جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تلاش برای رفع اختلاف دولت و قوه قضائیه


تلاش برای رفع اختلاف دولت و قوه قضائیه
چند روز پس از آنکه حامیان محمود احمدی نژاد به اظهارات آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه واکنش خشم آلود نشان داد تلاش هایی از ناحیه برخی مقامات دولتی و قضایی برای رفع اختلافات به وجود آمده آغاز شد.
هاشمی شاهرودی هفته گذشته از بی ثباتی مدیریت ها و عزل پی در پی وزرا انتقاد کرد و سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد را مطابق با برنامه های توسعه ندانست. انتقاد شاهرودی از اقدامات دولت با واکنش تند حامیان دولت روبه رو شد و آنان متقابلاً برخی اتهامات را علیه هاشمی شاهرودی مطرح کردند.
با این وجود برخی مقامات دو قوه هم به تکاپو افتادند از گسترش اختلافات بین دو قوه جلوگیری کنند. در اولین گام، سیداحمد موسوی معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهارات هاشمی شاهرودی را انتقاد اختصاصی علیه دولت احمدی نژاد ندانست و گفت که رئیس قوه قضائیه نسبت به دولت و اقداماتش دیدگاه مثبت دارد. به گفته موسوی انتقادات هاشمی شاهرودی از ساختار مدیریتی کشور بوده و ربطی به دولت احمدی نژاد نداشته است. در سوی دیگر غلامرضا مهدوی مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی قوه قضائیه گفت؛ دستگاه قضایی، دولت نهم را از سر اعتقاد همراهی و حمایت می کند و قوه قضائیه هیچ دعوایی با دولت ندارد و به هیچ عنوان در تعارض با دولت نیست، بلکه همگام و همراه دولت است.
مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی قوه قضائیه، اظهارات رئیس قوه قضائیه درباره تغییر مدیران را ایراد کلی به کلان موضوع در همه دولت ها دانست و خاطرنشان کرد؛ این ایراد مختص دولت کنونی نیست، طوری که معتقدیم تغییر ۹ رئیس هواپیمایی کشوری در زمان دولت آقای خاتمی هم اصلاً به صلاح کشور نبود. به گفته وی سخنان هاشمی شاهرودی در اجتماع مدیران دیوان محاسبات کشور حال و هوای حمایت از دولت نهم و هدایت نهادهای نظارتی به سمت و سوی صحیح داشت. مهدوی گزینش سلیقه یی و تیتر کردن بخشی از اظهارات رئیس قوه قضائیه را اقدامی اشتباه از سوی برخی رسانه ها خواند و توصیه کرد که مطبوعات و سایت ها در انتشار اخبار همه جانبه نگر باشند.
البته مدیر کل روابط عمومی قوه قضائیه در شرایطی این سخنان را به زبان جاری ساخته که در سوی دیگر حجت الاسلام منتظری مشاور رئیس قوه قضائیه در واکنش به کسانی که اظهارات اخیر آیت الله شاهرودی در همایش دیوان محاسبات را نقض استقلال قوا دانسته اند، گفت؛ استقلال قوای سه گانه به این معنا نیست که رئیس یک قوه نتواند نسبت به برخی سیاست ها انتقاد کند. وی در گفت وگو با مهر در واکنش به اظهاراتی که این روزها در خصوص آیت الله هاشمی شاهرودی به واسطه اظهارات انتقادی اش از عزل و نصب مدیران دولتی در برخی رسانه ها مطرح شده است، گفت؛ رئیس قوه قضائیه در جمعی (همایش دیوان محاسبات اداری) صحبت کردند که مسائل آن مرتبط با دستگاه قضایی است و اظهارات در یک جمع خصوصی ایراد نشد. وی افزود؛ آیت الله شاهرودی به اعتبار اینکه رئیس یکی از قوای سه گانه کشور است، این حق را دارد تا نظرات انتقادی و اصلاحی خود را نسبت به یکسری سیاست ها بیان کند. مشاور رئیس قوه قضائیه تاکید کرد؛ از سوی دیگر رئیس دستگاه قضا به عنوان ناظر بر مجموعه تشکیلات دولتی می تواند اظهار نظر کند که آیا فلان سیاست یا اقدام صورت گرفته در جامعه، اثرات مثبتی خواهد گذاشت یا اثرات منفی.
معاون اول سابق دادستانی کل کشور گفت؛ بنده نمی گویم همه این منتقدان اغراض خاصی دارند، ممکن است برخی حسن ظن داشته باشند، اما متاسفانه برخی منتقدان با انگیزه های خاص به دنبال پیدا کردن سوژه هایی هستند تا از این منفذ بتوانند اغراض خاص خود نسبت به دستگاه قضایی را ابراز دارند. منتظری ادامه داد؛ همان طور که ممکن است رئیس قوه قضائیه نسبت به سیاست های برخی دستگاه ها انتقاد داشته باشد، این حق نیز برای دستگاه ها و سازمان ها وجود دارد تا نسبت به سیاست ها و اقدامات دستگاه قضایی انتقاد داشته باشند. مشاور رئیس قوه قضائیه در پاسخ به انتقاد منتقدان که می گویند اظهارات رئیس دستگاه قضایی در جمع اعضای دیوان محاسبات اداری نقض استقلال قوا است، گفت؛ استقلال قوای سه گانه در کشور به این معنا نیست که رئیس یک قوه نتواند نسبت به برخی سیاست های اتخاذ شده انتقاد داشته باشد.
منتظری تصریح کرد؛ اگر تخلفی در یکی از دستگاه های اجرایی رخ دهد و قوه قضائیه آن را دنبال کند، آیا این نقض استقلال قوا است؟ اظهارات رئیس قوه قضائیه در جمع اعضای دیوان محاسبات اداری هیچ ارتباطی با موضوع نقض استقلال قوا ندارد.
مشاور رئیس قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا آیت الله شاهرودی قصد ندارد پاسخ این گونه اظهارات که در برخی رسانه ها آمده است را بدهد، گفت؛ شأن رئیس قوه قضائیه برتر از این است که بخواهد از طریق روش های ژورنالیستی به این هجمه ها پاسخ دهد.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید