جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سیزدهمین گرنداسلم برای مرد اول گلف


سیزدهمین گرنداسلم برای مرد اول گلف
همیشه این برداشت و طرزتلقی درمورد تایگر وودز وجودداشته كه او شجاعت یك قهرمان بزرگ را در صحنه ورزش خود (گلف) دارد اما به آرامی این نكته به اثبات رسیده است كه وی از عقل و درایت چنین قهرمانانی نیز بهره می برد.
در مرحله نهایی مسابقات اخیر گلف PGA كه هشتاد و نهمین دوره این رقابتها به حساب می آمد و چهارمین (وآخرین) گرنداسلم این ورزش را در سال جاری شكل می داد، وودز آرامش و قوه تعقل برتر خود را به طور كامل نشان داد و از این طریق صاحب پنجاه و نهمین قهرمانی اش در تورنمنت های رسمی گلف طی عمر ورزشی خود شد.
مهمتر این كه این سیزدهمین گرنداسلمی بود كه وودز آمریكایی و ۳۳ ساله در عمرش فتح می كرد و او را به صدرنشین جدول فاتحان مسابقات بزرگ چهارگانه طی تاریخ تنیس نزدیكتر كرد و این جدولی است كه جك نیكولاس هموطن مشهور و بازنشسته وودز با فتح ۱۸ گرنداسلم سالها است در آن پیشتازی می كند.
سلاح اصلی وودز در راه فتح تورنمنت ۲۰۰۷ PGA، قوه تعقل و برنامه ریزی و دقت او در مراحل آخر بود. «من آن قدر طی عمرم در شرایطی از این دست قرار گرفته ام كه نیك می دانم در وضعیت هایی دشوار و حساس باید چه بكنم و احساس و فكر لازم را یافته ام. باید كاملاً صحنه رقابت را ببینید و براساس آن به سرعت و به درستی تصمیم بگیرید و اقدام كنید. این كار (فتح مسابقات بخصوص در روزهای نهایی) هنر و مهارتی ویژه را می خواهد و باید آن را كشف و كسب كنید. این مسأله، یك دستاورد و تلاش فیزیكی صرف نیست و تعقل بالاتر از آن قرار می گیرد.»
● دور از تهدید
وودز در دور دوم رقابتهای PGA كه در روز دوم آن پیكارها در ساترن هیلز واقع در ایالت اوكلاهوما آمریكا برگزارشد، به امتیاز فوق العاده ۶۳ رسید و همان موقع تصور قهرمانی او و رفتن به استقبال آن تمام فضای مسابقات را گرفت و عده ای آن را عاری از هرگونه تهدیدی دانستند.
اما این چنین نبود و در دو دور باقی مانده رقبا به وودز كه از ۱۹۹۶ به این سو گلف باز برتر جهان به حساب آمده است، نزدیك شدند و درنهایت وودز مجبور به كوشش بزرگ در دور آخر شد تا بتواند با دو ضربه (امتیاز) برتری بر هموطنش وودی استین و ارنی الس گلف باز برتر آفریقای جنوبی غلبه كند.
باز به حرف های خود وودز رجوع می كنیم: «وقتی در مسابقات بزرگ شركت می كنم، در درجه اول روی تجربه ام متكی هستم و به آن استناد و رجوع می كنم. حتی گاهی اوقات تجربه ای هم كه از سالهای حضورم در رقابتهای آماتوری و جوانان نیز دارم، به كارم می آید.
با خودم فكر می كنم كه آن بردها و اتفاقات چگونه شكل گرفته اند و سپس با مرور آن به چیزی كه می خواهم، می رسم. هرچه باشد چه در رقابت های بزرگ گلف و چه تورنمنت های كوچك تر آن یك سری نكات و نیازهای مشترك وجوددارند و همیشه باید همان را تأمین كنید و اصول یكسانی داریم. این چنین است كه من به شكلی واحد روی آنها تمركز می كنم و خوشبختانه آنچه در گذشته روی داده، بهترین راهنما برای آینده است.»
● شدیدتر و خطرناك تر
قطعاً آن چه وودز می گوید: در دور پایانی پیكارهای PGA كاملاً صدق می كرد و درحالی كه هجوم های الس و استین پیوسته شدیدتر و خطرناك تر می شد، گلف باز اول جهان مجبور شد تمامی مهارتش را به كار گیرد تا این حملات را بی اثر كند.
وقتی رقابت ها به حفره هشتم رسید، برتری وودز بر رقبا به یك ضربه (امتیاز) كاهش یافته بود. با این حال یك ضربه امتیاز آور Birdie باعث شد وودز برتری اش را بازیابد و مسیر پایانی را با برتری موردنظرش طی كند و هجوم رقبای فوق را تاحدی بی اثر نماید. یك نقطه اوج در تمامی كارنامه پرماجرای ورزشی وودز را سال ۲۰۰۰ تشكیل می دهد كه وی ۳ گرند اسلم از ۴ گرنداسلم موجود را برد و درمجموع در ۱۲ تورنمنت رسمی اتحادیه گلف حرفه ای آمریكا (موسوم به PGA) به رتبه نخست رسید.
با این حال خود وودز مدعی است كه اگر اینك در سلسله مراتب گلف و درمهارتش در اجرای فنون آن بهتر و كامل تر از آن دوران نباشد، پائین تر هم نیست.» بحثی كه به میان می آید، بحث تجربه و بینش و قوه كنترل میدان است. باید بدانید كه چگونه میدان را اداره كنید و براساس وقایع به پیش بروید. خود من به خوبی آموخته ام كه چگونه در یك زمین گلف به پیش بروم و آن جا را كاملاً اندازه گیری و بازی ام را براساس آن تنظیم و اجرا كنم.
اگر تصورمی كنید كه در سال ۲۰۰۰ گلف باز بهتری در قیاس با حالا بودم، تصور درستی نداشته اید، زیرا در ۷ سالی كه می گذرد، بسیاری از نكات دیگر را هم یاد گرفته و به ذخایر فنی و اطلاعاتی خودم افزوده ام. شما نمی توانید در جوانی همان قدر خوشفكر باشید كه در دوران مسن بودن هستید، این یك ارتباط مستقیم با سن و جایگاه تان در ورزش جهان دارد.
● صدور حكم
حالا كه وودز ۱۳ قهرمانی در گرنداسلم ها را دركارنامه اش دارد، بهتر می توان درباره او به صدور حكم پرداخت و به صراحت عنوان كرد كه وی از بهترین های دوران است. دیرزمانی به نظر می رسید حدنصاب ۱۸ قهرمانی نیكولاس در گرنداسلم ها غیرقابل دستیابی باشد و «خرس سفید» (لقب نیكولاس) بسیار دور از دیگران به نظر می رسید اما اینك كه كلكسیون فتوحات وودز دائماً بهتر و بزرگتر می شود، می توان وی را در نقطه ای نه چندان دور از هدف و خرس را در تیررس او دید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید