جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ابتلاء به آکنه


ابتلاء به آکنه
▪ سؤال: من به تازگی دچار آكنه شده‌ام. این آكنه چقدر طول خواهد كشید و من كی از دست آن خلاص خواهم شد؟
ـ جواب : این بستگی به نوع جوشهای شما دارد. با اینحال بسیار مشكل است كه بتوان پیش‌بینی كرد كه چه زمانی شما از دست آنها خلاص خواهید شد. بعضی از جوشها ممكن است در طی یك دوره یك روزه، بیایند و بروند، اما بعضی دیگر ممكن است به تدریج ایجاد شده و مراحل مختلف را طی نمایند. كومدون‌ها اگر دچار التهاب نشوند، می توانند مدتهای طولانی باقی بمانند. جوشهای با التهاب خفیف، حدود ۵ تا ۱۰ روز طول می كشند تا بهبود یابند اما ممكن است جای آنها بصورت لكه‌لكه قرمز ( ماكول macule) به مدت چند هفته باقی بماند. ندول ها و كیست‌ها ممكن است برای چند هفته یا چند ماه باقی بمانند مگر اینكه شما اقدام به درمان آنها نمایید.
▪ سؤال: چه فرقی بین جوشهای سر سفید و جوشهای سر زرد (چركی) وجود دارد؟
ـ جواب : یك جوش سر سفید، یك كومدون سر بسته است بطوریكه منفذ آن بسته شده و مجرا به خارج راهی ندارد. در این موارد هیچگونه التهاب (قرمزی) وجود ندارد. اما یك جوش سر زرد نشان دهنده یك جوش چركی می‌باشد كه اصطلاحاً به آن "پوستول" گفته می‌شود. جوشهای سرسفید ممكن است در صورتی كه عفونی شدید به جوشهای سر زرد یا چركی تبیل گردند.
▪ سؤال: دختر من فقط ۹ سال دارد، امابه نظر می‌رسد كه در اطراف بینی او تعدادی دانه های سر سیاه وجود دارد. آیا اینها آكنه هستند ( خود من هم قبلاً آكنه داشته‌ام)؟
ـ جواب: به نظر می‌رسد كه بلوغ دخترها امروزه خیلی زودتر اتفاق می‌افتد و بسیاری از دخترهای ساله شروع به تغییرات هورمونی می‌كنند. جوشهای سر سیاه یكی از انواع جوشهایی می‌باشد كه در آكنه رخ می‌دهد. بنابراین دختر شما دارای آكنه می‌باشد. تقریباً تمام نوجوانان در هنگام بلوغ دارای جوشهای سر سیاه و سایر انواع جوشها می‌شوند، بنابراین ممكن است جوشهای دختر شما بدتر نشوند. اما این ممكن است بستگی به جوشهای شما در دورهٔ جوانی‌تان داشته باشد. پزشكان هنوز از نقش ژنها و توارث در بروز آكنه مطلع نیستند اما در بعضی از خانواده‌ها دیده می شود كه تعداد بیشتری از افراد دچار آكنه هستند. اگر شما قبلاً دچار آكنه شدیدی بوده‌اید، ارزشش را دارد كه برای كم كردن تعداد جوشهای سرسیاه دخترتان، درمانهای ساده‌ای را بكار ببرید.
▪ سؤال: چرا من تنها كسی هستم كه در كلاس‌مان دچار آكنه شده‌ام (من شنیده‌ام كه آكنه بسیار شایع می‌باشد اما من اینطور فكر نمی‌كنم)؟
ـ جواب: مهمترین جوشها، آنهایی هستند كه شما دچار آن شده‌اید و شما بیشتر از هر كس دیگری به آنها آگاهی دارید. سایر دانش‌آموزان كلاس شما هم ممكن است دچار جوشهایی باشند كه شما نمی‌توانید آنها را ببینید(جوشهایی بر روی سینه و یا پشت). همچننی ممكن است آنها جوشهای خود را درمان كرده و یا اینكه با استفاده از مواد آرایشی، آنها را پنهان می‌كنند. نگران این جوشها نباشید. شما هم می‌توانید با این اقدامات، از دست جوشها خلاص شوید.
▪ سؤال: من اخیراً پی‌ برده‌ام كه دخترم به شیر و پنیر، حساسیت دارد. آیا این حساسیت یا آلرژی می‌تواند باعث آكنه او شده باشد؟
ـ جواب: متأسفانه خیر. خیلی خوب بود اگر همه چیز به این سادگی ها باشد، اما تحقیقات نشان
داده است كه ارتباطی بین رژیم غذایی و بروز آكنه وجود ندارد. از آنجایی كه پوست افرادی كه دچار آكنه هستند، چرب‌تر می‌باشد، منطقی است كه فكر كنیم كه كم كردن مصرف چربی‌ها و روغن‌ها می‌توانند به بهبود آكنه كمك نمایند، اما در واقع چنین نمی‌باشد. حتی اگر شما قادر به پیدا كردن علت بروز آكنه در دخترتان نباشید، عاقلانه است كه شما درمان را برای او شروع نمایید.
▪ سؤال: آیا كسی كه در اطراف دهانش دارای جوشهایی می‌باشد،می‌تواند با بوسیدن سایرین، باعث انتقال این جوشها به آنها شود؟
ـ جواب: خیر. بسیاری از مردم فكر می‌كنند كه جوشها می‌توانند از این طریق انتقال یابند، اما یان طور نمی‌باشد.
▪ سؤال: حدود یكسال قبل من دچار جوشهایی در ناحیه پیشانی شدم، سپس بعد از مدتی قسمتهی پایین تر صورتم و از یك ماه گذشته، چانه من از جوش شده است. به نظر می‌رسد كه اینجوشها از بالا به پایین شروع به پیشرفت كرده‌اند، آیا این وضعیت طبیعی است؟
ـ جواب: اگر این اتفاق برای شما افتاده است، پس طبیعی است. هیچگاه خودتان را با دیگران مقایسه نكنید و نگران این نباشید كه نحوه برز آكنه در شما با دیگران فرق می كند. دلیل اینكه چرا جوشهای شما از بالا شروع شده‌اند و كم‌كم به پایین می‌آیند احتمالاً این است كه قسمتهای مختلف صورت شما دارای میزان متفاوتی از سبوم (چربی) می‌باشد. پیشانی اغلب چرب تر از بقیه قسمتهای بدن می باشد.
▪ سؤال: پدر من دارای جوشگاههای (جای جوش) زیادی بر روی صورت و بدنش می باشد. او می گوید كه سابقاً دچار نوعی آكنه به نام آكنه كونگلوباتا بوده است. آیا من هم ممكن است دچار چنین وضعیتی شوم؟
ـ جواب: آكنه كونگلوباتا (Conglobata) یك نوع آكنه است كه می‌تواند باعث ایجاد جوشگاههای دایمی شود. این آكنه سبب ایجاد آبسه‌های عمیق و صدمات شدیدی در پوست می‌گردد. معمولاً تعداد زیادی جوشهای سر سیاه بر روی صورت، گردن، قسمتهای فوقانی بازوها و تنه تا كفل‌ها وجود دارد. در جاهایی كه تعداد زیادی كومدونها در نزدیكی یكدیگر قرار دارند، ندول ها تشكیل می شوند. این ندول ها می‌توانند پاره یا زخمی شده و باعث بروز جوشگاه (جای جوش) شوند. این نوع آكنه معمولاً در سنین۱۸ تا ۴۰ سالگی، افرادی را گرفتار می سازد كه قبلاً دچار آكنه‌های متوسط یا شدیدی بوده‌اند. علت آن هنوز مشخص نشده است. شما باید در این مورد به پزشك خود اطلاع دهید تا بیشتر مراقب آكنه‌های شما باشد.
▪ سؤال: من تقریباً ۴۰ سال دارم و تاكنون هیچگاه جوش نداشته‌ام. به تازگی بینی من دارای عروق خونی فراوانی به همراه تعدادی جوش قرمز شده است. چرا بینی من این چنین بزرگ و قرمز شده است؟
ـ جواب: به نظر می‌رسد كه شما دچار وضعیتی شده‌اید كه اصطلاحاً به آن "روزاسه" (Rosacea) می گویند. این بیماری در افرادی در سنین شما شایع می باشد و تا حدودی شبیه آكنه می باشد. قبلاً به این بیماری "آكنه روزاسه" گفته می شد اما امروزه دیگراز كلمه آكنه در این موارد استفاده نمی‌شود. در بیماری روزاسه، پاپول و پوستول دیده می‌شود اما كومدون وجود ندارد. پاپول‌ها و پوستول‌ها در این وضعیت دارای زمینه قرمزتری می‌باشند كه بعلت گشاد شدن رگهای كوچك خونی در بینی است. گاهی اوقات بافت موجود بر روی بینی شروع به تورم و بزرگ شدن می كند و باعث ایجاد ظاهر زشتی می كند كه با مصرف مشروبات الكلی مرتبط می باشد. روزاسه را می توان درمان نمود و شما باید با پزشكان در این مورد مشورت نمایید.
گرفته شده از سایت علمی پزشکی توسط آقای برمکی
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید