جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فوتبال تبریز در حسرت لیگ برتر


فوتبال تبریز در حسرت لیگ برتر
تبریز از گذشته های دور در جمع مدعیان مطرح ورزش کشور قرار داشته است. این شهر با داشتن تیم های فوتبالی با قدمت نزدیک به ۴۰ سال، یکی از پرسابقه ترین مناطق کشور در این ورزش به شمار می رود اما با این حال شهر تبریز از هفت سال پیش به دنبال سقوط تیم های تراکتورسازی، ماشین سازی و شهرداری تبریز به دسته های پایین لیگ های یک و دو کشور هرگز در سطح اول فوتبال ایران مطرح نبوده و این در حالی است که بازیکنان تبریزی همچنان در مطرح ترین تیم های ایران حضور دارند و نقش کلیدی در تیم های خود و حتی تیم ملی ایفا می کنند.
گرچه طی سال گذشته به دنبال تاکید مسوولان ارشد استانی نسبت به حضور حداقل یک تیم از تبریز در لیگ برتر فوتبال تکاپو در برخی از باشگاه ها برای صعود به سطح اول فوتبال کشور کمی جدی تر شد اما با اوضاع فعلی دسترسی به این مهم چندان امکانپذیر به نظر نمی رسد.
اوضاع تیم های تبریزی حاضر در آستانه رقابت های آتی لیگ دسته اول فوتبال جام آزادگان، امسال هم چندان مناسب به نظر نمی رسد به نحوی که احتمال دارد این تیم ها امسال نیز در حسرت لیگ برتر باقی بمانند.
وجود مشکلات مالی، عدم ثبات مدیریتی، مشخص نبودن وضعیت انتخاب سرمربی و عدم جذب بازیکنان کلیدی مورد نیاز مهمترین معضلاتی است که گریبانگیر تیم های فوتبال تراکتورسازی، ماشین سازی و شهرداری تبریز شده است.
به دنبال برگزاری انتخابات اخیر شوراها و مشخص شدن ترکیب شورای سوم در تبریز امیدها برای افزایش بودجه و بهبود وضعیت باشگاه شهرداری تبریز افزایش یافت چرا که رئیس و نایب رئیس هیات فوتبال این تیم در جمع منتخبان شورای شهر تبریز قرار گرفتند اما با این اوصاف خبرهای رسیده از باشگاه شهرداری تبریز این امیدواری را کمرنگ کرده است.
مدیرعامل باشگاه شهرداری تبریز در این خصوص اظهار داشت: بودجه این فصل باشگاه به کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلا می شهر تبریز ارایه شده و با تصویب آن باشگاه فعالیت خود را برای فصل آتی آغاز خواهد کرد.
میرمعصوم سهرابی گرچه از حضور قدرتمند تیم فوتبال شهرداری تبریز در لیگ دسته اول فوتبال باشگاه های کشور سخن می گوید اما میزان بودجه ارایه شده برای فصل آتی چندان امیدی برای صعود به لیگ برتر باقی نمی گذارد.
وی در مورد میزان بودجه باشگاه شهرداری افزود: بودجه ارایه شده به شورای شهر به طور تقریبی با بودجه فصل گذشته برابر بوده و تفاوت چندانی ندارد به نحوی که بودجه صرف شده باشگاه شهرداری تبریز در فصل گذشته لیگ دسته اول جام آزادگان کمتر از پنج میلیارد ریال بود که این رقم در همان سال نیز بارها از سوی مدیرعامل و سرمربی تیم برای صعود به لیگ برتر ناکافی عنوان شده بود.
به رغم توصیف اوضاع یاد شده نباید از نظر دور داشت که باشگاه فوتبال شهرداری تبریز با تمدید قرارداد احد شیخ لا ری، مربی بومی خود یک گام از دیگر تیم های تبریزی پیش افتاده است.
از طرفی تیم ماشین سازی تبریز نیز به عنوان یکی از قدیمی ترین تیم های فوتبال کشور این روزها حال و روز مناسبی ندارد به طوری که این تیم طی پنج سال گذشته همواره با مشکلا ت مالی بسیاری مواجه بوده و بارها تا مرز انحلا ل پیش رفته است با این حال در هر مرتبه با اعتراض هواداران و پا در میانی مسوولا ن استانی و نمایندگان مجلس بخشی از نیازهای مالی آن تامین شده است.
ماشین سازی برای امسال نیز با مشکلا ت عدیده ای روبروست به نحوی که مسایل مالی، چشم انداز نامشخصی برای آن ترسیم کرده است اما با این وجود تیم ماشین سازی از نخستین تیم های دسته اولی است که تمرینات خود را آغاز کرده است.
این تیم در حال حاضر زیر نظر مدافع با تجربه خود یونس باهنر تمریناتش را پشت سر می گذارد تا مربی فصل آتی از سوی باشگاه انتخاب شود البته خبرها حاکی از آن است که در صورت عدم رفع مشکلا ت مالی، با هنر به عنوان سرمربی فصل آینده این تیم معرفی می شود.
از سوی دیگر وضعیت تیم تراکتورسازی تبریز برای فصل جدید رقابت های دسته اول فوتبال جام آزادگاه همچنان نامشخص است.
پرطرفدارترین تیم تبریزی در فصل گذشته تا مرز رسیدن به لیگ برتر پیش رفت اما به دنبال باخت سوال برانگیز در مقابل تیم شیرین فراز کرمانشاه موجی از انتقاد و اعتراض طرفداران رابه دنبال داشت و در حال حاضر تیم تراکتورسازی تبریز پشت مانع بزرگی به نام انتخاب مدیر عامل باشگاه معطل مانده و تمامی فعالیت های آن به حال تعلیق درآمده است.
کریم ملا حی مدیر عامل فصل گذشته این باشگاه به دنبال عدم توافق با مسوولا ن شرکت تراکتورسازی تبریز از این سمت کناره گیری کرده اما از آن زمان جانشینی برای وی انتخاب نشده است. گرچه تاکنون نام چندین نفر برای کسب سمت مدیرعاملی باشگاه مطرح شده ولی هر کدام از این اسامی از سوی باشگاه تکذیب شده و در چنین شرایطی انتخاب سرمربی نیز به دلیل مشخص نبودن مدیر عامل غیر ممکن شده است.
تاخیر طولا نی و سوال برانگیز باشگاه تراکتورسازی تبریز نگرانی هواداران بی شمار آن را فراهم کرده است.
به اعتقاد کارشناسان در حالی که بسیاری از بازیکنان و مربیان مطرح کشور تیم های مورد نظر خود را برگزیده و قراردادهای خود را به ثبت رسانده اند تاخیر در معرفی مربی وانتخاب بازیکنان صدمات جبران ناپذیری به تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز وارد خواهد کرد. به اعتقاد آنها با شرایط موجود و در حالی که تیم های رقیب یادگیری خود را آغاز کرده اند باید تراکتورسازی را یک فصل دیگر میهمان لیگ یک دانست، مگر اتفاق غیر منتظره ای رخ داده یا هر چه سریع تر مسوولا ن این تیم آستین بالا زده و این عقب ماندگی را جبران نمایند. به هر حال امیدواریم این خطه فوتبال خیز کشورمان در فصل آینده یک تیم در لیگ برتر داشته باشد.
صادق محمودی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید