جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اسلام هراسی و تعصبات کور!


اسلام هراسی و تعصبات کور!
یکی از جدیدترین مدارس دولتی شهر نیویورک به نام شاعری نامگذاری شده که مروج صلح بود و معروف ترین اثر خود را هنگام زندگی در این شهر منتشر کرد، اما برای مدرسه بین‌المللی خلیل جبران در نیویورک از صلح و آرامش خبری نیست.
در حالی که حدود یک هفته تا شروع سال تحصیلی جدید و قت باقی است به دلیل اعتراضات مردم، محل و مدیر این مدرسه تاکنون یک بار عوض شده است منتقدان به این مدرسه ، که به نام خلیل جبران مسیحی لبنانی نامگذاری شده ، به عنوان یک مرکز آموزشی بالقوه رادیکال اسلامی حمله کرده‌اند.
شمسی علی ، امام مرکز فرهنگی اسلامی در منهتن، گفت: «در واقع اینجا یک مدرسه عادی است و تنها فرق آن این است که خیال دارند از زبان عربی استفاده کنند. این به هیچ وجه یک مدرسه دینی نیست و هیچکس خیال آموزش دین ندارد.»‌
اداره آموزش و پرورش نیویورک اعلام کرد: این مدرسه یکی از ۴۰ مدرسه جدید این شهر است که پاییز امسال افتتاح می‌شود.
مدرسه خلیل جبران از جمله تعدادی مدرسه کوچک دولتی نیویورک است که بر اساس موضوع طبقه بندی شده و رشته‌های هنر، تا عدالت اجتماعی و زبان چینی در آنها تدریس می‌شود.
از اول قرار بود کلاس‌های این مدرسه در یک مدرسه ابتدایی در محله بروکلین نیویورک تشکیل شود. والدین شاگردان این مدرسه به دلایلی از جمله کمی جا و ایجاد خطرهای امنیتی به دلیل طرح مسائل عقیدتی در آن، با این کار مخالفت کردند. اداره آموزش و پرورش تسلیم شد و مدرسه را به ساختمانی دیگر در بروکلین انتقال داد که دبیرستان و مدرسه راهنمایی است.
خانم دبی المنتصر رئیس اولی مدرسه خلیل جبران در اعتراض به این که چرا به وجود کلمه ‌»انتفاضه» روی پیراهن بعضی از دانش آموزان اعتراض نکرده اوایل ماه جاری ناچار کارش را رها کرد و جای او را قائم مقام موقت مدرسه دانیل سالتزبرگ گرفت که زنی یهودی است که به عربی صحبت نمی‌کند.
این جنجال وقتی شروع شد که در مقاله‌ای نوشتند که المنتصر با گروه «‌زنان عرب فعال در هنر و رسانه‌ها» ارتباط دارد، گروهی که پیراهن‌هایی با نوشته «‌انتفاضه شهر نیویورک» ‌روی آنها، تولید می‌کند.
این گروه دفتر مشترکی با سازمانی دارد که المنتصر از اعضای هیات مدیره آن است. حتما خوانندگان گرامی استحضار دارند که انتفاضه نام قیام مردم فلسطین علیه اشغالگران اسرائیلی است.
اداره آموزش و پرورش نیویورک به سالتزبرگ یا هیچ معلم دیگری در مدرسه اجازه اظهارنظر در این مورد نداد اما حمایت خود را از مدرسه تکرار کرد. شهردار نیویورک هم از سالتزبرگ ـ‌ نه المنتصر – و مدرسه حمایت کرده است.
از جمله مخالفان این مدرسه سازمانی است به نام «‌مدرسه‌های دینی را متوقف کنید»‌، که اداعا می‌کند مدرسه خلیل جبران بدجوری سازمان داده شده است.
اعضای آن می‌گویند شهر نیویورک در جریان جزییات مواد و کتاب‌های درسی مدرسه قرار نگرفته و به عقیده آنان حتما اسلام در کلاس‌های آن جایی خواهد داشت. سالتزبرگ با بعضی از ۴۴ دانش آموزی که تاکنون ثبت نام کرده‌اند، دیدار داشته است که بیشترشان عربی حرف نمی‌زنند یا اصلا عرب نیستند.
یولاندا اکسیس، حداقل یکی از مادرانی که تحت تاثیر این جنجال‌ها قرار نگرفته گفت خوشحال است که آلن آلودر پسر ۱۲ ساله او می‌تواند در مدرسه‌ای کوچکتردرس بخواند. او گفت فکر می‌کند تعداد دانش آموزان یک کلاس خیلی مهم است. پسرش می‌گوید فقط می‌خواهم زبان (عربی) یاد بگیرم.
مترجم: علی کسمایی
آسوشیتدپرس ـ‌ نیویورک
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید