جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اجماع ایرانی


اجماع ایرانی
تاکنون سابقه نداشته است که نیروهای نظامی رسمی یک کشور، به عنوان گروهی تروریستی شناخته شوند.اما آنگونه که درخبرها آمده است گویا آمریکا در نظر دارد برای نخستین بار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در زمره گرو ه های تروریستی قرار دهد تا سنت گذشته را تغییر دهد.
البته هنوز این خبر رسما اعلا م نشده و هیچ یک از مقامات آمریکایی هم این موضوع را تائید نکرده اند اما امکان قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در بین گروه های تروریستی، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشته است. شاید مشهورترین گروه هایی که نامشان در بین گروه های تروریستی ثبت شده است، القاعده و گروهک منافقین باشند اما نکته اینجاست که این گروه های شبه نظامی، عضوی از یک دولت یا حاکمیت نیستند و برای نیل به اهدافی که برای خود مشخص کرده اند تلا ش می کنند. در حالی که سپاه پاسداران یکی از نیروهای نظامی رسمی ایران است که در کنار ارتش طی ۲۸ سالی که از پیروزی انقلا ب اسلا می سپری شده است، تلا ش فراوانی برای دفاع از میهن و خدمت به کشور انجام داده است و به همین دلیل قرار گرفتن نام سپاه در زمره گروه های تروریستی - حتی اگر به طور رسمی هم تایید نشده باشد- موضوعی نیست که بتوان با بی تفاوتی از کنار آن عبور کرد.
اما چه شد که آمریکا تصمیم گرفت سپاه پاسداران را بین گروه های تروریستی جهان قرار دهد؟ جوسازی برای فراهم ساختن زمینه این اقدام از ماهها پیش آغاز شد افزایش ناامنی در عراق که با وعده های آمریکا در تناقض قرار دارد و نشان می دهد که آمریکایی ها هنوز مسیری طولانی برای استقرار امنیت و ثبات پایدار در عراق پیش رو دارند، موجب شده تا گرفتار شدن خود در باتلا ق عراق را توجیه کنند و به همین دلیل به فرافکنی روی آورده اند و هر بار، گروهی را به ایجاد ناآرامی در عراق متهم می کنند.
در این میان بیشترین اتهامات آمریکا بر ضد ایران مطرح شده است. آنها معتقدند ایران و در راس آن سپاه پاسداران از شورش‌های خونین در عراق حمایت می کنند و اسلحه نیروهای شورشی و ناامن کنندگان عراق از طریق ایران و سپاه پاسداران در اختیار آنها قرار می گیرد. اما هیچگاه موفق نشده اند مدرک مستندی برای اثبات این ادعاهای خود ارائه دهند.
جالب اینجاست که شواهد جاری در عراق هم در جهت تایید ادعای آمریکایی ها نیست . به عنوان مثال بمب گذاری و تعرض به حرم ائمه معصومین در عراق که فقط دو بار در مورد حرم عسکریین (علیهم السلام) رخ داد، در شرایطی اتفاق افتاده که ایران بر اساس اعتقادات مردم، هر دوبار به بازسازی حرم اقدام کرده است و کسی نیست که نداند این اقدامات توسط سلفی گران افراطی صورت می گیرد. علا وه بر آن، ماههاست که ورود زائران به شهرهای کاظمین و سامرا متوقف شده است و این در حالیست که این دو شهر از مهمترین و متبرک ترین اماکن مذهبی شیعیان به ویژه نزد مردم ایران محسوب می شوند. در حقیقت، ناامن کردن این دو شهر شیعه از سوی افراطیون و گروه های تروریستی که برخلا ف تمایل و خواست شیعیان و به ویژه مردم ایران صورت گرفته است نشان‌دهنده فعالیت علنی گروه های تروریستی در عراق است. ضمن اینکه در سایر نقاط عراق هم ایرانیان با سرمایه گذاری های گسترده اقتصادی، تمایل خود را برای ثبات عراق در عمل نشان داده اند و طبیعی است که هیچ فرد سرمایه گذاری تمایل ندارد سرمایه های خود را دچار ناامنی و بی ثباتی و در معرض خطر ببیند. به همین دلیل نمی توان پذیرفت که ایران، آن هم سپاه پاسداران به عنوان یکی از نیروهای نظامی رسمی کشور، در دخالت های عراق دست داشته باشند و این ادعاها صرفا برای کاهش بار فشارهای روانی حاصل از ناکامی آمریکا در نبرد با تروریسم در عراق مطرح می شود، در حالی که حنای آنها دیگر رنگی ندارد.
البته احتمال قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلا ب اسلامی در بین گروه های تروریستی، مصداق مثل معروف «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» موجب افزایش اتحاد و همدلی فعالا ن سیاسی داخلی، آن هم در سالی شد که از سوی رهبر معظم انقلا ب اسلا می به عنوان سال اتحاد ملی و انسجام اسلا می نامگذاری شده است. این مساله نشان داد که گروه های سیاسی داخلی، اگرچه ممکن است اختلا فات فراوانی با یکدیگر داشته باشند اما در مورد موضوعات ملی که با منافع کشور ارتباطی مستقیم دارد اختلا فات را کنار می گذارند و یکپارچه در مقابل دشمن می‌ایستند. در مورد احتمال قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در بین گروه های تروریستی نیز شاهد چنین اجماعی بودیم و اصلا ح طلبان همپای محافظه کاران به حمایت از سپاه پرداخته و این اقدام احتمالی آمریکا را محکوم کردند. حزب مشارکت ، حزب کارگزاران سازندگی و حزب اعتماد ملی از جمله احزابی بودند که در این مورد بیانیه صادر کردند ضمنا روزنامه مردم سالا ری در تاریخ ۳۰ مرداد ماه در شماره ۱۵۹۰صفحه ۲ به تفصیل در این مورد موضع گیری کرده است و در مقابل این اقدامآمریکا از سپاه حمایت کردند. صاحبنظران و فعالا ن سیاسی اصلا ح طلب هم با نگارش مقالا ت و انجام گفت وگوهایی در این مورد موضع گیری کردند. یکی از نخستین مقالا ت در این مورد توسط محمد علی ابطحی معاون رئیس جمهور سابق انجام گرفت که در «وب نوشت» خود در این زمینه نوشت :«اختلا ف نظر با بعضی رفتارهایی که با استفاده از نام سپاه در داخل صورت پذیرفته نباید مانع مخالفت با این رفتار انتقام جویانه آمریکا از ملت ایران شود.
چندروز بعد سید محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق هم در گفت وگویی با ایسنا اظهار داشت: «در روزهای اخیر خبرهای نگران کننده در رسانه های ارتباط جمعی جهان انتشار یافته که بر اساس آن ظاهرا دولت آمریکا قصد دارد بخشی از نیروهای مسلح جمهوری اسلا می ایران را هدف سیاست های خشن تندروانه قرار دهد که زیان های چنین سیاست هایی تاکنون برای مردم جهان و از جمله ملت آمریکا اندک نبوده است».
وی انتشار این خبرها را نگران کننده خواند و گفت: «اگر جنگ افروزان تندرو در آمریکا نمی دانند، اطمینان دارم که خردمندان و منصفان آن کشور آگاهند که سپاه پاسداران انقلا ب اسلا می برآمده از متن ایمان و آرمان یک ملت و یکی از پایه های استوار اقتدار و امنیت ملی و ارزش های انقلا ب و تمامیت ارضی ایران است و به لحاظ معنوی نیز جایگاه ویژه ای نزد مردم دارد. هیچ ملت و قومی نمی تواند بپذیرد که پشتوانه اقتدار و امنیت و نگاهبان تمامیت ارضی و پاسدار شرف و استقلا ل او مورد تعرض یا حتی اهانت قرار گیرد. خاتمی همچنین از خردمندان و عقلا ی آمریکاخواست مانع اقدامات جناح های تندرو این کشور علیه ایران و تخریب فضای کشور در منطقه و مناسبات دو کشور شوند.
اما نکته جالب اینجاست که حتی برخی از نیروهای نزدیک به اپوزیسیون که بسیاری از ساختارهای نظام را قبول ندارند نیز از جنبه های دیگری با این اقدام آمریکا مخالفت کرده اند تا حمایت از منافع ملی کشور جنبه ای عمومی تر پیدا کند. به عنوان مثال مهرانگیز کار در یادداشتی که پایگاه اینترنتی روز آنلا ین منتشر کرده، اگر چه انتقاداتی نسبت به عملکرد سپاه وارد کرده است اما اقدام آمریکا را در تروریست خواندن سپاه نادرست دانسته و نوشته است : «منابع غیررسمی گفته اند دولت آمریکا قصد دارد سپاه پاسداران جمهوری اسلا می ایران یعنی بخش مهمی از نیروی نظامی و دفاعی یک دولت را به لیست سازمان های تروریستی بیفزاید. این رویداد را باید پیش از وقوع شکافت و پیرامون آن اطلا ع رسانی کرد. این رویداد می تواند در جای بدعت گذاری در حقوق بین الملل و در عرف دیپلماتیک نقد و بررسی شود». مهرانگیز کار نوشته است: «شیوه هایی مانند آنچه از سوی منابع آمریکایی اعلام شده، نادرست است. دولتی در چارچوب نظم و حقوق بین الملل که انسان قرن بیستمی آن را پی نهاد نمی تواند یک رکن مهم از ساختار دولت دیگری را در لیست ترور خود بگجاند و سپس با استناد به آن برای حمله به قلمرو کشوری که طبعا محل و مکان فرماندهی همان نیرو است زمینه سازی کند»
همه این رویکردها نشاندهنده اجماع کلیه ایرانیان بر ضد آمریکاست که طیفی گسترده و حامی منافع کشور - را با وجود همه انتقاداتی که به برخی رویکردها دارند- به وجود می آورد و این بخشی از رویکرد دشمن ستیز ایرانیان است.
نویسنده : شهاب کاشفی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید