جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


مراقبت The Lookout


مراقبت    The Lookout
▪ نویسنده و کارگردان: اسکات فرانک.
▪ موسیقی: جیمز نیوتون هاوارد.
▪ مدیر فیلمبرداری: الار کیویلو.
▪ تدوین: جیل ساویت.
▪ طراح صحنه: دیوید برایسبین.
▪ بازیگران: جوزف گوردون لویت[کریس پرات]، جف دانیلز[لوئیس]، ماتیو گودی[گری اسپارگو]، ایزلا فیشر[لاولی لمونز]، کارلا گوگینو[جنت]، برو سمک گیل[رابرت پرات]، آلبرتا واتسون[باربارا پرات]، الکس بورستین[آقای لنگ]، سرجیو دی زیو[معاون کلانتر تد]، دیوید هابند]آقای تاتل].
▪ ٩٩ و ١٠٢ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ ژانر: جنایی، درام، تریلر.
کریس پرات ورزشکار دبیرستانی خوش نام و متعلق به خانواده ای مرفه، شبی که با دوست دخترش و دو تن از دوستان شان سرگرم تفریح در جاده هستند، دچار سانحه می شود. پیامد این حادثه مرگ دو تن و از بین رفتن حافظه کوتاه مدت کریس است. چهار سال بعد، کریس به عنوان نظافت چی در بانک نوئل استیت کار می کند. او سعی دارد تا با رفتن به جلسات درمانی و به دست آوردن حافظه اش، شغل بهتری مانند تحویلداری در بانک را به دست آورد. اما مدیر بانک چندان به این مسئله خوش بین نیست. کریس که به همراه دوست نابینایش لوئیس زندگی می کند، شبی در بار با جوانی که خود را گری اسپارگو و از آشنایان وی معرفی می کند، آشنا می شود. مدتی بعد، گری که واسطه آشنایی کریس با دختری به نام لاولی شده، خواستار کمک او در اجرای نقشه ای بزرگ می شود. این نقشه چیزی نیست جز سرقت از بانکی که کریس در آن کار می کند. کریس که از برخوردهای مدیر بانک و پدرش سرخورده شده، می پذیرد. او می پندارد با پول به دست آمده می تواند رستورانی را که لوئیس آرزوی داشتن آن را در سر می پروراند، راه بیندازد. اما در شب موعود، رئیس بانک به او خبر می دهد که می تواند شغل بهتری در بانک داشته باشد، و همین اتفاق کریس را از ادامه همکاری با گری منصرف می کند. ولی دیگر دیر شده است....
▪ چرا باید دید؟
اسکات فرانک متولد ١٩٦٠ از فیلمنامه نویسان مجرب و اسم و رسم دار آمریکایی است که از اواخر دهه ١٩٨٠ وارد تلویزیون و سپس سینما شده است. فرانک به عنوان نویسنده خارج از دید[استیون سادربرگ] در کشور ما فردی شناخته شده به شمار می رود که فیلمنامه های گزارش اقلیت و مترجم را نیز در کارنامه اش دارد. او برای نوشتن این فیلمنامه جوایز متعددی دریافت کرده و برای فیلم شورتی را بگیرید نامزد جایزه گولدن گلاب نیز بوده است. مراقبت که با نام اغفال در برخی کشورها به نمایش در آمده، اولین تجربه وی در زمینه کارگردانی است. فرانک که با دستیاری اسپیلبرگ در گزارش اقلیت به کارگردانی علاقمند شده بود، پنج سال گذشته را در کنار کار روی پروژه هایی چون پرواز فونیکس، مترجم و سریال کارن سیسکو به نوشتن مراقبت اشتغال داشت. دهه گذشته برای بسیاری از فیلمسازان دوران غلبه تم یادآوری و نقش حافظه و خاطرات در زندگی بشر بود. این تم که جدا از درام های سنگین به تریلرها و گاه اکشن های هالیوودی نیز راه یافت، در کنار افزودن بر ارزش فیلمنامه به پیچیده تر شدن حوادث آنها نیز کمک شایانی کرد. بهترین نمونه این گونه فیلم را شاید بتوان یادگاری ساخته کریستوفر نولان عنوان کرد. فیلمی که مقلدان ریز و درشت و خلف و ناخلف زیادی پیدا کرد. اما هیچ فیلمی نتوانست به پای روایت و تبحر نولان برسد. مراقبت نیز یکی از این گونه آثار است که سعی دارد تا حد امکان میراث نولان را خدشه دار نکند. روایت متین و کند اسکات فرانک در کنار تزریق تدریجی اطلاعات به بدنه فیلم و در نتیجه تماشاگر مکانیسم هیجان مداومی را خلق می کند که می توان فیلم را تا حد کار برادران کوئن در فارگو ارتقاء دهد. مراقبت به معنی کامل کلمه یک نئو نوآر است. فیلمی که کارگردانش از اتلاف وقت برای پرداخت شخصیت هایش هراس به خود راه نمی دهد. اطمینان دارم که فیلم در بازار اروپا موفق تر از اکران آمریکا عمل خواهد کرد، چون واجد هیجان های آنی و حتی کاذب این گونه است. بازیگران فیلم همگی به دقت انتخاب شده اند و بازی های خوبی نیز از خود به نمایش گذاشته اند. از جمله جف دانیلز برای ایفای بهتر نقش خود مدتی در مرکز آموزش نابینایان کالامازوو گذرانده تا رفتار روزمره افراد کور را یاد بگیرد. اما نقطه قوت فیلم بدون شک سابقه فیلمنامه نویسی فرانک است که اقتباس های درخشانی از المور لئونارد-خارج از دید و شورتی را بگیرید- در کارنامه خود دارد. مراقبت یک فیلم کم خرج، اما به معنی واقعی کلمه دیدنی و جدی است که امید های بسیاری را در دل تماشاگر برای دیدن فیلم بعدی فرانک خلق می کند!
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید