چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

سیستم لیگ فوتبال ایتالیا و اسپانیا


سیستم لیگ فوتبال ایتالیا و اسپانیا
سیستم لیگ فوتبال کشور ایتالیا، یک سیستم لیگ بهم متصل است که آنرا می توان لیگ حروف الفبای نیز نامید. این بدین خاطر است که سطوح این سیستم لیگ با حروف الفبا نامگذاری شده است.
در بالاترین سطح این سیستم لیگ، Lega Nazionale Professionisti (یعنی لیگ حرفه ای ملی) قرار دارد. این لیگ که به Calcio Lega نیز معروف است (در زبان ایتالیایی Calcio به معنی فوتبال است) به دو دسته A و B – بنامهای Serie A و Serie B تقسیم می شود. در سری A که دسته برتر است ۲۰ تیم وجود دارد. در سری B نیز ۲۲ تیم.
بعد از این لیگ دو سطحی، Lega Professionisti (لیگ حرفه ای) قرار دارد که این سری لیگ (Serie C) به پنج لیگ در دو سطح C۱ و C۲ تقسیم می گردد:
- Lega Professionisti Serie C۱ Girone A
- Lega Professionisti Serie C۱ Girone B
- Lega Professionisti Serie C۲ Girone A
- Lega Professionisti Serie C۲ Girone B
- Lega Professionisti Serie C۲ Girone C
سطح C۱ از C۲ بالاتر است. بعد از Serie C، سطح پاینن تر وجود دارد که سطح منطقه ای (Regional) است. این سطح Serie D است که در نه لیگ در نه منطقه تقسیم می گردد. در لیگهای Serie C و Serie D، (در هر لیگ) هجده باشگاه وجود دارند.
اولین لیگ فوتبال در ایتالیا در سالهای ۱۸۹۰ توسط مهاجران انگلیسی آن کشور راه اندازی شد.
اولین باشگاه فوتبال ایتالیا؛ باشگاه ورزشی و کریکت جنوا (Genoa Cricket and Athletic Club) بود – که امروزه به باشگاه ورزشی و فوتبال جنوا تبدیل شده. در مارچ سال ۱۸۹۸ فدراسیون فوتبال ایتالیا (Federazione Italiana Giuoco Calcio - FIGC) در تورین تاسیس شد.
اولین فصل لیگ نیز در ۸ می همان سال با حضور چهار تیم در تورین بازی شد که جنوا برنده آن شد. در سال ۱۹۰۵ این لیگ به FIFA ملحق شد و ساختار یک لیگ استاندارد را به خود گرفت.
▪ Serie A
"سری آ" بالاترین سطح لیگ در لیگ فوتبال ایتالیاست. این لیگ همچنین با نام Serie A TIM نیز شناخته می شود چون شرکت تلفن TIM حامی اسپانسر) اصلی آن است. دز این لیگ ۲۰ تیم حضور دارند. سه تیم آخر این لیگ به Serie B سقوط می کنند.
اولین فصل این لیگ در سال ۱۹۲۹ سوت خورد. ایتالیا از سال ۱۸۹۸ دارای لیگ منطقه ای در قالب گروه بود ولی پس از سال ۱۹۲۹ این لیگ در قالب Serie بازی شد.
▪ Serie B
این لیگ، لیگ دوم کشور ایتالیا محسوب می شود. در آن ۲۲ تیم حضور دارند. قهرمان لیگ "سری ب" با لقب „cadetti“ شناخته می شود.
در آخر هر فصل سه تیم بالای جدول این لیگ به Serie A صعود می کنند. چهار تیم آخر نیز باید به Serie C روند.
● سیستم لیگ فوتبال اسپانیا
سیستم لیگ فوتبال در کشور اسپانیا شامل چهار سطح (دسته) اصلی می شود:
۱) سطح اول که بنام La Liga شناخته می شود،
۲) سطح دوم (Segunda Division A)،
۳) سطح سوم (Segunda Division B)
۴) سطح چهارم (Tercera Division).
سیستم این لیگهای فوتبال سلسه مراتبی است. یعنی هر تیم از پایین ترین سطح که سطح محلی است می بایست شروع کند تا خود را به Primera Division یا همان La Liga – لیگ برتر برساند. قهرمان La Liga قهرمان فوتبال کشور اسپانیا محسوب می شود.
لا لیگا یا LFP اولین سطح فوتبال را در اسپانیا دارد، بعد از آن،Segunda Division A قرار گرفته. این دو لیگ، لیگ حرفه ای اسپانیا بشمار می روند، در حالیکه Segunda Division B و Tercera Division – که دسته سه و چهار هستند – به عنوان لیگهای آماتور (amatuer) و منطقه ای (regional) برگزار می شوند.
● لالیگا
La Liga de Fútbol Profesional (به صورت مخفف LFP) به معنی "لیگ فوتبال حرفه ای" (The League of Professional Football) است. این لیگ همچنین بنام Primera División به معنی "دسته برتر" یا "دسته اول"، نیز معرفی می گردد.
این لیگ در جمع چهار لیگ برتر جهان جای دارد و گاهی از آن به عنوان بهترین لیگ جهان - از نظر کیفیت، جذابیت و حرفه ای بودن - یاد می شود. La Liga de Fútbol Profesional، لیگی است که در آن بزرگترین بازیکنان جهان از سراسر دنیا توپ زدند و می زنند. چهار تیم اول این لیگ (بنابر تصمیم UEFA) مستقیما به لیگ قهرمانان اروپا (UEFA Champions League) صعود می کنند. تیم پنجم و ششم نیز به جام حذفی اروپا (UEFA Cup) میروند.
در لالیگا ۲۰ تیم در طول یکسال تحت دیدارهای خانگی و خارج از خانه (رفت و برگشت) با یک دیگر به رقابت می پردازند. سه تیم آخر این لیگ به Segunda Division A سقوط می کنند.
در سال ۱۹۲۷، خوزه ماریا آچا (Jose Maria Acha)، مدیر باشگاه Arenas Club de Getxo اولین ایده تاسیس یک لیگ فوتبال ملی در اسپانیا را پیشنهاد داد. بعد از بجث و گفتگوی بسیار در مورد حجم لیگ و اینکه چه تیمهایی در آن شرکت کنند، سرانجام فدراسیون فوتبال اسپانیا (Real Federación Española de Fútbol) راضی شد تا این لیگ با حضور ده تیم از سال ۱۹۲۸ راه اندازی شود. این ده تیم، شامل شش تیم بارسلونا، رئال مادرید، آتلتیک بیلباو، رئال سوسیداد، آرناس کلوب و رئال اونیون، یعنی قهرمانان سابق جام حذفی (Copa de Rey)، و سه تیم راه یافته به مرحله فینال (پایانی) همین جام (یعنی تیمهای آتلتیم مادرید، RDC اسپانول و CE اوپا)، بهمراه یک تیم ریسسنگ سانتادر (به عنوان تیمی که تحت یک بازی حذفی برگزیده شده بود) می شد.
اولین تیمی که در این لیگ قهرمان شد باشگاه بارسلونا (FC Barcelona) بود.
● Segunda División
این لیگ که نام آن "لیگ دسته دو" است خود به دو لیگ با دو سطح مجزا تقسیم می شود: یکی Segunda División A و دیگری Segunda División B.
Segunda División A لیگ دسته دو فوتبال اسپانیا، یعنی بعد از La Liga قرار دارد که در آن ۲۲ تیم وجود دارند. سه تیم برتر این لیگ به Primera Division یا همان لالیگا می روند.
Segunda División B پس از Segunda División A قرار دارد. در این لیگ ۲۰ تیم در چهار گروه مجزا بازی می کنند.
منبع : ایرفو


همچنین مشاهده کنید