جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مظنونین همیشگی!


مظنونین همیشگی!
اگر قرار است منچستریونایتد از عنوان قهرمانی فصل گذشته اش در لیگ برتر فوتبال انگلیس دفاع كند، كریستیانو رونالدوی پرتغالی باید باز هم برای این تیم سنگ تمام بگذارد و همان ستاره تابناكی باشد كه فصل پیش بود.
فصل جدید این لیگ از پس فردا شب (شنبه شب) با انجام ۷ بازی نخست از هفته اول شروع خواهد شد و شیاطین سرخ كه فصل پیش به ۴ سال دوری خود از عنوان قهرمانی این پیكارها پایان بخشیدند، طی هفته های اخیر اوون هارگریوز را از بایرن مونیخ، نانی پرتغالی و اندرسون برزیلی را از لیگ پرتغال و كارلوس ته وز آرژانتینی را پس از كش و قوس ۲ ماهه از وستهام در اختیار گرفته اند اما همه معترف اند كه باز هم كلیدی ترین مهره تیم الكس فرگوسن در راه تجدید احتمالی عنوانش كریس رونالدویی خواهد بود كه ۴ سال پیش مثل نانی و اندرسون از لیگ پرتغال (باشگاه اسپورتینگ لیسبون) به اولدترافورد آمد و فصل پیش متحول و فوق العاده شد و چلسی قهرمان هر ۲ فصل قبلی را ساقط كرد.
درخشش خیره كننده رونالدو در فصل گذشته در حالی روی داد كه احتمال زیادی وجود داشت در پی دلخوری های پیش آمده طی مسابقه تیم های ملی انگلیس و پرتغال در جام جهانی ،۲۰۰۶ وی از خیر حضور در لیگ برتر انگلیس بگذرد و به سایر كشورها برود اما فرگی با هوشیاری و زرنگی كه همیشه داشته ترتیب برقراری صلح بین كریس رونالدو و وین رونی را كه در جام جهانی درگیر شده بودند، داد و این ستاره پرتغالی را ماندگار ساخت و شاید بتوان گفت كه او یك تنه سرنوشت لیگ را تغییر داد و منچستر را بالاتر از تیم خوزه مورینیو نشاند.
با اینكه كریس رونالدو بیشتر در لب خط حركت می كرد و وظیفه گلزنی نداشت اما طی فصل پیش فزون تر از ۲۰ گل عمدتاً حساس برای یاران رونی و فردیناند به ثمر رساند و امروز حتی سایر نفرات شاخص منچستر نیز معترف اند كه ستاره نخست شان این مهاجم سریع و فنی و دریبل زن است و نه حتی رونی یا ته وز كه در مهارت فنی اش شكی وجود ندارد.
● جنگ روحی
منچستریونایتد دفاع از عنوان قهرمانی اش را شنبه شب آینده و طی مسابقه ای با ردینگ شروع خواهد كرد ولی یكشنبه شب این هفته در دیدار سنتی و خیریه آغاز فصل (كامیونیتی شیلد) چلسی را با ضربات پنالتی صفر - ۳ برد تا در جنگ روحی ابتدای فصل از رقیب لندنی پیش بیفتد، بحران شدید مصدومیت در استمفوردبریج هم به یاری مردان اولدترافورد آمده و شرایط ظاهراً مهیا است كه مثل فصل پیش با شروعی خوب از چلسی در صدر جدول پیش بیفتند. با این اوصاف وس براون مدافع یونایتد می گوید:«رونالدو در بازیهای پیش فصل ما هم خوب ظاهر شده و تند و نیز نشان داده ولی مسأله جالب تر این است كه می تواند از این هم بهتر شود. او از آنها است كه هرگز به چیزی كه قبلاً داشته است یا حالا دارد، اكتفا نمی ورزد.»
یونایتد چندی پیش به شرق آسیا رفت و آنجا ۴ بازی تداركاتی برگزار و به جز یكی ۳ تای دیگر را فتح كرد و كریستیانو از پایه گذاران اصلی آن بردها بود، درست است كه شیاطین سرخ در بازگشت به انگلیس بازی دوستانه خود با اینترمیلان را ۲-۳ به حریف باختند اما پیروزی بر چلسی حتی در روز بی فروغی كریس رونالدو نشان داد كه یاران رونی و فردیناند برای تجدید عنوان قهرمانی خود در ستیز با چلسی كه این روزها یك زوج مصدوم و غایب دارد، مهیا هستند.
● در برابر یار سابق
یونایتد بازی اولش را در فصل جدید همان طور كه در سطور قبلی آمد، یكشنبه شب هفته بعد یعنی ۲۴ ساعت بعد از بسیاری از تیم های دیگر لیگ برابر ردینگ برگزار می كند كه مربیگری اش با یك منچستری سابق همچون استیو كاپل است و از خوب های این مسابقات در فصل پیش بود و منچستر را هم چه در بازی خانگی و چه در مسابقه اولدترافورد آزار داد. فرگوسن با به یاد آوردن آن واقعه و همچنین توان سایر رقبا معتقد است كه خطرات در فصل جاری برای یونایتد اگر بیشتر از گذشته نباشد، كمتر هم نخواهد بود.
۳ حریف اصلی ما در این فصل همان هایی هستند كه فصل پیش بودند، یعنی چلسی، لیورپول و آرسنال. در مورد آرسنال باید بگویم كه برخلاف اعتقاد سایرین بهتر و پرتجربه تر از گذشته شده و جدایی تیه ری آنری از این تیم نیز فكر نمی كنم رنج بزرگی را بر آنان هموار كند. اصولاً دوره تأثیرگذاری شگرف او در آن تیم تمام شده بود و باید می رفت و فكر می كنم خود آرسن ونگر این موضوع را بهتر از هر كس دیگری می داند. آنها باید گلزنان بهتر و بیشتری داشته باشند و فان پرسی و آدبایور را دارند و داسیلوای كروات را هم گرفته اند.
بنابراین از شما می پرسم: آیا آنها ضعیف شده اند؟ لیورپول بازیكنان كارساز و مشهوری مثل تورس را خریده و این اسپانیایی قوی و شجاع است و راه های بسیاری را به روی شان خواهد گشود. چلسی هم چلسی است و تیمی است كه توان فصل پیش خود را حفظ كرده و اینك مالودا را هم دارد. همه اینها به ما می گوید كه لیگ سختی را در پیش داریم.
● مثل یك ویرانه
اما همان طور كه پیشتر گفتیم چلسی این روزها بیشتر شبیه به یك ویرانه و بیمارستان نشان می دهد و این به سبب تعدد ترسناك مصدومان در استمفوردبریج است كه از عدد ۱۵ هم فراتر می رود. این مسأله هر روز هم بدتر می شود و ابعاد وسیع تری می یابد به طوری كه در تمرینات دیروز (چهارشنبه) چلسی فقط ۱۱ بازیكن حضور داشتند و بقیه مصدوم و در اینجا و آنجا مشغول مداوا بودند. جدیدترین مصدوم آنان كه دیروز در جریان تمرینات ران خود را از فرط درد در دست گرفت و زمین را ترك گفت، اشلی كول مدافع چپ مشهور چلسی بود و جانشین او كه همان وین بریج باشد، اخیراً عمل جراحی كرده و زودتر از آبان ماه باز نخواهد گشت.
چیزی حدود ۳ هزار طرفدار چلسی كه به تماشای تمرین دیروز آمده بودند، واقعاً نگران شدند و ابراز اطمینان های همیشگی مورینیو نیز برای زدودن این دغدغه كفایت نكرد. به واقع از جمع «مظنونین همیشگی» (ارجاع به فیلم سینمایی مشهور سال ۱۹۹۵ برایان سینگر) و همان ۴ تیمی كه مدعیان اصلی قهرمانی اند و سرالكس هم به آنها اشاره كرد، یكی (چلسی) آشكارا می لنگد و باید بسیار جدی به وضعیت خود بیاندیشد.
● حتی تضمین كلامی
با این حال مورینیو معتقد است عصر یكشنبه هفته آینده كه چلسی در اولین بازی اش از فصل جدید لیگ برتر از بیرمنگام پذیرایی می كند، اشلی كول با رفع عارضه دیروز در زمین خواهد بود. چیزی كه او نمی تواند در موردش حتی تضمین كلامی بدهد، بقیه مصدومان پرشمار باشگاه هستند كه به واقع یك لشگر را شامل می شوند و معلوم نیست كه او ۳ روز بعد چه كسان و كدام تركیب را می خواهد در زمین بچیند. جالب تر و نگران كننده تر از همه اینكه از جمع ۱۱ بازیكن حاضر در تمرینات دیروز آبی ها، لمپارد، اسین و دیارا نیز مصدوم اند و لمپارد به واقع یك ماه است كه با یك شایستگی سطحی در استخوان مچ پایش بازی می كند و با همین وصف نیز یكشنبه شب در كامیو نیتی شیلد روبروی منچستر ایستاد.
● مالودا هم نیست
آنها كه تحقیقاً و قطعاً غایب اند، شوچنكو، بالاك، تری، دروگبا، ماكله له، روبن و فری یرا را هم شامل می شوند و از میان حاضران در تمرینات حقیرانه دیروز چلسی باید به اسكات سینكلر هم اشاره كرد كه چلسی تا قبل از اتفاقات سوء اخیر بدش نمی آمد وی را به طور قرضی به یكی از متقاضیان وی (مثلاً تیم های پلیموت و كریستال پالاس) بسپرد اما ناچاراً وی را حفظ كرده است. فصل بد چلسی زمانی بدتر شد كه حتی مالودا نیز ضمن گلزنی برای این تیم برابر منچستر از ناحیه ران آسیب دید و به روایتی ۲ هفته غایب خواهد بود.
در چنین شرایطی فقط مورینیو می تواند مثل مورینیو حرف بزند و امید بیافریند. او فقط مجبور شده است از استفاده از واژه تسخیر ناپذیران برای توصیف كسانی كه وی بازیگران همیشه فیكس تیم می انگارد دست بردارد و ناچاراً همه را به یك چشم ببیند. او كه حتی كلودیو پیزارو مهاجم پرویی جدید تیمش (و عضو پیشین بایرن مونیخ) را از ناحیه كمر رنجور می بیند، می گوید: «وقتی در یك فصل حدود ۶۰ مسابقه رسمی دارید چطور می توانید عده ای را همیشه فیكس بدانید و بالاخره به هر كسی بازی می رسد.
بر همین اساس فصل پیش به هر یك از نفرات ما بیش از ۲۰ مسابقه رسید. ما اصولاً باید به طور دایمی در پی تغییر مهره ها و اجرای سیستم چرخشی و استفاده نوبتی از نفرات مان باشیم و با این اوصاف بگذارید فرض كنیم كه این هفته نوبت همان ۱۱ بازیكنی است كه اینك به طور سالم و نیمه سالم در خدمت داریم! اما وقتی همه بازگردند رقابت حادی بین شان برای قرار گرفتن در تركیب ثابت در می گیرد كه باعث پیشرفت خود آنها و باشگاه می شود.»
● آیا دیر نمی شود؟
با این حال سؤال نگران كننده برای چلسی این است كه اگر منچستر سالم ۵-۴ بازی اول خود را ببرد و چلسی بیمار بلغزد و امتیازات زیادی را در غیاب مصدومان نامدارش از دست بدهد، آیا برای جبران آن دیر نخواهد شد. مگر تیم مورینیو با سناریویی از همین دست قهرمانی فصل پیش را به شاگردان تشنه تر و سالم تر فرگوسن نسپرد؟
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید