جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

انگیزه شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال انگلیس


انگیزه شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال انگلیس
فصل جدید لیگ برتر فوتبال انگلیس از شنبه شب هفته آینده به راه می افتد و با احتساب مخارج كلان بسیاری از تیم های حاضر در صحنه، پیش بینی تمامی آن چه رخ می دهد، دشوارتر از قبل شده است. در عین حال می توان با اطمینان گفت كه قهرمان رقابت ها یكی از ۴تیم سنتی و بزرگ این لیگ خواهد بود و اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم یامنچستر یونایتد و یا چلسی این عنوان را از نو تصاحب خواهندكرد و بعید است كه راهها یك بار دیگر به این دو تیم ختم نشود.فصل پیش نیز شیاطین سرخ با پشت سر نهادن مردان خوزه موری نیو عنوان نخست را پس از فترتی ۴ ساله از نو به دست آوردند.
این شانزدهمین عنوانی بود كه منچستر طی تاریخ حیات خود به دست می آورد و برای این كه آخری نباشد، الكس فرگوسون مربی اسكاتلندی این باشگاه، طی تابستان امسال حدود ۷۵ میلیون دلار را صرف جذب نفرات تازه و تقویت تیمش كرده است. از این طریق اوون هارگریوز انگلیسی، نانی پرتغالی، اندرسون برزیلی و كارلوس ته وز آرژانتینی سر از اولدترافورد درآورده اند .
● تورس هم آمد
وقتی می گوییم رقبا نیز هزینه كرده اند، مجبوریم توضیح بدهیم كه لیورپول نیز ارقامی نزدیك به منچستر را خرج كرده تا برای نخستین بار از ۱۹۹۰ به بعد به مقام قهرمانی لیگ انگلیس برسد. از این طریق فرناندو تورس مهاجم معروف و بلندقد از اتلتیكو مادرید اسپانیا به انفیلد آمده و به جز او آندری وورونین اوكراینی هم پیراهن لیورپول را بر تن كرده است .
لیورپول هنوز با ۱۸ مرتبه قهرمانی ركورددار فتوحات در لیگ انگلیس است ، اما به علت ركود و توقف و ناكامی های مكررش در صحنه های داخلی، منچستر در دو دهه اخیر فاصله فراوانش با این حریف ویژه و «هم منطقه ای» (هر دو از شمال انگلیس می آیند) راكاهش داده است ولی آن چه از سرخ های انفیلد در سال های اخیر برآمده، فقط افزودن برشمار پیروزی های اروپایی اش بوده است. این تیم به رغم ضعف آشكارش در پیكارهای داخلی انگلیس، در ۳ سال اخیر دوبار فینالیست جام قهرمانان اروپا شده و هرچند مرتبه دوم در پایان فصل گذشته منجر به تجدیدقهرمانی سال ۲۰۰۵ این تیم نشد و مردان سرخ انفیلد این بار در برابر میلان كم آوردند، اما این تبدیل به یك راز شده است كه چرا رافابنیتس مربی اسپانیایی آنان فرمول های موفقیت در اروپا را این قدر خوب می شناسد و از كشف فرمولی مشابه برای پیكارهای داخلی انگلیس عاجز است.
● جوابگویی مجدد
این كه منچستر و یا تیم خوزه موری نیو پرتغالی اجازه چنین كاری را به یاران استیون جرارد می دهند یا خیر، مسأله ای است كه باید صبر كرد و دید؟
آرسنال قهرمان بی شكست فصل ۲۰۰۴ در ۳ فصل بعدی تغییرها و مخاطرات زیادی را از سر گذرانده و مهم ترین آنها جداشدن تیه ری آنری ستاره فرانسوی تیم از جمع توپچی ها طی تابستان امسال بوده است و او در ۷ سال گذشته چنان در تكوین و ثمردهی بازی آنها دست داشته كه تصور حضور و نمایش آنان بدون حضور وی (كه اینك عضو بارسلونای اسپانیا است ) واقعاً دشوار می نماید.
اضافه بر آنری ، فردی لیونگ برگ مهاجم سوئدی نیز آرسنال را ترك گفته و عضو وستهام همشهری لندنی آرسنال شده و شكی نیست كه باهدایت آرسن وانژه مربی فرانسوی این باشگاه جوانان مستعد بسیاری در این تیم رو آمده اندكه سایر باشگاه ها در آرزوی داشتن آنها به سر می برند. اما در ستیز با منچستر و چلسی برای كسب قهرمانی لیگ فقط جوانی و مهارت های فنی به كار نمی آید و باید پخته و پرتجربه بودو تركیب فعلی توپچی ها هرچند بسیار مستعد و فنی است ، اما خصلت ها و نیازهای فوق را ندارد.
● در تسخیر خارجی ها
در میان ۴ مدعی اصلی فوق و تنها تیم هایی كه شانس حقیقی و ملموسی برای قهرمانی دارند، آرسنال تنها تیمی است كه مالكان آن هنوز بریتانیایی هستند، اما اینجا هم خطر خارجی ها حس می شود، زیرا یك سرمایه دار میلیاردر آمریكایی به نام استن كروئنكه پای در میدان نهاده و اگر او هم مثل متقاضیان خارجی ورود به صحنه لیگ برتر انگلیس درخواست و اقدامش به توفیق برسد و آرسنال را بخرد، آنگاه نیمی از تیم های لیگ (۱۰ از ۲۰) مالكان خارجی خواهند داشت. این گونه مالكان اینك تیم های استون ویلا، بیرمنگام، چلسی، فولام، لیورپول، منچستریونایتد، منچسترسیتی، پورتزماوس و وستهام را در اختیار دارند و در میان شان از ملیت های مختلف دیده می شوند و حتی ایسلندی ها و تایلندی ها را نیز دربرمی گیرند.
همین مسأله باعث شده شمول لیگ انگلیس بیشتر شود و ملیت ها و فرهنگ های فزون تری را دربر بگیرد و البته بر بار ماجراها و خبرسازی های لیگ افزوده گردد و لیگی كه به لحاظ غنای فنی همیشه در سطحی بالا بوده، اینك حاشیه ها و موارد جالب متعدد دیگری را نیز به لحاظ اجتماعی و فرهنگی دربردارد كه طبعاً برای خارجی ها و ناظران سایر كشورها جذابیت ایجاد خواهد كرد. در سال های اخیر همیشه بر سر این كه به لحاظ فنی لیگ انگلیس بر رقبا رجحان داشته و یا لیگ های اسپانیا و ایتالیا بر انگلیس می چربیده اند، بحث هایی جریان داشته است، اما خیلی ها معترف اند لیگ برتر انگلیس در سال های اخیر اگر از ۲لیگ فوق بهتر نبوده باشد، كمتر هم نبوده است.
● سهمی مهم
وقتی از احتمال بیشتر قهرمانی برای منچستریونایتد و چلسی سخن می گوییم باید متذكر شویم كه ستیز فكری و روانی مربیان آنها كه نمونه نخست آن در فصل جدید یكشنبه شب این هفته در بازی سنتی و خیریه شروع فصل (دیدار كامیونیتی شیلد) رؤیت شد و منجر به پیروزی منچستری ها در ضربات پنالتی گشت طبعاً سهم مهمی در ترسیم هر ماجرایی در این رقابت خواهد داشت. فرگوسن كه سال پیش تركیبی عالی بین پرتجربه های تیمش مشتمل بر كیگز و اسكولز و جوان ترهایی مانند رونی و كریستیانو رونالدو ایجاد كرد، با آمدن تازه واردانی كه پیشتر هم نام شان را آوردیم، امیدهای بیشتری به آینده یافته است و موری نیو كه كوشیده است همان نظم و كار سازماندهی قوی خود را در استمفورد بریج استمرار بخشد، امسال با افزودن فلوران مالودای فرانسوی، كلودیو پیزاروی پرویی، الكس برزیلی، استیو سیدول انگلیسی و همچنین تال بن هایم به تركیب تیمش، باز هم بر توان خود افزوده است، اما همان طور كه منچستر هنوز كارهای اصلی و اساسی خود را از رونی و كریس رونالدو می طلبد، چلسی هم بیشتر چشم به ساق های دروگبا ساحل عاجی و تری و لمپارد انگلیسی برای راهگشایی و حركت به سوی جام های تازه دارد، هرچند هر ۳ بازیكن آبی پوش در روزهای اخیر مصدوم و دروگبا حاشیه نشین بوده.
● زیر ذره بین
سایر تیم ها چقدر اقبال دارند؟ در پاسخ باید گفت تیم هایی مثل استون ویلا، منچسترسیتی و وستهام و مربیان نامدارشان مارتین اونیل ایرلندی، اسون گوران اریكسون سوئدی و الن كربیشلی انگلیسی بشدت زیر ذره بین هستند زیرا سال ها است نتیجه نمی گیرند و شاید فرصت اضافی و چیزی افزون بر فصل جاری به عنوان مهلت به این تیم ها ارزانی نشود و اگر هم اریكسون به جبر و یمن تازه وارد بودن در منچسترسیتی تحت هر شرایطی در این تیم ماندنی باشد، گمانه زنی فوق درباره ۲ مربی دیگر صدق نمی كند.
اونیل تا به حال نتوانسته تحول بزرگ مورد نیاز را در ویلاپارك ایجاد كند و كربیشلی كه از چارلتون به وستهام آمده، پس از نجات این تیم لندنی از سقوط به دسته ای پایین تر در هفته پایانی فصل گذشته، امسال باید دستاوردهای بالاتر را برای این تیم به ارمغان آورد.
همه این الزام ها بیش از پیش برای تاتنهام صدق می كند، زیرا همشهری چلسی و ارسنال در تابستان امسال با خرج كردن ۴۵ میلیون دلار تلاش در تقویت خود داشته و هوادارانش دیگر راضی نیستند كه تیم شان مثل هر ۲ فصل گذشته فقط به رتبه پنجم برسد و مارتین یول مربی هلندی این تیم پس از ۳ سال بالا و پایین كردن تركیب های دلخواهش در وایت هارت لین و در اختیار داشتن امثال رابی كین و لدلی كینگ و بهره گیری از مهاجم برجسته بلغاری دیمیتار برباتوف، این را وظیفه اول خود می انگارد.
وصال روحانی‎
منبع: SKY
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید