شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


از تولید به مصرف


از تولید به مصرف
ایران، کماکان، جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر بزرگ در بازار نفت خام جهان حفظ کرده و حتی در مصرف هم مثل کشورهای بزرگ رفتار می‌کنیم. آژانس بین‌المللی انرژی )EIA( در آخرین گزارش خود فهرست ۱۵ کشور برتر تولیدکننده، مصرف‌کننده، صادرکننده و واردکننده نفت جهان را منتشر کرده است. به گزارش واحد اطلاعات و اخبار ماهنامه <اقتصاد ایران>، جمهوری اسلامی ایران با تولید ۴ میلیون و ۱۴۶ هزار بشکه در روز، چهارمین تولیدکننده نفت جهان محسوب می‌شود.
عربستان با ۱۰ میلیون و ۷۱۹ هزاربشکه، روسیه با ۹ میلیون و ۶۶۸ هزار بشکه و آمریکا با ۸ میلیون و ۳۶۷ هزار بشکه در روز، به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم بزرگترین تولید‌کنندگان نفت جهان را در اختیار دارند. کشورهای چین، مکزیک، کانادا، امارات، ونزوئلا و نروژ رتبه‌های پنجم تا دهم را از لحاظ تولید نفت به خود اختصاص داده‌اند.
● مصرف‌کنندگان نفت
در جمع مصرف‌کنندگان، آمریکا با ۲۰ میلیون و ۵۸۸ هزار بشکه در روز، بزرگترین مصرف‌کننده نفت خام جهان است. این کشور با واردات ۱۲ میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه در روز که از این لحاظ نیز در جهان رتبه اول را در اختیار دارد، کمبود نفت مصرفی خود را تأمین می‌کند. پس از آمریکا، چین با ۷ میلیون و ۲۷۴ هزار بشکه در روز، دومین مصرف‌کننده نفت خام جهان محسوب می‌شود. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کشورمان با مصرف یک میلیون و ۶۲۷ هزار بشکه در روز، پانزدهمین مصرف‌کننده نفت خام جهان محسوب می‌شود.
● صادر‌کنندگان و واردکنندگان
در رده صادر‌کنندگان، عربستان با ۸ میلیون و ۶۵۱ هزار بشکه در روز، بزرگ‌ترین صادرکننده جهان می‌باشد. در گزارش EIA، روسیه با صادرات ۶ میلیون و ۵۶۵ هزار بشکه در روز نفت خام، رتبه دوم جهانی را در اختیار دارد. ایران با صدور دو میلیون و ۵۱۹ هزار بشکه در روز، پس از نروژ، چهارمین صادر‌کننده نفت جهان به حساب می‌آید. اما کشورمان به شدت از سوی امارات تهدید می‌شود. امارات با صدور دو میلیون و ۵۱۵ هزار بشکه نفت خام، تنها چهار هزار بشکه کمتر از کشورمان نفت صادر می‌کند. رتبه دوم بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، در اختیار ژاپن قرار دارد. این کشور روزانه ۵ میلیون و ۹۷ هزار بشکه نفت خام وارد می‌کند.
به هر حال، توجه به آمارهای تولید، مصرف و تجارت نفت خام، بیانگر نقش حیرت‌آور طلای سیاه در تولید جهانی است. در واقع، علیرغم تلاش کشورهای صنعتی به کاهش نفت خام، این کشورها همچنان برای تداوم رشد صنعتی خود نیازمند مقادیر متنابهی نفت خام هستند که با فروش محصولات نهایی خود به کشورهای در حال توسعه از جمله تولید‌کنندگان نفت، هزینه‌های خود را - به علاوه سود - جبران می‌کنند.
منبع : ماهنامه اقتصاد ایران


همچنین مشاهده کنید