چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


تجملات پایان ناپذیر


تجملات پایان ناپذیر
اولین جایی که به ذهنم می رسد تا بتوانم یکبار دیگر لباس عروس و خنچه عقد و آیینه و شمعدان ببینم خیابان ولی عصر ع تقاطع جمهوری است .
نمی خواهم به خیابانهای میر داماد پاسداران و فرشته بروم . می توانم قیمتها را در مقایسه با قیمتهابی این خیابان حدس بزنم جالب است بعضی چیز ها را قیمت می گیریم . مجبورم به عنوان مشتری وارد فروشگاهها بشوم . جمع نمی زنم جون با یک حساب سر انگشتی نمی توانم هزینه ها را حدس بزنم . اما شاید شما بتوانید حدس بزنید .
اولین مغازه ای که می روم سفره عقد است . آلبومی از عکسها را پیش روی من می گذارند . میز آیینه ای هالوژن و آبشار با ظرف نقره ای رنگ ۱۷۰ هزار تومان الته فقط چیدن سفره و نه بیشتر . خانم مغازه دار می گوید حداقل ۴۵ هزار تومان به بالا قیمت اجاره سفره عقد است . او ادامه می دهد ه البته تزیین اتاق سفره عقد , قیمت متفاوتی دارد و بستگی به میزان گلی که بخاهید در اتاق کار کنید قیمتها متفاوت است . البته قیمت گل جدا محاسبه می شود و قیمت دستمزد هم جدا گانه است .
خانم فروشنده با اسرار می خواهد از من تاریخ عقد و عروسی را بپرسد , برای اینکه می خواهد بداند برای چه روزی سرویس مورد نظر مرا آماده کند ! کارت تلفن مغازه اش را می گیرم و از آنجا خارج می شوم و تاکید می کنم که حتماً تلفن می زنم . چندین و چند فروشگاه لباس عروس و تاج و ... آنجا وجود دارد . تقریباً به همه آنها سرک می کشم . اولین لباسی که دلم می خواهد قیمتش را بدانم , لباس ساده ای که هیچ چیزی به آن آویزان نیست اجاره یک شب آن ۹۰ هزار تومان و خرید آن ۱۵۰ هزار تومان , قیمت اجاره و خرید لباسها در همین حدود است .
به فروشگاه دیگری سر می زنم , قیمت لباسی را می پرسم . خانمی که آنجاست حتی از پشت میزش بلند نمی شود . از دور می گوید اگر مایل باشید لباس عروس اجاره ای را که خواهید پوشید به سایز شما دوخته شود , اجاره یک شب آن ۲۰۰ هزار تومان است , اما اگر تن پوش اول نخواهید ( لباس احاره ای که قبلاً استفاده نشده است ) ۱۸۰ هزار تمان اجاره آن است . او تاکید می کند که قیمت بالای لباس به دلیل ابریشم خالص بودن است . سایر لباسها نیز به همین منوال است . البته این قیمتها فقط برای لباس است تاج سر و تور روی آن جداگانه باید اجاره کنی و یا بخری . قیمت اجاره تاجها هم از ۲۵ هزار تومان شروع می شود .
تا اینجا دو قلم جنس مرد نیاز یک عروسی را قیمت گرفتیم . البته تاکید می کنم این قیمتها مربوط به محدوده مرکز شهر تهران است . شماره هایی از دوستانم در اختیارم قرار می گیرد . چند شماره تلفن مربوط به اجاره سفره عقد و لباس عروس در شمال شهر است . خانمی که تلفن را جواب می دهد ,بسیار مودب است . او چندان مایل نیست تلفنی اطلاعات بدهد و بشتر می خاهد که او را ببینم , او هم اجاره سفره عقد را از ۱۵۰ هزار تومان به بالا اعلام می کند و می گوید بستگی دارد شما ه لباسی را اجاره کنید .از ۲۰۰ هزار تومان شروع می شود تا حداکثر ۷۰۰ هزار تومان . وقتی قیمت لباس را می پرسم بازهم تاکید می کند حتماً باید ببینید . قیمت لباس از ۳۰۰ هزار تومان تا بالای یک میلیون تومان است .
سراغ آیینه و شمعدان هم می رویم . از ساده ترین ها شروع می کنم از حدود ۲۵۰ هزار تومان شروع می شود که البته بازهم بستگی دارد که چطور شمعدانی انتخاب کنی , و میز و متعلقات دیگری بخواهی .
البته آیینه و شمعدان نقره ای که این روزها مد است از ۷۰۰ هزار تومان شروع می شود تا ...
اما یکی از خریدارهایی که در یکی از این فروشگاهها در حال قیمت گرفتن است با افسردگی تمام شرح ماجرای عروی اش را برای فروشنده با حوصله تعریف می کند .
او می گوید : هزینه هایی زیادی در پیش دارم و هر چه سعی می کنم برخی از آنها را حذف کنم نمی شود او از دسته گل کوچک دست عروس ۲۵ هزار تومان آن هم برای شب نامزدی گرفته است می گوید و می افزاید تزیین ماشین عروس بدون احتساب قیمت گلها , از حداقل ۳۰ هزار تومان شروع می شود تا قیمتهای بالاتر که با قیمتهای گلها به بالای ۱۵۰ هزار تومان می رسد .
اما تمام خرد ها که فقط به وسایل سفره عقد و لباس عروس و دسته گل ختم نمی شود , خرید وسایل عقد شامل لوازم آرایش , کفش , لباس و ... هم برای عروس و هم برای داماد آن هم داماد جدید خارجی و قیمتهای آنچنانی نیز یکی دیگر از هزینه های سنگین مراسم ازدواج است .
یکی از اقایان همکار در روزنامه وقتی سوژ ه گزارش را می شنود می گوید : ای کاش این سوژ ه را من می نوشتم او می گوید : ورودی سالنهای ازدواج از ۲۰۰ هزار تومان شروع می شود تا ۷۰۰ هزار تومان .
البته پول شارژ نیز جدا محاسبه می شود . عکاسی و فیلمبرداری از ۹۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان . هزینه های شان به ازای هر فرد از ۴هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان است .
او ادامه می دهد : بستگی دارد از چه سر آشپزی استفاده کنی سر آشپز های معروف قیمت بسیار بالایی دارند . البته هزینه های میوه و شیرینی را باید جداگانه محاسبه کنید . او می گوید : در سالنهای عروسی علاوه بر حق اجاره کل سالن برای فضای کوچکی که قرار است در انجا سفره عقد پهن و مراسم اجرا شود « حق اجاره » جداگانه محاسبه می کنند از ۱۰۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار توان است و همین طور صاحبان این سالنها برای ورود فیلمبردار نیز هزینه دیگری محاسبه می کنند .
● غرغرهای پس از ازدواج
د.ستی که به تازگی ازدواج رده می گوید : اگر چه خودم در یک خانواده مرفه زندگی می کردم اما با یک مرد از طبه متوسط ازد.اج کردم . خانواده من از همسرم توقعات زیادی داشتند و او مجبور شد برای برآورده کردن توقعات آنها قرض کنند اما پدر و مادرم حتی از او تشکر هم نکردند چون اصلاً توقعاتشان برآورده نشده بود . این دختر خانم جوان ادامه می دهد : اکنون همسرم شبانه روز کار می کند تا قرض هایش را بپردازد و به قدری بداخلاق شده است که تقریباً بیشتر اوقات کارمان به جنجال و دعوا می کشد . او تمام عصبانیت هایش را سر من خالی می کند و فکر می کند من مقصر بودم .
● ماشین حساب لازم دارید !
نیاز به ماشین حساب دارید . مطمئن باشید خودتان نمی توانید هزینه های شام با توجه به تعداد مهمان , اتاق عقد , اجاره لباس و یا خرید لباس عروس , دسته گل , تاج گل , خرید لباس , کفش و لوازم آرایش , سالن , عکاس و فیلمبردار , ماشین عروس , مراسم حابندان و آرایشگاه عروس که از ۳۰۰ هزار تومان تا بالای یک میلیون تومان با تبلیغ آرایش عروس با استخر جلبک ! انجام می شود را محاسبه کنید , واقعا ًاگر درست محسبه کنید این رقم برای هزینه های عروسی از حداقل ۴ یا ۵ میلیون شروع می شود و تا بیست میلیون ادامه می یابد , البته گاهی هم بیشتر می شود .
و باز هم حساب کنید یک جوان از یک خانواده متوسط و یا مرفه ( از قشر آسیب پذیر صحبتی نمی کنم ) چقدر می تواند درآمد داشته اشد که علاوه بر پرداخت این هزینه ها , پول رهن یک منزل را هم داشته باشد .
و نتیجه تمام این مسائل به اینجا ختم می شود که بسیاری از جوانها به خصوص آقایان عطای عروسی را به لقایش می بخشند .
هرچن جامعه شناسان می گویند , اگر چه هزینه های عروسی میتواند دلیل قابل قبولی باشد اما همه دلیل نیست . دلایل متعددی برای ازد.اج نکردن وجود دارد که هزینه های مراسم می تواند دلیل مهمی باشد .
دراین خصوص گفتگوهایی انجام دادیم که می خوانید :
▪ سنتهای گذشته را احیا کنیم
دکتر عباس اسلامی جامعه شناس در این خصوص به گزارشگرما می گوید : در گذشته در جامعه ما به امر ازدواج خیلی عاقلانه تر برخورد می کردند این برخورد عاقلانه هزینه ها را نیز شامل می شد . در ابتدای ازدواج بستگان به زوج کمک می کردند تا آنها زندگی خوبی داشته باشند . و با این کمک ها ترتیباتی اتخاذ می کردند که آنها هم شروع خوبی و هم پس انداز خوبی داشته باشند . وی می افزاید : اما امروزه وضع به شکلی شده است که نه تنها آن سرمایه اولیه فراهم نیست بلکه مجموعه ای از هزینه ها هم برای زوجین به وجود می آید .
این هزینه ها هم دغدغه زوجین و هم دغدغه خانواده ها را به وجود می اورد این نگرانی ها بر وضیعت روابط زوجین و امید آنها به آینده تاثیر می گذارد . دکتر اسلامی خاطر نشان می سازد : گاهی این هزینه ها سبب می شود که در همان ابتدا زوجین مقروض شوند و این قرض زمینه اختلافها را فراهم می کند چنانچه گاهی همین شرایط سبب به هم خوردن زندگی می شود . وی می گوید ایجاد این شرایط از یک چشم و همچشمی ناشی می شود . متاسفانه این چشم و همچشمی ها روز به روز در حال افزایش است .
وی یاد آور می شود : گاهی برخوردهای متفاوت در این مساله برخورد قشری است . این افراد به قشرهای خاصی تعلق دارند و بر اساس این وابستگی رفتار میکنند . این جامعه شناس در خصوص کمرنگ کردن این مساله چنین می گوید : نوعی نگرش در جامعه حام است که باید با فرهنگ سازی ترمیم شود . این فرهنگ سازی ها با شیوه های مختلف و با روشن شده ابعاد منفی , این جریان قابل حل است .
لذا باید محان معایب آن بیشتر باری مردم روشن شود و ابعاد منفی این چم همچشمی توضیح داده شود . وقتی نگرش تغییر کند به دنبال آن , رفتار مبتنی بر یان نگرشها هم تغییر می کند و به این طریق می توانیم به حل شدن این مسالع امیدوار باشیم .
▪ این هزینه ها نتیجه بی اعتمادی است
ندا دیلمی , کارشناس ارشد و روانشناسی مدیریت یک مرکز مشاوره خانواده نیز به گزارشگر ما می گوید : در خصوص هزینه هایی که در شرف ازدواج و یا بعد از آن وجود دارد با ید بگویم که هر قدر این هزینه ها افزایش پیدا کند نشان دهنده ناامنی روانی طرفین است . یعنی اینکه مخالف ویا موافقت برای تعیین این هزینه ها استرس زیادی به آنها وارد می کند . زیرا اگر از طرف خانواده زوج مخالفت شود که هزینه ها پایان یابد و یا زوجه بخواهد که هزینه ها بالا رود . این نشان دهده ضریب بی اعتمادی است .
این ضریب بی اعتمادی مبنایی برا ی ایجاد مشکلات بعدی زناشویی است . بنا برا ین ما به هر میزان که بتوانیم ضریب بی اعتمادی را کم کنیم مشکلات بعدی به حداقل خواهد رسید . وی می افزاید : مبنای مهارتهای ارتباطی , در حل و فصل کردن مشکلات مالی تعیین می شود . شاید بین زوج و زوجه هیچ وقت تعارضی وجود نداشته باشد , زیرا پیدا کردن مقصر فرهنگ غلطی است ما باید ببینیم علت اینکه زوج ویا زوجه می خواهند هزینه ها کاهش و یا افزایش پیدا کنند چیست . اگر افرادی توانایی این گفتمان را داشته باشند , یعنی بتوانند مهارتهای ارتباطی درستی را برقرار کنند خیلی راحت می توانند مشکلات را حل کنند .
اما در هر حال همه چیز به بی اعتمادی ربط دارد که می تواند در زندگی اثر سوء بگذارد . نحوهٔ حل مشکلات در هر خصوص نشان دهندهٔ میزان موفقیت در آینده است . دیلمی خاطر نشان می سازد : صرف بودن یا نبودن مشکل مهم نیست راه حل آن مهم است و اینکه آن مساله به یک معضل غیر قابل حل تبدیل نشود . وی می گوید : در مرکز ما زوجی وجود دارد که به خاطر هزینه های ازدواج , مهریه و حتی مجلس جشن دچار مشکل شده اند به طوری که مرد نتوانسته است هزینه های اول ازدواج را پرداخت کند به همین دلیل خانواده دختر کاملاً منصرف شده اند .
خانم دیلمی خاطر نشان می سازد : یکی از دلایل وجود این اختلافها که شاید برخی بگویند این مسایل باعث کاهش ازدواج شده اند مسایل مالی است اما باید گفت مساله ازدواج یک مساله کاملاً چند بعدی است و مان می توانیم نظر قطعی بدهیم و بگوییم به دلیل بالا بودن هزینه ها ازدواج کم شده است اما باید اظهار کنم که این مساله تاثیر گذار است .و اتفاقات تاثیرات شگرفی هم بر ازدواج دارد .
● پایان
چقدر خوب می شد اگر دختر ها و پسر ها تا حد خیلی زیادی از این هزینه ها و این تجملات می گذشتند .
چه اشکالی دارد که ما هم کمی فرهنگ گذشتگان خود را داشته باشم و با حداقل ها زندگی را شروع کنیم .
باورکنید بهتر است و قشنگتر .
فاضلی وشمسی
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید