چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

او از کارگردانان جنگ بود


او از کارگردانان جنگ بود
در توصیف كارنامه مشاور مستعفی بوش یك نكته مهم از قلم افتاده است و آن این كه كارل روو از تصمیم گیران اصلی آغاز جنگ عراق بود و بهترین راه این است كه اجازه ندهیم در این شرایط سخت جنگ از سمت خود كناره گیری كند.
«كارل روو» اعلام كرده كه تا پایان ماه اوت از سمت خود كناره گیری خواهد كرد. پس هنوز فرصت هست تا درباره جنگ از او مؤاخذه شود.
درحالی كه روو علت كناره گیری از سمت خود را رسیدگی بیشتر به خانواده عنوان كرده و در مراسم خداحافظی نیز نه روو و نه بوش حرفی از جنگ عراق نزده اند اما افكار عمومی نقش او در جنگ را فراموش نخواهد كرد.
دستیاری كه به خاطر ترفندهای سیاسی، سیاستمداری جاودانه شده، نباید حق داشته باشد از مالیات دهندگان آمریكایی حقوق دریافت كند.
جنگ عراق، توفان كاترینا، رسوایی دادستان كل آمریكا، افشای هویت والری پلیم، بی توجهی به گرم شدن كره زمین، تزریق سیاست به میزان جدیدی در سازمان های فدرال، سركوب مخالفان دولت، وتو كردن لایحه سلول های بنیادین، كاهش مالیات برای ثروتمندان و سیاسی كردن جنگ علیه تروریسم، نمونه هایی از سیاست های حیله گرانه روو بوده است. روو شریك بوش در جنگ عراق بوده ولی او نیز همچون سایر دستیاران بوش پیش از به پایان رسیدن جنگ از دولت كناره گیری كرد.
روو همواره ادعا می كرد كه جنگ عراق برای بقای آمریكا بسیار ضروری است ولی هم اكنون خود او پیش از پیروز شدن در جنگ در حال كناره گیری از آن است. در ژوئن ۲۰۰۶روو طی سخنانی در جمع جمهوریخواهان ایالت نیو همپشیر، دموكرات ها را به خاطر حمایت از طرح عقب نشینی از عراق سرزنش كرد و مدعی شد دموكرات ها هیچ گاه در زمان های دشوار جنگ ملت را یاری نكرده اند ولی واقعیت این است كه هم اكنون كه در سخت ترین دوران جنگ به سر می بریم خود روو است كه از سمتش كناره گیری كرده است.
در اوایل سال۲۰۰۶نیز او در سخنانی گفت باتوجه به این كه آمریكا هم اكنون در جنگ است، عقب نشینی پیش از رسیدن به پیروزی بسیار احمقانه خواهد بود. این درحالی است كه روو به بوش كمك كرد تا جنگ را آغاز كند و امروز نیز هزاران نیروی نظامی آمریكایی و میلیون ها غیرنظامی عراقی هیچ گزینه ای جز این ندارند كه با پیامدهای آن تصمیم، زندگی كنند.
او بزودی با سخنرانی و یا نوشتن كتابی یا یك سمت بخصوص در یك بخش خصوصی درآمدهای زیادی به دست خواهد آورد. در عوض او باید برای خدمت با یكی از تیم های اندك بازسازی در عراق همكاری كند و یا دست كم سمینارهایی را در مورد مهارت های اولیه انتخاباتی برای رهبران قبایل جنوب شرقی افغانستان برگزار كند. اگر سفر به خارج از كشور هم برای خانواده او دشوار خواهد بود او می تواند در پاكسازی ایالت نیواورلئان كمك كند.
روو در مورد سیاست بسیار محتاط است و هر كاری كه لازم باشد برای پیروزی انجام خواهد داد ولی بوش با بی پروایی كامل آمریكا را وارد افتضاح عراق كرد كه باعث كشته شدن هزاران آمریكایی و صدها هزار عراقی غیرنظامی شده و وجهه آمریكا در خارج از این كشور را نیز خراب كرده است.
البته بوش، روو، دیك چنی و سایر اعضای كاخ سفید این جنگ را با دركی اندك و برنامه ریزی نامناسب آغاز كردند. آنها این جنگ را با اطلاعات غلط و سر و صداهای دروغین به افكار عمومی فروختند. روو بخشی از گروه عراق كاخ سفید بود كه مسئول تهیه پیام های پیش از آغاز جنگ بود. پس روو مستحق تنبیه است و این كه به روو اجازه ندهیم تا پایان جنگ از سمت خود كناره گیری كند، یك تنبیه مناسب برای او خواهد بود تا بلكه بتواند گند كاری های خود را پاك كند.
منبع : نیشن
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید