سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

«سن ژرمن» در آرزوی روزهای خوش


«سن ژرمن» در آرزوی روزهای خوش
۴ هفته از شروع فصل جدید لیگ فوتبال فرانسه می گذرد و برخی نتایج، مساعد نبوده است اما پاری سن ژرمن امیدوار است به رغم شکل گیری انواع رویدادهای منفی در فصل پیش، امسال دوباره سر برآورد و همان سن ژرمن توانای گذشته شود.
در فصل گذشته، در برخورد و اغتشاشی که بین هواداران سن ژرمن و نیروهای پلیس روی داد یکی از تماشاگران کشته شد. در اواسط فصل گای لاکومب از مقام مربیگری تیم برکنار گشت و سن ژرمن در نهایت با رنج و مرارت زیاد از سقوط به دسته دوم باشگاه های فرانسه رهایی یافت.
این به واقع بدترین و نگران کننده ترین دوران حیات سن ژرمن بود و هیچ نشانی از اقتدار گذشته تیم در آن دیده نمی شد. به نشانه آن وقتی به ایام کریسمس رسیدیم، تیم مشهور پاریسی فقط در رده ۱۶ جدول رده بندی قرار داشت و برای الن کایزاک رئیس سن ژرمن چاره ای جز خلع لاکومب نماند و از آن نقطه رهبری تیم به پل لگوئن مدافع سابق این باشگاه سپرده شد که در سال های اخیر در پست مربیگری المپیک لیون درخشیده و گذارش به لیگ اسکاتلند (رنجرز) هم افتاده بود.
با این وجود آمدن لگوئن تأثیر سریعی در امر بهبودی و ارتقای نمایش های سن ژرمن نداشت و تیمی که از ۱۹۷۴ به بعد پیوسته در دسته اول لوشامپیونا بازی کرده بود، در اواخر فصل پیوسته بیشتر به سوی دسته دوم فرانسه گرایش یافت و به نظر می رسید که نوار طولانی حضورش در آن لیگ سرانجام در حال قطع شدن است.
● ۱۳ سال پیش
با این حال هر طور بود پاری سن ژرمن با کسب پیروزی هایی حساس در برابر لانس و تولوز و ارتقا تا رده ۱۵ جدول در دسته اول ماندنی شد اما این پائین ترین رتبه حاصله آنان از فصل ۸۸ ـ ۱۹۸۷ به بعد بود. با وجود این مشکلات بسیاری از هواداران سن ژرمن متوقع اند که تیم شان در همین فصل قهرمان شود و وقایع فصل پیش را به فراموشی بسپرد و این در حالی است که در سوابق باشگاه فقط دو دفعه قهرمانی دیده می شود و از آخرین آنها ۱۳ سال می گذرد و در این مدت امیدها و ادعاهای سن ژرمن برای کسب مجدد چنان عنوانی بارها پرپر شده است.
● «کالو» و سایر مسافران
سن ژرمن در تابستانی که به آرامی به روزهای پایانی اش نزدیک می شویم چند مهره مهم خود را از دست داد. شاید برجسته ترین این افراد دیوید روزنال بازیکن ملی پوش چکی بود که سر از نیوکاسل انگلیس درآورد. به جز او، ادوارد سیسه به بشیکتاش ترکیه رفت، دیوید هلی بویک عضو نیس شد و بوناونتوره کالو مهاجم ساحل عاجی و سرشناس پاری سن ژرمن هم به لانس پیوست و در پی این کوچ ها طبعاً کایزاک مجبور شد دست به جیب گردد و تعدادی بازیکن تازه برای تیمش بخرد و بخصوص در پی پرکردن خلأ و حفره های دفاعی در تیمش باشد.
یکی از کسانی که در این راه جذب سن ژرمن شد دیوید دیژار هافبک دفاعی تیم دسته دومی لوهاور بود و دیگری گریگوری بوریون مدافع جوان و ملی پوش تیم رنه. اضافه بر آنها زومانا کامارا مدافع سابق تیم ملی فرانسه که سابقه بازی در تیم های اینتر، امپولی، باستیا، مارسی، لانس و لیدز را دارد، نیز با جدایی از سن اتی ین تیم فصل گذشته خود سر از سن ژرمن درآورد و قراردادی ۴ ساله با این باشگاه بست. شاید مهمتر از موارد فوق تمدید قرارداد جروم روتن هافبک و سیلون آرماند مدافع شاخص سن ژرمن بوده باشد که رضایت دادند تا سال ۲۰۱۱ در پاریس بمانند و همچنان در خدمت سن ژرمن باشند.
● قیاس با گذشته
ادغام نیروهای فوق و تبدیل شدن سن ژرمن به تیمی که هم از نیروی جوانی بهره می برد و هم بینش پرتجربه ها، مدیران سن ژرمن را صاحب توقعی تازه و متفاوت در اوایل فصل جدید لوشامپیونا کرده است و خود لگوئن نیز قدری آرام تر و خوش بینانه تر به آینده نگاه می کند. «خب، نشانه هایی از بهبودی و اعتلا در کار ما هست و می توان آنها را دید.
اما فقط در سطحی معمولی و نه چندان درخشان. اینها چیزهایی است که می توان به آن امید بست و من نیز از همین کانال و دیدگاه به آن نگاه می کنم و چیزی فراتر از آن، در حال حاضر از دیدگاه من منطقی نیست.
من فقط می توانم این را با اطمینان بگویم که جوان تر های ما در قیاس با گذشته پیشرفت کرده و به وضوح بهتر شده اند ما چندی پیش در مسابقه ای دوستانه که با آرسنال داشتیم، شکست خوردیم اما والنسیا را ۰ـ۳ بردیم که نتیجه بسیار خوبی بود.
در مجموع تیم ما ترکیب مناسبی از تجربه و جوانی است ولی باید بنشینیم و ببینیم که نسبت به مسائل و رخدادهای مختلف چطور واکنش نشان می دهد. فعلاً در اوایل فصل به سر می بریم و هرگونه اظهار نظر قاطع دراین خصوص اشتباه است. مهم تر از همه، لحظه اوج برخوردها و مسابقات سنگین است که سبب می شود بر بازیکنان سختی های زیادی نازل شود و عکس العمل آنها در این گونه موارد است که به ما می گوید به کجا می توان رسید و حاصل نهایی کار چیست.»
● روزهای فرناندز
آخرین باری که پاری سن ژرمن لیگ فرانسه را برد، همان طور که قبلاً گفتیم، در سال ۱۹۹۴ بود. در آن سال سن ژرمن را لوییس فرناندز مشهور هدایت می کرد و همان تیم و ترکیب در سال ۹۶ جام برندگان جام اروپا را هم برد، اما پس از آن بود که دوران سخت و معمولاً کم ثمر سن ژرمن آغاز شد و فقط با فتح جام حذفی و اتحادیه باشگاه های فرانسه در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ به گونه ای پایان یافت و تغییر وضعیت نسبی داد.
با این وجود وضع این تیم پاریسی در نخستین هفته های فصل جاری همان قدر مبهم نشان می دهد که در یکی دو سال گذشته پرابهام جلوه می کرد و عادت کردن هواداران سن ژرمن به ناکامی ها به گونه ای است که اگر این روال قطع و جاده پیروزی به سوی تیم باز شود، بیشتر جای تعجب خواهد داشت.
وصال روحانی‎
منبع: Evening Standard
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید