جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سرکوب مسلمانان چین به بهانه مبارزه با تروریسم


سرکوب مسلمانان چین به بهانه مبارزه با تروریسم
ماموران اعدام قبل از ساعت ۹ صبح به سراغ اسماعیل صمد آمدند. در حالی که آفتاب از پشت کوه های تین شان در ترکستان شرقی بالا آمده بود او را برای اجرای مراسم اعدام از سلولش بیرون آوردند.یک روز قبل اسماعیل این فرصت را پیدا کرد تا همسر و دو فرزندش را برای آخرین بار ببیند. او سه سال در زندان بود و پانزده ماه هم قبل از تشکیل دادگاه سری در مکانی نامعلوم نگهداری می شد.
اسماعیل یک مسلمان ۳۷ ساله بود که تا حدی در فعالیت های سیاسی هم شرکت می کرد. او نه جنایتی مرتکب شده بود و نه رفتار خشنی از خود بروز داده بود.قضات چینی او را به اتهام «تلاش برای ایجاد تفرقه و دودستگی در چین» به اعدام محکوم کرده بودند. پیدا کردن مواد منفجره در خانه اش هم باعث شد قضات با اطمینان بیشتری حکم اعدامش را امضا کنند.اسماعیل می گفت بازجوها در شرایط غیرعادی و زیر شکنجه از او اعتراف گرفته اند و از بدشانسی دو شاهدش هم در سال ۹۹ و زیر شکنجه جان داده بودند.در آخرین لحظات زندگی اسماعیل پدر، مادر، خواهر و برادرش هم حضور داشتند و شاهد جان دادن او بودند. اسماعیل پای چوبه دار هم اصرار داشت که گناهی ندارد و به ناحق اعدام می شود. «تمام تلاشم را انجام دادم تا ثابت کنم بی گناهم.
از اینکه باید همسرم را با دو بچه کوچک تنها بگذارم بسیار ناراحتم.»اسماعیل یکی از ده ها زندانی یی بود که صبح آن روز در زندان اعدام شدند و مقامات چینی نیز مرگ همه آنها را تایید کردند.جنازه اسماعیل تحویل خانواده اش شد و به آنها اجازه دادند او را در قبرستان مسلمان ها به خاک بسپارند. البته در این قبرستان متروکه هیچ سنگ قبری روی قبرها به چشم نمی خورد.اسماعیل صمد یکی از ۹ میلیون نفر اقلیت مسلمان اویغوری بود که در غرب چین برای استقلال مبارزه می کنند. به گزارش پایگاه اینترنتی تایمز حکومت چین در دهه نود مشکلات بسیار زیادی با این اقلیت مسلمان ساکن در غرب داشت و پس از یازده سپتامبر ۲۰۰۱ توانست با بهانه «مبارزه با تروریسم» با قدرت و خشونت بیشتری این اقلیت را سرکوب کند.
ترکستان شرقی منطقه یی است که منابع نفت و گاز بسیار زیادی دارد و به همین دلیل دولت چین حساسیت ویژه یی روی این منطقه دورافتاده داشته و اختلافات و درگیری های زیادی با جدایی طلبان اویغور دارد.دولت چین اخیراً ادعا کرده است که گروه القاعده بیش از هزار نفر اعضای جنبش مسلمانان ترکستان شرقی را برای انجام عملیات تروریستی آموزش داده است. امریکا و سازمان ملل این جنبش را در لیست گروه های تروریستی قرار داده اند.
این گروه نام خود را از نام جمهوری ترکستان شرقی وام گرفته که مدت کوتاهی پس از جنگ جهانی دوم در غرب چین اعلام موجودیت کرد اما خیلی زود در پی انقلاب کمونیستی در سال ۱۹۴۹ متلاشی شد.
مقامات چینی از پاکستان و قزاقستان خواسته اند که اعضای این گروه را تحویل این کشور دهند تا با بازجویی از آنها بتوانند اطلاعات بیشتری از برنامه ها و اهداف شان کسب کنند.
اسماعیل صمد هم یکی از اعضای این جنبش بود و مقامات امنیتی چین او را مغز متفکر این جنبش می دانستند که در سال ۲۰۰۳ در راولپندی پاکستان دستگیر و تحویل مقامات چینی شد.
دولت چین اخیراً برنامه های زیادی برای مقابله با تندروهای اسلامی طراحی کرده است. ماه آینده میلادی ۱۶۰۰ نظامی چینی قرار است در مانوری مشترک با روسیه و کشورهای آسیای میانه، روش های مقابله با اسلامگرایان تندرو را تمرین کنند.
سرویس های امنیتی و اطلاعاتی چین اخیراً برای مقابله و شناسایی اسلامگرایان تندرو واحدی نظامی و جداگانه طراحی کرده اند که در شهرهای مختلف چین از جمله در شهرهای استان ژین جیانگ در غرب این کشور گشت می زنند و مساجد و بازارهای آن را به دقت زیر نظردارند. البته این روش مقابله بیش از آنکه موجب رضایت و حمایت شود باعث انتقادهای بسیار شدید شده است.اصلی ترین مخالف هم گروه ها و سازمان های داخلی حقوق بشر هستند که از روش های بازجویی و اعتراف گیری و نیز شرایط نگهداری این مظنونان انتقاد کرده اند.با اینکه احتمال ارتباط نزدیک میان جنبش اسلامگرایان ترکستان شرقی و القاعده کم نیست اما بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند نیروهای امنیتی چین با این بهانه مسلمانان غرب این کشور را تحت آزار و اذیت های زیادی قرار می دهند.
منابع اطلاعاتی و امنیتی غرب هم اعتقاد دارند که چینی ها موضوع ارتباط القاعده و اسلامگرایان این کشور را بیش از اندازه بزرگ کرده اند تا بتوانند به اهداف خود در سرکوب این اقلیت دست پیدا کنند. آنها می گویند آماری که چینی ها از تعداد اسلامگرایان تندرو که توسط سرویس های اطلاعاتی غرب تحویل مقامات چینی داده اند قابل اتکا نیست و هیچ منبع دیگری هم آن را تایید نکرده است.
یکی از دلایل سخت گیری بیش از اندازه مقامات اطلاعاتی و امنیتی چین نسبت به اسلامگرایان اویغور در غرب این کشور جلوگیری از پیوستن آنها به گروه های مشابه در افغانستان، پاکستان و عربستان سعودی است.البته این اقدام ها اعتراضات گسترده یی را حتی در میان مسلمانان چینی برانگیخته است.
تعداد زیادی از مسلمانان چینی هر ساله در مراسم مذهبی حج شرکت می کنند اما از زمانی که چینی ها سخت گیری های شان را نسبت به مسلمانان این کشور تشدید کرده اند بسیاری از مسلمانان چینی اجازه خروج از کشور و شرکت در مراسم حج را پیدا نمی کنند و همین باعث عصبانیت بیش از حد آنها شده است.
منبع؛تایمزآنلاین
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید