را بپرسید مفهوم خاصی را نباید در این امر جستجو کرده و او رفته است چون نتیجه نهایی مشخص بوده و دلیلی برای ماندن نداشته است: «من نمی توانم (آبراموویچ) را محکوم و ملامت کنم به این خاطر که زود از ورزشگاه رفته است. او ناامید شده بود. مالک یک باشگاه مختار است که هر موقع خواست بیاید و هر موقع لازم دید برود. خود من وقتی به تماشای بازی دوستانه اخیر تیم های ملی انگلیس و آلمان رفته بودم ۱۰ دقیقه مانده به پایان مسابقه استادیوم (ویمبلی) را ترک کردم زیرا می ترسیدم به ترافیک بخورم. هیچ معنای خاص و اضافه ای هم نداشت.»
مورینیو بر این اعتقاد است تیمی که یکشنبه شب صفر-۲ به استون ویلا باخت و صدرنشینی لیگ را از دست داد و با امتیازی برابر با لیورپول آرسنال و اورتون و تفاضل گل ضعیف تر به رده چهارم تنزل کرد، ایرادی نداشته و بد کار نکرده و آنچه باعث ثبت این نتیجه شده بد اقبالی چلسی و کار عالی و تلاش فراوان مردان مارتین اونیل ایرلندی بوده است: «باید به ویلا تبریک بگویم زیرا با همان تک اشتباهی که ما روی یک کرنر در شروع نیمه دوم داشتیم به ما گل زدند و از آن تا پایان حفاظت کردند و یکی را نیز بر آن افزودند، در این سطح از مسابقات ما نباید روی کرنر این طور بدون پوشش عمل می کردیم.
با این وجود در مجموع خوب بودیم. مشکل ما این است که به باختن عادت نداریم. شاید این حسن را داشته باشد که با افزایش تلاش برای پرهیز از شکست برنده اکثر مسابقات مان باشیم اما ما را به کلی با فرهنگ باختن و چگونگی کنار آمدن با این واقعه غریبه ساخته است. ما بعد از هر شکست واقعاً رنج می بریم و چون باخت هایمان اندک بوده این رنج بیشتر است.»
● رقابت چهارجانبه
همان طور که پیشتر آمد حالا لیورپول و آرسنال توانسته اند بالاتر از چلسی ظاهر شوند و منچستریونایتد کم تحرک را نیز که فقط حائز رتبه هشتم جدول است، پشت سر بگذارند و اگر در ۴-۳ سال اخیر رقابت قهرمانی در لیگ انگلیس به چلسی و منچستر ختم می شده، شاید امسال کورسی ۴ تیمی و رقابتی چهارجانبه را شاهد باشیم.
مربی سابق پورتو منکر این احتمال قوی نیست: «لیورپول خرج زیادی کرده و آشکارا قوی تر شده است و جوانان آرسنال به مرحله بهره دهی رسیده اند. این چنین است که امسال مدعیان قهرمانی بیشتر شده اند و کار بسیار سخت تر شده است و به تبع آن از این پس شمار باخت های مدعیان قهرمانی نیز بیشتر خواهد بود. بازی برابر استون ویلا نیز در این موقعیت از فصل سخت تر است زیرا آنها آماده ترند حال آن که برای تیم های بزرگ هفته پنجم لیگ هیچگاه زمان مناسبی برای اوجگیری و ارایه بهترین بازیهای شان نبوده است و برای این مهم به زمان طولانی تری نیاز دارند.»
شاید هم ویلاپارک به یک محل طلسم شده برای آبی های لندن بدل شده باشد زیرا از ۱۹۹۹ به بعد در آنجا به پیروزی نرسیده اند. این بار در غیاب لمپارد جدیدترین مصدوم در اردوی چلسی (که قوای ضربتی این تیم را به حداقل رسانده بود) استون ویلا با دوندگی بیشتر به آنچه می خواست رسید و با گل های زاک نایت و گابریل اگبون لاهور در اوایل و انتهای نیمه دوم شوک بزرگی به تیم مورینیو وارد کرد، شوکی که این مربی غیرمتعارف و ۴۴ ساله پرتغالی حتی وقت ندارد روی آن کار کند زیرا از دیروز مهاجرت موقتی ۱۶ بازیکن چلسی به اردوهای ملی کشورشان برای شرکت در بازیهای ملی متعدد هفته آینده آغاز شد و مورینیو و دستیارش استیو کلارک هر طرحی هم که بریزند، عوامل اجرای آن یعنی بازیکنان شاخص و نامدار تیم زودتر از پنجشنبه و جمعه هفته بعد به استمفوردبریج باز نخواهند گشت.
● ابزار قهرمانی
اگر چلسی با ذائقه ای تلخ به تعطیلات ۱۲ روزه لیگ گام نهاد آرسنال در نقطه مقابل با شادی دست به این کار زد زیرا یکشنبه شب یک-۳ پورتس موث را برد و با استمرار بخشیدن به شروع بدون شکست اش در فصل جاری به رده دوم ارتقا یافت و اگر بازی عقب افتاده اش را ببرد ۳ امتیاز از مردان مورینیو پیش خواهد افتاد.
آرسن ونگر معتقد است تکامل سسک فابرگاس هافبک اسپانیایی و جوان آرسنال امسال به طور کامل تحقق می یابد و این تیم قادر به کسب عنوان قهرمانی خواهد بود تا ثابت شود برای این مهم نیاز به خرج های میلیونی نیست. فابرگاس ۲۱ سال بیشتر ندارد اما ۴-۳ سالی است که به عنوان نگین جوان و درخشان مرکز خط میانی توپچی ها جلب نظر می کند. گلی که او طی پیروزی بر پورتس موث به ثمر رساند، تعداد گل های او را به عدد ۴ طی ۶ مسابقه آخر آرسنالی ها رساند حال آن که هافبک سابق بارسلونا در کل فصل پیش همین تعداد گل به ثمر رسانده بود.
● قیاس با اسکولز
مربی فرانسوی و معمولاً متین آرسنال معتقد است فابرگاس حالا چنان پخته و مسلط شده است که آرسنال را قادر می سازد بر سر عنوان قهرمانی رقابت پایاپایی را با چلسی، منچستریونایتد و لیورپول داشته باشد و چه بسا در این رقابت پیروز هم بشود. از نظر مربی سابق موناکو توانایی های خاص فابرگاس او را شبیه به پل اسکولز از منچستریونایتد می سازد که هم یک بازیساز است و هم کسی که جلو می رود و در صورت لزوم خودش گلزنی می کند: «ویژگی های اسکولز را در فابرگاس زیاد می بینید و کافی است که دقت داشته باشید و حتی از نظر قد و وزن هم شباهت هایشان محسوس است.
مردم فراموش کرده اندکه فابرگاس چقدر جوان است ولی او هوشی را به کار می گیرد که حتی از بزرگترها هم دیده نمی شود. فیلمی از بازیهای فابرگاس جمع و تهیه کرده ام که نشان می دهد او چقدر فرصت های گلزنی در مسابقات به وجود می آورد. برای او مدتی طول کشید تا انتقال خود از رده سنی نوجوانان به بزرگسالان را صورت دهد و در این حد فاصل او بخشی از مهارت های گلزنی اش را از دست داده بود اما حالا پخته شده است و می داند که در مواجهه با هر فرصت و شرایطی در زمین چه بکند.»
● ورود پول
همه می گویند اگر الیشر عثمانوف که یک میلیاردر روسی است و دیوید دین نایب رییس مستعفی آرسنال در یک ائتلاف جدید و طی اقدامی مشترک این باشگاه را خریداری کنند، پول هنگفتی نصیب ونگر می شود تا با آن بازیکنان لازم را بخرد و تیم را تقویت و قهرمان کند اما او می گوید که باوجود امثال فابرگاس نیازی به این کار نیست.
نمایش زیبای آرسنال برابر پورتس موث نیز سندی بر صحت این ادعا بود و حتی اخراج شدن فیلیپ سندروس مدافع سوییسی این تیم در ریتم حرکات و پیروزی آرسنال خلل و تاخیری را ایجاد نکرد و گل نوانکو کانو مهاجم سابق آرسنال و بازیکن فعلی پورتس موث تنها فایده ای که داشت کم کردن از بار شکست این تیم بود. پیشتر آدبایور (پنالتی)، فابرگاس و روسیچکی در ۵۹ دقیقه اول ۳ گل زده و کار را به سود تیم ونگر تمام کرده بودند. خصلت و مهارتی که یکشنبه شب اصلا از مردان چلسی در ویلاپارک رؤیت نشد.
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید