جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آغاز لیگ هفتم


آغاز لیگ هفتم
فصل جدید لیگ برتر فوتبال باشگاه های ایران از فردا آغاز می شود تا چرخ هشتمین دوره لیگ برتر، برای نخستین بار با حضور هجده تیم به گردش درآید. در دوره های قبلی لیگ برتر هر بار یک تیم به مقام قهرمانی رسیده و لیگ برتر در فصل ۸۷-۱۳۸۶ فرصت مناسبی است تا برای نخستین بار، تیمی به دومین مقام قهرمانی در لیگ برتر دست یابد.
تاکنون تیم های پرسپولیس، فولا د، پاس، سپاهان، استقلا ل تهران و سایپا قهرمان لیگ برتر شده اند و از فردا، انتظار ۱۰ ماهه برای شناخت قهرمان لیگ هفتم آغاز خواهد شد.
هفتمین دوره لیگ برتر در شرایطی آغاز می شود که هنوز فدراسیون فوتبال ایران بدون رئیس اداره می شود و با وجود گذشت ماهها از تعلیق فوتبال ایران و تشکیل کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال، انتخابات فدراسیون برگزار نشده است.
پس از آنکه اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال که از سوی کمیته انتقالی به ریاست صفایی فراهانی رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران تدوین شده، چندبار رفت و برگشت به فیفا را تجربه کرد و سرانجام به تائید فیفا رسید، زمینه برای برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال فراهم شد. اما اساسنامه هنوز در جلسه هیات دولت مطرح نشده تا به تصویب نهایی برسد و این امر برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال را در هاله ای از ابهام قرار داده است، موضوعی که اعتراض صفایی فراهانی را هم در برداشت و باعث شد او برای دومین بار طی ماههایی که به عنوان رئیس کمیته انتقالی فعالیت می کند تهدید به استعفا کند که البته نتیجه آن تعلیق مجدد فوتبال ایران است. در چنین شرایطی که فدراسیون فوتبال هنوز رئیس خود را نمی شناسد و همه کس و همه چیز حالت موقت دارند طبیعی است که نمی توان چندان به آینده لیگ برتر و در مجموع فوتبال ایران خوشبین و امیدوار بود. اما به هر حال همین که برنامه مسابقات لیگ برتر در چند هفته آغازین کاملا مشخص شده و در معرض دید و ارزیابی مدیران باشگاه ها، مربیان، بازیکنان و عموم علا قمندان فوتبال قرار گرفته است تا حدی نویدبخش است. اما ارائه برنامه دقیق، یک موضوع است و عمل به این برنامه، موضوعی دیگر و صدالبته مهم تر و سرنوشت سازتر.
اینکه لیگ امسال، با چه نظم و ترتیبی برگزار می شود و آیا می تواند فوتبال ما را به نقطه ایده آل رهنمون سازد، موضوعی است که در سایه تدبیر دست اندرکاران امر امکانپذیر می شود و در پایان فصل آشکار خواهد شد.
در شرایطی که زنگ آغاز هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران، فردا با برگزاری دو مسابقه در تهران و آبادان به صدا درخواهد آمد، مروری بر آخرین وضعیت هجده تیم حاضر در لیگ برتر خالی از لطف نیست. با این توضیح که ترتیب اسامی تیم هارا بر اساس حروف الفبا قرار داده ایم تا متهم به جانبداری از هیچ تیمی نشویم!
● ابومسلم مشهد
فصل گذشته برای ابومسلم مشهد- که به سیاه جامگان شهرت دارند- فصل پرفراز و نشیبی بود. آنها فصل را با سرمربیگری اکبر میثاقیان آغاز کردند. اما اکبر میثاقیان، پس از پیروزی در هفته اول در مقابل پرسپولیس، استعفا داد و معادلا ت ابومسلم را وارد مرحله تازه ای کرد. تا پایان نیم فصل اول، ابومسلم مشهد مربیان متعددی را به خود دید تا اینکه نوبت به خداداد عزیزی رسید; مردی که می گویند دلیل اصلی جدایی میثاقیان از ابومسلم بود.
خداداد عزیزی، اگر چه ریزنقش است و همیشه به مرد کوچولوی فوتبال ایران شهرت داشت، اما از چنان اقتدار و صلا بتی برخوردار است که بازیکنی یاغی همچون مهدی هاشمی نسب هم در تیم تحت امر او به بازیکنی فرمانبردار تبدیل می شود. همین اقتدار است که نظم را در ابومسلم افزایش داده است.
ابومسلم مشهد که فصل گذشته به مقام ششم لیگ برتر دست یافت، در هفته های پایانی، میدان را در اختیار جوانان قرار داد و خداداد عزیزی چند تن از بازیکنان تیم های پایه ابومسلم را در تیم اصلی به خدمت گرفت تا با نگاهی دوراندیشانه به فصل بعد، میدان را برای حضور جوانان فراخ کند. این اقدام خداداد از یک سو باعث بارور شدن استعدادهای جوانان مشهدی می شود و از سوی دیگر می تواند از راه ترانسفر بازیکنان جوان، سود و منفعت اقتصادی سرشاری نصیب باشگاه ابومسلم کند.
فراموش نکنیم که مشهد از پتانسیل بالا یی از نظر بازیکنان فوتبال برخوردار است. علیرضا نیکبخت واحدی یکی از محبوب ترین بازیکنان فوتبال ایران در یک دهه اخیر، آندرانیک تیموریان که هم اکنون در لیگ برتر انگلیس در تیم بولتون بازی می کند و حسین بادامکی بازیکن کارسازی که البته فصل گذشته در پرسپولیس با افت محسوسی مواجه شد، از جمله بازیکنان مشهوری هستند که هر یک در مقطعی از زمان در ابومسلم حضور داشتند
اینکه خدادادعزیزی با بازیکنان جوان خود در فصل جدید لیگ برتر چه نتیجه ای می گیرد و آیا ابومسلم باز هم چهره جدیدی به فوتبال معرفی می کند یا نه، موضوعی است که در پایان فصل مشخص خواهد شد.
برگ برنده ابومسلم در فصل جدید، یکی ورزشگاه بزرگ ثامن است که در صورت حضور تماشاگران می تواند مشکلات تیم های میهمان را دو چندان کند و دیگری عرفان اولروم آقای گل فصل گذشته لیگ برتر است که در صورت تکرار درخشش خود در فصل جدید می تواند آینده روشن تری برای خود رقم زند.
● استقلال اهواز
استقلا ل اهواز اگر چه در دو هفته پایانی فصل گذشته، قهرمانی را از دست داد، اما خیل عظیم هواداران این تیم پرطرفدار اهوازی راضی شدند. استقلا ل اهواز مدتها بود درخشش خاصی در سطح اول فوتبال ایران نداشت، اما با مربیگری فیروز کریمی، نتایج خوبی در لیگ برتر گرفت. این در حالی بود که استقلا ل اهواز با مشکلا ت مالی و مدیریتی فراوانی مواجه بود و شفیع زاده با تصویر آبراموویچ مانندی که از او در مقایسه با مالک ثروتمند باشگاه انگلیسی چلسی ساخته بودند فاصله زیادی داشت.
با پایان فصل گذشته هر چند فیروز کریمی با این تیم خداحافظی کرد و از استقلا ل اهواز جدا شد، اما پس از مدت کوتاهی بار دیگر به استقلا ل اهواز بازگشت تا هدایت این تیم را در فصل جدید هم برعهده بگیرد. البته فیروز کریمی که به دلیل گفت وگوهای جذابش، طرفداران زیادی در فوتبال ایران دارد و حاشیه سازی های او همواره مورد توجه رسانه ها و علا قمندان به فوتبال قرار گرفته است، برای تکرار موفقیت فصل گذشته با استقلا ل اهواز ، کار دشواری پیش رو دارد. چرا که جمعی از بازیکنان خوب خود را از دست داده و در فصل نقل و انتقالا ت هم چندان موفق عمل نکرده است. اما از آنجا که در فصل جدید، استقلا ل اهواز تنها نماینده این شهر است و فولا د، دیگر تیم همشهری را در لیگ برتر نمی بیند، رسالت سنگینی بردوش دارد که برای انجام صحیح این وظیفه باید سنگ تمام بگذارد.
استقلا ل اهواز این بازیکنان را در فصل جدید در اختیار نخواهد داشت: فریدون فضلی، ابراهیم میرزاپور- که فصل گذشته هم به دلیل آسیب دیدگی برای این تیم بازی نکرد- جلا ل کاملی مفرد، علی بداوی، حجت زاد محمود، احمد آل نعمه، غلا مرضا عیدی زاده، سعید شادمانی و علیرضا رضایی. نام هایی که جایگزین این بازیکنان شده اند هم عبارتند از: نیما نکیسا از استقلا ل دزفول که می تواند دروازه بان اول استقلا ل اهواز باشد، حمید سرآبادانی و داوود حقی از راه آهن، علیرضا میرشفیعیان و مصطفی اکرامی از شیرین فراز کرمانشاه، مجتبی ترشیز از تراکتورسازی تبریز و حسین کریمی از سایپا.
چشم همه آبی پوشان اهواز به فیروز کریمی دوخته شده است. آیا او امسال هم می تواند استقلا ل اهواز را در رده های بالا ی جدول رده بندی جای دهد؟
● استقلال تهران
شاید بتوان استقلا ل تهران را دگرگون ترین تیم لیگ برتر نسبت به فصل گذشته دانست. پس از آنکه علی فتح الله زاده در آخرین هفته های فصل گذشته به استقلا ل پیوست و صمد مرفاوی هم که نتوانسته بود هیچگاه از زیر سایه سرمربی سابق استقلا ل امیرقلعه نویی خارج شود در کسب مقام قهرمانی ناکام ماند و عنوانی بهتر از چهارمی به دست نیاورد، زمینه برای بازگشت ناصر حجازی، مربی محبوب استقلا لی ها آغاز شد.
حضور همزمان حجازی- با سیستم های خاص خود- و فتح الله زاده- مدیرعاملی که می گویند تخصص او حضور قدرتمندانه در فصل نقل و انتقالا ت است- باعث شد استقلا ل تهران یک خانه تکانی اساسی را به خود ببیند تا برای جلب رضایت دوباره طرفداران خود که هم قهرمانی لیگ برتر را از دست داده بودند و هم به دلیل اشتباه مسوولا ن تیم در ارسال به موقع اسامی بازیکنان به AFC از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شده بودند آماده شود.
استقلا ل در فصل نقل و انتقالا ت حضور فعالی داشت. سیاوش اکبرپور، میثم بائو، حسین کاظمی، علی انصاریان، محمود فکری، مهدی رحمتی، بهشاد یاورزاده، اصغر طالب نسب، مرتضی ابراهیمی، فرزادمجیدی، مرتضی هاشمی زاده، باقر احمدی، داسیلوا، گیلا ئوری و کوئیکه از جمله بازیکنانی هستند که از استقلا ل رفته اند و درعوض، اشکان نامداری از صنایع اراک، حمید شفیعی از سپاهان پژمان منتظری از فولا د اهواز، میثم منیعی، آرش برهانی و احمد خذیراوی از پاس، محسن بیاتی نیا و مهرداد پولا دی از پیکان، امید روان خواه از فجر سپاسی، اصغر نادعلی از نساجی قائمشهر- تیمی که اوایل فصل گذشته مربیگری آن بر عهده حجازی بود- و حسین کوشکی از مرصاد شیراز از جمله بازیکنان جدید استقلا ل هستند. امید استقلا لی ها در این فصل در خط حمله به زوج آرش برهانی و محسن بیاتی نیا است. ضمن اینکه باقی ماندن بازیکنانی همچون مجتبی جباری- پس از کش و قوس های فراوان- مهدی امیرآبادی، علیرضا منصوریان، امیر حسین صادقی، وحید طالب لو، پیروز قربانی، علی علیزاده، سعید لطفی و محسن یوسفی در استقلا ل می تواند یاری دهنده حجازی باشد.
استقلا ل که در فصل گذشته حتی پائین تر از تیم ناآماده و البته بدشانس پرسپولیس قرار گرفته بود و از جام حذفی هم خیلی زود کنار رفته بود، امسال تنها به دنبال قهرمانی است، هر چند که مدیرعامل این تیم از برنامه سه ساله برای قهرمانی سخن بگوید.
● برق شیراز
سالهاست که برق، تیم باسابقه شهر شیراز نتوانست حضور موفقی در لیگ برتر داشته باشد و همواره تیم نوظهور و فقیر فجر سپاسی، با بهره گیری از چهره کاریزماتیک غلا محسین پیروانی، جایگاهی بالا تر از برق داشته است. این وضعیت موجب شده اندک اندک از تعداد طرفداران برق کاسته شده و بر تعداد هواداران فجر سپاسی اضافه شود.
برقی ها یک فصل به دنبال کاهش هزینه ها هستند تا تیم جوانی را روانه مسابقات کنند، فصلی دیگر به سراغ مربی خارجی می روند اما فردی بی تجربه مثل زلا نکو ایوانکوویچ را به خدمت می گیرند و در فصل دیگری هم با دکتر بیژن ذوالفقارنسب حتی در نیمه بالا ی جدول هم قرار نمی گیرند. حالا امسال مدیران برق به سراغ محمود یاوری مربی سالهای نه چندان دور این تیم رفته اند تا شاید این پیرمرد۶۷ ساله ، اوضاع را بر وفق مراد کند.
اگر امسال زمین حافظیه شیراز هموارتر شده باشد و بلا ی جان فوتبالیست ها نشود، شاید آینده خوشی در انتظار برق باشد. البته برق در فصل نقل و انتقالا ت حضور چندان موفقی نداشته، یا شاید نخواسته حضور پررنگی داشته باشد. چرا که نقطه اتکای خود را خرید بازیکنان جوان قرار داده است. برق شیراز در فصل جدید میروسلا وهیل، الکساندر تاتولیان، روبرت مارکوسی، محمدعلی ابراهیمیان، مجتبی انصافی، امیرعباس غفوریهای اصل و محمد مطوری را در اختیار ندارد. مهمترین خریدهای برق شیراز، بازگشت دو بازیکن سابق برق به این تیم است. احتشام ساسانی از فجرسپاسی و مهدی شیری از صباباتری. هادی صادقی، رضا نوروزی، حمید جعفری، جواد کشت کار، وحید ارمی، قاسم رزمی، محمد فیروزی زاده، میلا د حیدری، مجتبی افشار و محسن مولا یی سایر بازیکنان جدید برق شیراز هستند که اغلب کمتر از ۲۵ سال سن دارند. شاید محمود یاوری بتواند امید را به طرفداران برق شیراز هدیه دهد.
● پاس همدان
انحلا ل باشگاه پاس تهران و واگذاری امتیاز آن به استان همدان، یکی از شگفت انگیزترین خبرهایی بود که پس از پایان فصل گذشته لیگ برتر به گوش رسید. پاس یکی از با سابقه ترین و پرافتخارترین باشگاه های ایران محسوب می شود که کمتر شاهد فترت این باشگاه بوده ایم و همواره پاس در اوج بوده است.
از سوی دیگر، در دوران فرماندهی محمد باقر قالیباف در نیروی انتظامی کشورکه با بهبود روابط ناجا با مردم و تبدیل پلیس به دوست مردم همراه بود، تلا ش هایی برای توسعه فعالیت های ورزشی نیروی انتظامی صورت گرفت که تاسیس استادیوم مجهز اختصاصی برای تیم فوتبال پاس، تاسیس خبرگزاری تخصصی در حوزه ورزش و انتشار روزنامه ورزشی پاس جوان ازجمله این اقدامات بود. با وجود چنین پیشینه ای، تغییر رویکرد نسبت به فعالیت های ورزشی ناجا از سوی فرمانده جدید نیروی انتظامی بسیار تعجب انگیز می نمود.
انتقال امتیاز باشگاه پاس به استان همدان که با تلا ش های بهروز مرادی استاندار همدان، حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان در مجلس امکان پذیر شد، اگر چه باعث توسعه جغرافیایی فوتبال در کشور می شود، اما زمانی می تواند به نتیجه مطلوب بینجامد که شاهد حذف زود هنگام پاس همدان از لیگ برتر نباشیم. چرا که در این صورت مشخص می شود در مورد انتقال امتیاز باشگاه ها باید با سخت گیری بیشتری برخورد کرد.
هر چند حضور تیمی از همدان در لیگ برتر فوتبال ایران حق مردم این شهر است، اما فروش امتیاز باشگاه ها نباید به باب تازه ای برای دور زدن مسابقات لیگ های دسته اول و دوم به منظور صعود به لیگ برتر تبدیل شود.
به هر حال پاس همدان، که آن را به نام شهدای الوند هم می شناسند، در حالی امسال برای نخستین بار حضور در لیگ برتر را تجربه می کند که به دلیل مشکلا ت انتقال امتیاز باشگاه و نامشخص بودن وضعیت برخی بازیکنان خود، دوران آماده سازی خوبی را پشت سر نگذاشته است. البته حضور کاظم اولیایی مدیر عامل سابق استقلا ل به عنوان مدیر عامل پاس همدان و حضور منصور پور حیدری به عنوان مدیر فنی امتیاز مثبتی برای این تیم محسوب می شود. اما وینگو بگوویچ مربی کروات پاس همدان در فصل جدید مشکلا ت زیادی خواهد داشت.
تعدادی از بازیکنان فصل گذشته پاس تهران، به تیم های دیگری پیوسته بودند که شامل عباس آقایی، آرش برهانی، میثم منیعی، حنیف عمران زاده، هاملت میختاریان، گئورگ کاسپاروف، عیسی ترائوره و احمد کاظم هستند.
به جز این ها حمید هدایتی، خسرو حیدری، کیانوش رحمتی، حسین پاشایی، محمد غلا می، امید خورج و بیژن کوشکی هم تمایلی به رفتن به همدان نداشتند و بگوویچ نمی دانست در فصل جدید آیا می تواند از این بازیکنان استفاده کند یا خیر. یدالله اکبری، اصغر طالب نسب و سید محمد علوی که به ترتیب از صبا باتری، استقلا ل تهران و فولا د اهواز به همدان رفته اند مهمترین خریدهای فصل جدید پاس همدان محسوب می شوند.
به هر حال تماشای مسابقات لیگ برتر در همدان می تواند یکی از جذابیت های تازه فوتبال ما باشد.
● پرسپولیس
سرخپوشان تهران پس از آن که در حضور مصطفی دنیزلی، با وجود نمایش بازیهای جذاب و تماشا گر پسند، هیچ جامی به دست نیاوردند، در فصل جدید با رفتن محمد حسن انصاری فرد و به تبع آن دنیزلی و انتخاب حبیب کاشانی به عنوان مدیر عامل و افشین قطبی به عنوان سرمربی، دورخیز بلندی برای کسب جام انجام داده اند.
پرسپولیس پس از قهرمانی در نخستین دوره لیگ برتر هیچ مقام قهرمانی به دست نیاورده است و به همین دلیل هیچ چیز به جز قهرمانی نمی تواند هواداران پرسپولیس را در فصل جدید راضی کند. جذب افشین قطبی، دستیار سابق مربیان هلندی تیم ملی فوتبال کره جنوبی هم که از دانش بالا یی برخوردار است - و البته سابقه سرمربیگری در کارنامه خود ندارد - برای نیل به همین هدف صورت گرفته است.
پرسپولیس، پرطرفدارترین باشگاه ایران، در فصل جدید با تغییراتی مواجه شده است.
سه بازیکن خارجی پرسپولیس یعنی طارق جبان و زیاد شعبو از سوریه که تنها یک نیم فصل و آن هم به طور نصفه و نیمه برای پرسپولیس بازی کردند و صلا ح حسن بازیکن عراقی سرخپوشان که حتی یک بار هم به طور کامل در ترکیب این تیم بازی نکرد، امسال در پرسپولیس جایی ندارند. مهرزاد معدنچی و حسین کعبی، دو چهره کارساز پرسپولیس در فصل گذشته هم امسال به امارات رفته اند و محمد پروین، نیما قویدل، ابراهیم اسدی، ابوالفضل حاجی زاده و داریوش رضاییان هم در پرسپولیس حضور ندارند.
پرسپولیس هر چند ابتدا در جذب بازیکنان جدید چندان موفق نبود و صدای اعتراض طرفداران این تیم هم بلند شد، اما در آخرین روزهای نقل و انتقالا ت، جذب بازیکنانی همچون حسن رودباریان از پاس و محسن خلیلی مهاجم توانمند سایپا، هواداران پرسپولیس را راضی کرد. محمد نصرتی هم از دیگر خریدهای خوب پرسپولیس است که همراه با حنیف عمران زاده از پاس به پرسپولیس آمده اند. سپهر حیدری از ذوب آهن، میثم سلیمانی از فولا د، بهادر عبدی از تیم هم خانواده یعنی سرخپوشان، فرهاد خیرخواه از شیرین فراز کرمانشاه، همراه با دو بازیکن تیم امید پاس یعنی ضیا»الدین نیک نفس و کامیار قربانی، سایر بازیکنان جدید پرسپولیس هستند.
● پگاه گیلان
صعود پگاه گیلا ن به لیگ برتر پس از پیروزی در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت پلی آف با شهرداری بندرعباس، اگرچه موجی از شادی را در رشت ایجاد کرد اما با به گوش رسیدن زمزمه های عدم تمایل کارخانه شیر پگاه برای تداوم حمایت از این تیم - که قبلا استقلا ل رشت نام داشت - نگرانی فوتبال دوستان شهر رشت افزایش یافت. هر چند موضوع واگذاری امتیاز باشگاه پگاه گیلا ن پس از مدتی کشمکش منتفی شد، اما همین بلا تکلیفی، فرصت خوب پگاه را برای آماده سازی در فصل جدید از این تیم گرفت.
پگاه بازیکنان خوبی را از دست داده است. امین محتشمی، حبیب هوشیار، وحید رضایی، بیژن حسینی، علی آقایی طاهری، مصطفی حق شناس و میلا ن استویانوفسکی بازیکنانی هستند که از پگاه جدا شده اند و جای خود را به ابراهیم تقی پور و حسین تلفیقی از مس کرمان، مهدی نوری از پیکان و محمدرضا ذوالفنون و سعید پیرسراندیب از استقلا ل دزفول داده اند. هر چند پگاه در فصل نقل و انتقالا ت، فرصت زیادی را از دست داد، اما جذب ابراهیم تقی پور را می توان بهترین خرید این تیم دانست.
اگرچه استان گیلا ن در لیگ برتر فوتبال ایران نماینده ای به نام ملوان بندرانزلی دارد، اما حضور این نماینده در لیگ برتر هیچ گاه باعث خشنودی رشتی ها نبوده است. رشت و انزلی، دو شهر همسایه در استان گیلا ن، از دیرباز رقابتی حیثیتی در فوتبال داشته اند و حالا فرصت خوبی برای رشتی ها ایجاد شده تا غیبت چند ساله در لیگ برتر را با نتایج خوب جبران کنند و در جدول رده بندی بالا تر از ملوان بندر انزلی قرار بگیرند. اما آیا آنها از این فرصت استفاده خواهند کرد؟
● پیکان
شاید مدیران باشگاه پیکان هم در فصل گذشته تصور نمی کردند مربی ارمنستانی این تیم، ساموئل دارابینیان، چنین چهره موفقی از خود نشان دهد. اما کسب نتایج خوب از سوی دارابینیان در پیکان و پیروزی این تیم بر اغلب تیم های بالا نشین جدول در فصل گذشته لیگ برتر، بقای او را در پیکان برای فصل جدید هم تضمین کرد. پیکان که در فصل گذشته در رده هفتم جدول رده بندی قرار گرفته بود، در فصل نقل و انتقالا ت، چهره معتدلی داشت; چرا که هم بازیکنان خوبی را از دست داد و هم بازیکنان خوبی به خدمت گرفت.
علی قربانی از مس کرمان، روبرت مارکوسی از برق شیراز، داریوش یزدانی از سایپا و مصطفی مهدی زاده از صباباتری از جمله بازیکنان جدید پیکان در فصل جدید هستند. مهم ترین بازیکنانی که امسال از پیکان جدا شده اند محسن بیاتی نیا و مهرداد پولا دی هستند که هر دو به استقلا ل تهران رفته اند. پیکان در این فصل ناصر فرشباف، امیرحسین اصلا نیان، جلا ل امیریان، رضا عزیزی، محمد غلا می، مهدی نوری، میلا د نوری و محمد محمدی را هم در خدمت ندارد. باشگاه پیکان با در اختیار داشتن پتانسیل بزرگترین کارخانه خودروسازی ایران و یک ورزشگاه کوچک اختصاصی که در هر مسابقه این تیم از طرفداران پیکان که ساکن پیکان شهر در غرب تهران هستند پر می شود، توانایی کسب نتایج بهتر و رسیدن به رده های بالا ی جدول را دارد; به شرط آن که دارابینیان برای جای خالی بازیکنانی که از دست داده چاره ای بیندیشد تا خلا » آنها و به ویژه محسن بیاتی نیا چندان احساس نشود.
● ذوب آهن اصفهان
امسال برای نخستین بار در طول شش سال برگزاری لیگ برتر، ذوب آهن اصفهان، مهدی کربکندی سرمربی نام آشنای خود را در اختیار ندارد. تغییرات مدیریتی باشگاه ذوب آهن در فصل گذشته موجب شد تمایل کربکندی برای ماندن در این تیم کاهش یابد و به همین دلیل از اواخر فصل گذشته کربکندی ساز جدایی را کوک کرد و رسما اعلا م کرد که در پایان فصل، به تیم دیگری می پیوندد.
هر چند جدایی کربکندی از ذوب آهن نتوانست با پیوستن او به یک تیم لیگ برتری دیگر همراه شود، اما فرصتی برای باشگاه ذوب آهن ایجاد کرد تا تنوعی در باشگاه باثبات خود ایجاد کند.
البته رفتن کربکندی از ذوب آهن، چندان برای مدیران باشگاه خوش یمن نبود. چرا که آنها، مهدی رجب زاده، سپهر حیدری، علی آذری، محمد همرنگ و رضا طهماسبی را از دست داده و در جذب بازیکنان جدید چندان موفق عمل نکرده اند. در حالی که انتظار هواداران ذوب آهن از مدیران این باشگاه بیشتر بود. در شرایطی که کربکندی هفته ها پیش از پایان لیگ برتر فصل گذشته جدایی خود را پیشاپیش اعلا م کرده بود، طبیعتا مدیران باشگاه باید زودتر به فکر انتخاب جانشین او، جذب بازیکنان مناسب و آغاز تمرینات می افتادند. اما به نظر می رسد ذوب آهن از قافله عقب مانده است.
البته به نظر می رسد ذوب آهن مربی خوبی را جایگزین کربکندی کرده است. زوران جورجویچ مربی اهل صربستان، از مربیان باسابقه ای است که می تواند آرزوهای هواداران ذوب آهن را محقق کند. آنها مدتی است زیر سایه نام و آوازه تیم همشهری یعنی سپاهان قرار گرفته اند و این خوشایند آنها نیست.
● راه آهن تهران
وقتی اکبر میثاقیان به قول خود عمل کرد و راه آهن را با هزار زحمت و پس از چند مسابقه پلی آف در لیگ برتر نگه داشت، مشخص بود که هیچ کس نمی تواند او را نادیده بگیرد یا از راه آهن کنار بگذارد. شاید اگر راه آهن به دسته یک سقوط می کرد، به این زودی ها نمی توانست حتی رویای بازگشت به لیگ برتر را در سر بپروراند. چرا که نزدیکی تیم ها و حساسیت مسابقات در دسته یک به گونه ای است که هر هفته یک تیم در صدر جدول قرار می گیرد. به همین دلیل مدیران راه آهن باید قدر میثاقیان را بدانند.
محمدحسن انصاری فرد مدیر عامل جدید راه آهن هم از این قاعده مستثنی نیست. او که با پرسپولیس نتوانست به موفقیتی که انتظار داشت برسد فقط خاطره ای بدون جام از خود در ذهن هواداران این تیم برجای گذاشت; خاطره ای که شامل به خدمت گرفتن مربی بزرگی همچون مصطفی دنیزلی یا انجام مسابقه دوستانه با بایرن مونیخ آلمان در ورزشگاه آزادی تهران است. حالا انصاری فرد فرصتی به دست آورده تا شایستگی های خود را در راه آهن اثبات کند. شاید همین راه آهن که سال گذشته با شکست پرسپولیس، این تیم را از کسب مقام قهرمانی محروم کرد و پایان کار انصاری فرد و دنیزلی را در باشگاه سرخپوشان تهرانی رقم زد، امسال برای رقیبان انصاری فرد در پرسپولیس چنین آشی را آماده کند. حتما به یاد دارید که فصل گذشته تیم راه آهن فقط دو پیروزی به دست آورده بود که یکی از آنها در مقابل پرسپولیس بود!
راه آهن در فصل نقل و انتقالا ت تیم بی سروصدایی بود و به نظر می رسد در فصل جدید، بیشتر روی جوانان تکیه کرده است.
حسن سروری، حمید سرآبادانی، علی یحیی نژاد، داوود حقی، محسن رحیمی، حامد شیرخانلو، تقی قاسم زاده، پرویز برومند، علی قاسمیان و جهانبخش جعفری از راه آهن جدا شده اند و ازجمله بازیکنان جدید این تیم می توان از رضا مسلم زاده (ابومسلم)، علیرضا رضایی (استقلال اهواز) و مجتبی قربانی (ملوان) نام برد.● سایپا
دو فصل پیش، وقتی کسب مقام سومی لیگ برتر هم نتوانست مدیران سایپا را راضی کند و آنها حکم برکناری دکتر بیژن ذوالفقارنسب را صادر کردند، مشخص شد که مدیران این باشگاه برای کسب قهرمانی چقدر جاه طلب هستند. آنها لورانت، مربی آلمانی را برای فصل جدید به خدمت گرفتند، اما وقتی او در هفته های آغازین لیگ برتر، سایپا را تنها گذاشت و از ایران رفت، کمتر کسی تصور می کرد مدیران جاه طلب سایپا به علی دایی اعتماد کنند و زمام امور را به دست او بسپارند. اما پس از ناکامی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان و کنار گذاشته شدن از تیم ملی توسط مربی جوانی مثل قلعه نویی، شانس به دایی رو کرده بود و او فرصتی برای اثبات شایستگی های خود به دست آورده بود.
اوایل که سایپا خوب نتیجه می گرفت، کارشناسان این نتایج را حاصل آماده سازی مناسب تیم توسط لورانت می دانستند و در ابتدای نیم فصل دوم که سایپا دچار افت عجیبی شد، آنها بر صحت مدعای خود پافشاری می کردند. اما دایی رنگ عوض کرد و با آرامش، تیمش را قهرمان لیگ برتر کرد تا نخستین گام را محکم بردارد. او پس از قهرمانی، از فوتبال خداحافظی کرد و اعلام کرد در فصل جدید تنها سرمربی سایپا خواهد بود و این کمک می کند تا علی دایی مربیگری را فارغ از بازیکن بودن تجربه کند. قطعا تیم های زیادی خواستار شکست دادن سایپا و دایی هستند.
سایپا اگر چه بازیکنان خوبی همچون محسن خلیلی، داریوش یزدانی، احمد مومن زاده و ارشاد یوسفی را از دست داده، اما در جذب بازیکنان جدید چندان موفق نشان نداده است و آدریانو آلوز بازیکن برزیلی مس کرمان، بهترین خرید امسال سایپا محسوب می شود.
فصل گذشته علی دایی قهرمانی سایپا را مدیون آرامشی دانست که مدیران این تیم برای بازیکنان و کادر فنی فراهم کرده بودند. اما آیا آنها در فصل جدید هم با آرامش از دایی حمایت می کنند؟
● سپاهان اصفهان
یک سال اخیر برای طلایی پوشان اصفهانی و طرفداران پرشمار این تیم بسیار پرخاطره و دلنشین بود. ابتدا کسب مقام قهرمانی درجام حذفی با شکست پرسپولیس در ضربات پنالتی، سپس صعود به مرحله دوم لیگ قهرمانان باشگاه های آسیا در گروهی بسیار دشوار و در نهایت قهرمانی مجدد در جام حذفی باشگاه های ایران و تکرار حضور این تیم درلیگ قهرمانان آسیا موجب شد سپاهان به عنوان موفق ترین تیم باشگاهی ایران در فصل گذشته انتخاب شود.
لوکابوناچیچ مرد سخت و منضبطی که در راس کادر فنی سپاهان قرارگرفته بود طی یک سال اخیر به همه اهداف خود رسیده و اگر مقام پنجم این تیم در لیگ برتر هم به رتبه بهتری تبدیل می شد، دیگر هیچ نقصی در کارنامه سپاهان دیده نمی شد; هر چند که کسب این رتبه هم در شرایطی که سپاهان در سه جبهه جام حذفی، لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا درگیر بود درخور تقدیر است.
اگر محرم نویدکیا در فصل جدید هم همانند اواخر فصل گذشته در اوج آمادگی قرار داشته باشد و آسیب دیدگی دائمی، او را رها کند، بوناچیچ، سپاهان و هواداران این تیم فصل خوبی را در پیش خواهند داشت.
سپاهان که امسال باز هم نماینده ایران در لیگ قهرمانان باشگاه های آسیا خواهد بود، اگر چه آرمناک پطروسیان، حمید شفیعی، محمد منصوری و احمد محمدپور را به دلیل عدم تمایل لوکابوناچیچ از دست داد و محمد نوری و مهدی جعفرپور را هم در خدمت ندارد. اما حسین کاظمی از استقلا ل تهران، حجت زاد محمود از استقلا ل اهواز، محسن حمیدی از فولا د و عباس محمدی دروازه بان مس کرمان را به خدمت گرفته است. یک بازیکن از کرواسی هم به نام رومانو امسال در سپاهان بازی می کند.
در لیگ برتر و جام حذفی برای سپاهان دعا نمی کنیم تا متهم به جانبداری نشویم اما آرزو می کنیم سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا، در ادامه راه هم نماینده شایسته ای برای فوتبال ایران باشد.
● شیرین فراز کرمانشاه
شیرین فراز کرمانشاه خیلی زودتر از آنچه تصور می کرد به سطح اول فوتبال ایران رسید. فصل گذشته وقتی تیم عقاب تهران امتیاز خود را به شیرین فراز کرمانشاه واگذار کرد، کمتر کسی فکر می کرد این تیم نوپا بتواند به لیگ برتر صعود کند. اما تیمی که در طول مسابقات لیگ دسته یک، زیر سایه پگاه گیلا ن قرار داشت. در بازی های پلی آف تیم خوب تراکتورسازی تبریز را شکست داد و لیگ برتری شد. اما خوشحالی مردم کرمانشاه چندان پایدار نبود.
مشکلا ت مدیریتی و شایعه واگذاری امتیاز باشگاه، گریبان این تیم را هم همچون پگاه گیلا ن گرفت و فرصت زیادی را برای آماده سازی از این تیم سلب کرد. هر چند به خدمت گرفتن یک سرمربی اروپایی می تواند هواداران شیرین فراز کرمانشاه را برای حضور موفق این تیم در لیگ برتر امیدوار کند، اما خبرهایی که درباره این تیم به گوش می رسد چندان امیدوارکننده نیست. شیرین فراز در فصل نقل و انتقالا ت هم حضور فعالی نداشته و همه اینها نشانه های بدی برای هواداران این تیم است. البته در فصل گذشته هم کسی انتظار زیادی از شیرین فراز نداشت اما در نهایت این تیم به لیگ برتر صعود کرد.
شاید این اتفاق در سال جاری هم برای شیرین فراز تکرار شود و شاهد درخشش این تیم در نخستین حضور در لیگ برتر باشیم. هر چند که بقای این تیم نوپا در لیگ برتر هم می تواند مثبت قلمداد شود رصد کردن شرایط شیرین فراز کرمانشاه و پاس همدان در فصل جدید لیگ برتر، به عنوان تیم هایی نوپا که نه پله پله، بلکه به یکباره به لیگ برتر آمده اند می تواند ما را به نتایج مهمی در فوتبال ایران برساند. اگر چه خوشحالی خود را از افزایش پراکندگی جغرافیایی لیگ برتر و حضور دو نماینده از غرب کشور در لیگ برتر را نمی توانیم انکار کنیم.
● صبا باتری
صبا باتری از همه امکانات لا زم برای موفقیت در لیگ برتر برخوردار است. بازیکنان خوب، مدیریت پولدار، کادر فنی هماهنگ و امکانات مناسب. این امکانات در فصل گذشته هم در اختیار صبا باتری بود اما این تیم نتوانست حتی در زمره ۱۰ تیم بالا ی جدول رده بندی لیگ برتر قرار گیرد. تنها نایب قهرمانی این تیم در جام حذفی بود که اندکی از فشارها روی محمدحسین ضیایی کاست تا او در سال جاری هم هدایت صباباتری را در اختیار بگیرد.
البته از حق هم نباید گذشت.صبا باتری در فصل گذشته هم در نتیجه گیری بدشانس بود و هم از ضعف داوری ضربات زیادی متحمل شد و قطعا مدیران باشگاه در فصل جدید، از همان آغاز، جدی تر با اشکالا ت داوری برخورد خواهند کرد.
صباباتری که از حمایت مردم صباشهر یا رباط کریم برخوردار است و نسبت به این حمایت، دلگرم می شود، می تواند در انتظار کسب رده های بالا ی جدول لیگ برتر هم باشد.
صبا باتری از پنج سهمیه لیگ برتری خود در فصل نقل و انتقالا ت به بهترین نحو استفاده کرد و در سریع ترین زمان ممکن، ابوالفضل حاجی زاده از پرسپولیس، محمدنوری از سپاهان، عادل کلا ه کج از فولا د، فریدون فضلی از استقلا ل اهواز و بابک حاتمی از مس کرمان را جذب کرد. شاید مهمترین بازیکن جدا شده از صبا باتری، یدالله اکبری باشد. اما صبا باتری آنقدر بازیکن خوب در اختیار دارد که شاید خلا» اکبری کمتر احساس شود . نقطه قوت صباباتری در این فصل هم خط دفاعی این تیم است که با اضافه شدن حاجی زاده از پرسپولیس، قدرت بیشتری هم پیدا خواهد کرد.
● صنعت نفت آبادان
انتظار آبادانی ها برای حضور در لیگ برتر سرانجام به پایان رسید و صنعت نفت سرانجام با حکم دیوان عدالت اداری به لیگ برتر بازگشت. سه سال پیش، زمانی که راه آهن در مسابقات پلی آف در مقابل نفت آبادان از بازیکن غیرمجاز استفاده کرد، باید نتیجه مسابقه به سود نفت آبادان عوض می شد. اما آنقدر در صدور این حکم سستی نشان دادند که راه آهن بازیهای خود را در لیگ برتر هم به پایان برد و خود را برای دومین حضور پیاپی در لیگ برتر آماده می کرد. آبادانی ها دست از پیگیری برنداشتند تا سرانجام دیوان عدالت اداری حکم به بازگشت صنعت نفت آبادان به لیگ برتر داد.
آبادانی ها هر چند با اعلا م این حکم از لیگ دسته یک کنار کشیدند اما این دلیلی به زیر سوال بردن شایستگی های این تیم نمی شود. صنعت نفت آبادان در اوایل فصل گذشته در دسته یکم نتایج خوبی کسب کرده بود و با به خدمت گرفتن دو مربی برزیلی و پرتغالی، برای بازگشت به لیگ برتر لحظه شماری می کرد. اما رای دیوان عدالت اداری این انتظار را کوتاهتر کرد.
صنعت نفت آبادان کمترین بازیکن جدا شده را به خود اختصاص داده است که شاید دلیل این امر، صعود زودهنگام این تیم به لیگ برتر در پاییز سال گذشته با حکم دیوان عدالت اداری بود. مهمترین خرید نفت آبادان در فصل جدید، مارسلودسوزا مهاجم تیم ملی اروگوئه است.
ضمن اینکه نمی توان از کنار نام بازیکنانی همچون صابر میرقربانی(مس کرمان)، ارشاد یوسفی(سایپا)، امیرحسین یوسفی (صبا باتری) و محمد مطوری (برق شیراز) هم به عنوان خریدهای جدید نفت آبادان گذشت. صنعت نفت در این فصل همچنین علیرضا ذالکی را از کشت و صنعت شوشتر ، روح الله سمیعی نیا را از شهرداری بندرعباس، حسن هوری را از فولا د اهواز و عبدالرحمن سامری، سعید خلا فی، باسم سامری و فواد بغلا نی را از تیم های صنعت نفت نوین و امید فولا د اهواز به خدمت گرفته است.
سرمربیگری نفت آبادان را ابراهیم قاسم پور بر عهده دارد. او که یک حضور ناموفق در کنار نفت را در کارنامه خود دارد این بار درصدد جبران اشتباهات گذشته و کسب مقامی در خور مردم آبادان است. او در فصل گذشته تیم حتا را از لیگ دسته دوم امارات به لیگ دسته اول رسانده و با کارنامه ای موفق به آبادان بازگشته است. مردم آبادان، به دنبال بقا در لیگ برتر نیستند. اگر همین حالا به آبادان بروید خواهید دید که همه از قهرمانی در لیگ سخن می گویند. اتفاقا حساس ترین مسابقه هفته اول لیگ برتر هم فردا در آبادان برگزار می شود. عیار صنعت نفت در مسابقه فردا با پرسپولیس مشخص خواهد شد.
● فجر سپاسی شیراز
فقیرترین تیم لیگ برتر که روز به روز محبوبیت بیشتری در بین فوتبالدوستان پیدا می کند، با بهره گیری ازمربی خوش صحبتی مثل غلا محسین پیروانی، هفتمین حضور متوالی خود در لیگ برتر را تجربه می کند. فجر سپاسی که به لطف مربیگری پیروانی و نتایج خوب او اندک اندک از زیر سایه دیگر تیم همشهری یعنی برق خارج شده در فصل جدید به دنبال کسب نتایج بهتری است.
البته غلا مرضا رضایی، بابک پورغلا می، امید روان خواه، مصطفی خانزادی، یوسف مرادی، احتشام ساسانی و یونس گرائیلی از فجر سپاسی جدا شده اند وغلا محسین پیروانی طبق معمول ترجیح داده جای خالی این بازیکنان را با بازیکنان امید فجر سپاسی و بازیکنانی بومی از تیمهای برق شیراز و پیام مخابرات پرکند.
رمز موفقیت فجر سپاسی هم همین است: استفاده از بازیکنان بومی، ستاره سازی و فروش آنها به باشگاه های بزرگتر یکی از موفق ترین نمونه های این پروسه، مهرزاد معدنچی بازیکن فصل گذشته پرسپولیس است که امسال در الشعب امارات بازی می کند.
امسال هم غلا محسین پیروانی، خط میانی فجر سپاسی را با تکیه برتوانمندی های هاشم بیک زاده بازیکن محبوب خود تنظیم می کند. در رقابت فجر سپاسی و برق باید دید پیروزی با یاوری است یا پیروانی؟
● مس کرمان
فصل گذشته زمانی که مس کرمان به لیگ برتر صعود کرد تجربه تیم استان همسایه خود یعنی شهید قندی یزد را پیش روی خود داشت که فقط یک سال در لیگ برتر حضور داشت و دوباره به دسته پایین تر سقوط کرد. اما مس کرمان فصل را خوب آغاز کرد و نتایج خوبی هم گرفت. البته این روال به همین صورت باقی نماند و با برکناری نادردست نشان، فرهاد کاظمی جای او را گرفت. کاظمی هدف خود را حفظ مس کرمان در لیگ برتر و برنامه ریزی برای حضور قدرتمندانه در فصل آینده اعلا م کرد. حالا فرهاد کاظمی باید در اندیشه کسب نتایج مناسب همراه با مس کرمان باشد.
مس کرمان از طرفداران زیادی سود می برد که همگی علا قه زاید الوصفی به تیم شهر خود دارند. علا وه بر این، کرمانی هااز پتانسیل ورزشگاه شهید سلیمی کیا نیز برخوردارند که چمن مصنوعی آن است. همین دو برگ برنده می تواند تاثیرات مثبتی برای موفقیت مس در فصل جدید باشد.
مس کرمان هر چند بازیکنانی همچون صابر میرقربانی، محمود پور اسدالله، محسن زاهدی، نیکی سوزامورا، آدریانوآلوز، بابک حاتمی، حسین تلقینی، حمیدرضا شرفی، علیرضا دغاغله، عباس محمدی، نوری صبری، خلدون ابراهیم، علی قربانی، ابراهیم تقی پور و شاهین خیری را از دست داده اما قصد دارد با جذب بازیکنانی همچون حمیدرضا رجبی از سایپا و مرتضی ابراهیمی و سید مهدی رحمتی از استقلال تهران، جای خالی رفتگان را پرکند.
● ملوان بندرانزلی
قوی سپید انزلی، این سالها در لیگ برتر حال و روز خوشی نداشته است. ملوان بندرانزلی پس از آن که یک بار به دسته پایین تر سقوط کرد دوباره به لیگ برتر بازگشت. اغلب در دوره های پایین جدول رده بندی قرار داشته و با فاصله ای میلیمتری از سقوط فرار کرده است.
اگر چه نام دهان پرکنی همچون نیروی دریایی ارتش پشتوانه ملوان است اما همگان می دانند که نماینده انزلی، از نظر مالی در وضعیت مناسب نیست و هر سا ل با بضاعت اندکی در لیگ حاضر می شود. اغلب فوتبالیست های انزلی با وجود عشق و علا قه فراوانی که به شهر خود و سمبل آن یعنی تیم ملوان دارند، برای کسب درآمد بیشتر چاره ای جز حضور در سایه تیم های لیگ برتری ندارند که نمونه های آن کم نیست، درچنین شرایطی، حفظ بازیکنی همچون مازیار زارع که قصد دارد به یک سیروس قایقران دیگر برای انزلی تبدیل شود، کار چندان راحتی برای ملوان نیست. اما آنها مازیار زارع را نگه داشته اند تا محمد احمدزاده سرمربی تیم، امیدوارانه تر به فصل جدید نگاه کند.
ملوان نخستین تیم لیگ برتری است که پس از پایان فصل گذشته، تمرینات آماده سازی خود برای فصل جدید را به سرعت آغاز کرد و همین امر می تواند نکته مثبت و امیدوارکننده ای برای هواداران ملوان باشد.
ملوان برای فصل جدید تغییرات چندانی نداشته است. آنها کیوان ساجدی، مقداد قباخلو، مجتبی قربانی، حامد قویدل، هادی موسوی و ایمان صیاد نورد را از دست دادند و به جای آنها محمد چمن دوست را از نفت، محسن فروزان را از پگاه، صفر صفرزاده را از اکباتان و بابک پور غلا می بازیکن سابق خود را از فجر سپاسی شیراز جذب کردند.
ملوان بندر انزلی افتخار فوتبال گیلا ن است. قطعا با کسب نتایج خوب، هم خاطرات خوب گذشته و قهرمانی های این تیم با حضور شادروان سیروس قایقران در ذهن فوتبال دوستان زنده می شود و هم این قطب سال های نه چندان دور فوتبال ایران با بازگشت به دوران اوج می تواند جذابیت رقابت های لیگ برتر را افزایش دهد. یاد آن روزها به خیر که بازی کردن در انزلی برای تیم های میهمان، کار راحتی نبود.
نویسنده : فرشاد رضایی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید