جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا
نگاهی اجمالی به دلایل حرمت استعمال مواد مخدر
بررسی حكم فقهی استعمال و خرید و فروش مواد مخدر یكی از مباحث ضروری جامعه ما در عصر حاضر است كه كار فقهی گستردهای را میطلبد بویژه كه امروزه این مواد جوامع انسانی را به شدت آلوده كرده و حیات شایسته انسانی را از جنبههای مختلف مورد تهدید جدی قرار داده است. آثار زیانبار و تخریبگر مواد مخدر را در همه كشورهای جهان به آسانی میتوان مشاهده نمود. انسان در ابتدای پیدایش این مواد با آثار ویرانگر آنها آشنا نبود، ولی امروزه پی برده است كه چگونه این مواد به تهدیدی سهمگین و خطرناك علیه زندگی انسان تبدیل شده و همه فضایل اخلاقی و ابعاد مختلف زندگی او را نشانه رفتهاند. ما در این تحقیق مختصر كوشیدهایم گامی هرچند كوتاه در راه تبیین مبانی فقهی حرمت استعمال مواد مخدر برداریم.
مواد مخدر در زمان صدر اسلام شناخته شده نبودند و در نتیجه در مورد آنها سؤالی از ائمه معصومین علیهم السلام نشده است تا حكم خاص آنها بیان شود. زیرا غالب روایات منقول از ائمه اطهار علیهم السلام در پاسخ به سؤالاتی ارائه شدهاند كه در عصر آنان مطرح بوده است. بدین جهتباید سراغ اصول و قواعد عمومی فقه و عمومات و اطلاقات كتاب و سنت رفته و از باب تفریع الفروع من الاصول به بررسی حكم آنها پرداخت.
فقهای معاصر در ابواب اطعمه و اشربه و مكاسب محرمه اشاره به حكم فقهی مواد مخدر و دلایل و مستندات آن نمودهاند.
به نظر میرسد كه قواعد عمومی فقه و عمومات و اطلاقات كتاب و سنتبیانگر این مطلب هستند كه اولا استعمال مواد مخدری كه ضرر فاحش دارند حرام است، مگر آن كه ضرورت و اضطرار پزشكی آن را اقتضا كند. و ثانیا خرید و فروش آنها هم باطل است مگر آن كه به قصد بكارگیری آن مواد در امور و منافع عقلایی حلال از قبیل ساخت دارو باشد كه آن هم بایستی تحت نظارت و كنترل دقیق مسؤولان دولتی صورت بگیرد.
قائلین به این نظریه برای اثبات نظر خود به چند دلیل عمده تمسك كردهاند:
▪ دلیل اول: تنقیح مناط قطعی حرمت مسكرات
از ادله حرمت مسكرات بدست میآید كه مسكرات تنها به عنوان مسكر حرام نیستند، بلكه علتحرمت آنها آثار و نتایجسوئی است كه بر فرد و جامعه از نظر جسمی و روحی میگذارند. مرحوم آیت الله بروجردی رحمه الله در ملاقات با رئیس سازمان جهانی مبارزه با الكل فرمودهاند:
«علتحرام بودن شرب خمر، مسكر بودن آن و زوال عقل است و وقتی عقل زایل شد، تكلیف هم ساقط میشود و انسان به مرحله حیوانی سقوط میكند» . (۱)
و این آثار بعینه و بلكه شدیدتر در مواد مخدر هم وجود دارد. از این رو استعمال آنها نیز مانند استعمال مسكرات حرام است. مرحوم شهید مطهری در این باره میفرماید:
«در زمان شارع تریاك و اعتیاد به آن وجود نداشته است و ما در ادله نقلیه دلیل خاصی در باره تریاك نداریم اما به دلایل حسی و تجربی زیانها و مفاسد اعتیاد به تریاك محرز شده است پس در اینجا با عقل و علم خود به یك ملاك یعنی یك مفسده لازم الاحتراز در زمینه تریاك دستیافتهایم. و ما به حكم این كه میدانیم كه چیزی كه برای بشر مضر باشد و مفسده داشته باشد از نظر شرعی حرام استحكم میكنیم كه اعتیاد به تریاك حرام است و اگر ثابتشود كه سیگار سرطانزا استیك مجتهد به حكم عقل حكم میكند كه سیگار شرعا حرام است. (۲)
مصرف این مواد آثار زیانباری بر فرد و جامعه دارد كه شرح آن مجال دیگری را میطلبد. استعمال مواد مخدر یكی از مظاهر انحطاط اخلاقی بشر است و باعث فساد جسم و عقل و ورود زیانهای شدید فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی میشود، و جامعه را به سوی گمراهی و تباهی سوق میدهد. كلمه مخدر در لغتبه معنای تخدیر كننده و به وجودآورنده ضعف و سستی است و به مادهای اطلاق میشود كه باعث كسالت، سستی، از خودبیگانگی، بیتفاوتی و احساس لذت كاذب میشود و عقل را زایل نموده و قدرت ادراك، آگاهی و تفكر را از انسان میگیرد و او را از حالت عادی و طبیعی خارج كرده و به مرور باعث پیدایش التخطرناكی به نام اعتیاد در او میشود. فردی كه به بلا و بیماری اعتیاد مبتلا میشود و در دام آن گرفتار میآید، دیگر عقل و تفكر بر رفتار و كردارش حاكم نیست و غیرت و تعصب و اعتقادات سالم خود را از دست میدهد و برای به دستآوردن مواد مخدر حاضر است دستبه هر كاری بزند و حتی به چیزی جز مواد مخدر فكر نمیكند; زیرا فرد معتاد یا در حالتخماری به سر میبرد و یا در حالت نئشگی و احساس لذت كاذب; و در هر دو حالت ذلیل و اسیر مواد مخدر است و فقط به دنبال موادی است كه به ارضای لذت كاذب و دروغین و گذرای او بیانجامد و او را از دردی كه میكشد نجات دهد، و همین باعث میشود كه بیشتر در منجلاب مصیبتی كه در آن گرفتار آمده، فرو رود. مواد مخدر، فرد معتاد را از ذكر و یاد خداوند و بندگی و عبادت او باز میدارد و او را از درون تهی و پوچ و سرگردان و بیهدف میكند.
با توجه به این اثرات سوء، به نظر میرسد كه مواد مخدر و مسكرات در آثار زیانبار، مشترك بوده و دارای یك حكم یعنی حرمت و وجوب اجتناب از استعمال باشند. احكام شرعی تابع و منبعث از یك سلسله مصالح و مفاسد واقعی است و همه اوامر شرعی ناشی از مصالح لازم الاستیفائی هستند و همه نواهی شرعی از یك مفسده واجب الاحترازی نشات گرفتهاند و حكمتها و مصلحتها و مفسدههای احكام به گونهای است كه اگر عقل انسانی از آنها آگاهی یابد همان حكمی را میكند كه شرع مقدس كرده است. (۳)
روایاتی نیز در كتابهای روایی وجود دارد كه بیانگر این نكته هستند كه علتحرمت مسكرات آثار سوء و زیانبار آنهاست و میتوان برای اثبات حرمت مواد مخدر به آنها تمسك كرد. بعضی از این روایات عبارتند از:
۱) «ما رواه علی بن یقطین عن ابی الحسن الماضی علیه السلام قال: ان الله عز و جل لم یحرم الخمر لاسمها و لكن حرمها لعاقبتها فما كان عاقبته عاقبهٔ الخمر فهو خمر» . (۴)
خداوند خمر را به خاطر نام آن حرام نكرده بلكه آن را به علت آثار و نتایجی كه دارد حرام نموده است، در نتیجه هر چیزی كه دارای آثار خمر باشد حكم خمر را دارد و حرام است.
امروزه از طریق علم و تجربه ثابتشده كه آثار سوء و ویرانگر مواد مخدر بر فرد و جامعه بسیار شدیدتر و زیانبارتر از مشروبات الكلی استبه همین سبب دارای یك حكم هستند.
۲) «ما رواه محمد بن عبد الله عن بعض اصحابنا قال: قلت لابی عبد الله علیه السلام لم حرم الله الخمر؟ قال: حرمها لفعلها و فسادها» . (۵)
از امام صادق علیه السلام سؤال كردم كه چرا خداوند خمر را حرام كرده است؟ حضرت فرمودند: خداوند خمر را به علت آثار سوء و فسادی كه دارد حرام نموده است.
۳) «ما رواه علی بن یقطین عن ابی ابراهیم علیه السلام قال: ان الله عز و جل لم یحرم الخمر لاسمها و لكن حرمها لعاقبتها فما فعل فعل الخمر فهو خمر» . (۶)
خداوند خمر را به خاطر نام آن حرام نكرد بلكه آن را به علت آثار و نتایجسوئی كه دارد حرام نمود. از این رو هر چیزی كه دارای آثار خمر باشد، خمر است و حكم آن را دارد.
ممكن است كسی اشكال كند كه مقتضای قاعده حلیت اشیا اقتصار به عنوان مسكرات و عدم تعدی از آن به مواد مخدر است; زیرا مواد مخدر مسكر نیستند در نتیجه حكم آنها را هم ندارند. و از طرفی دلایلی وجود دارد دال بر این كه مسكر به عنوان مسكر حرام است و علتحرمتخمر مسكریت و مست كننده بودن آن است، در نتیجه عنوان مسكریت دخیل در حكم است و تعدی از آن به مواد مخدر نیازمند دلیل است و چنین دلیلی وجود ندارد. از این رو نمیتوان تنقیح مناط قطعی انجام داد و تنقیح مناط ظنی هم از نظر فقهی باطل است و نمیتواند مستند حكم شرعی قرار بگیرد. (۷)
پاسخ این است كه مواد مخدر هم دارای مراتبی از سكر و مسكریت هستند و به همین دلیل میتوان آنها را از مسكرات محسوب نمود; زیرا این مواد نیز همانند مسكرات دیگر موجب نوعی سكر و اختلال حواس و عدم قدرت بر حفظ تعادل و پیدایش نشاط كاذب میشوند، و امروزه از نظر علمی ثابتشده كه همه اقسام مواد مخدر بر سلسله اعصاب مركزی اثر گذاشته و حالت غیر طبیعی و احساسهای كاذب و بیادراكی برای انسان به وجود میآورند، از نظر سازمان بهداشت جهانی مواد مخدر علاوه بر معنای خاص، معنای عامی نیز دارد و شامل تمامی مخدرها، محركها، توهمزاها، آرامبخشها و مسكنها میشود و الكل در پایینترین طبقه و در ردیف كافئین (قهوه) و نیكوتین قرار دارد (۸) و این بیانگر این نكته است كه مواد مخدر به معنای خاص آن سكرآورتر و زیانبارتر است و باید به طریق اولی حرام باشد. درست است كه مواد مخدر داخل در عنوان خمر نیستند; زیرا متبادر از خمر چیزی است كه مایع بالاصالهٔ باشد نه جامد، ولی حكم حرمت استعمال و خرید و فروش شامل همه مسكرات میشود چه مایع باشند و چه جامد. و مواد مخدر هم مسكر هستند، و از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله روایتی نقل شده دال بر این كه هر مسكری حرام است (كل مسكر حرام) و این عبارت اطلاق دارد و شامل مسكرات جامد هم میشود. در اینجا این سؤال پیش میآید كه چرا فقهایی از قبیل مرحوم شیخ انصاری رحمه الله در كتاب مكاسب محرمه حرمت را مقید به مایع بودن كردهاند. مرحوم شیخ اعظم رحمه الله میفرماید:
«كل مسكر مائع و الفقاع اجماعا و نصا.»
در پاسخ كلام مرحوم محقق ایروانی رحمه الله را یادآور میشویم كه فرموده است:
«احتمال دارد وجه تقیید مسكر به مایع این باشد كه بحث مرحوم شیخ انصاری رحمه الله در اعیان نجسه است و فقط مسكرات مایع نجس هستند» . (۹)
▪ دلیل دوم: سیره و بنای عقلا
سیره و بنای عقلا در طول تاریخ بر اجتناب و پرهیز از مواد مخدر است و این سیره از طرف شارع مقدس رد نشده و در نتیجه حجیت دارد و باید بر اساس آن از مواد مخدر اجتناب كرد.
هرچند در وجود این سیره و بنای عقلا تردیدی نیست ولی سیره عقلا زمانی حجیت دارد كه به نحو قطعی و یقینی كاشف از موافقت معصوم علیه السلام باشد و در واقع امضا و تقریر صادر از معصوم علیه السلام حجت است نه خود سیره و بنای عقلا. از این رو، سیره باید در زمان معصوم وجود داشته و مورد نهی شارع هم قرار نگرفته باشد، تا بتوان به آن استناد نمود. ولی به نظر میرسد كه این سیره چنین كاشفیتی ندارد; زیرا مواد مخدر در زمان ائمه معصومین علیهم السلام وجود نداشته تا مورد نهی آنان قرار بگیرد. به همین دلیل نمیتوان برای اثبات حرمت مواد مخدر به این سیره استناد كرد. (۱۰)
▪ دلیل سوم: قاعده لاضرر و لاضرار فیالاسلام
این قاعده یكی از مهمترین و بنیادیترین قواعد فقهی است كه در بیشتر ابواب فقهی مورد استناد قرار میگیرد و حتی مستند بسیاری از احكام فقط همین قاعده است. (۱۱) مرحوم سید ابو الحسن اصفهانی رحمه الله در كتاب وسیلهٔ النجاهٔ و بسیاری از مراجع تقلید و فقهای عظیم الشان با استناد به همین دلیل به حرمت استعمال مواد مخدر حكم نمودهاند. بر اساس این قاعده هر چیزی كه ضرر فاحش دارد حرام میباشد و مشمول آیه شریفه «و لاتلقوا بایدیكم الی التهلكهٔ» است. امام جعفر صادق علیه السلام میفرماید:
«كل شیء فیه المضرهٔ علی بدن الانسان من الحبوب و الثمار حرام اكله الا فی حال الضرورهٔ.» هر چیزی كه به بدن انسان ضرر برساند، خوردنش حرام است مگر در حال ضرورت.
در نتیجه انسان نباید مبادرت به انجام عملی كند كه برای او ضرر فاحش دارد. امروزه با توجه به تجربیات و كشفیات علمی بشر تردیدی وجود ندارد كه برخی از مواد مخدر ضرر شدید و قابل ملاحظهای از نظر روحی و جسمی بر فرد و جامعه دارند و باعث ورود خسارتهای شدید اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی میشوند، و متاسفانه همه جوامع انسانی به نحوی با مساله مواد مخدر و آثار زیانبار آن درگیر هستند و یافتن راه حلی برای این معضل ذهن همه خردورزان و دلسوزان جوامع بشری را به خود مشغول كرده است.
به نظر میرسد كه مهمترین دلیل حرمت مواد مخدر همین قاعده «لاضرر و لاضرار فی الاسلام» باشد، بخصوص كه ضرر و زیان این مواد اولا فاحش و شدید است و ثانیا آثار آن به خود فرد مصرف كننده آن مواد منحصر نمیشود بلكه خانواده و اطرافیان فرد معتاد و كل جامعه بشری از این بابت متحمل خسارات و زیانهای شدید و غیر قابل جبرانی میشوند. و خود فرد معتاد هم قدرت تعقل و ادراك و تفكرش را از دست میدهد و تبدیل به موجود بیروح و احساسی میشود كه نسبتبه همه امور بیتفاوت است و پوچانگاری نظام آفرینش بر همه رفتارهای او حاكم میگردد. اعتیاد به مواد مخدر یكی از بزرگترین مصادیق هلاكت و نابودی است كه در آیه شریفه:
«و لا تلقوا بایدیكم الی التهلكهٔ» . (۱۲)
از آن نهی شده است. تهلكهٔ به معنای هلاكت و نابودی و شكست است و بر اساس این آیه شریفه، انسان باید از اسباب هلاكت و نابودی بپرهیزد و مقدمات شكست و نیستی و هلاكت تدریجی خود را فراهم نیاورد. در حالی كه امروزه بر كسی پوشیده نیست كه استعمال مواد مخدر از مصادیق بارز هلاكت و نابودی تدریجی است و این مطلب با تجربههای تلخ بشری در طول تاریخ مصرف این مواد ثابتشده است. مواد مخدر در حكم سم خطرناكی هستند كه به تدریج وارد بدن انسان شده و در نهایتبه هلاكت و نابودی او و یا ضرر و زیان شدید منجر میشوند. هرچند شان نزول این آیه در مورد جهاد با مشركین و انفاق مال است، ولی مورد، مخصص نیست و به تعبیر مرحوم علامه طباطبائی رحمه الله آیه شریفه اطلاق دارد و مقصود نهی از ارتكاب هر عملی است كه موجب هلاكت و نابودی انسان شود. (۱۳)
▪ دلیل چهارم: آیه مربوط به حلیت طیبات و حرمتخبائث پاكیزهها را بر آنان حلال و پلیدها را بر آنان حرام میدارد. (۱۴)
شارع مقدس هر چیزی را كه خبیث است و ضرر فاحش دارد حرام كرده است، و مواد مخدر با توجه به مضرات و آثار سوئی كه بر فرد و جامعه و همه انسانیت از نظر روحی و جسمی دارند جزء خبیثترین اشیا هستند. شاید مهمترین ضرر مواد مخدر آسیب رساندن به عقل و قدرت ادراك و تفكر است، و محافظت از عقل از نظر شرعی از بزرگترین واجبات انسانی است و به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی رحمه الله اساس احكام دین اسلام حفظ عقل سلیم است. از این رو اسلام از هر عملی كه به عقل سلیم آسیب برساند نهی كرده است. (۱۵) علت نهی شرابخواری و حرامبودن آن در اسلام همین نكته است; زیرا مصرف مشروبات الكلی باعث مستی و زایل شدن عقل و در نهایت تهدید سعادت بشری میگردد و درستبه همین دلیل و مناط، مواد مخدر هم از خبائث محسوب شده و استعمال آنها حرام است.
▪ دلیل پنجم: آیه شریفه «و یسالونك عن الخمر...»
از تو در باره شراب و قمار میپرسند، بگو در آنها گناهی بزرگ و منافعی برای مردم است ولی گناه آنها از منافعشان بیشتر است. (۱۶)
خمر به هر ماده مستكنندهای اطلاق میشود; زیرا خمر در لغتبه معنای ستر و پوشاندن است و همه مستكنندهها باعثستر و زوال عقل و مانع تشخیص خوب و بد توسط انسان میشوند و قدرت تفكر و ادراك را از او میگیرند.
اثم هم معنایی نزدیك به ذنب و گناه دارد; یعنی حالتی است كه باعث محرومیت انسان از نیل به خیرات میشود و شقاوت و حرمان برای انسان به بار میآورد. حالت اثم كه در عقل و روح انسان به وجود میآید او را از رسیدن به كمالات و نیكیها باز میدارد و ضرر زیادی به جسم و جان انسان وارد میكند. (۱۷) بر اساس این آیه شریفه مشروبات الكلی و مواد مخدر چون ضرر و گناهشان از منافعشان بیشتر است و باعث زوال عقل سلیم انسانی و ادراك و فهم و تفكر شده و شهوات كاذب و زودگذر را بر اعمال و رفتارهای فردی و اجتماعی انسان حاكم میكنند بدین جهتحرامند. خداوند هم در قرآن كریم میفرماید:
«قل انما حرم ربی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم و البغی بغیر حق» . (۱۸)
اثم در این آیه شریفه نیز معنای وسیعی دارد و شامل هر عمل زیانآوری كه به انحطاط انسان بیانجامد و مانع رسیدن او به ثواب و پاداش نیك شود، میگردد; (۱۹) زیرا شكی وجود ندارد كه خمر و مواد مخدر هر دو اثم بوده و در نتیجه حرامند. و حتی میتوان ادعا كرد كه مضرات و زیانها و آثار سوء بعضی از مواد مخدر مثل هروئین به مراتب شدیدتر از مشروبات الكلی است، از این رو تردیدی در حرمت استعمال این قبیل مواد كه تهدیدی جدی علیه انسان و انسانیت هستند وجود ندارد و خرید و فروش آنها هم بر اساس قاعده «ان الله اذا حرم شیئا حرم ثمنه» ، حرام است مگر آن كه به قصد استفاده در منافع حلال و عقلایی باشد كه البته آن هم باید توسط دولت و تحت نظارت آن صورت بگیرد تا فسادی در جامعه به وجود نیاید. در پایان مناسب استبه نگهداری، خرید و فروش و كشت و توزیع مواد مخدر اشاره شود.
ـ آیت الله العظمی بروجردی رحمه الله:
«همیشه نوشتهام، مقتضی است مسلمین، بلكه تمامی عقلا خود را از این سموم مهلكه نجات دهند» . (۲۰)
و در جای دیگری فرمودهاند:
«هر چیزی كه عقل را زایل میكند در اسلام حرام است» . (۲۱)
ـ آیت الله فاضل لنكرانی:
«استعمال مواد مخدر از این جهت كه ضرر مهم بر جسم و جان انسان وارد میكند و همه امور متعارف و طبیعی فردی و اجتماعی را مختل میكند و نیز موجب بازداشتن از انجام واجبات و امور دینی است و همینطور به جهتسایر مفاسدی كه دارد به هیچ وجه جایز نیست» . (۲۲)
ـ آیت الله مكارم شیرازی:
«مواد مخدر به هر شكل و هر صورت، استعمالش حرام است و تمام كسانی هم كه دستاندركار پخش و گسترش آن به هر نحو باشند كار آنها حرام است، معاملاتش نیز قطعا حرام است. كشت مواد مخدر در شرایط فعلی حرام است، همچنین همه دستاندركاران آن كارهایشان حرام است. و در واقع شبیه آن چیزی است كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله در باره شراب میفرماید كه خداوند ده طایفه را در رابطه با شراب لعن كرده استیعنی از رحمتخودش دور ساخته است، مواد مخدر هم عینا همان است و بلكه بدتر میباشد، و اگر چنین شرایطی در صدر اسلام بود و آیات قرآن نازل میشد به یقین آیاتی شدیدتر در باره مواد مخدر نازل میشد، ولی از اصولی كه در فقه اسلامی داریم این حكم به خوبی روشن میشود. استعمال مواد مخدر از محرمات مسلمه است و ضررهای مادی و معنوی و اجتماعی و اقتصادی آن بر هیچ عاقلی پوشیده نیست و از همه بدتر این كه مواد مخدر به صورت یكی از ابزارهای مخرب استعماری در آمده است» . (۲۳)
ـ آیت الله صافی گلپایگانی:
«ضرر این سموم مهلك و خطرات خانمانسوز آن، برای دین و ایمان و شرف و استقلال و سلامت روح و جسم و همه شؤون جامعه از واضحات است. هر عمل و معامله و حمل و نقلی كه موجب سلب مصونیت جامعه اسلامی از خطر ابتلای افراد به اعتیاد به این سموم گردد مؤكدا حرام است، و نهی از منكر و جلوگیری از آن علاوه بر این كه از وظایف مستقیم حكومت استبر همگان نیز طبق ضوابط شرعی واجب است و همه باید همآهنگ از این منكر و سایر منكرات كه موجب فساد و تباهی اخلاق اسلامی جامعه است جلوگیری نمایند» . (۲۴)
سید احمدرضا حسینی
پینوشتها:
۱. سید حسن اسعدی، مجموعه مقالات برگزیده، جلد سوم، روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، قوه قضائیه، ۱۳۷۹، ص۸۴.
۲. شهید مرتضی مطهری، آشنائی با علوم اسلامی، اصول فقه - فقه، انتشارات صدرا، ج۳، ص۵۲.
۳. همان، ص۵۱.
۴. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، باب ۱۹ از ابواب اشربه محرمه، ج۱۷، حدیث اول.
۵. همان، حدیثسوم.
۶. همان، حدیث دوم.
۷. سید محمد باقر صدر، ماوراء الفقه، دار الاضواء، بیروت، ۱۴۱۷ق./۱۹۹۶م، ج۷، صص۲۲۰- ۲۱۶.
۸. سید حسن اسعدی، پیشین، ص۸۴.
۹. تعلیقه مرحوم ایروانی بر مكاسب شیخ انصاری، چاپ افست، ص۶.
۱۰. سید محمد باقر صدر، پیشین.
۱۱. ناصر مكارم شیرازی، القواعد الفقهیه، مدرسهٔ الامام امیر المؤمنین علیه السلام، قم، چاپ سوم، ۱۴۱۱ق، ج۱، ص۲۸.
۱۲. بقره/۱۹۵.
۱۳. علامه سید محمد حسین طباطبایی، تفسیر المیزان، انتشارات جامعه مدرسین، قم، ج۱، ص۶۴.
۱۴. اعراف/۱۵۷.
۱۵. علامه سید محمد حسین طباطبایی، پیشین، ص۱۹۳.
۱۶. بقره/۲۱۹: «و یسالونك عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم كبیر و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما.»
۱۷. ناصر مكارم شیرازی، تفسیر نمونه، دار الكتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهاردهم، ۱۳۷۱، ج۲، ص۷۴.
۱۸. اعراف/۳۲.
۱۹. ناصر مكارم شیرازی، پیشین، ج۶، ص۱۵.
۲۰. به نقل از مجموعه مقالات برگزیده، پیشین، ص۹۱.
۲۱. همان، ص۹۱.
۲۲. همان، ص۹۳.
۲۳. همان، ص۹۵.
۲۴. لطف الله صافی گلپایگانی، جامع الاحكام، قم، ۱۴۱۹ق.، ج۲، ص۱۸۷.
منبع: فصلنامه رواق اندیشه
پینوشتها:
۱. سید حسن اسعدی، مجموعه مقالات برگزیده، جلد سوم، روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، قوه قضائیه، ۱۳۷۹، ص۸۴.
۲. شهید مرتضی مطهری، آشنائی با علوم اسلامی، اصول فقه - فقه، انتشارات صدرا، ج۳، ص۵۲.
۳. همان، ص۵۱.
۴. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، باب ۱۹ از ابواب اشربه محرمه، ج۱۷، حدیث اول.
۵. همان، حدیثسوم.
۶. همان، حدیث دوم.
۷. سید محمد باقر صدر، ماوراء الفقه، دار الاضواء، بیروت، ۱۴۱۷ق./۱۹۹۶م، ج۷، صص۲۲۰- ۲۱۶.
۸. سید حسن اسعدی، پیشین، ص۸۴.
۹. تعلیقه مرحوم ایروانی بر مكاسب شیخ انصاری، چاپ افست، ص۶.
۱۰. سید محمد باقر صدر، پیشین.
۱۱. ناصر مكارم شیرازی، القواعد الفقهیه، مدرسهٔ الامام امیر المؤمنین علیه السلام، قم، چاپ سوم، ۱۴۱۱ق، ج۱، ص۲۸.
۱۲. بقره/۱۹۵.
۱۳. علامه سید محمد حسین طباطبایی، تفسیر المیزان، انتشارات جامعه مدرسین، قم، ج۱، ص۶۴.
۱۴. اعراف/۱۵۷.
۱۵. علامه سید محمد حسین طباطبایی، پیشین، ص۱۹۳.
۱۶. بقره/۲۱۹: «و یسالونك عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم كبیر و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما.»
۱۷. ناصر مكارم شیرازی، تفسیر نمونه، دار الكتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهاردهم، ۱۳۷۱، ج۲، ص۷۴.
۱۸. اعراف/۳۲.
۱۹. ناصر مكارم شیرازی، پیشین، ج۶، ص۱۵.
۲۰. به نقل از مجموعه مقالات برگزیده، پیشین، ص۹۱.
۲۱. همان، ص۹۱.
۲۲. همان، ص۹۳.
۲۳. همان، ص۹۵.
۲۴. لطف الله صافی گلپایگانی، جامع الاحكام، قم، ۱۴۱۹ق.، ج۲، ص۱۸۷.
منبع: فصلنامه رواق اندیشه
منبع : مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اسرائیل ایران اصفهان حمله ایران به اسرائیل گشت ارشاد ایران و اسرائیل ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت دولت سیزدهم جنگ ایران و اسرائیل جنگ سید ابراهیم رئیسی
سیل زلزله دبی قوه قضاییه قتل هواشناسی تهران سیلاب شهرداری تهران پلیس سازمان هواشناسی فضای مجازی
بانک مرکزی فرودگاه فرودگاه مهرآباد قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو قیمت طلا ایران خودرو بورس قیمت سکه دلار
تلویزیون احسان علیخانی تبلیغات سینمای ایران دفاع مقدس کتاب سریال تئاتر موسیقی
دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
فلسطین رژیم صهیونیستی سازمان ملل عملیات وعده صادق آمریکا جنگ غزه روسیه وعده صادق چین اسراییل ترکیه حماس
پرسپولیس فوتبال صنعت نفت آبادان استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بارسلونا بازی لیگ برتر کشتی فرنگی سپاهان تراکتور
هوش مصنوعی سامسونگ تلگرام فناوری اپل آیفون وزیر ارتباطات ایلان ماسک
سلامت هموفیلی دیابت چاقی درمان و آموزش پزشکی سلامت روان کاهش وزن