شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

یک فصل فوتبال اروپا، معادل یک سال درآمد نفتی ایران


یک فصل فوتبال اروپا، معادل یک سال درآمد نفتی ایران
اینكه می گویند فوتبال یك صنعت است و از آن می توان سودهای سرشار حاصل كرد، سخنی كاملاً صحیح و مستدل می باشد.
در فوتبال قاره سرسبز جهان كه به عنوان پویاترین و پرقدرت ترین فوتبال باشگاهی دنیا شناخته می شود، بررسی لیگ های فعال ۲۳ كشور نشان می دهد كه رقمی در حدود ۱۴ میلیون یورو برای نقل و انتقالات بازیكنان صرف می شود و اگر هزینه های جاری را نیز به آن اضافه كنیم، مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیارد یورو به دست می آید كه این مقدار پول معادل یك سال درآمد نفتی كشور ایران می باشد.
در فوتبال باشگاهی اروپا، لیگ برتر انگلستان با رد و بدل شدن ۲ میلیارد و ۷۷۳ میلیون و ۹۵۰ هزار یورو، پرهزینه ترین لیگ محسوب شده و بعد از آن لالیگای اسپانیا با ۲ میلیارد و ۳۰۹ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو قرار دارد. كم هزینه ترین لیگ نیز به مسابقات باشگاهی فنلاند باز می گردد كه در آن ۲۲۷ میلیون و ۲۲۵ هزار یورو برای نقل و انتقال بازیكنان صرف می شود.
در این میان بارسلونای اسپانیا با بودجه ۴۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار یورویی كه برای امر خرید بازیكن صرف می كند، در صدر باشگاه های اروپایی قرار دارد و گوی سبقت را حتی از چلسی كه ۴۲۵ میلیون و ۹۵۰ هزار یورو برای بازیكنان خود هزینه می نماید، ربوده است.
اما در ذیل نگاهی به وضعیت پول های رد و بدل شده در لیگ های مختلف اروپایی می اندازیم؛ در لیگ ایتالیا كه اینتر با ۲۹۷ میلیون و ۵۵۰ هزار یورو هزینه جذب بازیكن (برای ۲۸ بازیكن) ولخرج ترین تیم به حساب می آید، لیورنو ۵۲ میلیون و ۷۵۰ هزار یورو خرج استخدام بازیكن كرده (برای ۲۳ بازیكن) است. «رحمان رضایی» با عقد قراردادی یك میلیون یورویی و تا پایان سال ۲۰۰۷ به لیورنو پیوست.
«ماركو آملیا» با قرارداد ۱۴ میلیون یورویی گرانترین بازیكن تیم به حساب می آید و ارزش قرارداد دیگر بازیكنان مطرح لیورنو به شرح ذیل می باشد؛ دیه گو ترستان ۷ میلیون یورو، فرانچسكو تاوانو ۷۵/۵ میلیون یورو، جیووانی پاسكواله ۵ میلیون یورو، جولیانو جیانی كدا ۲/۴ میلیون یورو، ماسیمو لوسیو ۳/۲ میلیون یورو، الساندرو گراندونی ۲ میلیون یورو، آنتونیو فیلیپینی ۲میلیون یورو، ویكاش دوراسو ۵/۱ میلیون یورو، داریو نزویچ ۲/۱ میلیون یورو، امانوئل فیلیپینی، فاستینو روسینی و ویدیگال هر كدام یك میلیون یورو. در لیگ اسپانیا كه بارسلونا با ۴۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو هزینه جذب بازیكن (برای ۳۲ بازیكن) ولخرج ترین تیم به حساب می آید، اوساسونا ۵۸ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو خرج استخدام بازیكن كرده (برای ۲۰ بازیكن) است. «جواد نكونام» با عقد قراردادی ۴ میلیون یورویی به اوساسونا پیوست.
«پاندیانی» با قرارداد ۵/۷ میلیون یورویی گرانترین بازیكن تیم به حساب می آید و ارزش قرارداد دیگر بازیكنان مطرح اوساسونا به شرح ذیل می باشد؛ خاویر فلانو ۷ میلیون یورو، خوان فران ۶ میلیون یورو، هوگو ویانا ۶ میلیون یورو، میگوئل فلانو ۴ میلیون یورو، كورالز ۴ میلیون یورو.در لیگ برتر و لیگ دسته اول انگلستان به ترتیب چلسی با ۴۲۵ میلیون و ۹۵۰ هزار یورو هزینه جذب بازیكن (برای ۲۷ بازیكن) و وست برومویچ با ۵۲ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو هزینه جذب بازیكن (برای ۲۷ بازیكن) ولخرج ترین تیم ها به حساب می آیند.
«آندرانیك تیموریان» با عقد قراردادی ۱۲۵ هزار یورویی به بولتون پیوست. بولتون ۷۹ میلیون و ۲۵ هزار یورو خرج استخدام بازیكن كرده (برای ۳۳ بازیكن) است. «نیكلاس آنلكا» با قرارداد ۵/۱۲ میلیون یورویی گرانترین بازیكن تیم به حساب می آید و ارزش قرارداد ارزانترین بازیكنان بولتون به شرح ذیل می باشد؛ زولاتان هارسنی۱۰۰ هزار یورو، یامس سینكلر ۵۰ هزار یورو و یوهان اسمیت ۱۰۰ هزار یورو. در واقع ارزش قرارداد آنلكا ۱۰۰ برابر ارزش قرارداد تیموریان است و بازیكن ایرانی بولتون جزو ارزانترین بازیكنان تیم به حساب می آید. در لیگ دسته اول انگلستان، لسترسیتی ۲۹ میلیون و ۵۷۵ هزار یورو خرج استخدام بازیكن كرده(برای ۳۱ بازیكن) است.
«حسین كعبی» با عقد قراردادی یك میلیون یورویی جزو بازیكنان گرانقیمت تیمش به شمار می آید. «دادلی كمپل» با قرارداد ۱۵/۳ میلیون یورویی گران ترین بازیكن تیم به حساب می آید و ارزش قرارداد دیگر بازیكنان مطرح لستر به شرح ذیل می باشد؛ كارل كورت ۷۵/۲ میلیون یورو، جیمی نیلسن ۵/۲ میلیون یورو، رادوستین كیشیشف ۱/۲ میلیون یورو، راب داگلاس و استفن كلمنس هر كدام ۷۵/۱ میلیون یورو، مارك دی وریس ۳/۱ میلیون یورو، برونو انگوتی و ریچارد استیرمن هر كدام ۲۵/۱ میلیون یورو، پاتریك كیسنوربو ۱۲۵/۱ میلیون یورو و دارن كنتون یك میلیون یورو.در بوندس لیگای آلمان، بایرن مونیخ با ۲۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو هزینه جذب بازیكن (برای ۲۶ بازیكن) ولخرج ترین تیم به حساب می آید.
اما «مهدی مهدوی كیا» با عقد قراردادی ۵/۳ میلیون یورویی، «وحید هاشمیان» با عقد قراردادی ۵/۱ میلیون یورویی، «اشكان دژاگه» با عقد قراردادی ۵/۱ میلیون یورویی، «امیر شاپورزاده» با عقد قراردادی ۷۰۰ هزار یورویی به ترتیب تیم های اینتراخت فرانكفورت، هانوفر، ولفسبورگ و هانزاروشتوك را برای ادامه فوتبال خود برگزیدند. این در حالی است كه ولفسبورگ ۸۵/۵۷ میلیون یورو (برای ۳۳ بازیكن)، هانوفر ۰۵/۵۳ میلیون یورو (برای ۳۱ بازیكن)، اینتراخت فرانكفورت ۲۵/۵۱ میلیون یورو (برای ۲۵ بازیكن) و هانزاروشتوك ۸۲۵/۱۹ میلیون یورو (برای ۲۶ بازیكن) هزینه كرده اند. در ولفسبورگ «مارسلینیو» با ۷ میلیون یورو گرانترین بازیكن به حساب می آید و «والدت راما» با ۵۰ هزار یورو ارزانترین بازیكن است.
در هانوفر «روبرت انكه» با ۸ میلیون یورو گرانترین بازیكن به حساب می آید و ۶ بازیكن ۱۰۰ هزار یورویی در لیست تیم به چشم می خورند. در اینتراخت فرانكفورت «سوتیریوسی كركیاكاس» با ۵ میلیون یورو گرانترین بازیكن به حساب می آید و «كرسو لیوبیچیچ» با ۱۰۰ هزار یورو ارزانترین بازیكن است. در هانزاروشتوك نیز«هیث پیرس» با ۷۵/۱ میلیون یورو گرانترین بازیكن به حساب می آید و «سیمون تاتینگ» با ۱۰۰ هزار یورو ارزانترین بازیكن است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید