جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گرمازدگی و راه های جلوگیری از بروز آن


گرمازدگی و راه های جلوگیری از بروز آن
گرمازدگی شدیدترین شکل بیماری های ناشی از افزایش دماست که در صورت ابتلا به آن , زندگی و سلامت فرد مبتلا به شدت به خطر می افتد. این حالت در نتیجه قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید به مدت طولانی , بیش از حد و به طور کنترل نشده و در صورتی که فرد برای کاهش دمای بدن به اندازه کافی عرق نکند , بروز می کند. به گفته متخصصان , افراد کهنسال , نوزادان و نیز افرادی که نوع خاصی از داروها را مصرف می کنند , بیشتر مستعد ابتلا به گرمازدگی هستند. گرمازدگی به سرعت بروز می کند و در صورت بروز کردن , نیاز به درمان فوری دارد تا آسیبی متوجه فرد گرمازده نشود.
چه عواملی باعث گرمازدگی می شود در بدن ما به میزان بسیار زیادی حرارت داخلی تولید می شود که به طور طبیعی ما خودمان را با عرق کردن و خارج کردن دمای اضافی از راه پوست , خنک نگه می داریم . اما در برخی شرایط خاص مانند دمای بسیار بالا , رطوبت بالا و یا فعالیت شدید در زیر آفتاب داغ , این سیستم خنک کننده ممکن است درست عمل نکند و اجازه دهد که گرما تا حد خطرناک و آسیب رسانی در بدن بالا برود. اگر فردی آب بدنش را از دست بدهد و همچنین به اندازه کافی نیز عرق نکند تا بدنش خنک شود , در این صورت دمای داخلی بدن افزایش پیدا کرده و گرمازدگی بروز می کند.
● علائم و نشانه های گرمازدگی کدامند ؟
اگرچه ممکن است در این حالت در هر فردی علائم متفاوتی بروز کند , اما در مجموع شایعترین علائم گرمازدگی شامل سردرد , سرگیجه , عدم قدرت تمرکز و گیجی , خستگی , گرما و خشکی پوست که قرمز می شود اما عرق نمی کند , افزایش شدید حرارت بدن , از دست دادن هوشیاری , تند شدن ضربان قلب و حالت توهم است .
● گرمازدگی چگونه قابل درمان است ؟
از آنجا که گرمازدگی می تواند آسیب های دائمی را متوجه فرد گرمازده کرده و حتی می تواند موجب مرگ وی نیز شود , لذا درمان سریع آن بسیار حائز اهمیت است . برخی از اقدامات فوری اولیه برای کمک به فرد مبتلا که شما می توانید تا پیش از رسیدن ماموران اورژانس انجام دهید عبارتند از :
۱) فرد را به یک فضای بسته ببرید .
۲) لباس فرد را از بدنش خارج کرده و به آرامی پوست را با آب خنک مرطوب کنید و بیمار را باد بزنید تا بدنش برای عرق کردن تحریک شود.
۳) روی کشاله های ران و زیر بغل فرد کیسه های یخ بگذارید .
۴) فرد را در یک اتاق خنک بخوابانید و پاهای وی را کمی بالا از بدنش قرار دهید. همچنین علاوه بر موارد بالا , اغلب در این وضعیت مصرف مایعات وریدی برای جبران مایعات و الکترولیت های از دست رفته ضروری است . عموما استراحت در رختخواب توصیه می شود و ممکن است دمای بدن تا هفته ها پس از گرمازدگی به طور غیر طبیعی کاهش یا افزایش پیدا کند.
● چطور می توان از بروز گرمازدگی جلوگیری کرد
چندین توصیه که می تواند از شما در برابر تاثیرات شدید گرمازدگی محافظت کند عبارت است از :
۱) در طول انجام فعالیت های شدید در خارج از منزل بویژه در روزهای گرم مقادیر زیادی مایعات بنوشید. آب و نوشیدنی های ورزشی بهترین انتخاب هستند. از نوشیدن چای , قهوه , سودا و الکل خودداری کنید چرا که این مایعات می توانند به از دست رفتن آب بدن کمک کنند.
۲) لباس های سبک با بافت ریز و رنگ روشن بپوشید .
۳) انجام فعالیت های شدید و ورزشی را به ساعت های خنک تر در طول روز موکول کنید.
۴) از بدن خود با استفاده از کلاه و عینک آفتابی و نیز یک چتر آفتابی , در برابر نور خورشید حفاظت کنید.
۵) در صورتی که می خواهید در محیط بیرون باشید , ساعات بیرون ماندن را به تدریج اضافه کنید تا بدنتان به هوای بیرون عادت کند.
۶) مکرر مایعات بنوشید و از بالا رفتن حرارت بدن با استفاده از اسپری مرطوب کننده جلوگیری کنید.
۷) سعی کنید تا جایی که امکان دارد در روزهای بسیار داغ و مرطوب بیشتر ساعات روز را در فضای بسته باشید.
اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید و یا مبتلا به هر یک بیماری ها مزمن هستید , در مورد مسائل ایمنی دیگری که می تواند از شما در برابر گرمازدگی حفاظت کند , با پزشک مشورت کنید.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید