جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

حکایت لیگ ۸۶ و تقسیم قدرت در آن


حکایت لیگ ۸۶ و تقسیم قدرت در آن
لیگ ۸۶ از حدود یك هفته دیگر آغاز می شود و ۱۸ تیم طی ۳۴ هفته با یكدیگر به رقابت خواهند پرداخت تا قهرمان هفتمین دوره پیكارهای لیگ برترمشخص شود.
اما آنچه در فصل نقل و انتقالات و تا اینجای كار شاهد آن بوده ایم، حكایت از افزایش فاصله و سطح كیفی عملكرد تیمها در لیگ ۸۶ دارد. در حالی كه تیم های تهرانی اغلب دست به خریدهای جالب توجهی زده اند، شهرستانی ها چندان تحركی در این زمینه از خود نشان نداده اند و با تغییرات اندك درصدد شروع مسابقات هستند.
پرسپولیس و استقلال امسال بازیكنان خوبی را جذب كرده اند و با توجه به استخدام مربیان نام آشنا و مطرح، انتظارمی رودمتفاوت از سالهای گذشته عمل كنند. صباباتری هم مهره های بزرگی را جذب كرده و انتظار می رود به دوران اوج خود بازگردد. سایپا ۳ بازیكن اصلی خود را از دست داده و در ازای آنها بازیكنانی گرفته كه البته اسم و رسم كمتری دارند.
به نظر می رسد «علی دایی» قصد دارد ضمن حفظ استخوان بندی تیم فصل قبل خود، با مجموعه ای یكدست و هماهنگ به افتخارآفرینی های سایپا ادامه دهد. در بین تیم های تهرانی، پیكان ضعیف تر از دیگران عمل كرده است و حتی راه آهن نسبت به خودروسازان تغییرات بیشتری را در مجموعه خود داشته است.
راه آهن ۲ تا ۳ بازیكن كلیدی خود را در لیگ ۸۶ در اختیار ندارد اما چند فوتبالیست اسمی را جذب كرده تا حداقل امسال دغدغه ماندن و رفتن نداشته باشد. در اصفهان ذوب آهن متعاقب جذب «زوران جورجویچ» سیاست جوانگرایی محض را در دستور كار قرار داده و حتی بابت از دست دادن بازیكنی چون «مهدی رجب زاده» یا «سپهر حیدری» نیز احساس خطر نمی كند. جورجویچ معتقد است با میدان دادن به فوتبالیست های كم سن و سال اما انرژیك، در لیگ ۸۶ شگفتی ساز خواهد شد.
سپاهان اما با از دست دادن محمد نوری و آرمناك پطروسیان، به نظر نسبت به لیگ ۸۵ ضعیف تر نشان خواهد داد ولو آنكه حجت زادمحمود و عباس محمدی را جذب كرده باشد. این تیم مسابقات مهم لیگ قهرمانان آسیا را در پیش دارد و باید حواس خود را حسابی جمع كند تا با افت كیفی مواجه نشود. فجر سپاسی و برق شیراز هم تغییرات زیادی را تجربه نكرده اند و حداكثر ۲ بازیكن اصلی خود را از دست داده اند.
این حكایت در مورد ملوان و ابومسلم نیز به نوع دیگری صادق است. صنعت نفت، پگاه و شیرین فراز (مخصوصاً این تیم آخری) كه از لیگ دسته اول به لیگ برتر آمده است وضعیت مبهمی داشته و در واقع با مشت بسته به لیگ ۸۶ گام می گذارند. مس هم تغییرات چندی در تركیب خود داشته و بیشتر بازیكن از دست داده تا بازیكن جذب كند. در نهایت به استقلال اهواز می رسیم كه بیشترین تغییرات را احتمالاً در این تیم شاهد خواهیم بود.
حدود ۱۰ بازیكن از جمع آبی پوشان جنوب جدا شده و ۱۰ بازیكن جدید جای آنها را خواهند گرفت تا «فیروز كریمی» یك فصل سخت و پراسترس دیگر را پشت سر بگذارد. با تمام مواردی كه عنوان شد، به این نتیجه می رسیم كه در لیگ ۸۶ احتمال رقم خوردن نتایج یك طرفه به نفع برخی تیم ها وجود داشته و شاید جدول رده بندی به نیمه مسابقات نرسیده، شامل تقسیم بندی مدعیان كسب عنوان قهرمانی، تیم های بی انگیزه برای سقوط و بقاء و بالاخره فانوس به دستان انتهای جدول باشد كه تحقق این پیش بینی معنایی غیر از تفاوت فاحش سطح قدرت تیمها نخواهد داشت.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید