پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

بدهکارها بیشتر از همه خرید کردند!


بدهکارها بیشتر از همه خرید کردند!
فصل تازه لیگ برتر فوتبال از روز پنجشنبه شروع می شود. این هفتمین باری است كه تیم های مطرح كشور در قالب لیگ حرفه ای گردهم می آیند. اگر شش روز قبل را خیلی سریع مرور كنیم متوجه می شویم اوضاع از نظر سخت افزاری كماكان ثابت باقی مانده و تغییرات محسوسی در باشگاه های لیگ برتری به وجودنیامده است.
تنها چیزی كه نسبت به گذشته فرق كرده، دستمزد بازیكن ها و پول های هنگفتی است كه در فصل نقل و انتقال به جیب آنها سرازیر می شود و البته این ارقام هیچ سنخیتی با كیفیتی كه ارائه می شود ندارد و همین عامل بوده كه مسئولان ورزش را برای اندیشیدن چاره ای تحریك كرده است.
مدیران ارشد ورزش كشور بر این باور هستند میزان پولی كه در فصل نقل و انتقال فوتبالیست ها جابه جا می شود بزرگترین ضربه را به آینده این رشته می زند. كما این كه در همین سال ها نیز با افزایش غیرمنطقی قراردادها بیش از گذشته شاهد درجازدن سطح فوتبال ایران بوده ایم. با تمام این اوصاف نكته ای كه جالب است فعالیت های باشگاه ها در فصل نقل و انتقال است.
با وجود این كه بسیاری ازمدیران باشگاه ها به طور مدام از بدهی های میلیاردی و نداری ها حرف می زنند اما با خریدهای چندصدمیلیونی خود كه در پاره ای اوقات چشم بسته صورت می گیرند سر و صدای زیادی به راه می اندازند.
طبق معمول استقلال و پرسپولیس در صدر این جریان قرار می گیرند. ۲ تیم پرطرفداری كه همواره دست نیاز به سوی سازمان تربیت بدنی دراز كرده اند و در تمام سال های گذشته جز بدهی های میلیاردی چیزی به بار نیاورده اند. تیم های صنعتی نیز مثل همیشه اوضاع مناسبی دارند. آنها بدون این كه مشكل مالی حس كنند از بودجه كلانی كه دراختیارشان قرار می گیرد تورم را در بازار نقل و انتقال به بدترین وضع خود رسانده اند.
در بین تیم های لیگ برتری شاید تنها چند تیم نظامی نظیر ملوان و فجرسپاسی هستند كه با كمبودها كنار می آیند و با هر وضعیتی كه شده در تلاش هستند خود را در جمع لیگ برتریها نگه دارند.
در چنین شرایطی باید افسوس خورد كه اكثر باشگاه های لیگ برتری با وجود هشدارهای قبلی هیچ تلاشی برای ارتقای سطح امكانات خود و نزدیك شدن به استانداردهای كنفدراسیون فوتبال آسیا به خرج نمی دهند و تمام پولهایشان صرف خریدهای غیرمعمول شده است.
این درحالی است كه AFC از سال ۲۰۰۹ باشگاههایی كه به معیارهای درنظرگرفته شده نزدیك نشوند را از میادین بین المللی كنار می گذارد. امیدواریم از این پس وضعیت فرق كند و مدیران باشگاهها نگاههای وسیع تری داشته باشند تا فوتبال از ركود كنونی خارج شود.
● خریدهای بزرگ
به مانند هرسال تیم های لیگ برتری دراین فصل نقل و انتقال هم دست به خریدهای آنچنانی زدند تا طبق برنامه های از پیش تعیین شده با قدرت مسابقات لیگ هفتم را آغاز كنند.
نكته قابل ذكر و متفاوتی كه در فصل نقل و انتقال اخیر به چشم آمد جابه جا شدن بازیكن های اسمی در همان هفته های نخست مهلت تعیین شده بود طوری كه برخلاف گذشته دیگر در آخرین لحظات شاهد پیوستن بازیكنان بزرگ به تیم های دیگر نبودیم.
از سویی دیگر استقلال و پرسپولیس با مدیران جدید خود فتح الله زاده و كاشانی، بازیكنی از یكدیگر نگرفتند تا از این حیث حاشیه ها كم شود.
امسال تیم های بزرگ بازیكن های زیادی را از دست دادند و نفرات فراوانی هم جذب كردند.
درواقع باید منتظر چهره جدیدی از این تیم ها در لیگ هفتم بود. استقلال سرآمد همه این تیم ها است. آبی ها كه دیگر اكبرپور، بائو، رحمتی، انصاریان، كاظمی و... را در اختیار ندارند، بیاتی نیا، منیعی، نادعلی، نامداری، منتظری، برهانی، كوشكی، روانخواه، پولادی، قنبری، خذیراوی، اورسوویچ و حمید شفیعی را به خدمت گرفته اند. حجازی كه در شروع دوره گذشته حضورش دراستقلال نیز تحول بزرگی در تركیب تیم به وجود آورده بود تقریباً به همه خواسته هایش دراین زمینه رسیده است. تنها نكته ای كه درخصوص نفرات جدید و تركیب آبی ها به چشم می آید كمبود نفرات در خط دفاعی و بخصوص مركز خط میانی است.
اگرچه جباری در جمع آبی ها ماندنی شد و سرمربی تیم به منصوریان نیز دل خوش كرده اما باید قبول كرد استقلال نفرات جنگنده آنچنانی در مركز میدان ندارد. اوضاع در خط دفاعی هم نمی تواند خوب توصیف شود و باید دید حجازی از داشته هایش چگونه استفاده می كند؟
كارشناسان براین باورند استقلال امسال جزو مدعیان اصلی قهرمانی است اما آیا حجازی از پس حریفان و حواشی برمی آید؟ انتظارات از این مربی بسیار بالاست و باید در عمل شاهد اثبات ادعاهای مربی همیشه دوست داشتنی فتح الله زاده بود.
باتوجه به عدم ارائه فوتبال تماشاگرپسند در فصل گذشته هواداران آبی شاید حتی به حجازی هم فرصت آنچنانی ندهند. گروه جدید مدیریتی و مربیگری استقلال روزهای پر استرسی را پیش روی دارند.
● قطبی می تواند؟
پرسپولیس، دیگر تیم پایتخت نشین هم چهره های جدید فراوانی به خدمت گرفته است. تاكنون ۱۰ بازیكن تازه به جمع قرمزها پیوسته اند كه به این جمع باید افشین قطبی سرمربی جدید تیم را هم افزود. محسن خلیلی، محمد نصرتی، عباس آقایی، فرهاد خیرخواه، نبی الله باقری، حسن رودباریان، كامیار قنبری، حمیدرضا علی عسگری، سپهر حیدری و ضیاءالدین نیك نفس یاران جدید پرسپولیس هستند. میثم سلیمانی هم با این تیم قرارداد بسته بود اما با توجه به تكمیل بودن ظرفیت خرید یاران لیگ برتری، طرفین رأی به جدایی دادند.
حسین كعبی، ابراهیم اسدی، ابوالفضل حاجی زاده، مهرزاد معدنچی و... از جمله یاران سرشناسی بودند كه پرسپولیس را ترك كرده اند. به نظر می رسد پرسپولیس در این فصل هم خریدهای خوبی انجام داده و با حفظ نفراتی چون نیكبخت واحدی، نوری، رضایی، بادامكی، آشوبی و الونگ یكی از قدرت های جام هفتم باشد.
قرمزها با وجود خرید محسن خلیلی از سایپا در خط حمله كمبودهایی را حس می كنند كه باید دید افشین قطبی در این باره چه تدابیری می اندیشد. وی كه نخستین تجربه سرمربیگری اش را كنار حمید استیلی می گذراند جانشین بزرگانی چون دنیزلی، آری هان و علی پروین شده است. همه منتظر دستپخت مربی تازه به وطن بازگشته پرسپولیس هستند.
● دیگر مدعیان
بدون تردید هنر واقعی علی دایی در مربیگری را در لیگ هفتم می توان مشاهده كرد. او برای دفاع از عنوان قهرمانی و حضور پرقدرت در لیگ برتر ۱۰ بازیكن جدید را به فهرست تیمش اضافه كرد. دایی مقاومتی برابر جدایی مؤمن زاده، یزدانی ومحسن خلیلی نشان نداد و در عوض چندین یار جوان و باتجربه خرید.
آدریانو آلوز را باید بهترین خرید قهرمان فصل گذشته دانست. هوشیار، ترائوره، اواندروسیلوا (هیوبرانكو برزیل)، دهقانی، بیگدلی، شادمانی، شاه علی دوست، زنیدپور و كیانوش رحمتی یاران تازه دایی هستند. ظاهراً مربی جوان سایپایی ها علاقه ای به كار كردن با بازیكن های اسمی ندارد. تردیدهای زیادی نسبت به حضور پرقدرت این تیم در فصل آینده وجود دارد و خیلی ها برای تیم دایی شانس زیادی قائل نیستند.
سپاهان كه حالا كارخانه بازیكن سازی اش به تولید انبوه رسیده آنقدر به جوان هایش اعتماد دارد كه نگران جدایی محمد نوری و حمید شفیعی نباشد. اصفهانی ها كه حسین كاظمی را از استقلال خریده اند با وجود حفظ بوناچیچ و بازیكنانی نظیر عماد رضا، نوید كیا، بهادرانی، عقیلی و... باز هم مدعی جدی قهرمانی محسوب می شود.
بزرگترین مشكل قهرمان فصل گذشته جام حذفی حضور متوالی در چند جبهه است. سپاهان اواخر شهریور در مرحله یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل كاوازاكی ژاپن قرار می گیرد. این تیم همزمان باید در لیگ برتر و جام حذفی و نیز فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود كه كاری بسیار دشوار است. حریفان سپاهان باید از این شرایط بیشترین بهره را ببرند.
از صباباتری هم به عنوان یكی از قدرت های فصل بعد یاد می كنند. تیمی كه دیگر سهراب بختیاری زاده، یدالله اكبری، سعید دقیقی و چند بازیكن اسمی دیگر را به همراه ندارد ولی خریدهای خوبی در فصل نقل و انتقال داشت.
فریدون فضلی، بابك حاتمی، ابوالفضل حاجی زاده، عادل كلاه كج، محمد نوری، علیرضا قدیری، محمدرضا حاج اسبویی، علی یحیی نژاد و غلامرضا رضایی، یاران جدید صبایی ها هستند. این تیم با توجه به حفظ گل محمدی، ماكیچ، تولیا، اسدی و آدویچ برای هر تیمی خطرناك است. صبایی ها یكی از دو جام را نشانه رفته اند.
پیكان تهران كه قربانی، مهدیزاده، ماركوسی و داریوش یزدانی را صید كرده در ازای از دست دادن پولادی و بیاتی نیا تقریباً قدرت فصل گذشته را دارد. خودروسازان چشم به كارهای گروهی و تاكتیك های دارابینیان دوخته اند.
دربین تیم های مدعی امسال جای استقلال اهواز خالی است. تیم خوب فصل گذشته بسیاری از نفراتش مثل فضلی، كاملی مفرد و بداوی را از دست داد و خرید خوبی هم انجام نداد. مشكلات مدیریتی این تیم نیز همچنان پابرجاست طوری كه فیروز كریمی سرمربی موفق فصل گذشته آبی پوشان اهوازی پیش از شروع لیگ بارها تهدید به ترك تیم كرد. كریمی بالاجبار باید با جوان های تیم، مقابل بزرگان لیگ صف آرایی كند.
● سایر تیم ها
از ابومسلم كه فصل قبل درخشش خوبی داشت به عنوان یكی از مدعیان این فصل یاد می كردند ولی خودداری ازخرید بازیكنان مطرح باعث شد دیگر كسی روی تیم خداداد عزیزی حساب آنچنانی باز نكند. بعید است بازیكن هایی مثل باقر احمدی یا سعید چاه جویی بتوانند قدرت این تیم مشهدی را به طرز چشمگیری افزایش دهند. با این وضعیت قرار گرفتن در جمع شش تیم برتر جدول هم برای ابومسلمی ها دشوار است.
اوضاع در بین تیم های شیرازی هم چندان مساعد نیست. فجر سپاسی كه ۶ بازیكن از جمله روانخواه و رضایی را از دست داده تنها یك یار جذب كرد و بار دیگر دل به بازیكن تیم های پایه ای خود بست. مسئولان این تیم معتقدند پیروانی تیم را در لیگ برتر حفظ می كند.
شرایط در دیگر تیم این شهر، برق نیز مشابه است. یاوری كه طبق سیاستی جدید عذر بازیكنان غیربومی را خواسته بود مهره های جایگزین خوبی جذب نكرد تا انتقادهای زیادی را تحمل كند. امید یاوری به بازیكن های خارجی و چند باتجربه تیم نظیر ستار زارع و مهدی شیری است.
ذوب آهن اصفهان ، این تیم ریشه دار اصفهانی كه جورجوویچ راجانشین كربكندی روی نیمكت مربیگری كرده است نیز در زمره تیم هایی به شمار می آیدكه نه تنها خریدهای خوبی نداشته كه مهره های تأثیرگذارش (رجب زاده، حیدری و استراتولات) را هم از دست داده است. فولادشهری ها با جوان های بومی و بی نام و نشان گام به آوردگاه هفتم می گذارند.
در شمال ایران تیم ملوان كار خاصی در فصل نقل و انتقال انجام نداد و پگاه هم گیلائوری ، تقی پور و چند بازیكن باتجربه خرید. پگاه و ملوان به حفظ خود در لیگ برتر می اندیشند.
مس كرمان هم برخلاف تصور همگان در فصل نقل و انتقال موفق عمل نكرد. این تیم حتی میرقربانی، حاتمی، تقی پور ، آلوز، عبدالزهرا، نورصبری و یكی دو یار شاخص دیگر را هم از دست داد. كسی از نقشه های فرهاد كاظمی سردر نمی آورد. بدون تردید فصل آرامی در انتظار این مربی نیست.
شیرین فراز كه میودراك شیچ سرمربی سابق پگاه را به خدمت گرفته هم بازیكنان اسمی زیادی در اختیار ندارد. محمود فكری كاپیتان سابق استقلال جزو مشهورترین یاران این تیم است. در عین حال پاس همدان با چند یار باتجربه مثل علوی، بختیاری زاده، طالب نسب، خورج، غلامی ، كریمی و چوچوویچ را خریداری كرد تا پس از حرف و حدیث های فراوانی كه به خاطر انتقال امتیاز پاس به این شهر وجود داشت در نخستین حضورش در لیگ برتر آبروداری كند.
از آبادان هم خبر می رسد نفتی ها بازیكن های خوزستانی شاغل در دیگر تیم ها را جذب كرده اند و به دنبال چندخارجی نیز هستند. قاسمپور معتقد است شكست دادن پرسپولیس در نخستین گام می تواند اعتماد به نفس زیادی به شاگردانش تزریق كند. نفتی ها می خواهند شروع خوبی در لیگ داشته باشند.
راه آهن دیگر تیم لیگ برتری كه به واسطه بازی های حذفی (پلی آف) ماندگار شد اكثر بازیكنانش را حفظ كرده و چند مهره مثل میختاریان ، رحیمی، پاشایی ، نورمحمدی، قربانی و علیرضا رضایی را خریداری كرده است. نكته جالب دیگر درباره راه آهنی ها حضور محمد حسن انصاری فرد در رأس مدیریت این باشگاه است. میثاقیان سرمربی این تیم گفته كه برج میلاد را برای همیشه به فراموشی سپرده و دیگر استرس در تیمش برای كسب نتیجه وجود ندارد.
علی رضایی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید