شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

زمزمه‌های پنهان اقدامات آشکار


زمزمه‌های پنهان اقدامات آشکار
از نخستین ماه‌های آغاز به کار دولت نهم، برخی نقل قول‌ها در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و منتخب آن، وارد فضای سیاسی کشور شد که تا قبل از آنکمتر مشاهده می‌شد و یا اصلا‌ً وجود نداشت. آنچه سایت اصولگرای بازتاب از جریان دیدار رئیس جمهور با آیت‌الله جوادی آملی منتشر کرد و طرح بحث‌هایی از قبیل مشاهده هاله‌نور در هنگام سخنرانی احمدی نژاد در سازمان ملل، نخستین نمونه از این دست بود که اگر چه به نحوی توسط مسئولا‌ن دولتی تکذیب شد اما به هر صورت این موضوع تأثیر خود بر فضای خبری کشور را باقی گذاشت.
انتساب پیروزی احمدی نژاد به دعای خانواده شهدا و پس از آن طرح ادعای یک مسلمان ساده‌لوح سوری در یک تریبون رسمی، نمونه‌های دیگری بود که در مورد هیچ‌یک از روسای جمهور قبلی مطرح نمی‌شد. در کنار این ادعاها، برخی از مسئولا‌ن رسمی به صورت علنی نکاتی را مطرح نموده و می‌نمایند که اگر چه ممکن است برای اثبات رفعت جایگاه سران دولت نهم و موفقیت‌های بی نظیر آنان، مفید باشد اما از آن جهت که منجر به افزایش انگیزه برای اقدامات و اظهارات ضد ایرانی می شود، بسیار خطرناک است. مثلا‌ً پس از نخستین سفر دکتر احمدی‌نژاد به عربستان، یکی از اعضای کابینه در یک سخنرانی، نکاتی در خصوص این سفر مطرح کرد که بنابر اعلا‌م بعضی از رسانه‌های خارجی، موجب دلگیری مقامات سعودی شد.
همچنین پس از سفر چند ماه قبل رئیس جمهور به امارات، علا‌وه بر تبلیغات فراوان توسط رسانه‌های حامی دولت، دکتر احمدی‌نژاد نیز به دستاوردهای بزرگ این سفر پرداخت و از جمله در پاسخ به ادعای یکی از خبرنگاران در خصوص نگرانی کشورهای منطقه از فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهار داشت: مقامات منطقه در مذاکراتی که با آنها داشتیم، پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را موجب افتخار خود می‌دانستند. اما دقیقاً یک هفته پس از این اظهارات، حاکم دوبی - که دومین مقام ظاهری و نخستین شخصیت تأثیرگذار واقعی در امارات عربی متحده می‌باشد - در کره جنوبی گفت: امارات از برنامه هسته‌ای ایران نگران است!
پس از بازگشت احمدی نژاد از الجزیره نیز حکمرانان آن کشور، قرارداد امنیتی با امریکا امضا کردند که ارزش آن ۶۰۰ میلیون دلا‌ر و هدف آن مبارزه با تروریسم اعلا‌م شد! در حالی که در طول سفر، مقام‌های الجزیره سخنان دوستانه ‌ای در مورد ایران گفته‌بودند. اما همین افراد، سه روز بعد از بدرقه رئیس جمهور ایران، با بزرگترین حامی تروریسم دولتی و دشمن شماره یک ایران، قرارداد امنیتی امضا کردند تا خود را در نگرانی‌ها و ادعاهای امریکا شریک بدانند!
این در حالی بود که رئیس جمهور ایران در آخرین روز اقامت در الجزیره، گفته بود: <پایگاه اصلی تروریسم، امروز تحت حمایت قدرت‌های اشغالگر و قدرت‌های دوست و وابسته به آنهاست> در مورد روسیه نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. پس از هر مذاکره رسمی و غیررسمی با مقامات روسیه، نقل قول هایی از علا‌قه آنها به ایران مطرح می‌شود.
رئیس جمهور ایران نیز پس از بازگشت از اجلا‌س شانگهای، به دیدار حاشیه‌ای خود با پوتین اشاره و اعلا‌م کرد که او قول تکمیل نیروگاه بوشهر را داده است. اما آنچه تاکنون در عرصه عمل به وجود آمده است با تعارفات خصوصی و صحبت‌های درگوشی روس‌ها چندان هماهنگی نداشته است. عجیب‌ترین نمونه در این زمینه، اخیراً به نقل ازوزیر ارتباطات و فناوری اطلا‌عات در یکی از هفته‌نامه‌های اصولگرا، چاپ شده است: <در سفری که به یکی از کشورهای منطقه داشتم، یک وزیر عرب در گوشی به من گفت: ما سرباز رئیس جمهور شما هستیم> البته مشخص نیست که وزیر ارتباطات ایران به زبان عربی مسلط است و یا وزیر عرب، زبان فارسی را به خوبی می‌داند اما به نظر می رسد چنانچه در انتقال مقصود، اشتباهی صورت نگرفته باشد، همین قدر که آن مقام عرب ناچار است افتخار خود را به صورت درگوشی بگوید، اظهارات او فاقد هرگونه ارزش است.
زیرا تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد آنچه که به نقل از اظهارات درگوشی و خصوصی برخی از مقامات عراق، امارات، عربستان، مصر و بسیاری از کشورهای عربی در رسانه‌های ایران منتشر می‌شود با اقدامات عملی و رفتار طلب‌کارانه و همراه با نمک نشناسی آنها هیچ تطابقی ندارد ولذا نقل آنها نه تنها هیچ فایده‌ای برای دولت و ملت ایران ایجاد نخواهد کردبلکه نهایتاً همان مقامات ظاهراً دوست ما را وادار می‌کند تا برای جلوگیری از دلخوری امریکا و بعضی از مخالفان منطقه‌ای و جهانی ایران، به اقدامات و اظهارات تندتر علیه ایران متوسل شوند.
در این میان ، رسانه‌های حامی دولت نیز بهتر است برای اثبات موفقیت دولت در عرصه خارجی به دنبال نمونه‌های ملموس‌تر و دستاوردهای قطعی بگردند. زیرا صحبت‌های درگوشی که بعضاً برای دسترسی به امتیازات مقطعی مطرح می‌شود، در عرف دیپلماتیک ارزشی ندارد؛ ضمن آن که عقل و تدبیر نیز ایجاب می‌کند که تعارف یک وزیر عرب را جدی نگیریم و بدانیم که اگر این وزیر، سرباز خوبی بود، این سربازی را در خدمت منافع کشور خود قرار می‌داد تا در برابر چشمان او، منافع و منابع کشورش به جیب امریکایی‌ها یا انگلیسی‌ها نرود.
البته اگر این سخنان مصرف داخلی داشته باشد، مخالفتی با طرح آن نداریم!
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید