پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مسجد جایی برای نشر اندیشه‌های انحرافی نیست


مسجد جایی برای نشر اندیشه‌های انحرافی نیست
در آستانه هفته جهانی مساجد قرار داریم. مساجد در متون دینی و کلام بزرگان و به طور کلی در دین مبین اسلام از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است؟
امروزه جایگاه مردم برای کسی پوشیده نیست.مسلمانان که کاملا به این اهمیت واقف‌اند، حتی غیرمسلمان‌ها هم می‌دانند که مسجد به عنوان یک پایگاه دینی و مرکز توحید در سراسر دنیا به شمار می‌آید.
ما در مذاهب دیگر معابد خاص آنها را داریم اما هیچ کدام جایگاه مسجد را ندارند و تنها منادی توحید در دنیا مساجد‌اند. لذا در صدر اسلام می‌بینیم که پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) وقتی از مکه به مدینه مهاجرت کردند، اولین کارشان ساختن مسجد قبا بود و حتی وارد مدینه شدند مسجد مدینه را بنا کردند و تمام امور مسلمانان اعم از تبلیغات دین،‌ آ‌شنایی مردم با اسلام، امور قضائی و نظامی و سیاسی در مسجد انجام می‌شد. سالیان سال همین سنت ادامه داشته است.
با گذشت زمان و تغییرات اجتماعی که صورت گرفته برخی از کارکردهای مسجد در صدر اسلام مثل قضاوت و آموزش به بیرون از مسجد منتقل شد. البته آموزش هنوز هم در مساجد مورد توجه قرار می‌گیرد و ما شاهد هستیم که مساجد ما در این زمینه‌ فعال هستند. شما می‌بینید که در کنار مساجد مهم شهرها حوزه‌های علمیه بنا شده‌اند.
امسال از سوی مقام معظم رهبری سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده است.به نظر شما مساجد در جهان اسلام چه نقشی در اتحاد ملی و انسجام میان ملل اسلامی می‌توانند ایفا کنند؟
به نظر من مسجد بهترین مکان برای تبیین اندیشه وحدت است. چرا که مسجد در میان ملت‌های مسلمان از حرمت و قداست بالایی برخوردار است و اعتماد خاصی به آن دارند. مسجد به عنوان یکی از مشترکات مسلمانان جهان می‌تواند محور مناسب برای وحدت و انسجام اسلامی باشد. مسجد می‌تواند محل خوبی برای نشر افکار وحدت بخش و خنثی کننده تفرقه و دوگانگی در جهان اسلام باشد. ائمه جماعات در این میان نقش برجسته‌ای دارند. مسجد باید محیطی برای مودت، دوستی، برادری و محبت باشد و به تبعیت از این محیط می‌توان قضای آن را به کل جامعه اسلامی متصل کرد. مسجد می‌تواند خط مقدم مقابله با استبداد و استعمار جهانی و خارج کگردن جهان اسلام از بند استعمارگران باشد.
انقلاب اسلامی در سال ۵۷ ثابت کرد که می‌توان از طریق مساجد رژیم استبدادی را ساقط کرد. انقلاب ما حرکتی بود که ریشه در مساجد کشور داشت. مسلمانان جهان می‌توانند حرکت‌های انقلابی و آزادی بخش خود را از مساجد آغاز کنند و آن را محور قرار دهند. امروز دشمنان اسلام به اهمیت مساجد پی برده‌اند و لذا می‌خواهند ذهن افراد را از مساجد منحرف کنند به همین منظور در کنار مساجد جایگاه‌هایی را به عنوان مرکز دینی معرفی کرده‌اند تا روحیه مسجد محوری و مسجدگرایی در جامعه اسلامی رنگ ببازد. لذا من معتقدم که مساجد بهترین محور برای انسجام اسلامی و وحدت ملی به حساب می‌آید.
بعضی‌ها می‌خواهند این تصور غلط را در جامعه جا بیندازند که مساجد صرفا مکانی برای عبادت است. آیا این تعبیر باتعبیر اسلام از مسجد همخوانی دارد؟
این نهایت بی‌انصافی است. امروزه در کشور عزیز ما مردم از نقش و جایگاه مساجد غافل نیستند. شما ببینید که مساجد ما همیشه پر از نمازخوان مشتاق است. در دانشگاه‌ها، ادارات و سایر نهادهای کشور نمازخانه‌ها و مساجد فعال هستند. مساجد در کشور ما بخصوص پس از انقلاب محل تولید و تربیت نیروهای مخلص، بسیجی و خدمتگزار و متعهد بوده که حاضر بودند برای حفاظت از دین و میهن جان خود را نثار کنند. بسیاری از شهدای دفاع مقدس و شهدای انقلاب اسلامی ثمرات مساجد کشور ما هستند. لذا مسجد صرفا برای نماز خواندن نیست.
عبادت یکی از بهترین کارها در مسجد است. مساجد ما علاوه بر آنکه محلی برای عبادت است محلی برای ارتقای سطح آگاهی و دانش سیاسی مردم،‌ کسب دانش‌های روز، از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی نیز می‌باشند. امروز حتی برخی از گرفتاری‌های اقتصادی مردم هم از طریق مساجد حل می‌شود. یکی از کارهای خوبی که در این زمینه صورت گرفته را‌ه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه است که کمک شایانی به حل مشکلات و گرفتاری‌های مردم می‌کند. از طریق مساجد کشور مساجد غیر انتفاعی دینی بسیاری ساخته و راه‌اندازی شده است که فرزندان بزرگی را تربیت و به جامعه اسلامی ما تقدیم کرده است.
یکی از کارکردهایی که مسجد در صدر اسلام داشته کارکرد سیاسی بوده است. پس از پیروی انقلاب اسلامی سعی شد تا این کارکرد فراموش شده دوباره به مساجد برگردانده شود. ا ما این خطر همواره وجود داشته که نکند مساجد سیاست‌زده شوند و یا از سوی برخی سیاسیون مورد سوء‌استفاده قرار گیرند. به نظر شما برای مصون ماندن از این آسیب چه باید کرد؟
دین ما از سیاست جدا نیست. اسلام برای اداره جامعه سیاست‌های خاص خود را دارد. ما هرگز نمی‌توانیم برای اداره جامعه اسلامی از سیاست غرب و یا سیاست‌هایی که انسان تدوین کرده بهره بگیریم.
ما معتقدیم که دین اسلام یک دین جامع و کاملی است و برای همه شئون زندگی انسان‌ها برنامه‌ دارد لذا نمی‌توانیم آن را از برخی شئون زندگی خود جدا کنیم.
مساجد به عنوان یک مکان مذهبی یک مکان سیاسی هم هست. لذا هیچ مغایرتی میان این دو وجود ندارد. همان طور که در صدر اسلام مسجد علاوه بر آنکه یک محیط دینی و عبادی بود یک محیط سیاسی هم بود. لذا ما هم به پیروی از رسول خدا(ص) می‌توانیم در مسجد مباحث سیاسی را مطرح کنیم و به بحث و بررسی مسائل سیاسی کشور و جهان بپردازیم. ائمه جماعات می‌توانند از طریق ارشاد و راهنمایی مردم بسیاری از مباحث سیاسی و ابهامات و سوالات سیاسی را روشن کنند و پاسخ دهند. ما باید یک نکته مهم را در این زمینه رعایت کنیم و آن فقط قداست مسجد است. مساجد ما همواره ارزش‌ها را در نظر می‌گیرند و بر مبنای ارزش‌ها نقش سیاسی خود را ایفا می‌کنند و هرگز جهت‌گیری سیاسی نخواهند گرفت.
تمام شخصیت‌های سیاسی که در چار چوب نظام جمهوری اسلامی گام بر می‌دارند می‌توانند دیدگاه‌ها و نظرات خود را در ایام انتخابات در مساجد بیان کنند و پیام خود را به مردم برسانند.
این نکته را هم باید عرض کنم که ما هرگز اجازه نخواهیم داد کسانی که ذهن‌ها و افکار آلوده‌ دارند از طریق مسجد با مردم ارتباط برقرار کنند. مسجد جایی برای بیان اندیشه‌های انحرافی‌ و شخصیت‌های منحرف نیست.
حجت‌‌الاسلام والمسلمین رضازاده
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید