پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

شورا‌ها با طرح ادغام همکاری کنند


شورا‌ها با طرح ادغام همکاری کنند
با توجه به تعدد شورا‌های موازی در حوزه فناوری اطلاعات که منجر به عدم هماهنگی و اولویت‌بندی در تخصیص و استفاده از بودجه‌های کشور شده است، کارشناسان خواستار همکاری شورا‌ها در طرح ادغام شده‌اند.
ابلاغ طرح ادغام شورا‌های موازی از سوی رییس‌جمهوری نوید بخش نوعی یکدستی، اولویت‌بندی و تسریع در اقدامات این شورا‌ها به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود ولی برخی شواهد و اظهار‌نظر‌های مطروحه از سوی برخی مسوولان شورا‌ها، حکایت از عدم تمایل ایشان به طرح ادغام شورا‌ها دارد.
شورا‌های‌عالی IT باید به موضوع ادغام احترام بگذارند و مسوولیتی را که عهده‌دار بوده‌اند، متوجه نهادی کنند که مسوولیت را می‌پذیرد.
شهرام شریف، روزنامه نگار IT در گفت‌و‌گو با خبرنگار «جهان صنعت» در خصوص سرانجام طرح‌های ارایه شده توسط شورا‌های IT پس از اجرای ادغام، اظهار کرد: شورا‌های IT ضمن اینکه به مساله ادغام احترام می‌گذارند باید کلیه طرح‌های خود را متوقف کرده و آنها را به نهاد جدیدی که تشکیل می‌شود، بسپارند.
● اولویت‌‌بندی طرح‌ها براساس نیاز کشور
شریف افزود: براساس اولویت‌ها و نیاز کشور اگر طرح‌ها توسط نهاد جدید پذیرفته شد قطعا خیلی راحت‌تر به اجرا در می‌آید.
این کارشناسان معتقد است شورا‌های مختلف IT و غیر IT قبل از اعلام بحث ادغام، فرصت، بودجه و زمان کافی در اختیار داشتند تا طرح‌ها و برنامه‌هایشان را انجام دهند اما اگر الان و پس از مطرح dشدن دستور ادغام بخواهند طرحی را انجام دهند علاوه بر اینکه به جایی نمی‌رسند، طرح‌ها هم ناقص می‌ماند.
● توجه برخی شورا‌ها به افزایش کمی عملکرد
شریف با اشاره به برخی طرح‌هایی که در حال جریان است، تصریح کرد: این تلاش از سوی برخی شورا‌ها تنها برای این است که آمار عملکردشان را بالا ببرند اما این تلاش‌ها تنها به افزایش کمی عملکرد می‌انجامد.
وی افزود: اگر شورایی اطمینان دارد در فرصتی که در اختیار داشته، وظایف خود را به خوبی انجام داده، در این شرایط باید فعالیت‌های خود را متوقف کند و منتظر بماند.
● جلوگیری از پراکندگی در حوزه IT
این روزنامه‌نگار حوزه فناوری اطلاعات سپس با اشاره به پراکندگی تولی‌گری در حوزه IT، اظهار کرد: موضوع ادغام شورا‌ها مزیت خوبی به همراه دارد و پراکندگی‌هایی را که در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد به تمرکز تبدیل می‌کند.
وی افزود: همچنین تولی‌گری حوزه IT که مدت‌هاست صاحبنظران و کارشناسان روی آن بحث می‌کنند، ساماندهی می‌شود و اگر قرار باشد در نهاد یا سازمان جدید همان مسیری انتخاب شود که برخی شورا‌ها تاکنون طی کرده‌اند و بی‌نتیجه بوده، آینده روشنی با وجود ادغام شورا‌ها متصور نخواهد بود.
● طرح‌های فاقد توجیه علمی متوقف شوند
اگر برنامه‌هایی هستند که بستر‌سازی مناسبی برای آنها نشده، بهتر است متوقف شوند.
محمود اروج‌زاده، کارشناس IT نیز با بیان این مطلب افزود: در صورتی که طرح‌های شورا‌ها دارای دلایل منطقی و برنامه‌ای علمی باشند که نشان دهد با صرف هزینه ما را از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌رساند، نباید در اجرای آنها تردید کرد و اصولا بحث ادغام برای کارکرد و خروجی بهتر مطرح شده است.
این کارشناس IT ضمن برشمردن دلایل مطرح شدن بحث ادغام شورا‌های IT به دلیل عدم همخوانی با برنامه‌های دولت یا نداشتن اثربخشی مناسب، اظهار کرد: برنامه‌ها و طرح‌های مطرح شده در شورا‌ها، عموما مقطعی و بدون پشتوانه علمی بوده و هنوز طرح جدی در حوزه فناوری اطلاعات معرفی نشده است.
به عقیده وی، اگر برنامه‌هایی هستند که بستر‌سازی مناسبی برای آنها نشده، بهتر است متوقف شوند.
● نها‌د‌های IT خروجی مثبتی نداشتند
اروج‌زاده در ادامه افزود: قبل از مطرح شدن ادغام، شاید مجموعه نهاد‌های مختلف در حوزه IT آن‌طور که باید و شاید فعالیت نکرده‌اند یا فعالیت آنها با مجموعه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت همخوانی نداشته که اثربخشی خوب و مثبتی در حوزه فناوری اطلاعات کشور دیده نشده است.
وی تصریح کرد: اگر واقعا این دستگاه‌ها فعالیتی را که به نفع صنعت و بازار IT بوده، انجام داده‌اند در کل حوزه و بازار IT رکودی مشاهده نمی‌شد.
این کارشناس افزود: اما مدت زیادی است که حوزه فناوری اطلاعات کشور دچار رکود شده و سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای هم معتقد است مدت‌هاست فعالیت مثبتی در این حوزه انجام نشده است.
● اهتمام به اجرای پروژه‌های زیر‌ساختی
اروج‌زاده سپس با اشاره به تکفا۲ اظهار کرد: تکفا برنامه‌ای تجربی بود که یکی از نتایج این طرح به فکر افتادن مسوولان IT کشور بود که یک کار مطالعاتی در مقیاس منطقه‌ای انجام دهند و در آن از نظرات کارشناسان فرامنطقه‌ای و صاحبنظر استفاده کنند که این طرح در انتهای دوره قبلی فعالیت‌ شورای‌عالی اطلاع‌رسانی متوقف شد.
به عقیده این کارشناس، اگر تجربه پنج ساله حکم کرده که برای اجرای چنین طرحی هزینه شود و هیچ منطقی برای رد آن نیست، نباید متوقف شود و اگر دستگاهی نتواند این طرح را اجرا کند به دلیل وجود نگاه‌ کلان در این طرح نباید فکر پروژه دیگری باشند.
● تکلیف تسما مشخص نیست
اروج‌زاده توقف برخی طرح‌های کارشناسی شده را به علت ضعف دستگاه‌های مدیریتی و اجرایی کشور دانست و گفت: اگر برنامه‌ای دارای دلایل موجه و منطقی متناسب با نیاز کشور و دارای توجیه افکار عمومی باشد، باید اجرا شود.
وی افزود: طرح تسما نیز در شورای‌عالی اطلاع‌رسانی با توجه به سابقه مدیران آن در تولید محتوای فرهنگی، مسوولان این شورا را برآن داشت تا پروژه تسما را تعریف کنند.
به گفته وی، این طرح حرکت خوبی بود، اما با وجود چندین ویرایش هنوز تبیین نشده و معلوم نیست چه می‌خواهد بکند و چه بسا پروژه‌های دیگری نیز در حوزه فناوری اطلاعات تعریف شده که مشابهت‌های زیادی با برنامه تسما دارد.
● شورا‌ها تمکین کنند
در همین حال یک کارشناس فناوری اطلاعات نیز معتقد است که روند حرکت شورا‌ها طی روز‌های گذشته بیانگر نوعی مقاومت و مخالفت تلویحی در طرح ادغام این شورا‌هاست.
این کارشناس گفت: اخیرا وزیر ارتباطات و روز گذشته نیز دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی در دو اظهار‌نظر اعلام کرده‌اند که شورا‌ها به وظایف خودحتی پس از ادغام نیز ادامه خواهند داد.
وی ادامه داد: ولی این طرز تفکر اصل و بنیان ادغام را زیرسوال می‌برد چراکه در این صورت ادغام بی‌معنی است. یا وقتی مسوولی می‌گوید ادغام برای صرفه‌جویی در وقت رییس‌جمهوری بوده، این بیانگر برداشت‌های متفاوت از طرح ادغام است.
این کارشناس در ادامه گفت: با این رویه که هر شورا تعریف خود را از طرح ادغام ارایه می‌دهد و سرگرم فعالیت‌های خویش است، جا دارد تا رییس‌جمهوری هرچه سریع‌تر تدابیر لازم جهت تبیین موضوع را به عمل آورد.
به گفته وی، ظاهرا شورا‌ها قصد تمکین به طرح ادغام را ندارند.
جهان صنعت
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید