پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نبرد اطلاعاتی در قلمرو شوروی سابق


نبرد اطلاعاتی در قلمرو شوروی سابق
حادثه سقوط راکت هایی که روابط تفلیس و مسکو را بحرانی کرد هر آن ممکن است در نقطه دیگری از جمهوری های آسیای مرکزی و قفقاز رخ دهد.
فضای سیاسی این منطقه این روزها آلوده به همه نوع حرکت های امنیتی است. هر هفته وقایع مشکوک فراوانی دراین خطه روی می دهد که اغلب آنان از نگاه افکارعمومی دور می ماند. از زمانی که روسیه قصد کرده تا نفوذ دیرین خویش را در این منطقه به چنگ آورد یک جنگ اطلاعاتی تمام عیار میان مأموران مخفی سرویس های امنیتی غربی و روسی در جریان است.
این جنگ روانی - اطلاعاتی در واقع تابعی از رقابت بزرگی است که اکنون میان رهبر کرملین با حریفان اروپایی و آمریکایی او جریان دارد. سرویس های اطلاعاتی دو طرف چتر نفوذ خود را درهمه پایتخت های این منطقه گسترده اند واز هر سوژه ای در گرجستان، آذربایجان، داغستان و... برای بدنام کردن و تخریب وجهه یکدیگر بهره می گیرند. به عنوان مثال کافی است که برنامه ای مانند انتخابات در میان باشد یا آن که چند قتل مشکوک در گوشه ای از این جمهوری ها واقع شده باشد آنگاه با موجی از تبلیغات منفی و شایعات عجیب روبه رو می شوید که دیپلمات های روس یا آمریکا وانگلیس را در آن منطقه در مظان اتهام دخالت و نقض اصول حاکمیت ملی قرار می دهد.
در این جنگ اطلاعاتی گاهی طرف های غربی دست پیش دارند نه به این دلیل که مأموران آنها بیشتر یا حرفه ای تر از روس ها عمل می کنند بلکه به این جهت که کار این سرویس ها به پشتیبانی گسترده رسانه های پرآوازه اروپا و آمریکا مستظهر است.
نکته جالب در شیوه جنگ روانی سرویس امنیتی غربی بهره گیری ماهرانه آنان از ذهنیت منفی مردم منطقه نسبت به روس ها است. آنها به کمک این ذهنیت منفی توانسته اند از روس ها یک شبح بسازند و درست همانند آنچه درباره نقش پنهان انگلیسی ها در تاریخ خاورمیانه شنیده ایم امروز روس ها متهم اول همه حوادث مشکوک وعامل اصلی نقض حقوق بشر در آسیای مرکزی و قفقاز هستند. ازمیان مثال های بی شمار این دست حوادث اینجا به یک نمونه کاملاً تازه می پردازیم. حادثه قتل های زنجیره ای که در اندازه ای محدود مسکو را با همان دردسر قتل مشکوک لتویننکو- افسر پناهنده روس در انگلیس که سال گذشته به طرز مرموز کشته شد- دست به گریبان کرده است. با این تفاوت که دراین ماجرا علاوه بر این که حکومت روسیه زیر سؤال است تبار و طایفه روس ها زیر اتهام قرار دارند. فیلم این قتل ها که همانند نوارهای القاعده به صورت سازماندهی شده در شبکه های رسانه ای غرب منتشر شده است چنین حکایتی دارد:
در این فیلم ها چند جوان نژاد پرست روس به طرز بیرحمانه ای جوان تاجیک و داغستانی را به قتل می رسانند.
این نوار تقریباً ۴۸ ساعت پس از انتشار در وب سایت موسوم به «ژوایو ژورنال - مجله زنده» برداشته شد. صحنه های این فیلم وحشت انگیز است. گروهی که خود را «سوسیالیست های ملی روس» می خواند این قتل را بر عهده گرفته است.
در این میان افرادی که خود را منتشر کنندگان نوار و نمایندگان حزب سوسیالیست ملی روسیه و یا «نیروی سفید» می نامند در نامه ای واقعی بودن نوار ویدیویی را تصدیق کرده اند. آنها می گویند بر ضد مهاجران بیگانه اعلام جنگ می کنند و قتل آنها را ادامه خواهند داد. گفته می شود یک مرد در شهر میکال روسیه خود را به مأموران امنیتی معرفی کرده و گفته نوار را از شخص نامعلومی به وسیله اینترنت گرفته و در شبکه وبلاگ نصب کرده است. این مرد این مسأله را رد نمی کند که از طرفداران حزب سوسیالیست ملی روسیه است .
اندکی پس از پخش آن ها مقام های سیاسی کشورهای ذیربط از روسیه خواسته اند درباره این ماجراها توضیح دهد.
آیرینازوباروا، سخنگوی وزارت کشور روسیه به خبرگزاری ریانووستی این کشور گفته است:
مقام های روسیه در حال تحقیق در باره این مسأله هستند که این نوارهای ویدیویی به کمک کدام مراکز ارتباطی و در کجا منتشر شده است. وی اضافه می کند که این تحقیقات نشان می دهد که سرور هایی که میزبان وبسایت های منتشر کننده این نوارهای ویدیویی هستند، در کشور های خارجی قرار دارند. نکته جالب این است که دراین فیلم قاتلان در کنار خوی تبهکاری تصویری از وابستگی خویش به جریانات سیاسی را به نمایش می گذارند. آهنگ زمینه فیلم سبک «هوی متال» است و دو مردی که دست و پاهایشان بسته شده است می گویند: ما توسط سوسیالیست های ملی روسیه دستگیر شده ایم آنهاکه نقاب به چهره دارند پیش از قتل آن دو نفر به سبک نازی ها ادای احترام می کنند.
نام این گروه یعنی جوانان ناسیونالیست روس یک بار در آشوبهای لیتوانی بر زبان ها افتاد که در آن برخی اتباع خشمگین روس پایتخت این جمهوری بالتیک را با ناآرامی بزرگ روبرو کردنداما الکساندر ورخوفسکی یک فعال ناظر بر جنایات نژادپرستانه در روسیه به خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید که چنین سازمانی متفاوت از تشکل های وطن پرستی است که در روسیه پا گرفته اند ونظر پوتین را هم جلب کرده اند. ورخوفسکی همچنین می گوید:حادثه قتل هایی که در فیلم ویدیویی منتشر شده به نظر او واقعی می باشد اما این که چه کسی مسئول است پاسخ به آن چندان آسان نیست.
به عقیده صاحبنظران، باید گفت این بار اول نیست که چنین نوار های ویدیویی سازمان های نژادپرست روسیه در اینترنت پیدا می شوند، در ماه ژوئن سال جاری دادگاه مسکو نوار ویدیویی قتل شهروند ارمنی الاصل، روسیه «آرتور سردرین» را دلیل محکمه پسندی به حساب نیاورد. در نوار دیگری قتل جوان ۱۹ ساله در قطار مترو با پیام های «شأن و شرف به روسیه» مفصلاً روی نوارهای ویدیویی پخش شد. اما دادگاه اظهارات دو مجروح و شاهدان حادثه را که ادعا دارند مورد حمله کسانی واقع شده اند که می گویند چشم دیدن مردم سیاه موی را ندارند ناکافی خواند. پس ازانتشار نوار جدید قتل جوان تاجیک و داغستانی موجی از واکنش ها به راه افتاد. واکنش مقام های دولتی داغستان و مردم آن به شدت منفی بود.
سفارت تاجیکستان در مسکو این بار اعلامیه ای را صادر کرد و این عمل را رسماً محکوم کرد. با این حال آنها گفته اند که با این وقایع نباید به دنبال شعار های ناسیونالیستی وانتقام جویانه بود یا آن که روس ها را سرکوب کرد و راند. با این حال برخی محافل تاجیک هنوز روسیه و حتی دیپلمات های روس را حامی این موج نژاد پرستی می دانند. دراین باره آنها به سخن یک دیپلمات روس در «دوشنبه» استناد می کنند که با لحنی امپریالیستی گفته بود: اگر شما روس ها صد سال پیش به ملک ما نمی آمدید ما هم حالا به ملک شما نمی رفتیم.
به هرحال شمار قتل های مشکوک رو به افزایش است و پرونده اتهامی روس ها هر روز سنگین ترمی شود:۱۱ ژوئن یک ساکن داغستان با چندین جراحت ناشی از چاقو به بیمارستان مسکو انتقال داده شد. در ۲۹ ژوئن قتل یک شهروند قرقیزستان به وقوع پیوست. ۳ جولای ضرب وشتم روزنامه نگار اردنی وپس از آن نیز قتل فرد داغستانی و ارمنی رخ داد.
همه این ها در خاک روسیه اتفاق افتاده است و یک مفهوم واحد را به گوش می رساند که سرزمین روسیه برای اتباع و نژادهای خارجی دیگر امنیت ندارد.
البته اهمال و کوتاهی دولتمردان روسیه در قبال وضع رقت بار مهاجران وخطراتی که دامنگیر این افراد است غیر قابل چشم پوشی است.
مهین صمدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید