شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

والنسین نخستین صدرنشین لوشامپیونه در فصل ۲۰۰۸ -۲۰۰۷


والنسین نخستین صدرنشین لوشامپیونه در فصل ۲۰۰۸ -۲۰۰۷
با دیدار لیون مقابل اوسر از یك سو و رویارویی لومان با متز از طرف دیگر، پرونده هفته نخست فوتبال باشگاهی فرانسه به پایان رسید كه با توجه به نتایج برآمده، والنسین و نانسی به خاطر معدل گل بهتر، بالاتر از لیون در صدر جدول قرار گرفتند. در همین آغاز كار و با نگاهی به عملكرد لیون مقابل اوسر، می توان روی هفتمین قهرمانی پی در پی این تیم شرط بندی كرد! لیون در نخستین دیدار رسمی خود در فصل ۲۰۰۸ - ،۲۰۰۷ مقابل اوسر در یك بازی برتر با نتیجه ۲ بر صفر پیروز شد.
این تیم پس از قهرمانی در جام طلایی كره و كسب ششمین سوپر جام متوالی در فوتبال فرانسه، با توجه به نمایشی كه در دیدار با اوسر بر جای نهاده، از هم اینك تمام رقبا از جمله مارسی حساب كار دستشان آمده است و باید كابوس برتری بالقوه لیون را تا پایان فصل تحمل كنند. ممكن است عده ای بگویند تازه اول كار است و باید منتظر ادامه كار بود اما به نظر می رسد اشتباه می كنند اگر بخواهند شرایط برتر لیون را انكار نمایند.
لیون پس از ۶ فصل متوالی كه گام نخست را با موفقیت در ژرلان بر زمین نهاده بود، این بار هم با مربی تازه و چهره ای كم و بیش دگرگون شده، فرصت پیروزی را از دست نداد تا با تداوم موفقیت های پیش از فصل، از هم اینك توان بالقوه و اشتیاق و اشتهای سیری ناپذیری خود را برای كسب هفتمین قهرمانی اعلام كرده باشد. لیون در دیداری كه به قدم زدن در یك بعدازظهر خوش بهاری می مانست، در رویارویی با شاگردان «ژان فرناندز» با وجود تغییر تاكتیكی و دگرگونی نزد بازیكنان اگرچه ماشین پیروزی تشكیلات «رئیس اولاس» رخ عوض كرده بود اما مانند همیشه از اشتیاق پیروزی و موفقیت لبریز بود. به عنوان شاهد مثال از وجود چنین شخصیت و روحیه پیروزمندانه كافی است به جریان بازی نگاه كنیم؛ جایی كه درست ۲ دقیقه پس از گل اول كه به زیبایی توسط باروس به ثمر رسید، ماشین گلزنی لیون همچنان به حركت خود ادامه می داد و چیزی نمانده بود با ضربه سر كریس گل دوم به سود میزبان رقم بخورد. از سوی دیگر بدون تردید نمی توان تیم ژان فرناندز را از منظر كیفی و كمی با قهرمان ۶ فصل فرانسه در یك كفه قرار داد اما در رویارویی با لیون، اوسر از نظر روحی نیز به مراتب پائین تر ازمیزبان سرحال و قبراق خود نشان می داد.
در این رهگذر اوسر در تلاش های بی ثمر خود از اندك فرصت هایی هم برخوردار بود كه به خاطر عدم اعتماد به نفس بازیكنانش راه به جایی نبرد. به عنوان نمونه ضربه سر ماركوس آنتونیو در دقایق آغازین و یك فرصت مناسبدر دقیقه ۹۰ توسط نیكلای از دست رفت تا دروازه لیون كه از حضور نگهبان همیشگی خود یعنی گریگوری كوپه برای چند هفته به علت مصدومیت محروم است، از گزند در امان باشد. در مورد اوسر باید اضافه كرد در راستای آنچه در بازی با لیون مشاهده شد و با وجود اینكه هنوز فرصت برای هماهنگی و بازسازی برنامه های تاكتیكی وجود دارد اما با توجه به دگرگونی های انجام شده و اینكه در قیاس با تازه واردها كفه توانایی های تاكتیكی و تكنیكی بازیكنان جدا شده به مراتب سنگین تر جلوه می كند، باید گفت ژان فرناندز و شاگردانش راه دشواری را تا پایان فصل پیش رو دارند.
اوسر كهیكی، دو فصل گذشته از قالب یك مدعی مكان های اروپایی درآمده است، با اندكی غفلت چه بسا باید در فصل ۲۰۰۸ -،۲۰۰۷ دل نگران سقوط هم باشد! از طرف دیگر با نگاهی به روند آماده سازی لیون وبازی هایی كه در جام طلایی كره و درسوپر جام انجام داد و مقایسه آن با این مسابقه، پیشرفت قابل ملاحظه تاكتیكی و تكنیكی غیر قابل انكار به نظر می رسد.
به طور مثال «كیتا» كه عنوان گران ترین خرید تاریخ لیون را یدك می كشد، توان و هنر بالقوه خود را كه در نیم فصل دوم و در تركیب لیل فراموش كرده بود، در بازی با اوسر یكی از بهترین های میدان بود كه در راه اندازی طرح های هجومی لیون عملكردی نمایان داشت.
یا گروسو كه سرانجام با پیراهن لیون به عنوان یك مدافع سطح بالا به شیوه «۲-۴-۴» مورد نظر آلن پرین توان خود را به رخ كشید؛ همچنین عملكرد كریم بن زما، جوان جویای نام لیون كه قرار است در ساختار تازه قهرمان فرانسه جایگاه رفیعی داشته باشد، در نوك حمله مانند همیشه حاضر و با انگیزه در خدمت تاكتیك های مربی بود. او كه در هماهنگی و مشاركت تیمی درست مانند توانایی های فردی از بهترین های حال حاضر لیون به حساب می آید، در بازی با اوسر روی پاس عالی گوو (كه او نیز فصل را عالی شروع كرده است) در دقیقه ۶۹ هنر گلزنی خود را هم نشان داد تا خیال پرین از كسب ۳ امتیاز نخست راحت شود. مربی تازه وارد لیون پس از بازی گفت: «یك شب عالی را سپری كردیم، به ویژه آنكه هیچ مصدومی روی دستمان نماند و همه، كار را با سلامت كامل تمام كردند.
از طرفی مشخص شد در دوران آماده سازی پیشرفت كرده ایم كه چگونگی بازی و نتیجه نهایی، مؤید این ادعا است. فرصت های زیادی داشتیم كه تنها ۲ بار به گل رسیدیم. از توان و شیوه دفاعی تیم خیلی راضی هستم. ما اوضاع را خوب تحت كنترل داشتیم و همه اینها به توانایی فردی بازیكنان بر می گردد كه حتی در صورت غیبت و مصدومیت یك یا چند بازیكن مشكلی برای جایگزینی نخواهیم داشت.» با نگاهی به فهرست مصدومان لیون از «رویله» و اسكیلاچی گرفته تا ویلتورد و فرد و جونینیو و در آخرین روز «كوپه» و سپس درنظر گرفتن عملكرد لیون در جام صلح كره، سوپر جام فرانسه و مسابقه با اوسر، به درستی ادعای آلن پرین می رسیم. گفتنی است جونینیو در ۲۰ دقیقه پایانی به میدان آمد و چیزی هم نمانده بود با ضربه آزاد خود گل سوم را نیز برای لیون به ثمر برساند.
اگر برای تأیید این ادعا كه «لیون خیلی مقتدر است» زود باشد و باید دست كم تا هفته های واپسین نیم فصل اول صبوری پیشه كرد اما در عوض این واقعیت انكارناپذیر است كه بقیه تیم های حاضر در لوشامپیونه برای سرشاخ شدن با قهرمان ۶ دوره فرانسه باید خیلی مستحكم و با اراده باشند.
● لومان هم با پیروزی آغاز كرد
جدا از لیون كه با پیروزی مقابل اوسر سیلی اول را محكم بر صورت مدعیان نواخت، لومان نیز با پیروزی مقابل متز، تیم تازه وارد اما پر سابقه در سطح اول باشگاه های فرانسه، گام نخست را برای ماندن در لوشامپیونه محكم بر زمین نهاد! با توجه به این ۲ بازی، هفته اول فصل تازه فوتبال باشگاهی فرانسه به پایان رسید كه والنسین و نانسی به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به لیون، به طور موقت صدر جدول را به خود اختصاص دادند؛ ضمن اینكه بوردو، لومان و كان نیز در زمره ۳ امتیازی ها پس از لیون در بالای جدول قرار گرفتند.
در ارتباط با شكست خورده ها؛ رن، اوسر و تولوز نخستین مثلث منطقه سقوط را به نام خود به ثبت رساندند؛ ضمن اینكه نیس، متز و لانس با «گای رو» را هم باید در جمع صفر امتیازی های هفته اول به حساب آورد. در میان یك امتیازی ها عملكرد استراسبورگ، لوریان و سنت اتی ین عالی و قابل قبول جلوه می كند، در حالی كه پاری سن ژرمن، موناكو و لیل اگر قرار است در زمره مدعیان قد علم نمایند، نباید به امتیاز دادن و كسب تساوی عادت كنند و از همه بدتر عملكرد مارسی بود كه به عنوان یك مدعی گردن كلفت كه ركورد جذب بیشترین بازیكن تازه را به خود اختصاص داده است، در استراسبوركزمینگیر شد تا به دشواری رقابت با لیون از همین آغاز پی ببرد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید