پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
دانستنی هایی از قرآن
پیامبر، گواه بر امتها «و یوم نبعث فی كل امهٔ شهیدا علیهم من انفسهم و جئنا بك شهیدا علی هؤلاء، و نزلنا علیك الكتاب تبیانا لكل شیء و هدی و رحمهٔ و بشری للمسلمین» (سوره نحل - آیه ۸۹)
به خاطر بیاورید روزی را كه از هر امتی، گواهی از میان خودشان بر آنها مبعوث میگردانیم و تو را - ای محمد - گواه آنها قرار دادیم و همانا این كتاب را بر تو نازل كردیم كه بیانگر همه چیز است و عامل هدایت و مایه رحمت و بشارت برای مسلمانان است.
از این آیه درمییابیم كه خداوند در هر امتی یك نفر را انتخاب میكند و بر میگزیند تا در باره امتخویش گواهی دهد و ویژگی او در این است كه انسانی است پاك و دور از خطا و گناه و مورد اعتماد و تصدیق امت.
این بعث و برانگیختن كه در آیه ذكر شده آمده است غیر از مبعوث شدن و زنده شدن پس از مرگ استبلكه وقت آن پس از هنگام بعث اول و نفخ در صور استیعنی یكی از مراحل تحقیق و بازجوئی روز قیامت و صحرای محشر میباشد. به هر حال پیامبر در آن روز هم گواه بر امتش است از روز رسالت تا روز نفخ صور زیرا او خاتم الانبیا است و تمام مردم جهان امتش میباشند و نه تنها بر ملتخود گواهی میدهد كه ظاهرا او گواه بر تمام امتهای پیشین نیز میباشد.
هر چند خدای تبارك و تعالی میتواند خود مردم را به شهادت و گواهی علیه خودشان وادار سازد یا ملائكه و فرشتگان را امر به شهادت بر مردم كند كه فلان شخص در فلان روز چه كاری را مرتكب شد و چه عملی از او سر زد و كسی را هم حق بازجوئی از پروردگار نیست. او مالك مطلق تمام جهان و جهانیان است و هیچ كس توانائی منازعه در ملك او را ندارد. با این حال خداوند یك نفر را كه معصوم است و هیچ دروغ و خلافی از او سرنزده است وادار میكند كه به اعمال امتشهادت دهد.
و از این آیه نیز مشخص میشود كه باید همیشه در میان مردم حجتی معصوم از سوی پروردگار وجود داشته باشد تا بر مردم عصر و زمان خود گواهی دهد و این یكی از ادله اثبات ضرورت وجود امام زمان در هر عصری است كه باید هم معصوم باشد و هم ناظر بر اعمال امت. در روایتهای مكرر میخوانیم كه مثلا شب جمعه اعمال یك هفته امت در محضر امام وقت و ولی خدا قرار میگیرد تا در جریان كار مردم باشد و روز قیامتبه اذن خدا بر آنان گواهی دهد.
▪ هؤلاء:
در تفسیر هؤلاء دو احتمال وارد شده; یكی اینكه مقصود از هؤلاء امتهای گذشته باشد یعنی انبیا و اوصیای آنها باشند كه شهادت بر اعمال امتهای خود میدهند و پیامبر گواه و شاهد بر آنان است. و بدین ترتیب - چنانكه عرض شد - پیامبر هم گواه بر امتخودش است و هم گواه بر امتهای گذشته. دیگر آنكه مقصود ازهؤلاء، شاهدان عملی باشد. شاهد عملی یعنی كسی كه خود میزان حق و باطل است و خود الگوئی استبرای تشخیص خوب از بد و خیر از شر كه این شخص رسول خدا است و اوصیای او. امامان و پیشوایان دین قطعا نیز جزء شهیدان شاهد بر ملت میباشند. در آیه آمده است:
و یوم ندعو كل اناس بامامهم - و روزی كه دعوت میكنیم هر امتی را با امامشان. و چون چنین كسی میبایستبرنامه زندگی در اختیار افراد قرار دهد تا دیگر برای كسی حجت و بهانه ای نماند، لذا ملاحظه میكنیم كه فورا خداوند از قرآن یاد میكند و میفرماید كه ما قرآن را مبین همه احكام و مسائل قرار دادیم و آن را برای هدایت و رحمت مردم فرستادیم و اصلا معنای حجتخدا همین است كه او كسی میباشد كه خداوند به وجود او بر مردم احتجاج میكند كه من امام و پیشوا را برای شما تعیین كردم، پس چرا از او تبعیت و پیروی نكردید.
▪ تبیانا لكل شیء :
تبیان از بیان گرفته شده استیعنی قرآن بیان كننده همه چیز است.
شاید برخی تصور كنند كه از این آیه چنین مفهوم میشود كه در قرآن بیان تمام اشیاء مادی و معنوی ذكر شده ولی این سخن درستی نیست زیرا قرآن كتاب هدایت است نه كتاب شیمیو فیزیك یا دائرهٔ المعارف تمام علوم، پس وقتی میفرماید بیان هرچیز در قرآن استیعنی تمام اموری كه برای رسیدن به هدایت لازم است در قرآن بیان شده است. البته ناگفته نماند كه قرآن پیوسته انسانها را دعوت به فراگیری علوم و دانشهای مختلف كرده است و اشاراتی به برخی از مسائل بلكه تمام مسائل مهم دارد ولی تمام آن اشارات در محدوده توحید و خداشناسی و سرانجام برای ارشاد و راهنمائی مردم و سوق دادن آنها به سوی ایمان و عبادت میباشد.
نكته دیگری كه لازم است اشاره شود اینكه ممكن است مسائل و علوم بسیار پیچیده و مهمی در قرآن باشد كه از محدوده علم و ادراك ما خارج است و شاید به مرور زمان و پیشرفتبشر در علوم مختلف به برخی از آن نكات دستیابد. امام صادق علیهالسلام در این زمینه میفرماید:
«ما من امر یختلف فیه اثنان الا و له اصل فی كتاب الله عزوجل ولكن لا تبلغه عقول الرجال» تمام اموری كه حتی دو نفر در آن اختلاف میورزند، اصل و اساسش در قرآن وارد شده ولی عقول و خردهای مردم به آن نمیرسد. نفهمیدن ما هرگز مانع از آن نمیشود كه در قرآن مسائل زیادی وجود داشته باشد بلكه امهات علوم و دانشها در آن باشد و ما به آنها پی نبریم.
این آیه چهار نكته را در باره قرآن، ذكر كرده است:
۱) بیانگر همه چیز.
۲) مایه هدایت مردم.
۳) وسیله رحمت آنان.
۴) بشارت برای مسلمانان.
آری ! همینطور است. پس از علم و درك به اشیاء، انسان هدایت مییابد و خدا شناس میشود و پس از هدایتشدن، درهای رحمت الهی بر رویش گشوده میشود و آنجا است كه بشارتش میدهند به روضه رضوان و بهشت جاویدان.
منبع : ماهنامه پاسدار اسلام
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی امام خمینی سریلانکا حجاب دولت پاکستان کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی
کنکور هواشناسی سیل تهران اینترنت سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس فراجا قتل سازمان هواشناسی قوه قضاییه
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو ارز قیمت سکه ایران خودرو سایپا تورم
تلویزیون فیلم سحر دولتشاهی سینمای ایران ترانه علیدوستی مهران مدیری کتاب شعر تئاتر سینما صدا و سیما رادیو
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا روسیه جنگ غزه چین طوفان الاقصی اتحادیه اروپا اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور بارسلونا رئال مادرید والیبال
هوش مصنوعی ناسا مریخ انرژی اپل فیلترینگ فناوری تبلیغات همراه اول ایلان ماسک
سلامت روان استرس داروخانه پیری سرکه سیب دوش گرفتن