شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بحران در اردوی انگلیس


بحران در اردوی انگلیس
شاید بازی دوستانه چهارشنبه آینده تیم ملی فوتبال انگلیس با آلمان در ویمبلی مسابقه ای حیاتی برای انگلیسی ها نباشد اما استیو مك لارن مربی آنان می داند با بحرانی كه به خاطر افزایش شمار مصدومان در اردوی ملی انگلیس به وجود آمده خطر كسب نتایجی ضعیف در ادامه دور مقدماتی جام ملت های اروپا ۲۰۰۸ در روزها و هفته های بعد از مسابقه با آلمان نیز تهدیدش می كند و شاید فرجام كار او در آینده ای نزدیك اخراج از سمت اش باشد و كابوس آن همین حالا نیز با اوست.
حتی نگاهی به اسامی و اوصاف مصدومان و افرادی كه از مسابقه ۶ روز بعد با آلمان دور می مانند و تعدادی قابل توجه از آنها به دیدار بعدی انگلیس نیز نمی رسند به اندازه كافی نگران كننده است. آنها جان تری، مایكل اوون، گری نویل، لدلی كینگ، وین بریج، آرون لنون و جاناتان وودگیت را هم شامل می شوند و پیتر كراوچ برج آسا هم یك جلسه محروم است، نگون بختی های مك لارن زمانی كامل شد كه یكشنبه شب این هفته وین رونی هم در دیدار بدون گل منچستریونایتد با ریدینگ در شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال انگلیس دچار شكستگی استخوان پا شد و مشخص شد كه زودتر از ۵۰ روز دیگر باز نخواهد گشت.
● امیدهای غیرحقیقی
در این میان امیدهایی كه بكام دیروز به مك لارن داد، نه حقیقی جلوه كرد و نه آنقدر بزرگ بود كه برخی از اهالی فوتبال انگلیس عنوان و توصیف می كنند. بكام ۳۲ ساله كه به رغم گذشت ۲ ماه از زمان الحاقش به لس آنجلس گالكسی به دلیل مصدومیت مزمن مچ پا فقط توانسته است به مدت ۳۷ دقیقه برای این تیم امریكایی به میدان آید، دیروز گفت بسیار امیدوار است صبح امروز (پنجشنبه) در یكی از مسابقات لیگ حرفه ای امریكا (MLS) تیمش را در دیدار با دی سی یونایتد همراهی كند و حداقل برای یك نیمه به میدان آید و اگر چنین شود سپس یكشنبه آینده در مسابقه بعدی گالكسی هم ۴۵ دقیقه بازی كند و آنگاه در دیدار با آلمان نیز شركت خواهد جست و احتمال وقوع این امر را زیاد توصیف كرد.
او افزود:«شرایطم را طی این ۲ مسابقه بررسی و سپس تصمیم گیری می كنم. این درست نیست كه به اردوی انگلیس بروم اما نتوانم در مسابقه با آلمان مشاركت كنم و فقط زمانی به آنجا می روم كه از حضور در میدان مطمئن باشم و چنین فرصتی را از سایرین نگیرم.»
● روبراه، اما...
بكام كه ۲ ماه پیش از رئال مادرید جدا شد، هفته گذشته بعد از مدتی صبر سرانجام اولین بازی اش را در MLS در شهر واشینگتن تجربه كرد اما در پیكار بعدی تیمش كه برابر نیوانگلند روولوشن بود، باز غیبت كرد. او در تمرینات دیروز گالكسی روبراه به نظر می رسید اما از آنجا كه اكثر كارهای مربوط به او تبلیغاتی است نمی توان به حضور وی در دیدار اوایل هفته بعد گالكسی كه برابر نیویورك ردبولز است، اطمینان داشت. ردبولز كه در مسابقه قبلی اش بیشتر از ۱۲ هزار تماشاگر را در استادیوم خود حاضر ندید، به دلگرمی حضور بكام در میدان ۵۵ هزار بلیت مسابقه پیش رو را به فروش رسانده است.
چنان احتمالات اندكی نمی تواند برای مك لارن لااقل در دیدار با آلمان امیدواركننده و به ارمغان آورنده یك پیروزی قطعی باشد و حتی اگر بكام در زمان انجام دیدارهای بعدی انگلیس در دور مقدماتی یورو ۲۰۰۸ آماده باشد، باز تأثیر غیبت سایر مصدومان انگلیس و به ویژه وین رونی به حدی می رسد كه شاید مربیان انگلیس قادر به جوابگویی به مسأله و حل آن نباشند.
● ۵ بازی سرنوشت ساز
برای انگلیس ۵ مسابقه در گروه مربوطه در دور مقدماتی یورو مانده كه شامل بازیهای رفت و برگشت با روسیه در روزهای ۱۲ سپتامبر و ۱۷ اكتبر، مسابقه دور از خانه با استونی در ۱۳ اكتبر و دیدار خانگی با كرواسی در ۲۱ نوامبر می شود. طول مدت برگزاری این رقابت ها كه به واقع تا ابتدای آذر ماه را در بر می گیرد به انگلیسی ها این امید را می بخشد كه در تعدادی از مسابقات فوق مصدومان خود را بازیافته و قادر به استفاده از آنها باشند و تری و نویل نمونه های خوبی در این ارتباط هستند و همین طور بكام. اما ضایعات احتمالی در یكی دو دیدار از ۵ مسابقه پیش رو و ضررهای حاصله در مسابقات قبلی به گونه ای است كه شاید نتوان بر آن تفوق یافت و برای این مهم دیر شده باشد.
نگاهی به جدول رده بندی گروه پنجم انتخابی اروپا این دغدغه ها را افزایش می دهد. در حال حاضر انگلیس با ۱۴ امتیاز از ۷ بازی فقط صاحب رتبه چهارم در جدول رده بدنی این گروه است و كرواسی با ۱۷ و روسیه با ۱۵ پوئن بالاتر از مردان مك لارن ایستاده اند و حتی اگر انگلیسی ها امیدوار به این باشند كه روسیه را در دیدار خانگی ببرند برای مسابقه برگشت كه در خاك روسیه خواهد بود، چنین اطمینانی را نخواهند داشت و شاید مردان گاس هیدینك هلندی بتوانند در چنان روزی ضربه كاری و اصلی را به شاگردان مك لارن وارد كنند و اگر همسو با آن كرواسی در دیدار آخر گروه در زمین انگلیس بازنده نباشد، شاید حاصل نهایی كار گروه صعود كرواسی و روسیه و حذف انگلیس باشد. هیچ كس نمی داند این اتفاق می افتد یا خیر زیرا تعدادی از مصدومان انگلیس، همان طور كه پیشتر گفتیم دیر یا زود بازمی گردند اما بیشترین لطمه به تیم انگلیس و بی موقع ترین ضربه را مصدومیت رونی وارد كرده است.
● نقش اول
رونی ۲۲ ساله و ضربتی فصل پیش با زدن ۲۳ گل همپا با كریستیانو رونالدو بهترین گلزن منچستریونایتد بود و ترس انگلیسی ها این است كه حتی اگر او پس از ۲ ماه به بازیهای ملی بازگردد، سرنوشت آنها در یورو ۲۰۰۸ تا آن موقع قطعی و روشن شده و بازی آخر با كرواسی بی تأثیر گشته باشد. در غیر این صورت رونی حتی پس از اتمام و بهبودی مصدومیت اش هم می تواند نقش اول را در صعود یا حذف انگلیس به فراخور حضور یا غیبت و درخشش یا عدم فروغ خود بازی كند.
خاطرات مصدومیت های قبلی رونی برای انگلیس به قدری بد و منفی و كم بار بوده است كه مك لارن مایل نیست چندان به آن فكر كند. بارزترین نمونه در دل رقابت های یورو ۲۰۰۴ در خاك پرتغال اتفاق افتاد. آنجا كه انگلیس پیش از مصدومیت وی با ۳ بار گلزنی او از گروهش صعود كرد و خود را مدعی فتح جام شمرد اما پای او در اوایل وقت مسابقه تیمش با پرتغال در مرحله یك چهارم نهایی شكست و در ادامه زمان بازی حذف انگلیسی ها شكل گرفت.
وقتی همین ۲ تیم در مرحله ای مشابه در جام جهانی ۲۰۰۶ رودررو ایستادند، اخراج شدن رونی در نیمه اول و در پی یك درگیری همان حالت و نتیجه نهایی را برای برتانیایی ها در بر داشت زیرا تیم ۱۰ نفره شده انگلیس نه فقط ابزار فنی غلبه بر تیم فیلیپه اسكولاری برزیلی را نیافت بلكه باز در ضربات پنالتی تسلیم و حذف شد.
● راه حل های معدود
با توجه به اینكه مایكل اوون نیز در ۱۳ ماه اخیر در ۹۵ درصد اوقات مصدوم و حاشیه نشین بوده و اینك هم در نیوكاسل چنین است، كدام راه حل ها برای مك لارن جهت رفع ضعف آشكار خط حمله تیمش متصور و ممكن است پاسخ ها زیاد و روشن و قانع كننده نیست.
او می تواند به جرمن دفو از تاتنهام، دین اشتون از وستهام یا دیوید ناجنت از پورتس موث روی بیاورد اما نفرات دوم و سوم در سطح ملی به قدری كم تجربه اند كه عدم توسل به آنها در مرحله و مقطعی كه انگلیس برای نجات خود در مرحله مقدماتی یورو می كوشد و هر تك امتیازی برایش حساس و حیاتی است، ارجح و عاقلانه تر می نماید و هر كاری به جز آن ریسك خواهد بود. پیتر كراوچ پس از اتمام یك جلسه محرومیت اش قادر به همراهی انگلیس در ۴ مسابقه پایانی كشورش خواهد بود اما تأثیرگذاری این سرزن توانا مشروط به حضور یك سانتركننده تمام عیار مثل بكام در میدان است و اگر دومی نباشد اولی هم چندان مؤثر نخواهد بود.
● نویل نمی تواند
مشكلات مك لارن حتی خط دفاعی را هم در بر می گیرد. گری نویل با سابقه ۸۵ بازی ملی در آستانه بازگشت است اما ۵ ماه دوری از میدان و مچ پای همچنان دردمند كاپیتان ۳۳ ساله منچستریونایتد او را گزینه مناسبی برای مسابقات «مرگ و زندگی» انگلیس در ۳ ماه پیش رو نشان نمی دهد. جاناتان وودگیت به محض اینكه این اطمینان كاذب به وجود آمد كه برخلاف سوابق طولانی اش از مصدومیت رسته و یك زندگی تازه را در میدلزبورو شروع كرده از نو مصدوم شده است و لدلی كینگ هم فصل جدید را با مصدومیت آغاز كرده است و پس از انجام عمل جراحی روی زانویش تا آخر مهر ماه غایب خواهد بود.
اگر مربی تیم ملی انگلیس تا سال پیش همیشه در چنین مواقعی امید می بست كه جیمی كاراگر لیورپولی به كمك اش بیاید و در مركز خط دفاعی این تیم بایستد امروز این امید را هم ندارد زیرا او مدتی است كه با بازیهای ملی وداع گفته و در این سطح بازنشسته شده است و اخباری كه پیرامون گفت و گوی مك لارن با این مدافع ۲۸ ساله به قصد تغییر رأی و عقیده وی در انگلیس پخش شده هنوز از سوی برخی مجامع تأیید رسمی نشده و اگر هم بشود، مشخص نیست كه پاسخ قطعی كاراگر چه خواهد بود. كار به جایی كشیده كه مك لارن حتی به بازگرداندن سول كمپبل به اردوی ملی انگلیس در ۳۴ سالگی وی نیز اندیشیده و این بهانه را دارد كه مدافع سابق آرسنال در پورتس موس تولدی نو داشته و از نو درخشیدن را آغاز كرده است.
ط ضربه روحی
شاید رفع مصدومیت جدید جان تری و استقرار او در كنار ریو فردیناند مشكلات مركز خط دفاعی انگلیس را كاهش دهد اما در مورد خط حمله آنجا كه مصدومیت جدید رونی و ادامه غیبت اوون یك ضربه روحی سنگین را به انگلیسی ها وارد كرده است نمی توان این رأی و نظر را داد و این را خود مك لارن بهتر از هر كسی می داند.
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید