پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فوتبال باشگاهی فرانسه و شگفتی در بالای جدول


فوتبال باشگاهی فرانسه و شگفتی در بالای جدول
با گذشت ۶ هفته از آغاز فصل، تیم های کوچک و متوسط فوتبال فرانسه بالای جدول را به خود اختصاص داده اند. در این رهگذر حضور تیم هایی چون نانسی، والنسین، لوریان، استراسبورگ و لومان، بالاتر از نام هایی مانند لیون، سنت اتی ین، لیل، پاری سن ژرمن و مارسی به عنوان یک رویداد نامنتظره در حافظه تاریخی فوتبال فرانسه باقی خواهد ماند.مارسی در رده چهاردهم و زیردست پاری سن ژرمن؛ خون طرفداران به جوش آمده است!
● سکوی پرواز با گذر از دیوار همسایه
در حالی که نانسی با توجه به پا پس نهادن لومان و لوریان به تنهایی در صدر جدول تکیه زده بود و در شرایطی که موناکو و والنسین به پیشرفت خود ادامه می دادند، لیون و مارسی به عنوان تیم هایی که به طور بالقوه برای رسیدن به قهرمانی دندان تیز کرده اند، برای پاک کردن کارنامه ضعیف و نامنتظره خود در آغاز فصل و بستن پرونده دیدارهای هفته پنجم گام به میدان نهادند.لیون، قهرمان ۶ دوره متوالی فوتبال فرانسه، پس از تحمل ۲ شکست مقابل تولوز و لوریان و تنها با ۱۴ امتیاز، در ورزشگاه ژرلان و در راستای برگزاری یکی از دربی های معروف فرانسه، پذیرای همسایه دیوار به دیوار خود، سبزپوشان شهر صنعتی سنت اتی ین بود.
پیروزی در این دیدار برای دست اندرکاران لیون، اولاس، لاکومبر و مربی تازه وارد آنها آلن پرین از نظر روحی و شرایط جدول بسیار مهم بود. در صورت از دست دادن امتیاز حتی کسب تساوی، تردید، عدم اعتماد به نفس و در نهایت دامنه بحران نزد قهرمان فرانسه، آن هم در آستانه آغاز دیدارهای مرحله گروهی و حتی لیگ قهرمانان اروپا بیش از پیش گسترش می یافت. از سوی دیگر طرفداران پر و پا قرص سنت اتی ین که سال ها از لذت پیروزی تیم محبوبشان مقابل همسایه قدرتمند محروم مانده اند، با توجه به شرایط بحرانی لیون تصور می کردند زمان از میان برداشتن تیمی که در سال های اوج سبزپوشان یارای رقابت با آنها را نداشت، فرا رسیده و باید از فرصت به دست آمده به گونه ای مطلوب سود جست.
«روسی» مربی سنت اتی ین قبل از دیدار گفت:« لیون با توجه به نتایج بدی که به دست آورده، یک تیم زخمی است، به همین خاطر و برخلاف تصور طرفداران، ما بازی راحتی را پیش رو نداریم و بازیکنان لیون در این بازی خانگی با قدرت، خشونت و حتی با جنگ به میدان می آیند.»
● چراغ سبز به لیون
نیمه اول دیدار لیون و سنت اتی ین از منظر تصاحب توپ و میدان به سود سبزپوشان بود و شاگردان روسی، وفادار به تفکرات تهاجمی مربی خود، فرصت های مناسبی را برای گشودن دروازه حریف به دست آوردند که به خاطر عدم مهارت در نواختن ضربات پایانی راه به جایی نبردند.با آغاز نیمه دوم، سنت اتی ین از شیوه تهاجمی خود دست برنداشت اما لیون رفته رفته بازی را به تعادل کشاند.
نکته قابل توجه در این مسابقه به تغییر شیوه آلن پرین، یعنی بازگشت به سیستم ۳-۳-۴ دوران پل لوگوئن و ژرار هولیه بوده در این رهگذر حتی اگر وانهادن چیدمان ۲-۴-۴ را از سوی این مربی موقتی بدانیم، فرجام کار در این دربی با توجه به کمیت و کیفیت بازیکنان کنونی لیون، رأی به مفید بودن شیوه قدیمی می دهد.نکته دیگر اینکه به تبع چنین چیدمانی، بار دیگر شاهد حضور «جونینیو» به عنوان یک مدیر و در نهایت مرد همه کاره تیم بودیم.
در دیداری که از منظر تاکتیکی و بروز خلاقیت های فردی و در نهایت هماهنگی روحی برای لیون یک نمونه و گام به جلو محسوب نمی شد و در حالی که سنت اتی ین از نظر هجومی، تیمی با برنامه نشان می داد، واقعیت گرایی از یک سو و هنر و خلاقیت فردی جونینیو همراه با هوش و جایگیری های خوب و انگیزه بالای «بنزما» از طرف دیگر، لیون به تنها گل مسابقه و ۳ امتیاز بسیار بسیار باارزش دست یافت.
جونینیو که هنوز روی ضربه های آزاد از هنرمندترین بازیکنان، دست کم در لوشامپیونه به حساب می آید، توپی را روی دروازه سنت اتی ین فرستاد که پس از گذر از همه بازیکنان، توسط «بن زما» که در بهترین مکان ممکن جا گرفته بود، در بهترین زمان به آن ضربه زد که از دست «ژانو» دروازه بان حریف هم کاری برنیامد. پس از دریافت گل هنوز نزدیک به۳۰ دقیقه فرصت باقی بود تا سنت اتی ین گل خورده را جبران کند اما اداره بازی در میانه میدان و استحکام و هماهنگی در خط دفاعی لیون باعث شد تفکرات هجومی «روسی» درست مانند ۶۰ دقیقه پیش از گل لیون، همچنان توسط شاگردانش به فرجامی خوشایند تبدیل نشود.
با این پیروزی که از نظر تاکتیکی و زیبایی بهره چندانی نداشت، لیون خود را از چاه عمیق بحران، بی اعتمادی و تردید بالا کشید تا در بازی بعدی در هفته ششم مقابل سوشو در زمین حریف با روحیه و انگیزه بالایی گام به میدان بگذارد. آلن پرین پس از بازی گفت:« کسب ۳ امتیاز در این بازی بسیار مهم بود اما هنوز از نظر جنگندگی و انگیزه با کمبود روبرو هستیم که باید به جبران آن بپردازیم.» مربی سابق سوشو که فصل بسیار خوبی را با تیم متوسط وابسته به پژو سپری کرد و به جام حذفی نیز دست یافت، درباره دیدار با سوشو بر این باور است که رقیب از انگیزه بالایی برای شکست دادن لیون برخوردار است.
البته آلن پرین به درستی می داند که سوشو این روزها از شرایط خوبی برخوردار نیست و در بازی های پشت سرنهاده گل های فراوانی دریافت کرده و در زمره تیم های پایین جدول قرار دارد که به طور بالقوه برای اثبات بیداری لیون، یک لقمه چرب و نرم به حساب می آید!از سوی دیگر سنت اتی ین بار دیگر در دربی، آن هم در حالی که لیون آغاز فصل بد خود را سپری می کرد، شکست را پذیرا شد تا مانند چند سالی که از حضور چندباره اش در لوشامپیونه می گذرد، به حرکت پرفراز و نشیب خود ادامه دهد.
● نخستین پیروزی در فصل تازه
از سوی دیگر مارسی که با وجود ریخت و پاش های کلان درآغاز فصل و آمدن تعداد زیادی بازیکن تازه وارد با گذشت ۴ هفته نه تنها نشانی از یک مدعی بروز نداده بلکه در میانه های رو به پایین جدول هم جا خوش کرده است، با توجه به چنین اوضاع و احوالی و در حالی که فشار فراوانی از سوی طرفداران و رسانه ها، روی دست اندرکاران و بازیکنان این تیم سنگینی می کرد، «آلبر امون» و شاگردانش در هفته پنجم به دیدار یکی از صعود کرده ها به لوشامپیونه، تیم شمالی «کان» که به جان سختی و دندان گردی معروف است، رفت.
پیروزی در این دیدار باعث شد دست کم به طور موقت اعتماد به نفس و انگیزه بندرنشینان بازگردد. مارسی با گل های رودریگوئز در نیمه اول روی ارسال بسیار خوب «برونو شیرو» و سپس گلی که نیانگ با استفاده از پاس خوب سیسه به ثمر رساند، در ظاهر به آنچه می خواست دست یافت. عملکرد مارسی جدا از نتیجه که در جای خود واجد اهمیت بود، از منظر تاکتیکی و هماهنگی روحی نیز نشانه هایی هرچند کمرنگ نیز از خود بر جای نهاد.
آلبر امون با وجود خوشحالی از نتیجه به دست آمده پس از پایان بازی، با نگرانی گفت:« مقابل دروازه حریف از این بهتر باید ظاهر می شدیم.
در واقع در ۱۸ قدم از صلابت و جنگندگی کافی برخوردار نبودیم.» به هر حال با توجه به نتایج هفته پنجم یعنی سربلند کردن ۲ مدعی، لیون و مارسی، ادامه نزول تیم هایی چون سوشو، اوسر، متز و به ویژه پاری سن ژرمن که در زمین خود مقابل لیل متوقف شد و همچنین بروز نشانه هایی از نزول نزد ۲ تیم شگفت انگیز آغاز فصل، لومان و لوریان که باعث شد نانسی به تنهایی بر صدر جدول تکیه بزند، به سراغ دیدارهای هفته ششم می رویم بازی هایی که به خاطر فشردگی مسابقات داخلی و اروپایی با فاصله اندکی در سه شنبه و چهارشنبه هفته قبل برگزار شدند.
● مارسی در ولودروم مقابل نیس زانو زد
قبل از برگزاری معروفترین دربی فوتبال فرانسه میان ۲ رقیب و ۲ دشمن دیرپا، مارسی و پاری سن ژرمن در هفته هفتم لوشامپیونه یکی در خانه و دیگری در زمین حریف با نیس و لومان روبرو شدند.با توجه به عملکرد هفته پنجم که مارسی در زمین «کان» پیروز شده و پاری سن ژرمن در پارک دوپرنس در دیدار با لیل به تساوی رسیده بود از یک سو و شرایط کنونی نیس و لومان که دومی به عنوان تیم شگفتی آفرین در آغاز فصل ظاهر شده بود و در بالای جدول قرار داشت و به عنوان تیمی در جدال برای ماندن خود را نشان داده بود از طرف دیگر، گمانه زنی هایی روی کاغذ از کار کم و بیش راحت مارسی و دشواری پاری سن ژرمن حکایت می کرد اما در عمل، نتیجه درست برعکس از کار درآمد.
آلبر امون در این بازی «بیه» مدافع و کاپیتان کهنه کار خود را با این توجیه که از عوامل عمده ضعف تیم به حساب می آید کنار گذاشته بود. سخن از رفتن «بیه» به لیگ برتر و بازی در نیوکاسل در میان است که چه بسا قطعی شده باشد. مارسی در این بازی سیسه را هم به دلیل مصدومیت همراه نداشت و به خلاقیت های فردی بازیکنانی چون نصری، زیانی، نیانگ، شیرو و زندن و هماهنگی تاکتیکی و روحی که به نظر می رسید پس از پیروزی مقابل کان به دست آمده بود، دل خوش کرده بود.
مارسی در نیمه اول، که با حمایت طرفدارانش در پی اجرای تاکتیک های هجومی مورد نظر امون بود، در تقابل با بازی هماهنگ و پرس همه جانبه حریف کاری از پیش نبرد و در ۴۵ دقیقه بعدی با وجود اینکه با حضور نصری، بنزما، شیرو و زندن از نظر خلاقیت های فردی برتر نشان می داد اما از منظر کار گروهی و بازیسازی برای حضور مؤثر در ۱۸ قدم حریف ناکارآمد بود بخصوص آن گاه که قرار شد از اواسط ۴۵ دقیقه دوم خط دفاع نیز در برنامه های هجومی مشارکت داشته باشد، ضعف دفاعی میزبان آشکار شد.
هر اندازه مارسی برای رسیدن به گل بی تاب و دستپاچه بازی می کرد، نیس با فشار از کناره های زمین و استفاده از فضاهای خالی پشت سر هافبک ها و مدافعان کناری، با حوصله از سمت چپ و راست دروازه مارسی را که جوان آینده داری به جای «کاراسو»ی مصدوم و دست کم ۶ ماه دور از میادین درون دروازه ایستاده بود، مورد حمله قرار می داد که سرانجام نیز با گل های «اونیون» و «هلیباک» به هدف خود رسید و در ولودروم مقابل چشم های حیرت زده خیل عظیم طرفداران، دیوف مدیر اجرایی، مردی که مسئول جذب بازیکنان است، امون و نیمکت ذخیره ها، مارسی را پس از گذشت ۳۰ سال شکست داد.
پس از پایان بازی ، دیوف که به نظر می رسید کاسه صبرش لبریز شده باشد، گفت: « تیم درست کار نمی کند. از شکست مقابل تیمی که در پایین جدول قرار دارد، برای مارسی که به گفته همه کارشناسان در آغاز فصل مدعی جدی به زیر کشیدن لیون به حساب می آمد، نمی توان به سادگی گذر کرد. باید قبل از بازی با پاری سن ژرمن، مشکلات را حل کرد.»با این شکست مارسی تنها با ۶ امتیاز در میانه های رو به پایین جدول دست و پا می زند اما در سوی دیگر اوضاع برای پاری سن ژرمن روی خوش نشان می دهد؛ چرا که با وجود نیمکت نشینی بسیاری از بازیکنان بزرگ، از جمله پائولتا، لوگوئن تیمی یکدست، هماهنگ و سرشار از انگیزه را مقابل لومان به زمین فرستاده بود.
میزبان که با قبول نخستین شکست در هفته پنجم تحت هیچ شرایطی در زمین خود به کمتر از ۳ امتیاز راضی نبود، به همین خاطر هم از آغاز، کار را بر تهاجم گذاشت تا «لاندرو» دروازه بان ملی پوش پاری سن ژرمن در چند نوبت با واکنش های عالی، توان و هنر خود را به نمایش بگذارد اما در نهایت این شاگردان لوگوئن بودند که نخستین پیروزی خود را در فصل تازه با نتیجه ۲ بر صفر در زمین حریف جشن گرفتند.قبل از دربی بزرگ هفته هفتم، مارسی و پاری سن ژرمن بازی های خود را یکی با ناکامی و دیگری را با موفقیت برگزار کردند. آیا می توان بر اساس چنین عملکردی نسبت به فرجام این دربی به گمانه زنی پرداخت؟
● موناکو و صعود به صدر جدول
برخلاف مارسی و پاری سن ژرمن که در پایین و میانه جدول قرار دارند،موناکو مقابل لیل به پیروزی یک بر صفر رسید تا همراه با نانسی که یک بازی کمتر دارد و والنسین، هر ۳ با ۱۳ امتیاز مثلث تازه صدر جدول را شکل دهند.
از سوی دیگر بوردو نیز با پیروزی مقابل متز فانوس به دست، پیشرفت و روند روبه رشد خود را تداوم بخشید و همراه با رن که به راحتی با ۲ گل از سد اوسر گذشت و همچنین لوریان (با وجود شکست مقابل والنسین) دومین مثلث بالای جدول را با فاصله تنها ۳ امتیاز از ۳ تیم صدر جدول تشکیل دادند. پس از ۶ تیم بالای جدول، استراسبورگ و لومان با ۱۰ امتیاز قرار دارند. استراسبورگ پس از آغازی خوش در زمین سنت اتی ین مغلوب شد و لومان نیز همان گونه که آمد با قبول ۲ شکست پی درپی تا رده هشتم جدول اما با فاصله بسیار اندک با بالانشین ها نزول کرد که به نظر می رسد برای گریز از نهادینه شدن شکست، لومان به هماهنگی روحی و افزایش انگیزه نیاز داشته باشد.از سوی دیگر سنت اتی ین و نیس با ۳ امتیازی که در هفته ششم به دست آوردند، تا کمرکش جدول خود را بالا کشیدند، در حالی که پاری سن ژرمن با پیروزی مقابل لومان و ۷ امتیاز از انتهای جدول جدا شد و هم امتیاز با لیل اما یک پله پایین تر در رده سیزدهم جای گرفت.
● تلاش برای خروج از بحران
زنگ بیداری برای لیون هم به صدا درآمد و شاگردان آلن پرین پس از پیروزی در دربی مقابل سنت اتی ین در هفته ششم، مقابل سوشو نیز با نتیجه ۲ بر یک با دست پر از میدان خارج شدند.«بن زما» که در این فصل به عصای دست و گره گشای لیون بدل شده است و با گل هایش به داد رئیس اولاس و مربیان و هواداران می رسد، این بار هم گل اول بازی را پیش از آنکه سوشو توسط «بیرسا» از روی نقطه پنالتی دروازه «ورکورت» که در غیاب کوپه در ترکیب قرار می گیرد را باز کند، وارد دروازه میزبان کرد.پس از به تساوی کشیده شدن بازی، لیون دچار نزول روحی و تاکتیکی شد تا اینکه «بومر» یکی از تازه واردها، در نقل و انتقالات تابستانی با گل پیروزی بخش خود جاه طلبی و تلا ش های لیون را برای خروج از بحران اعلام کرد.
● جدولی سرشار از شگفتی ها
با گذشت ۶ هفته از آغاز فصل تازه لوشامپیونه با نگاهی به جدول، به نامنتظره بودن نتایج به دست آمده پی می بریم. از یک سو در بالای جدول و در شرایطی که نانسی یک بازی کمتر انجام داده همراه با موناکو و والنسین صدر جدول را به خود اختصاص داده اند که در این میان اگر حضور موناکو در چنین جایگاهی سابقه داشته باشد، اینکه ۲ تیم متوسط یکی از شرق و دیگری از شمال فرانسه در آغاز فصل بالاتر ازبزرگانی چون لیون، مارسی و پاری سن ژرمن ایستاده باشد، در چند دهه اخیر دیده نشده است.
زیر دست مثلث صدر، دومین مثلث با بوردو، رن و لوریان تنها با ۲ امتیاز کمتر دیده می شود که اینجا نیز حضور لوریان بسیار نامنتظره می نماید. در یک پله پایین تر به ۲ تیم کوچک یعنی استراسبورگ و لومان می رسیم که با ۳ امتیاز اختلاف نسبت به صدر جدول عملکرد عالی خود را به رخ می کشند؛ به نظر نمی رسد در حافظه تاریخی فوتبال فرانسه لومان، آغازی چنین خوب را در لوشامپیونه به ثبت رسانده باشد؛ ضمن اینکه استراسبورگ هم پس از درخشش در سال های انتهایی دهه ۷۰ و آغازین دهه ۸۰ چنین شروع خوبی را به خود ندیده است.
حضور لیون در رده نهم،پس از ۲ پیروزی پی در پی با ۹ امتیاز از مشخصه های نایاب فوتبال دسته برتر فرانسه در یک دهه اخیر به حساب می آید.در نیمه دوم جدول نیز نامنتظره بودن خودنماییمی کند. پس از سنت اتی ین و نیس که با ۸ امتیاز در رده های ۱۱ و ۱۲ قرار دارند و غیرعادی به نظر نمی رسد، به نام هایی چون لیل، پاری سن ژرمن، مارسی و تولوز می رسیم که شروع ضعیف آنها را نشان می دهد، هرچند تولوز با ۲ بازی کمتر چه بسا دلیل موجهی داشته باشد.
در میان ۵ تیم انتهایی اگر حضور کان و متز، ۲ تازه وارد در رده های شانزدهم و بیستم توجیه پذیر باشد، آغاز ناامیدکننده اوسر، لانس و سوشو را نمی توان از نظر دور داشت که نه تنها در فصل گذشته در نیمه بالای جدول قرار داشتند، بلکه در کارنامه خود افتخاراتی را به ثبت رسانده اند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید