پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جام هفتم، نوید شکوفایی


جام هفتم، نوید شکوفایی
لیگ هفتم شروع غافلگیركننده ای داشت. بازی های زیبایی كه تیم ها ارائه دادند دستاوردهای با ارزشی را به دنبال خواهد داشت. به طور معمول تیم ها با گذشت ۳ تا ۴ هفته از آغاز فصل به این شرایط می رسیدند اما این بار در قیاس با آنچه كه در سال های قبل به چشم می آید امیدواری های بیشتری برای لیگ برتر وجود دارد، لیگی كه طولانی تر از دوره های گذشته خواهد بود و باعث غنای فوتبال می شود. این كیفیت بدون تردید روی تیم ملی هم اثرات با ارزشی می گذارد.
مشخص است كه تیم های لیگ برتری روزهای آماده سازی پیش از شروع فصل را به بطالت نگذرانده و تمرین های خوبی را پشت سر گذاشته اند. این كیفیت مطلوب را به راحتی می توان از كیفیت و نتایج بازی های روز نخست مشاهده كرد. اگر سكته های ناگهانی و غیرمتعارف در روند روبه رشد تیم ها رخ ندهد با گذشت ۲ ، ۳ هفته دیگر جذابیت های كنونی به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت و این البته با برگزاری منظم مسابقه ها بی ارتباط نیست.
آغاز جام هفتم یك دستاورد خوب دیگر هم داشت و آن آشتی دوباره مردم با فوتبال بود. بعد از سرخوردگی كه به دنبال ناكامی تیم ملی در جام ملت ها به وجود آمد جو مثبتی پیرامون فوتبال وجود نداشت اما ثابت شد مردم طرفدار فوتبال خوب اند. انتظار رشد قابل توجه تعداد هواداران در بازی های آتی چیزی غیرعادی نیست.
● مشكلات قهرمان
در میان تیم های لیگ برتری باخت ۰-۲ سایپا به راه آهن نمود بیشتری داشت. هر چقدر یاران علی دایی كم هدف و ناهماهنگ ظاهر شدند، شاگردان میثاقیان با برنامه بودند و بدون ترس از اعتبار قهرمان فصل قبل مزد جسارت خود را گرفتند. به وجود نیامدن موقعیت های لازم برای آلوز در نوك خط حمله نشان از مشكلات فراوان قهرمان فصل گذشته در مركز زمین داد. كیانوش رحمتی كه جای یزدانی را گرفته است بیش از حد در زمین خودی حبس می شود و صادقی به تنهایی نمی تواند پاسور خوبی باشد. تیم دایی در خط دفاعی هم مشكلات عدیده ای دارد و باید هر چه سریع تر برای رفع آنها چاره ای بیندیشد. سایپا با این وضع در لیگ قهرمانان آسیا به دردسر می افتد، البته بازی خوب راه آهنی ها را نیز از یاد نبریم كه مدافع عنوان قهرمانی را مستأصل كرده بودند.
شروع خوب قطب های بزرگ پایتخت هم از جمله نكات مورد توجه روز آغازین بود.مهره های زیادی كه پرسپولیس و استقلال خریداری كردند باعث شده است تا این بار برای قهرمانی حساب بیشتری روی آنها صورت گیرد. با وجود این كه هر دو تیم در روز نخست اشتیاق و اشتهای فراوانی برای گلزنی داشتند نشان دادند در عمق خط دفاع هنوز معضلاتی دارند.
اگر عذر قرمزها به واسطه حضور دو یار جدید (محمد نصرتی و سپهر حیدری) در مركز خط دفاعی تا حدی موجه است ولی صادقی و قربانی سال هاست در خط دفاع آبی ها حضوری ثابت دارند و نمی توان توجیهی برای ناهماهنگی این دو را پذیرفت.
استقلال كه حالا از ارسال های نوازی به خوبی بهره می گیرد و تنوع بیشتری در روش های هجومی این تیم به چشم می آید وقتی توپ را از دست می دهد برای بازپس گیری آن سرگردان نشان می دهد. حجازی یك مشكل دیگر هم در مركز میدان دارد و سریع تر باید هافبك هایش را نسبت به وظایفی كه دارند توجیه كند. این درحالی است كه پرسپولیسی ها به نسبت رقیب نه خیلی اما وضعیت مناسب تری در این منطقه دارند.
جمعه شب آنها كه بازی خوب جوان های استقلال اهواز را دیدند بار دیگر نسبت به عملكرد فیروز كریمی در این تیم لب به تحسین گشودند. آبی های جنوب می توانند از تیم های خوب این فصل باشند.
● بازی های قابل قبول تازه واردها
برد خوب پیكان مقابل برق شیراز نشان داد اصرار مسئولان این باشگاه بر حفظ دارابینیان بیهوده نبوده است. نمی توان از حالا راجع به این تیم قضاوت قطعی داشت ولی به نظر می رسد پیكان در كار گروهی تیم خوبی شده است.
در نقطه مقابل برقی ها بعد از جوانگرایی مفرط باید به هوش باشند كه در گرداب سقوط نیفتند. فجر دیگر تیم شیرازی هم كاملاً جوان شده است و البته با توجه به تجربیات قبلی این تیم هیچ بعید نیست پیروانی با شاگردان بی ادعایش در میانه های جدول جایی برای خود دست و پا كند.
در روز نخست لیگ برتر تیم های تازه وارد شیرین فراز و پاس همدان بازی های قابل قبولی ارائه كردند و این امیدواری را به وجود آوردند كه برخلاف پیش بینی ها زنگ تفریح سایر مدعیان نیستند. در همین حال ذوب آهن و ملوان كه به تساوی صفر ـ صفر رضایت دادند كیفیت پائین تری نسبت به سایر تیم ها داشتند. اندك تماشاگران فولاد شهری كه این بازی را از نزدیك دیدند متوجه شدند دست كم ،۲ ۳ هفته دیگر باید برای راه افتادن این دو تیم كم ستاره صبر كنند.
پگاه و صنعت نفت كه نتیجه را واگذار كردند از نظر مشكل بازی مقابل رقبای گردن كلفتی چون سپاهان و پرسپولیس خوب ظاهر شدند و البته در این بین آبادانی ها شرایط بهتری داشتند.
از سپاهان و صبا باتری دو میهمان پیروز روز نخست هم به سادگی نگذریم كه به جرأت جزو مدعیان این فصل هستند. صبایی ها به خریدهای فوق العاده شان می نازند و سپاهان به تفكرات مربی و انجام بازی گروهی اش.
اما ابومسلم با باخت به صباباتری بار دیگر این انتقاد را متوجه خود دید كه در روزهای نقل و انتقال چقدر ضعیف عمل كرده است. در تیم خداداد فاصله بین خط هافبك و حمله معقول نیست و اولروم در روز نخست كاملاً تنها بود. سیاه جامگان راه درازی تا تیم ایده آل خود دارند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید