جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


معجزه گردشگری برای جامعه مالزی


معجزه گردشگری برای جامعه مالزی
مشکل بیکاری و پیامدهای اجتماعی ناشی از آن موضوعاتی شناخته شده در جوامع در حال توسعه هستند و سالانه مخارج هنگفتی برای رفع این معضلات اختصاص داده می شود.
دولتها معمولا از هر موقعیتی استفاده می کنند تا با کمترین هزینه بتوانند بیشترین فرصت شغلی را برای قشر جویای کار جامعه خود فراهم آورند. در حال حاضر یکی از گزینه های مناسب پیش روی آنها استفاده از صنعت توریسم و جلب گردشگر است.
در واقع هر کشوری که تاکنون در این زمینه سرمایه گذاری کرده است نتایجی کاملا قابل قبول و حتی فراتر از تصور مسوولان به دست آورده و همین امر آنها را به ادامه فعالیت ها ترغیب کرده است.
کشور مالزی یکی از نمونه های بارز کشورهای در حال توسعه است که توانسته در دهه گذشته با گسترش صنعت گردشگری خود میزان نرخ بیکاری را تا حدی کاهش دهد. مالزی نیز ازجمله کشورهایی است که تا پیش از دهه گذشته آمار معتادان و جرایم اجتماعی آن بالا بود، اما به گفته مسوولان این کشور، گسترش گردشگری و جلب توریست های خارجی در سالهای گذشته توانسته از طریق ایجاد فرصتهای شغلی به کاهش این آمار کمک کند. مالزی به علت داشتن جمعیت بزرگ جوان خود توسعه گردشگری را بهترین و سریع ترین روش برای مبارزه با بسیاری از معضلات اجتماعی ناشی از بیکاری دانست و در دهه گذشته سرمایه گذاری عظیمی در این بخش داشت.
براساس گزارش مرکز تحقیقات اقتصادی مالزی ، نرخ بیکاری طی سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ میلادی به ترتیب ۳.۸ ، ۳.۶ و ۳ درصد بوده که فرصتهای شغلی ایجاد شده در بخش توریسم نقش بسزایی در آنها داشته است. کاهش فقر یکی از مهمترین دستاوردهای دیگر گسترش این صنعت در مالزی بوده و افزایش رفاه زندگی در اطراف اماکن توریستی کاملا مشخص است. نقش فقرزدایی صنعت گردشگری نه تنها در مالزی بلکه در بسیاری دیگر از کشورهای در حال توسعه دنیا کاملا مشهود بوده و به گفته فرانسیسکو فرانگیالی ، مدیرکل سازمان گردشگری جهانی مربوط به سازمان ملل ، (UNWTO) در سالهای اخیر هدف اکثر کشورهای در حال توسعه از گسترش بخش توریسم خود عمدتا تغییر وضع زندگی و فقرزدایی از مناطق فرهنگی و گردشگری کشورشان است.
کشور مالزی با درک درست نقش این صنعت در کاهش آمار معضلات اجتماعی سعی کرده با تبلیغات گسترده در اکثر شبکه های مهم خبری دنیا، جاذبه های طبیعی و فرهنگی خود را به جهانیان بشناساند. نتیجه این اقدامات ، رشد سریع تعداد گردشگران خارجی این کشور طی سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ بوده است.
براساس آمار اعلام شده تعداد گردشگران خارجی مالزی از ۱۰.۵۸ میلیون نفر در سال ۲۰۰۳ به ۱۷.۵۵ میلیون نفر در سال ۲۰۰۶ رسید. از سوی دیگر درآمد حاصل از این صنعت از ۲۱.۲۹۱.۱ میلیون دلار به ۳۶.۲۷۱.۱ میلیون طی این سالها افزایش پیدا کرده است.
پروین درودیان
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید