چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

لیگ قهرمانان اروپا


لیگ قهرمانان اروپا
اروپا لیگ قهرمانان اروپا یا جام باشگاه های اروپا (UEFA Champions League) لیگی است که بین باشگاههای اروپایی عضو یوفا که در کشور خود کسب مقام قهرمانی کرده اند یا به این لیگ راه یافته اند، سالانه برگزار می شود.
این لیگ توسط اتحادیه انجمنهای فوتبال اروپا (Union of European Football Associations) یا همان یوفا (UEFA) سازماندهی، اداره و برگزار می شود. کارشناسان فوتبال جهان، این لیگ را معتبرترین لیگ جهان می دانند. بینندگان و تماشاگران این لیگ به میلیارد نفر در سراسر جهان می رسند.
در مرحله گروهی این لیگ اروپایی، ۳۲ تیم حاضرند که تا مرحله فینال تمام بازیها به صورت رفت و برگشت انجام می شوند.
● ساختار و قالب
قبل از مرحله گروهی این لیگ، سه مرحله (round) راه یابی وجود دارد. در مرحله گروهی UEFA Champions League جمعا ۳۲ تیم در هشت گروه چهار تیمی حضور دارند که از هر گروه دو تیم بالا می آیند. تیم سوم هر گروه به جام یوفا (UEFA Cup) سقوط می کند در حالیکه تیم چهارم کلا حذف می شود.
بعد از مرحله گروهی، راند یک حذفی (playoff) با حضور ۱۶ تیم انجام می شود. و بعد از آن یکچهارم پایانی، سپس نیمه پایانی و سرانجام دیدار پایانی انجام می شود. تمام دیدارها به غیر از فینال رفت و برگشتی صورت می گیرند. بازی فینال نیز در یکی از شهرهای اروپا که تیم آن شهر از مرحله گروهی صعود کرده برگزار می شود.
● تاریخچه جام باشگاههای اروپا
چامپیونز لیگ (Champions League) نخستین سری رقابتهای بین باشگاهی است که کار خود را دقیقا" یک ماه بعد از اولین کنگره سران یوفا (UEFA) که در شهر وین و تاریخ ۲ مارس ۱۹۵۵ برگزار شد، آغاز کرد.
البته بنا به دلایلی نامشخص، ایده و فکر برگزاری رقابتهای اروپا متعلق به اتحادیه یوفا نبوده است. در ابتدا این رقابتها European Champion Clubs Cup نامیده می شد که بعدها برای سهولت آن را European Cup می گفتند، از سویی دیگر بسیاری از مسوولان بنیانگذاران یوفا نگران رقابتهای تیم های ملی بودند و پیرامون این جریان تنها گابریل هانوت سردبیر روزنامهL&#۰۳۹; Equip بود که در مجموع به دنبال یک مناسبتی به منظور ایجاد رقابتی گسترده میان تیمهای باشگاهی اروپایی می گشت، چرا که به نظر می رسید بازیهای یوفا محدودیت های خاصی دارند.
هانوت با کمک همکارش ژاکه فران (Jacques Ferran)، توانست از پس چالشهایی که سر راه این رقابتها بود بربیاید تا بالاخره اولین سری این بازیها چهارشنبه شبها در زیر نور چراغ و پروژکتورهای عظیم الجثه استادیومها انجام شد. این تورنمنت به حمایت موسسه L&#۰۳۹; Equip برگزار گشت، اگرچه آنها هم نمی دانستند برای تیم پیروز این بازیها چه اتفاقی قرار است رخ دهد، اما از باشگاه های مطرح و معتبر اروپایی دعوت کردند که پا به عرصه رقابت گذاشته و قدرت خود را محک بزنند.
● اولین بازیها
نتیجه این تلاشها چنان شد که در روز دوم و سوم آوریل ۱۹۵۵ طبق مقررات وضع شده توسطL&#۰۳۹; Equip ، ۱۶ تیم تاپ اروپایی با هم به رقابت پرداختند و به مصاف یکدیگر رفتند. اولین مسابقه جام باشگاههای اروپا میان دو باشگاه Sporting Clube De Portegal و FK Partizan در شهر لیسبون پرتغال انجام شد که در بازی رفت دو تیم به تساوی ۳:۳ رسیدند، اما در بازی برگشت که در شهر بلگراد برگزار شد، تیم پارتیزان با نتیجه ۵:۲ به دور بعدی بازیها صعود کرد.
منبع : ایرفو


همچنین مشاهده کنید