جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا
پروژهٔ تبدیل گاز طبیعی به فرآورده های مایع (GTL) در پژوهشگاه صنعت نفت
صرفهجویی مصرف انرژی، در مورد فراوردههایی نظیر بنزین که بر اساس محاسبات کارشناسان در سال ۱۳۷۸ چیزی حدود ۱۲ هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال یارانه به خود اختصاص داده است، موضوعی بسیار مهم به شمار میرود. یارانه پرداختی به فراوردهٔ بنزین پس از برق و گازوئیل، بیشترین سهم را در کشور دارا میباشد. از کل پرداخت یارانه به بنزین مبلغ ۱۲ هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال آن مربوط به بخش حمل و نقل میباشد.
هر چند روشهایی نظیر گازسوزنمودن خودروها، میتواند روش مناسب و جالبتوجهی در کاهش آلایندهها و ذرات معلق در شهرهای بزرگ باشد، اما با توجه به کمبود امکانات ویژه نظیر جایگاههای توزیع گاز برای خودروها، عدم استفاده از کیتهای مناسب و بکارگیری تکنولوژیهای قدیمی، توجه ما را به این موضوع جلب میکند که در کنار استفاده از روشهایی نظیر گازسوزنمودن خودروها، باید به بهبود تکنولوژی موتورهای بنزینی و ارتقای راندمان آنها نیز اهمیت داد. برای آشنایی با پیشرفتهای جدید در زمینهٔ ساخت موتورهای جدید احتراق داخلی، به تحقیقات انجام شده توسط شرکتهای پیشرو در صنعت خودروسازی نظیر مزدا و فورد اشاراتی میشود و امید است پرداختن به این مسائل، در انتخاب استراتژی مناسب برای خودروسازان داخلی تاثیرگذار باشد:
توجه به کاهش مصرف سوخت و آلایندههای خروجی از اگزوز, شرکتهایی نظیر مزدا و فورد را بر آن داشته تا تحقیقات گستردهای در این زمینه انجام دهند. ماحصل این تحقیقات، برآورد تلفات انرژی مصرفی و همچنین ساخت موتورهای جدیدی با مصرف سوخت و میزان انتشار آلایندههای کمتر میباشد.
با توجه به تحقیقات انجام شده توسط شرکت مزدا، میزان تلفات انرژی در قسمتهای مختلف موتورهای ساخته شدهٔ این شرکت، محاسبه شده که طبق نمودار زیر ارائه گردیده است.
● همکاری مشترک فورد - مزدا در ساخت موتورهای جدید
شرکت مزدا به طور مشترک با شرکت فورد در توسعهٔ ساخت یک موتور ۴ سیلندر خطی همکاری نموده است که به ترتیب در کارخانههای هیروشیما و والنسیا ساخته میشود. این موتور نه تنها قابلیتهای جدیدتر و بهتری نسبت به سایر محصولات گذشته دارد بلکه بسیار سبک است و مصرف بسیار اندکی دارد. همچنین دوست محیط زیست به شمار میرود و از لحاظ آلایندگی، کمترین مقدار را نسبت به نسلهای پیشین دارد. شرکت مزدا تولید این موتور را از سال ۲۰۰۲ در دستور کار خود قرار داده است.
این موتور شامل یک کنترلکنندهٔ کامپیوتری مرحلهای میباشد که قسمتی از گاز خروجی اگزوز را مجدداً به محفظه احتراق برگشت میدهد. این سیستم تا حدود زیادی به کاهش میزان آلایندههایی نظیر NOx کمک مینماید.
● بهبود کارایی در مصرف سوخت
از مواردی که میتوان با تغییر و بهبود در ساخت آن، به مقدار قابل توجهی از مصرف سوخت صرفهجویی نمود، طراحی میللنگ میباشد. همانطور که در این تحقیق مشخص شده است، حدود ۱۳ درصد تلفات انرژی مربوط به میللنگ میباشد. ساخت میللنگ با آلیاژهای سبکتر و وزن کمتر، میتواند منجر به کاهش مناسبی در مصرف سوخت موتور شود. سیستم سوپاپها نیز در سریهای جدیدتر، توسط کنترلگر کامپیوتری هدایت میشود. بر خلاف موتورهای رایج که سیستم سوپاپ توسط چرخش موتور تنظیم میشود, سیستم کنترلگر جدید، زمانبندی جدید حرکت سوپاپها و همچنین فشار روغن را تنظیم مینماید. این سیستم باعث کاهش مصرف سوخت تا میزان ۱.۵ لیتر, کاهش انتشار NOx به میزان ۱۴ درصد و کاهش CO۲به مقدار ۱۶ درصد نسبت به سایر مدلهای پیشین میشود.
همچنین بهبود سیستم پاشش سوخت و زمانبندی مناسبتر تزریق سوخت در لحظهٔ انفجار درون محفظهٔ احتراق، باعث افزایش توان موتور به میزان ۱۰ درصد، علاوه بر آن باعث کاهش بیشتر مصرف سوخت و کاهش CO۲ خروجی تا میزان ۳۰ درصد میشود.
به منظور کاهش بیشتر آلایندهها، شرکت مزدا تحقیقاتی را در زمینهٔ توسعه استفاده از سیستم کاتالیستی برای اگزوز انجام داده است که استفاده از سیستم کاتالیست در قسمت گازهای خروجی موتور به شکل زیر میباشد.
● تحلیل
کارشناسان معتقدند، تولیدکنندگان داخلی خودرو با توجه به پیشبینی مصرف سوخت بنزین در کشور (جدول ۱)، باید به سمت خودروهایی بروند که مصرف سوخت کمتر و آلایندگی اندکی دارند. استفاده از تکنولوژیهای قدیمی دهههای ۷۰ و ۸۰ و روی آوردن به تولید خودروهایی که از نظر زیستمحیطی و مصرف سوخت در حد استانداردهای قابل قبول کنونی و جهانی نمیباشند در دراز مدت نباید صورت پذیرد.
اما به نظر میرسد در کشور توجه به مسالهٔ بهبود تکنولوژی ساخت موتورهای بنزینی کمتر مورد توجه قرار گرفته و آنچه بیشتر در حال حاضر مطرح است، گازسوزنمودن خودروها است. گازسوزنمودن خودروها میتواند در کنار پیشرفت تکنولوژی در زمینهٔ ساخت موتورهای بنزینی با راندمان بالاتر، همزمان دنبال شود و توجه به یکی نباید باعث غفلت از دیگری شود.
برنامهریزی تولید برای خودرویی که ۱۰ تا ۲۰ سال از تکنولوژی جهانی و روز عقب است و تاکید بر تولید آن، آنهم مثلاً برای ۱۰ سال آینده و رسیدن به خودکفایی در ساخت آن, چندان مطلوب به نظر نمیرسد. متاسفانه در حال حاضر, از تکنولوژیهای قدیمیتر خودروهای احتراق داخلی استفاده میشود، سپس برای توجیهکردن در خصوص کاهش آلایندهها و کاهش مصرف سوخت، آن را گازسوز مینماییم.
منابع:
۱. www.mazda.com
۲. ترازنامهٔ انرژی سال ۱۳۷۸ منتشره از سوی وزارت نیرو
۳. جزوهٔ طرح جامع گازسوزنمودن خودروها، سازمان بهینهسازی مصرف سوخت کشور
۱. www.mazda.com
۲. ترازنامهٔ انرژی سال ۱۳۷۸ منتشره از سوی وزارت نیرو
۳. جزوهٔ طرح جامع گازسوزنمودن خودروها، سازمان بهینهسازی مصرف سوخت کشور
منبع : شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اسرائیل ایران حمله ایران به اسرائیل آمریکا گشت ارشاد ایران و اسرائیل ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت دولت سیزدهم وعده صادق جنگ سید ابراهیم رئیسی
سیل قتل زلزله قوه قضاییه هواشناسی تهران سیلاب شهرداری تهران آموزش و پرورش پلیس سلامت سازمان هواشناسی
یارانه قیمت خودرو یارانه نقدی قیمت دلار خودرو قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو بورس قیمت سکه دلار
ازدواج رابعه اسکویی تلویزیون شبکه نمایش خانگی تبلیغات سینمای ایران کتاب موسیقی سریال دفاع مقدس تئاتر
دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی عملیات وعده صادق غزه فلسطین جنگ غزه روسیه چین سازمان ملل حماس اسراییل حزب الله لبنان طوفان الاقصی
فوتبال صنعت نفت آبادان استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بارسلونا بازی منچسترسیتی کشتی فرنگی تراکتور سپاهان
هوش مصنوعی سامسونگ تلگرام اپل وزیر ارتباطات ایلان ماسک ناسا عیسی زارع پور
چاقی پیاده روی درمان و آموزش پزشکی دیابت سلامت روان