شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


خانواده سیمپسون پس از ۲۰ سال به سینما رفت


خانواده سیمپسون پس از ۲۰ سال به سینما رفت
چهار سال تلاش، بودجه ای ۷۰ میلیون دلاری، ۱۱ نویسنده و سه تهیه کننده برای به فیلم در آوردن غیرعادی ترین و محبوب ترین خانواده آمریکایی و خوشحال کردن طرفداران سیمسپسون ها.
مجموعه خانواده سیمپسون در تمام مدت پخش ۲۰ ساله خود از تلویزیون موفق بوده است. این انیمیشن کمدی با استفاده از تکنیک کمدی موقعیت بیننده ها را به خنده های طولانی وا می دارد. سیمپسون ها را مت گرونیگ خلق کرد و در طول ۲۰ سال این مجموعه جزیی از فرهنگ عامه مردم آمریکا شد.
این خانواده را «هومر» به عنوان پدری که در نیروگاه تولید برق هسته ای اسپرینگ فیلد کار می کند، جایی که کاملا با رفتار مسخره و بی دقتی های او در تضاد است و پیام هایی می دهد که برای خوب و اخلاقی زندگی کردن نباید از آنها اطاعت کرد، «مارج» به عنوان مادری مهربان و خانواده دوست که سعی دارد محبت را در هر لحظه خانواده جاری کند، «بارت» پسر ۱۰ ساله پر شر و شور و شیطان، «لیزا» دختری ۸ساله، باهوش با حرف هایی فلسفی که دوست دارد ساکسیفون بزند و در تجمعات چپ گرایان شرکت کند و «مگی» کودکی که به مکیدن پستانک مشغول است، تشکیل می دهند. این خانواده نماینده و تصویری است از طبقه متوسط جامعه آمریکا.
تمام تلاش سازندگان این فیلم بر این بوده است که سادگی و یک دستی این مجموعه را که ۱۸ سال از تلویزیون پخش می شد را حفظ کنند. آنها همینطور سبک نقاشی شخصیت ها را به خوبی حفظ کرده اند. شخصیت های فیلم انگار همان هایی هستند که دو دهه قبل به صورت تصاویر محترک یک دقیقه ای در برنامه تریسی اولمان در معرض دید ظاهر شدند. حتی هنگامی که فیلم ازدحام جمعیتی را به تصویر می کشد، نقاشی ها در نهایت سادگی هستند.
ماجراها در شهر خیالی اسپرینگ فیلد به وقوع می پیوندد. البته این نام را بسیاری از شهرهای آمریکا برخود دارند اما هیچگاه مشخص نمی شود کدام یک از این شهرها برای خلق این سریال در فکر سازندگان بوده است و این اسم نیز مانند سبک زندگی این خانواده حالتی نمادین دارد. انتخاب معمولی ترین نام ها برای شخصیت ها و مکان زندگی این خانواده تاثیر بسیاری بر اثرگذاری سریع این مجموعه و ارتباط آن با مخاطب عام داشت. در این مجموعه مسائل بسیاری با زبان طنز نقد می شود و مفاهیمی چون فرهنگ آمریکایی، کلیت جامعه و تلویزیون به هجو کشیده می شود.
اولین بار سیمپسون ها در سال ۱۹۸۷ به صورت مجموعه ای ۳۰ ثانیه ای در برنامه شوی تریسی اولمن به نمایش در آمدند و در ۱۴ ژانویه ۱۹۹۰ به صورت مجموعه ای که هر قسمت آن ۳۰ دقیقه بود به طور مستقل پخش شد و توانست تحسین مردم و منتقدان را به عنوان یکی از واقعی ترین و خنده دار ترین تصاویر از جامعه آمریکا را به دست آورد. خانواده سیمپسون در سال های ۹۰، ۹۱، ۹۵ و ۹۷ جایزه امی را به عنوان بهترین برنامه انیمیشن سال به دست آورد.
مجله تایم در سال ۱۹۹۹ این مجموعه تلویزیونی را بهترین مجوعه تاریخ تلویزیون در سراسر جهان خواند و در سال ۲۰۰۰ یک ستاره در گذرگاه مشاهیر هالیوود به خانواده سیمپسون اختصاص یافت. تکیه کلام هومر در هنگام عصبانیت (D&#۰۳۹;oh) به عنوانی لغتی که استفاده عمومی دارد وارد فرهنگ لغات انگلیسی آکسفورد شد.
گرونیگ طرح های اولیه سیمپسون ها را به انیماتورها داد و آنها همین طرح های خام را تبدیل به تصاویر متحرک کردند که نتیجه آن تصاویر زمخت و نه چندان خوش ترکیب اولیه بود.
تیم نویسندگان مجموعه خانواده سیمپسون از ۱۶ نویسنده تشکیل شده است که در ابتدای دسامبر هرسال ایده های پیشنهادی برای سال آینده را به یکدیگر پیشنهاد می کنند. نویسنده اصلی هرقسمت طرح اولیه را می نویسد و بقیه نویسندگان صحنه ها و طنزهای کلامی را به آن اضافه می کنند. تولید هر سری از برنامه های سیمپسون ۶ ماه به طول می انجامد و به این ترتتیب سیمپسون ها کمتر به مسائل روز جامعه می پردازند. نوزدهمین سری این از تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۷ پخش خواهد شد.
بدون شک حتی طرفداران پر و پا قرص این مجموعه نیز این فیلم را بهترین فیلم تاریخ و حتی بهترین فیلم تابستان امسال سینماهای جهان نمی دانند، اما تردید نکنید که در طول مدت تماشای این فیلم زمان را احساس نخواهید کرد و یکپارچه لبریز از لذت خواهید شد.
طبق برآورد پخش كنندگان آن؛ فوكس قرن بیستم، این فیلم در روز نخست اكران عمومی و بین المللی اش به طورمتوسط ركوردی بین ۳۰ الی ۵۰ میلیون دلار را برای خود به ثبت خواهد رساند البته فیلم انیمیشن «سیمپسون ها» توانست در تعطیلات آخر هفته در ٦٦٠٠ سالن سینما در جهان، ٣/٤٧ میلیون دلار فروش داشته باشد كه در این میان مكزیك با ٩/٦ میلیون دلار بیشترین فروش را برای این فیلم داشت.
منبع : دو هفته نامه فریاد


همچنین مشاهده کنید