جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


ارائه موبایل نشان‌دهنده شخصیت خوب شماست


ارائه موبایل نشان‌دهنده شخصیت خوب شماست
گروهی از جوانان روشنفکر ایرانی بر این عقیده اند که در عصر ارتباطات، موبایل و به قولی همراه (که گاهی اوقات هم رفیق نیمه راه می شود و همیشه هم صاحبش را همراهی نمی کند) جزو لا ینفک زندگی است، چرا که صبح با صدای زنگ گوشی از خواب بیدار می شوند و در طول روز رفیق و همراهشان است تا شب که بخوابند.
بماند که روزهای اولی که این وسیله وارد ایران شد به خاطر هزینه بالا یش فقط دست از ما بهتران بود.
موبایل این پدیده نوظهور هنوز از راه نرسیده و گردوخاک را نتکانده بود چنان با زندگی عده ای تازه به دوران رسیده و نوکیسه عجین شد که برخی محض مزاح وشوخی اسم «مبال» را روی آن گذاشتند و ادای دارندگان این وسیله مدرن را درمی آوردند، تا به این بهانه خودنمایی دروغین آنها را به سخره بگیرند.
از آنجایی که در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد به مرحمت کارشناسان مخابرات وقراردادهایی که بسته شد خیلی زودتر از آنچه که فکرش را بکنید، موبایل از انحصار طبقه از ما بهتران خارج شد و دست اکثریت افراد جامعه به دامنش رسید و چشمشان به جمال این پدیده هزاره سومی روشن شد. حالا این وسیله هم مثل لباس روزمره مردم به «مد» تبدیل شده است.
فراگیر شدن مد در جامعه به این صورت است که طرح یک لباس یا آرایش، استفاده از وسایل زندگی و... به دلیل هزینه بالایی که دارند ابتدا در طبقات بالا ی جامعه نفوذ می کند و بعد از مدتی بدل های آن به طبقات پایین تر می آید وآن وقت است که طبقه بالا برای حفظ برتری خود و اثبات ارجحیت، به یک مد جدید روی میآورد و وقتی اقبال عمومی از یک مد برگشت و «دمده» شد، حتی افراد فرودست جامعه هم گرایشی به آن ندارند.
با این تفاسیر چطور می توان انتظار داشت که این روند به یکی از مهمترین ابزار ارتباطی امروز ما جوانان راه پیدا نکند؟ وقتی هر چیز کوچکی بهانه ای برای خودنمایی و مدگرایی افراطی می شود، چرا موبایل از این قافله به راه افتاده عقب بماند؟
حالا فکرش را بکنید که شما احتیاج به یک گوشی دارید. اگر جزو بچه پولدارها باشید و مبلغی را که بابت خرید گوشی پرداخت کرده اید برایتان اهمیت نداشته باشد حداقل دغدغه قیمت را ندارید و کار انتخاب کمی برایتان راحت تر می شود. هر چند از میان انبوه گوشی های رنگ به رنگ با مدل های متنوع باز هم کار راحتی نیست. اما اگر از نظر هزینه کردن هم محدودیت داشته باشید آن وقت کارتان کمی مشکل تر می شود. ولی خیلی هم جای ناراحتی نیست چون می توانید گوشی هایی را پیدا کنید که امکانات زیادی دارند و با یک قیمت معقول می توانید خریداری کنید.
نکته جالب در خرید گوشی این است که آنها هم مثل پوشاک و عطر به دو دسته عمده یعنی زنانه و مردانه تقسیم می شود. خانم ها علا وه بر کارایی و قیمت به شکل ظاهری گوشی خیلی توجه می کنند و معمولا گوشی هایی با رنگ قرمز و صورتی را خریداری می کنند و آقایان بیشتر کوچکی و کارایی بالای گوشی برایشان مهم است تا رنگ.
افراد وقتی در جامعه حضور پیدا می کنند سر و وضع ظاهرشان تا حدودی نشانگر منش وشخصیت‌شان می تواند باشد و در این دوره ظاهرا گوشی ها زبان حال دارندگانشان شده است. در واقع این وسیله به صورت ابزاری برای هویت سازی درآمده است و به عبارتی، استفاده از موبایل می تواند تا حدودی نشان دهنده خلق و خوی صاحبش باشد. مثلا برخی بر این باورند که موبایل های مدل پایین و بزرگ نشانه سنت مداری و محافظه کاری صاحبانشان است و مدل های جدیدتر و کوچکتر از تنوع طلبی و روحیه مدرن و مصرف گرای صاحبش حرف می زند. آیا به نظر شما واقعا مدل موبایل می تواند معیار درستی برای قضاوت درباره افراد باشد؟
در تهران و شهرهای بزرگ موبایل علا وه بر خودنمایی می تواند باعث کسب پایگاه اجتماعی شود. شاید به همین خاطر باشد که برخی مدل های قدیمی گوشی را آجر می خوانند و دور می اندازند، در عوض، استفاده از گوشی های کوچک جیبی که امکانات بیشتری دارند، معمول است.
هرکس در هر برهه ای از زندگی باشد خواهان زیبایی وجلب توجه است و اینها امتیازاتی هستند که نمی توان انکار کرد. تا اینجا هیچ مشکلی نیست، بلکه اهمیت ندادن به زیبایی و آراستگی به خصوص در بین جوانان می تواند نگران کننده باشد چرا که جوانی که به ظاهرش بی تفاوت باشد، در معرض انواع بیماری روانی از جمله افسردگی است. اما هستند جوانانی که از طرف دیگر بام می افتند; یعنی تمام فکر و ذکرشان می شود ظاهرشان و وسایلی که استفاده می کنند. در این صورت هم تعادل روانی فرد به هم می خورد. مثلا کسانی که بیش از اندازه به زیبایی خود اهمیت می دهند یا دچار اعتماد به نفس کاذب می شوند یا اینکه اعتماد به نفس خود را کاملا از دست می دهند که هر دو حالت می تواند خطرناک باشد و می تواند باعث شود که جوانان سر از ناکجاآباد درآورند.
به هر حال اگر جزو دسته متوسط جامعه هستید که برای خوش کردن دلتان موبایل خریده اید، پیشنهاد می کنیم که خیلی به دنبال آخرین مدل گوشی نباشید چرا که پرداختن به مد با دست خالی سخت است و به قول قدیمی ها جیب خالی و پز عالی نمی شود. اما اگر جزو طبقه ای هستید که پول توجیبی تان برابر با حقوق یک ماه کارمند بخت برگشته است یک توصیه دوستانه داریم و آن اینکه: اگر هر روز به دنبال آخرین مدل گوشی هستید این را بدانید که تکنولوژی همیشه یک قدم جلوتر است و برنده این بازی است. چرا که سرمایه داران غربی حداقل روزی یک مدل گوشی به بازار مصرف گرای جهان سومی ها عرضه می کنند و در مقابل این همه تنوع و سرعت ورود گوشی های موبایل باید یلی پیدا شود که اولا در دنبال کردن اخبار جدید مربوط به گوشی ها کم نیاورد، دوم و مهمتر از همه اینکه پول کافی برای عوض کردن گوشی داشته باشد.
نویسنده : اعظم دانشجو
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید