جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

در دیدار تدارکاتی در آستانه از سرگیری مسابقات مقدماتی یورو ۲۰۰۸


در دیدار تدارکاتی در آستانه از سرگیری مسابقات مقدماتی یورو ۲۰۰۸
تیم ملی فرانسه با تیمی مرکب از تعدادی بازیکن اسم و رسم دار اما فراموش شده مانند ترزگه، بومسونگ، سیلوستره و چند جوان آینده دار مانند لاسانا دیارا، آلودیارا، ماتیو و بریاند همراه با چند بازیکن ثابت خود، در رویارویی با اسلواکی در زمین حریف مغلوب شد.
جدا از نتیجه، عملکرد فرانسوی ها به ویژه درخط دفاع بسیار ضعیف و نا امیدکننده نشان می داد. اسلواکی را باید گربه سیاه فرانسه دانست، چراکه ۱۷ ماه قبل در یک دیدار تدارکاتی، تیم ملی فوتبال فرانسه با مربیگری ریموند دومه نش مقابل این تیم شکست را قبول کرد و اینک نیز دوباره و در آستانه از سرگیری مسابقات مقدماتی یورو ،۲۰۰۸ شاگردان این مربی در قالب تیمی برآمده از تعدادی بازیکن به اصطلاح فراموش شده و به تعبیری تیم ذخیره، با نتیجه مشابه یک بر صفر مغلوب رقیب شرقی شدند.
رسانه های فرانسوی در تفسیر این دیدار، یکپارچه بر این باورند که ملی پوشان این کشور آن قدر ناهماهنگ و نامنظم بودند که یارای تحمیل بازی خود بر حریف درجه چندم اروپایی را نداشتند و در مجموع ۹۰ دقیقه شاگردان دومه نش به گونه ای ظاهر شدند که با توجه به عملکردشان، نتیجه رقم خورده در زمین اسلواکی، منطقی و توجیه پذیر جلوه می کند.
سرمربی خروس های آبی با راهی کردن تیم دوم ملی فرانسه، در پی آن بود تا تعدادی از بازیکنان از جمله آنهایی که عدم دعوتشان با انتقادهایی گاه تند و تیز روبرو شده بود را به آزمون بگذارد. در این رهگذر می توان به دیوید ترزگه و بومسونگ اشاره کرد که دومه نش در توجیه غیبت آنها پس از جام جهانی ۲۰۰۶ به سقوط یووه و اینکه بازی در چنین سطحی برای حضور در تیم ملی کافی نیست، اشاره و تأکید می کرد. جدا از این ۲ نفر، سیلوستره، ماتیو، بریاند، لاسانا دیارا و آلو دیارا نیز در ترکیب مورد نظر مربی حضور داشتند.
به تعبیر کارشناسان فرانسوی، دعوت دومه نش از برخی بازیکنان در واقع فرصتی بود برای اظهار وجود و قانع کردن مربی برای حساب باز کردن روی آنها که در این رهگذر به نظر می رسد تعدادی از این افراد نتوانستند از شانس به دست آمده به گونه ای درست استفاده کنند و حضورشان در جام ملت های اروپا، بیش از پیش در ابهام قرار گرفت.
با اینکه بازیکنان مورد نظر دومه نش تقریباً در کنار هم بازی نکرده اند اما چنین کمبودی به تنهایی برای توجیه شکست مقابل اسلواکی کفایت نمی کند. با وجود ناتوانی عمومی و در دیداری که فرانسوی ها در کشاندن بازی به زمین حریف فاقد سرعت بودند، باز هم فرصت هایی چند در اختیار آبی ها قرار داشت.
به طور مثال در ابتدای بازی و روی ارسال خوب ماتیو ضربه سر اسکیلاچی در شرایطی از روی دروازه میزبان گذشت که دروازه بان هیچ کاری از دستش برنمی آمد و سیسه نیز در دقیقه ۱۳ صاحب فرصتی شد که خراب کردن آن کاری بسیار دشوار می نمود اما با این وجود بازیکن سابق لیورپول که فصل تازه در ترکیب مارسی نخستین گل خود را به ثمر رساند، در زمره فرانسوی هایی بود که برای سرعت دادن به بازی، مانند جیمی بریاند تلاش فراوانی به کار بست.
با وجود ناکارآمدی خط حمله که دیوید ترزگه نیز در حضور دوباره اش مؤثر نشان نداد، بیشترین مشکل به ناهماهنگی و اشتباهات متعدد خط دفاع بر می گردد که نماد و نشانه مشخص و بارز آن را می توان در تک گل بازی مشاهده کرد.
بومسونگ روی ضربه آزادی که «پتروس» از پشت محوطه هجده قدم ارسال کرد، اشتباهی عظیم و فراموش ناشدنی را مرتکب شد. او با آزاد گذاشتن مهاجم رقیب که تنها و بدون محافظ جلوی دروازه «فرای» ایستاده بود، به سراغ بازیکن دیگری رفت که مهار شده و از او محافظت به عمل می آمد! در این شرایط ضربه ارسالی با برخورد به تیر دروازه در برگشت جلوی پای بازیکنی افتاد که هیچ مانع و مزاحمی برای گشودن دروازه نمی دید.
در واقع گل حریف، شاهکار مدافعان فرانسه بود. از دقیقه ۳۱ یعنی زمان شکل گیری تک گل بازی، فرانسوی ها باوجود اینکه می توانستند چندبار دروازه حریف را باز کنند اما بسیار خوش شانس بودند که روی اشتباهات خط دفاع دست کم ۲ گل دیگر هم دریافت نکردند. بازیکنان اسلواکی با سود بردن از ضعف فرانسوی ها، شب خوش و بدون دردسری را پشت سر گذاشتند. شاگردان «کوسیان» در میانه زمین راحت کار می کردند و توپ هایی را که ۲ هافبک میانی فرانسه برای راه انداختن خط حمله فرانسه ارسال می کردند را در اختیار می گرفتند. خط حمله فرانسه در نیمه دوم با وجود اشتیاق فراوان به مراتب ناکارآمد نشان داد.
ترزگه، بریاند و سپس پیکون که به جای سیسه به زمین آمد، هیچ کدام در گشودن دروازه میزبان موفق کار نکردند. همان گونه که اشاره شد، در این دیدار دومه نش بیشتر از بازیکنانی استفاده کرد که پس از جام جهانی و در بازی های مقدماتی یورو ،۲۰۰۸ در فهرست برگزیدگان او جایی نداشتند و در این رهگذر و جدا از اینکه ماهیت بازی تدارکاتی بیش از کسب نتیجه به شناخت نقاط ضعف و قوت اشاره دارد اما در آستانه دیدارهای بسیار حساس تیم ملی فرانسه برای حضور در یورو ،۲۰۰۸ ناکارآمدی تیم دوم فرانسه یا به عبارت دیگر عدم موفقیت گروهی از قدیمی های نامدار و تعدادی جوانآینده دار در پیاده کردن تفکرات دومه نش به گونه ای زنگ خطر را برای فرانسوی ها به صدا درمی آورد.
با مصدومیت طولانی مدت گریگوری کوپه که باعث می شود دروازه بان پاری سن ژرمن (لاندرو) به عنوان نفر اول انجام وظیفه کند، گزینش دروازه بان های دوم و سوم از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. البته فردای شکست از اسلواکی، فرانسه با تیم اصلی خود دوباره به مصاف این رقیب رفت که چگونگی آن بازی و نتیجه برآمده به عنوان یک آزمون جدی برای تیم ملی فرانسه تلقی می شود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید