پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

لالیگا، زیر سایه «مرگ»


لالیگا، زیر سایه «مرگ»
مرگ آنتونیو پوئرتا مدافع و هافبک ملی پوش تیم سه ویا، سایه ای از غم و ناامیدی بر مسابقات این هفته لیگ فوتبال اسپانیا انداخته است که به هفته دوم از فصل جدید این مسابقات مربوط می شود و طی امشب و فرداشب برگزار می گردد.
پوئرتا که ۲۲ سال بیشتر نداشت، شنبه شب هفته پیش در شب افتتاحیه فصل جدید طی پیروزی یک - ۴ سه ویا بر ختافه در برخورد با بازیکن حریف و پس از افتادن به روی زمین دچار گرفتگی قفسه سینه و به تبع آن ایست قلبی شد. او را به بیمارستان رساندند و پزشکان ۳ روز روی او کار کردند اما عوارض ایست طولانی قلب در لحظات مذکور و لطمات وارده از انقباض طولانی سینه سرانجام کار خود را کرد و پوئرتا را در سه شنبه شب گذشته از دنیا برد.
به همین مناسبت و به احترام بازیکن جوانی که جانش را روی فوتبال گذاشت، تمامی دیدارهای امشب و فرداشب لالیگا با کسب یک دقیقه سکوت و تاخیر آغاز خواهند شد. در همین ارتباط یوفا دیدار سه شنبه شب سه ویا با آ.ا.ک آتن یونان در مسابقه برگشت مرحله سوم مقدماتی جام قهرمانان باشگاه های اروپا را به تاخیر انداخت و به این تیم اختیار داد که اگر مایل نیست بازی دیشب (جمعه شب) خود با میلان ایتالیا بر سر سوپر جام اروپا در موناکو را نیز برگزار نکند و این یکی را هم به تاخیر بیاندازد اما مدیریت سه ویا صبح پنجشنبه اعلام کرد که این تیم در دیدار مذکور شرکت می کند و این کار را برای شادی روح پوئرتا انجام می دهد و امیدوار است با فتح آن، خاطره تلخ این بازیکن جوانمرگ را با اندکی شیرینی همراه سازد.
● یک ضایعه بزرگ
ادای احترام به پوئرتا در تمامی سطح اسپانیا طی ۷۲ ساعت اخیر دایر بوده و تمامی مسابقات پیش رو تحت الشعاع این مسأله قرار گرفته است. رائول کاپیتان دیرپا، چپ پا و معروف رئال به نمایندگی از بازیگران پرشمار این باشگاه مادریدی گفته است: «رفتن پوئرتا یک ضایعه بزرگ برای فوتبال اسپانیا است. او جوانی شایسته بود که اولین بازی ملی خود را هم انجام داده و در راه اوجگیری بود و بر اطرافیانش اثر مثبت زیادی را گذاشته بود. انگار ما یک هم تیمی خودمان را از دست داده ایم و همچنین یک فوتبالیست حرفه ای ارزشمند را.»
پیشتر گفتیم که یوفا دیدار سه شنبه گذشته سه ویا با حریف یونانی را به تاخیر انداخت اما این تاخیر فقط یک هفته ای است و سه شنبه شب این هفته برگزار خواهد شد و این مسأله سبب گشته مسابقه هفته دوم سه ویا در لالیگا که با اوساسونا است و به خاطر سوپر جام اسپانیا به دوشنبه شب این هفته موکول شده بود، تا اطلاع ثانوی به تاخیر بیافتد. تمامی این برنامه های به تعویق افتاده از دید و منظر سه ویا و جامعه فوتبال اسپانیا اهمیتی ندارد و آن چه مهم است از دست رفتن فوتبالیستی مستعد و آینده دار بر اثر حادثه ای ظاهرا ساده و کوچک است. خوزه ماریا دل نیدو در مقام رییس سه ویا باشگاهی را ساخته است که در ۲ فصل گذشته ۵ جام را برده و از هیچ به همه چیز رسیده است و در دیدار دیشب خود با میلان دومین سوپر جام متوالی اروپایش و ششمین جام خود را در ۳ فصل اخیر جستجو می کرد اما او به جای پرداختن به این موضوع روز گذشته (در موناکو) گفت: «این از غم انگیز ترین روزها در تاریخ حیات این باشگاه است. از من صحبت بیشتری را نطلبید.»
● مبارزه با اشک
دل نیدو در حالی که این حرف ها را می زد، به زحمت توانست از ریختن اشک هایش خودداری کند، بدتر و تلخ تر از همه برای مردان سه ویا جواب ندادن معالجات و کوشش پزشکان طی ۳ روزی بود که پوئرتا در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ویرجین دل روکیوی شهر سه ویا بستری بود. در این مدت او در یک محفظه ویژه نگهداری می شد و فقط با تنفس مصنوعی زندگی می کرد. با این وجود شرایط او از صبح سه شنبه رو به وخامت بیشتری نهاد.
برای سایر بازیگران سه ویا فهم و درک این مساله و کنار آمدن با آن بسیار سخت بوده است زیرا در دقیقه ۳۱ مسابقه با ختافه، وقتی پوئرتا روی زمین افتاد ابتدا با کمک یاران و پزشکان سر پا ایستاد و با پای خودش زمین را ترک کرد. آن چه مردم ندیدند این بود که وی در رختکن دچار حمله قلبی مجدد شد و سپس در بیمارستان مذکور دوباره دچار این وضعیت گشت. مدیریت لیگ اسپانیا با انتشار اطلاعیه ای آورده است: «مایلیم بیشترین تسلای خاطر را به خانواده پوئرتا بدهیم. از نظر ما دور بعدی بازیهای لیگ همراه با عزادار و یادآوری خاطره پوئرتا است و از همگان می خواهیم این مسأله را در رفتارهای خود مرعی دارند.»
● لای پرچم «سه ویا»
در مراسم تشییع جنازه پوئرتا، پیکر وی لای پرچم باشگاه سه ویا پیچیده شده بود و تمامی اعضای باشگاه در آن شرکت داشتند و علاوه بر آن بسیاری از بازیکنان و سران سایر تیم ها و مدیران فوتبال اسپانیا نیز در آن حضور یافته بودند، میلان نتوانست نماینده ای را به این مراسم بفرستد اما ۲۴ ساعت قبل از مسابقه سوپر جام با انتشار اطلاعیه ای مراتب همدردی خود را با طرف اسپانیایی ابراز داشت و اعلام کرد: «از نظر ما این بازی به خاطر پوئرتا باید به تاخیر بیافتد ولی هر اتفاقی بیافتد خود را در غم سه ویا شریک می دانیم.»
پوئرتا ۲۲ سال پیش در شهر سه ویا چشم به جهان گشود و به سرعت در فوتبال جوانان و سپس بزرگسالان اوج گرفت و در مرحله نیمه نهایی جام یوفا ۲۰۰۶ که سه ویا بر شالکه آلمان پیروز شد گل حساسی را در وقت تلف شده در دروازه رقیب جای داد و باعث صعود تیمشان گشت و سه ویا سرانجام در فینال میدلزبورو انگلیس راه صفر - ۴ در هم کوبید و قهرمان شد. در فینال سال ۲۰۰۷ این پیکارها نیز که بازی سه ویا با تیم هموطنش اسپانیول به ضربات پنالتی کشیده شد او یکی از پنالتی های منجر به گل و پیروزی و قهرمانی تیمش را به ثمر رساند.
این مسائل و مرگ غم انگیز او باعث شد یوفا هم اطلاعیه ای را صادر و طی آن با خانواده پوئرتا و تمامی جامعه فوتبال اسپانیا همدردی کند.
هرچه هست نام او به دیگر فوتبالیست های نسبتا مشهوری گره خورده که طی سال های اخیر در زمین فوتبال مرده اند و مارک ویوی ین فوئه کامرونی در ۲۰۰۳ و میکلوس فهر مجاری در ۲۰۰۴ سرآمد آنها بوده آند.
● بازی سخت رئال
در شرایطی که بر شمردیم، شاید زیاد فرق نکند که دیدارهای این هفته لیگ اسپانیا کدام است و چه اوصافی را دربردارد اما بد نیست بدانید امشب فقط ۲ بازی داریم که هیچیک مربوط به مدعیان قهرمانی نمی شود و اگر رئال مادرید و بارسلونا را مثل معمول چنین مدعیانی بیانگاریم هر ۲ فرداشب به میدان می آیند.
بازی رئال مادرید با ویارئال که از آخرین مسابقات فرداشب است و در زمین ویارئال برگزار می شود، صرفنظر از مسأله پوئرتا توجه زیادی را برانگیخته است، زیرا ویارئال با احتساب وقایع و نتایج اواخر فصل پیش ۱۸ هفته متوالی بی شکست مانده و هر ۹ بازی آخرش را برده است و فصل جدید را نیز هفته پیش با پیروزی عالی صفر - ۳ در زمین والنسیا که خود از مدعیان فتح لیگ است شروع کرد، بارسلونا نیز در شرایطی از اتلتیک بیلبائو پذیرایی می کند که هنوز از برد صفر - ۵ چهارشنبه شب گذشته برابر اینتر میلان ایتالیا در مسابقه ای دوستانه احساس شارژ روحی می کند. با این حال آن پیروزی عجیب نیز زیر سایه پوئرتا و رفتن او گم شده است.
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید