شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

فـلـفـل


فـلـفـل
● فـلـفـل
فلفل كه به فلفل قرمز نیز معروف است، برای اولین بار از سوی سرخپوستان "كاراییب" به خارج آمریكا معرف شد. از آن زمان به بعد شهرت این گیاه فراگیر شده است، و به عنوان یك چاشنی مهم به ویژه در طبخ "كاجون و كرول" و در كازینوهای جنوب شرق آسیا، چین، جنوب ایتالیا و مكزیك محسوب میشود. "كپساسین" ماده ای در فلفل است كه سبب گرم بودن این گیاه میشود. هر چند كه فلف گیاهی گرم است، اما كپساسین موجود در آن در واقع سبب كاهش درجه حرارت بدن میشود كه یكی از دلایل اصلی تمایل مردم مناطق آب و هوایی گرم به مصرف زیاد فلفل محسوب میشود. این ماده همچنین به بسیاری از خواص درمانی فلفل كمك می كند تا سیستم قلبی - عروقی را تحریك، سیستم هاضمه را تقویت، درد موجود روی پوست یا مفاصل بیدن را تسكین بخشد، و به مثابه "داروی ضد احتقاق و ضد باكتری" عملمی كند. فلفل میزان كلسترول خون را پایین می آورد. كه این امر باعث پایین آمدن فشارخون میشود. این گیاه همچنین از انعقاد خون در رگهای خونی جلوگیری می كند، این خواص فلفل به پیشگیری از بیماریهای قلبی نظیر آرترواسكلروز ۰سخت شدن رگها) كمك می كند. هر چند فلفل سبب سوزش زبان میشود، اما این گیاه واقعاً مسكنی قوی است. این گیاه ابتدا سبب تحریك درد میشود، اما سپس شدت علایم درد را در بدن كاهش می دهد. این حالت، آنرا برای افرادی كه از درد مزمن رنج می برند به طرز خاصی مؤثر كرده است چون چندین روز طول می كشد كه نتایج قابل توجه آن معلوم گردد. آنهایی كه از زونا، درد ناشی از دیابت، درد پس از برداشتن پستان (ماستكتومی) و سایر دردهای پس از عمل جراحی رنج می برند، می توانند به ویژه از چندین نوع فلفل یا انواع "كرمهای كپساسین" كه قابل دسترسی است، بهره ببرند. كپساسین موجود درفلفل نه تنها درد آرتروز و آرتریت روماتیسمی را تسكین می دهد، بلكه بكاهش میزان ورم ناشی از این حالات وقتی كه به عنوان پماد موضعی مورد استفاده قرار گیرد، كمك می كند.
فلفل با تحریك تولید مایعات هاضمه در معده و نابودی باكتریهایی كه می توانند عامل عفونت باشند، قدرت هضم را تقویت می كند. خاصیت ضد باكتری فلفل همچنین از اسهال ناشی از عفونت جلوگیری می كند. این گیاه به عنوان داروی ضد احتقان، سبب رقیق و نازك شدن خلط و خارج شدن آن از ریه ها میشود. از آنجا كه این گیاه بافت ریه را تقویت می كند، در نتیجه برای آنهایی كه مبتلا به آمفیزم هستند نیز مفید است.
● معرفی گیاه
فلفل گیاهی است كه در آب و هوای نیمه گرمسیری و گرمسیری می روید. میوه آن در پوششهای غلافی بلند كه به موازات رسیدن رنگ قرمز، نارنجی یا زرد به خود می گیرد، می روید. میوه این گیاه به صورت خام، پخته شده، خشك یا در قالب چاشنی پودری در صنایع غذایی و دارویی، مصرف میشود.
● تركیبات گیاه
تحقیقات نشان داده است كه اسید بیرنگ كپساسین به عنوان فعالترین عنصر موجود در فلفل، سبب كاهش میزان كلسترول خون و كاهش شدت سیگنالهای درد در بدن میشود. این ماده همچنین خاصیت ضد اكسیدی (كه سلولهای شما ار از آسیب دیدن محافظت می كند) و ضد باكتری دارد.
● اشكال موجود
فلفل را می توان با خوردن فلفل قرمز خام یا پخته شده مصرف كرد. پودر فلفل قرمز خشك نیز موجود است كه می توان آنرا به غذا اضافه كرد، در مایعات، چای یا شیر مخلوط كرد یا كپسول آنرا مصرف كرد. شكل كرم آن نیز برای استعمال موضعی موجود است (باید حاوی حداقل ۰/۰۲۵ درصد كپساسین باشد).
● نحوه مصرف
چون فلفل برای قلب خیلی مفید است، اضافه كردن مرتب ان به غذا یا مصرف كپسول آن می تواند از بیماری قلبی پیشگیری كند. هر چند فلفل یك چاشنی محسوب می شود، اما این ماده واقعاً به هضم بدن كمك می كند و برای اغلب زخم ها تحریك آور نیست. این ماده حتی در میزان مصرف پایین نیز قوی است، لذا بهتر است كه بیشتر از مقداری با غذا میل می كنید از این ماده استفاده نكنید.
كرم یا پودر فلفل به عنوان نوعی مسكن می تواند در تسكین درد دندان، زونا، آرتریت، پسوریازیس و سایر انواع دردهای مزمن مفید باشد، هر چند ممكن است مصرف این ماده سبب سوزش یا خارش نسبی گردد، اما این عارضه به زودی از بین می رود. چون فلفل ابتدا با تحریك و سپس كاهش شدت سیگنالهای درد در بدن مؤثر واقع میشود، لذا ممكن است درد كمی شدت پیدا كند، سپس باید ظرف چند روز اول مصرف، این اثر تا حد زیادی از بین برود.
كرم كپساسین به عنوان یك مسكن موضعی (وقتی كه روی پوست مصرف میشود)، (حاوی ۰/۰۷۵ - ۰/۰۲۵ درصد كپساسین) را مستقیماً می توان روی نقطه آسیب دیده روزی چهار بار مالید (عناوین تجاری اینماده عبارت است از Axsain, Zostrix و Capzasin-P). به منظور بهبود هضم و پیشگیری از بیماری قلبی، می توان كپسولهای كپساسین (۳۰ تا ۱۲۰ میلی گرم روزی سه بار) را مصفر كرد. می توانید با اضافه كردن ۱/۴ تا ۱/۲ قاشق چایخوری پودر كپساسین به یك لیوان آب جوش (دم كرده) این ماده را نیز تهیه و سپس میل كنید.
● نكات احتیاطی
فلفل را دور از چشم خود نگه دارید. و دستهای خود را پس از مصرف آن كاملاً بشویید. از آنجا كه این ماده به آسانی در آب حل نمی شود، برای اینكار از سركه استفاده كنید. كرم كپساسین می تواند سبب تحریك پوستی در برخی از افراد گردد. قبل از مصرف گسترده آن، مقداری از این ماده را روی قسمتی از پوست خود تست كنید. اگر منجر به خارش شد، مصرف آنرا قطع كنید. این ماده ممكن است سبب تحریك معده گردد، اما اولسرهای دوازدهه را بدتر نمی كند. از دادن آن به كودكان زیر دو سال خودداری كنید. مصرف آن در دوران بارداری بی خطر است اما معلوم نیست كه تركیبات چاشنی این ماده در اثر شیردهی منتقل می شود یا نه.
● تداخل های احتمالی
اگر فشارخون بالا دارید یا اینكه تحت درمان فشار خون بالا هستید. از مصرف فلفل اجتناب ورزید.
برگرفته از سایت پزشگی توسط محمد باقر برمکی
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید