چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

در فوتبال جزیره مسأله این بود: رفتن یا ماندن


در فوتبال جزیره مسأله این بود: رفتن یا ماندن
رقابت های لیگ برتر فوتبال انگلستان به زودی آغاز می شود و بار دیگر شور وهیجان و اضطراب بر فوتبال جزیره، اروپا و جهان سایه می افكند.لیگ برتر در سال گذشته تفاوت های زیادی را شاهد بود. ما ۵ مورد ویژه را برگزیدیم.
۱) بدون شك حضور «تیه ری آنری» بازیكن فرانسوی آرسنال در بارسلونا، پرسر و صداترین انتقال بوده است. آنری نزدیك به ۹ سال در جمع توپچی های لندن حضور داشت و با این تیم افتخارات بزرگی كسب كرد. رفتن «دیوید دین» مرد شماره ۲ آرسنال و همكار نزدیك آرسن ونگر، سرمربی فرانسوی بیشتر تأثیر در باشگاه داشته است.
اگر رفتن «دین» را شوك بدانیم، خروج آنری بدون شك زلزله ای بزرگ برای آرسنال تلقی می شود؛ زلزله ای كه پس لرزه های به مراتب سنگین تری برای آرسنال در پی خواهد داشت. آرسنال بدون حضور دین و آنری باید نشان دهد همچنان اقتدار دارد و می تواند بزرگان فوتبال جزیره را در ورزشگاه های خانگی شان مغلوب كند. ونگر بهتر از هر كسی می داند انجام چنین كاری بسیار سخت است. وی برای جبران خلأ آنری، از ستارگان جوان استفاده خواهد كرد؛ هرچند آرسنال مطئمناً بدون حضور آنری نمی تواند همان غول همیشگی باشد اما ونگر می تواند ثابت كند بدون او و دین هم كسب افتخار دشوار نیست.
۲) انتقال «كارلوس ته وز» از وستهام به منچستریونایتد نیز جنجال برانگیز بود. «ته وز» پیش از وستهام در كورینتیانس حضور داشت. وی با تلاش های «كیا جورابچیان» مالك ثروتمند یك شركت سرمایه گذاری ورزشی توانست «ته وز» را راهی لیگ برتر كند. این قرارداد غیر قانونی به امضا رسیده و به همین خاطر مشكل بزرگی به وجود آمد. موضوع مربوط به ۲ فصل قبل می شد اما در تمام طول فصل وستهام، ته وز و جورابچیان در مظان اتهام قرارداشتند.
حتی حضور جورابچیان و سایر اعضای هیأت مدیره شركت سرمایه گذاری ورزشی (كه عمدتاً روس هستند) در انگلستان نتوانست این مشكل را حل كند. پس از چندی كیا توانست عمده سهام باشگاه وستهام را در اختیار بگیرد.حتی زمانی كه منچستریونایتد درصدد بود ته وز را جذب كند طی نشدن روالقانونی انتقال چندین ماه جنجالی را رقم زد. مقامات اولدترافورد تنها حاضر شدند با ته وز قراردادی قرضی امضا كنند و پس از برطرف شدن مشكلات نقل وانتقال، قرارداد او را دائمی كنند.
عدم شفافیت باعث شد مقامات مسئول در اتحادیه فوتبال انگلستان، خواستار حضور نماینده ای از فیفا شوند. نكته دیگری كه در این زمینه می توان اشاره كرد تلاش شفیلد یونایتد تیم هجدهم فصل گذشته رقابت های لیگ برتر بود كه می خواست با محكومیت وستهام باعث سقوط این تیم به دسته پائین تر شود و از سوی دیگر خود به جای وستهام در لیگ برتر باقی بماند.مطمئناً دخالت ارگانی نظیر فیفا در امرنقل و انتقالات مشكلات اینچنینی را در لیگ برتر فوتبال انگلستان ( قوی ترین و منظم ترین لیگ اروپا و جهان) از بین خواهد برد.
۳) مورد سوم حضور « اوون هارگریوز» در منچستریونایتد است. این بازیكن انگلیسی در كانادا به دنیا آمد و تا ۱۷ سالگی در این كشور حضور داشت. هارگریوز سپس در ۱۹ سالگی به بایرن مونیخ پیوست. هر چند وی ابتدا در تیم جوانان باواریایی ها حضور یافت اما پس از چندی با ارائه بازی های زیبا در تركیب اصلی بایرن مونیخ حاضر شد.
اوون با بایرن مونیخ به افتخارات بزرگی دست یافت كه شاید كمتر كسی در آن سنین و با آن تجربه اندك می توانست به چنین فتوحات بزرگی دست پیدا كند. در رقابت های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان كه «اسون گوران اریكسون» سوئدی هدایت شیرهای جزیره را برعهده داشت اوون مرد همیشگی تركیب بود. حضور وی به عنوان مهاجم در سمت راست خط میانی، قدرت تهاجمی انگلستان را تقویت كرد. پس از یك سال كشمكش سرانجام هارگریوز از «آلیانتس آره نا» راهی اولدترافورد شد.
حضور هارگریوز در جمع شیاطین سرخ در حالی كه چند سال پیش دیوید بكهام و رود ون نیستلروی راهی برنابئو شده بودند، به تقویت هر چه بیشتر قدرت تهاجمی منچستریونایتد می انجامد. شیاطین سرخ اگرچه فصل گذشته فاتح لیگ برتر فوتبال انگلستان شدند اما ضعف های آشكار و پنهان زیادی داشتند.
۴) هر بار در آستانه آغاز لیگ برتر فوتبال انگلستان خبر درگیری و مشاجره خوزه مورینیو، سرمربی پرتغالی چلسی و رومن آبراموویچ به گوش می رسد اما پس از چندی مشكلات فراموش می شود و هر ۲ به دنبال كسب افتخار برای چلسی با هم هماهنگ می شوند.
چلسی در نخستین سال حضور خوزه مورینیو، قهرمان لیگ برتر نام گرفت و سپس برای دومین سال متوالی به این عنوان ارزشمند دست یافت. مورینیو اگرچه تاكنون نتوانسته با چلسی در سطح اروپا موفق باشد اما خوزه پیش از این در پورتو جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و لیگ پرتغال را بالای سر برد.اما در استمفوردبریج نام خود را به عنوان مربی سطح بالای جهان معرفی نمود. او را استاد جنگ های روانی می دانند و می بینیم حتی پیش از شروع فصل جدید، تیم های رقیب را به مبارزه دعوت كرده است.
حركات او سوژه خوبی برای دوربین های تلویزیونی است؛ آن دوربین هایی كه در طول۹۰ دقیقه، بیش از فوتبال به حركات مرد پرتغالی توجه می كند.یكی از معدود نمرات منفی سرمربی آبی ها، جذب شوچنكو و بالاك است. شوچنكو در میلان و بالاك در بایرن مونیخ جزو بهترین نفرات به شمار می رفتند. گلزنی های فراوان شوا از او یك مهاجم تمام عیاری ساخته بود؛ با این حال وی پس از یك سال حضور در لیگ برتر هنوز نتوانسته همچون دوران بازی برای میلان گلزنی كند.«میشائیل بالاك» در بایرن مونیخ یك بازیساز بی نظیر بود. این هافبك ارزنده در این تیم محبوبیت فراوانی داشت و نزد بازیكنان نه تنها كاپیتان كه یك چهره دوست داشتنی و محبوب به حساب می آمد كه تقریباً همه از وی همچون یك مربی حرف شنوی داشتند.
با این همه ۲ بازیكن نامدار فوتبال جهان در چلسی دوران خوبی را سپری نكردند و هر یك بدتر از دیگری به فوتبال پرداختند. رقم بالای انتقال آنها بسیاری از هواداران را شگفت زده كرد. دوستداران فوتبال بیش از هر چیز از اینكه ستاره های نامدار در حد و اندازه دستمزدهای چندین و چند هزار پوندی خود ظاهر نشدند، انگشت به دهان ماندند و این سرمایه های باشگاه بود كه هدر می رفت.شوآ و بالاك در فصل آینده باید از نام و آوازه خود در سطح فوتبال دفاع كنند تا نشان دهند هنوز بازیكنان مطرحی در سطح جهان هستند.
۵) «تاكسین شیناواترا» نخست وزیر سابق تایلند در حالی مالك جدید منچسترسیتی نام گرفت كه در تایلند پرونده ای پیرامون اختلاس و كسب های نامشروع و فرار از پرداخت مالیات دارد. همچنین بخشی از سرمایه این سرمایه داران تایلندی در بانك های كشورش توقیف شد اما پلیس و سایر مقامات امنیتی و قضایی انگلستان با حضور این سرمایه دار و نحوه پرداخت هزینه هایش مخالفتی ندارند. وی از همان آغاز تحولات بزرگی در باشگاه ایجاد كرد.
حضور اسون گوران اریكسون در رأس كادر مربیگری تیم باعث خواهد شد منچسترسیتی در لیگ برتر به یك قدرت تبدیل شود.بدون شك منچسترسیتی در فصل آتی رقابت های لیگ برتر با توجه به بازیكنان جدید، یكی از تیم های خوب خواهد بود. اریكسون در سطح باشگاهی كارنامه درخشانی دارد و مطمئناً آبی ها با بهره گیری از تجربه ارزنده این مربی می توانند پس از سال ها در قالب یك مدعی ظاهر شوند.فصل آتی رقابت های لیگ برتر مسلماً با این همه تغییر و تحول، همچنان رقابت هایی مهیج و زیبا خواهد بود كه علاوه بر هواداران حاضر در ورزشگاه ها، میلیون ها بیننده نیز از سراسر جهان را نیز میخكوب خواهد كرد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید