شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مسجد،کانون برادری در جهان اسلا‌م


مسجد،کانون برادری در جهان اسلا‌م
امام خمینی(ره) نیز در امتداد خط نورانی رسول خدا(ص) وتاسی به سیره اوصیا (علیهم السلام) با نظر به آثار وحدت و تفرقه در پیروزی و شکست مسلمین صدر اسلام پیوسته در دوران انقلاب مردم را به اتحاد و هماهنگی واخوت و همبستگی فرا می‌خواندند و بسیار روی این موضوع توصیه و تاکید می‌فرمودند و یکی از رموز پیروزی انقلاب و تداوم آن را همین “وحدت کلمه”‌اقشار مختلف می‌دانستند و برای حفظ آن در کمال تواضع و فروتنی و شکسته نفسی با تعابیر گوناگون همگان را متوجه اهمیت این امر خطیر و حیاتی می‌نمودند که در ذیل به نمونه‌هایی از سخنان آن بزرگوار در این رابطه اشاره می‌شود:
▪ در اسلام همین برادری است که مبدا همه خیرات است.
▪ من مکرر اعلام کرده‌ام که در اسلام نژاد، زبان، قومیت و ناحیه مطرح نیست. تمام مسلمین- چه اهل سنت و چه شیعه- برادر و برابر و همه برخوردار از همه مزایا و حقوق اسلامی هستند.
▪ تمام مسلمین با هم برادرند و برابرند و هیچ یک از آنها از دیگری جدا نیستند و همه آنها زیر پرچم اسلام و زیر پرچم توحید باید باشند.
▪ مادامی که حفظ کنید شما وحدت خودتان را، خدا با شماست:‌”یدالله مع الجماعه.”
▪ باید ما همه این رمز را بفهمیم که “وحدت کلمه رمز پیروزی” است و این رمز پیروزی را از دست ندهیم.
▪ همه می‌دانیم وحدت ملت چه اثرهای معجزه آسایی داشته است و دارد و در مقابل تفرقه و تنازع چه نکبت‌هایی به سر مسلمین در طول تاریخشان آورده است.
▪ این وحدت و توجه به خدا و الله اکبر بود که شما را بر آن قدرت‌ها پیروز کرد.
▪ اگر مسلمین “ید واحد”‌باشند کسی نمی‌تواند مقابل این جمعیت قیام کند.
▪ اسلام آمده است تا تمام ملل دنیا را، عرب را، عجم را، ترک را، فارس را، همه را با هم متحد کند و یک امت بزرگ به نام اسلام در دنیا برقرار کند.
▪ این جانب با کمال تواضع دست خود را به طرف تمام جناح‌ها(یی) که در خدمت اسلام هستند دراز می‌کنم و از همه استمداد می‌کنم که با هم “پیوستگی” همه جانبه در راه بسط عدالت اسلامی که یگانه راه سعادت ملت است کوشا باشند.
▪ اینجانب با تمام طاقت در حصول وحدت همه اقشار ملت مسلمان کوشش کرده و می‌کنم و از خداوند متعال در این امر بسیار مهم که هستی ملت بدان پیوسته است استمداد می‌نمایم.
▪ با هم متحد بشویم و اگر با هم متحد بشویم آسیب پذیر نیستیم.
غعزیزان من! از اختلاف که الهام ابلیس است اجتناب نمایید.
غآن که صدمه بیشتر به ما می‌زند همین اختلافات داخلی است.
▪ قدرت‌های بزرگ که مایوس شدند از اینکه با جنگ و با حمله نظامی بتوانند کاری بکنند دست به شیطنت زده‌اند و می‌خواهند شماها را از هم جدا کنند و اختلاف بین شما بیندازند.
▪ اختلاف از زبان هرکس که باشد، از زبان هر موجودی باشد، این زبان، زبان شیطان است.
▪ امروز هر مطلب که موجب انحراف ملت شریف از مسیر اصلی باشد، شیطانی است و با نقشه شیاطین طرح می‌شود.
▪ از ملی گرایی خطرناک‌تر وغم انگیزتر ایجاد خلاف بین اهل سنت و جماعت با شیعیان است و القای تبلیغات فتنه انگیز و دشمنی ساز بین برادران اسلامی است.
▪ بزرگ‌تر(ین) معصیت امروز در کشور ما ایجاد اختلاف است، ایجاد نفاق است.
▪ ما اگر اختلاف سلیقه داریم، باید بنشینیم و با هم در یک محیط آرام صحبت کنیم و مسائل خودمان را به میان بگذاریم و حل کنیم.
چنان که امروز نیز مقام معظم رهبری در ادامه سیره نورانی سلف صالح با الهام و تاثیرپذیری از رهنمودهای پیشوایان دین و شناخت کید دشمنان و مقتضیات زمان و درک ضرورت وحدت کلمه همواره بر این امر پای می‌فشارند و مردم و مسئولین را نسبت به آفت‌ها و خطر تفرقه هشدار می‌دهند و به لزوم حفظ وحدت توجه می‌دهند و همگان را به اتحاد و برادری و درک موقعیت فرا می‌خوانند.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید