جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

طراوت و شادابی پوست با یک نسخه غذایی


طراوت و شادابی پوست با یک نسخه غذایی
همواره شنیده‌اید که برنامه غذایی صحیح به حفظ یک شیوه زندگی سالم کمک می‌کند. اما بد نیست بدانید در داشتن ظاهر مناسب هم موثر است.
وقتی در مورد چیزهایی که می‌خورید احساس خوبی داشته باشید و در صورتی که این مواد برای سلامت شما خوب باشند، ظاهرتان نیز تاثیر مثبتی می‌پذیرد.
در اینجا به برخی مواد غذایی که مصرف آنها حس خوبی را ایجاد می‌کند و در ضمن به داشتن یک ظاهر خوب هم کمک می‌کند اشاره می‌شود:
▪ آب :
نوشیدن آب کافی در روز به طراوت پوست کمک می‌کند و ظاهر صاف‌تر و جوانتری به آن می‌دهد. با دریافت آب کافی با بهبود کیفیت پوست، مو و ناخن، از چهره شاداب‌تری بهره‌مند خواهید شد. اگر احساس می‌کنید در بخش‌هایی از بدن دچار تورم شده‌اید، ممکن است به علت افزایش سدیم (عمدتا در اثر مصرف زیاد نمک) در بدن باشد. با دریافت آب بیشتر این سدیم را از بدن خارج کنید.
نوشیدن آب کافی میزان از دست رفته طی فعالیت روزانه را جبران می‌کند.
▪ ویتامین C:
ویتامین C در مقابله با بیماری و عفونت به بدن کمک می‌کند.این ماده سیستم ایمنی را تقویت کرده در بهبود بیماری‌ها نیز مفید است. ویتامین C برای تولید کلاژن نیز ضروری است. کلاژن به پوست کمک می‌کند حالت ارتجاعی خود را حفظ نماید که این هم از چروکیدگی آن جلوگیری می‌کند. مرکبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی، بروکلی و کلم سرشار از ویتامین C هستند. به یاد داشته باشید آب میوه‌ها نیز حاوی این ویتامین هستند.
▪ چای سبز:
این چای علاوه بر آن که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان است، کلسترول را کاهش داده، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و از احتمال ابتلا به انواع سرطان نیز می‌کاهد.
اگر زیاد قهوه می‌نوشید، چند فنجان آن را با چای سبز جایگزین کنید. به این ترتیب بدون افزودن خامه، شکر یا هر طعم دهنده مصنوعی دیگری، کاهش وزن محسوسی را احساس خواهید کرد.
▪ سویا:
پروتئین سویا غنی از اسیدهای آمینه، ویتامین E و بسیاری آنتی اکسیدان‌هاست. این ترکیبات به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند، ظاهر صافی به آن داده و قابلیت ارتجاعی آن را افزایش می‌دهند.
▪ اسیدهای چرب ضروری:
اسیدهای چرب ضروری مانند امگا – سه و امگا – شش چربی خوب هستند و به عملکرد سلولی و لذا به بهبود کیفیت پوست، مو، ناخن، عضلات و هر آنچه در ظاهر شما نقش دارد کمک می‌کنند.
اسیدهای چرب ضروری هم مانند سایر مواد غذایی خوب در عملکرد مناسب سلولی دخالت دارند که این هم از آسیب دیدن پوست جلوگیری کرده، چین و چروک را کاهش داده، رشد بهتر مو و ناخن را سبب می‌شود.
▪ شیر:
این جمله که «شیر برای سلامتی مفید است» یک تبلیغ جاذب مشتری نیست بلکه یک واقعیت است. شیر غنی از کلسیم، ویتامین B۱۲، B۲ و D است.
کلسیم همراه با ویتامین جذب‌کننده آن، ویتامین D، به استحکام استخوان و سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. ویتامین B۲ و B۱۲ نیز برای رشد گلبول‌های قرمز خون ضروری‌اند و در انتقال اکسیژن به سلول‌ها نقش دارند و این به معنای سلامت و شادابی بیشتر پوست و مو است.
▪ سبزیجات سبز:
سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهو و کلم سرشار از ویتامین A، C، E ، آهن و فیبر هستند. دریافت ویتامین‌های A و E نیز مانند ویتامین C در حفظ پوست خوب موثر است. ویتامین A خواص آنتی اکسیدانی دارد و رطوبت چشم، پوست و غشاهای مخاطی را حفظ می‌کند. ویتامین E برای سلامت پوست صاف و جوان‌تر ماندن آن ضروری است.
بهرامی
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید