جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رویکرد رسانه ای؛ نیاز مهم جهان اسلام


رویکرد رسانه ای؛ نیاز مهم جهان اسلام
اكثر صاحب نظران معاصر معتقدند هر كس بر رسانه های گروهی تسلط یابد، بر یكی از قوی ترین بخشهای این دوران سلطه خواهد داشت و حتی به قدرتی افزون تر از قدرت یك دولت دست می یابد. این موضوعی است كه صهیونیستها خیلی زود به آن پی بردند و موفق شدند تسلط كاملی بر رسانه های گروهی غرب پیدا كنند؛ از مطبوعات گرفته تا سینما و شبكه های مختلف رادیویی و تلویزیونی. آنها از این طریق توانسته اند سلطه خویش را بسط داده و در راستای اهداف خویش كه سلطه كامل و مطلق بر جهان و سیطره نامرئی بر سیاست، فرهنگ و افكار ملتهاست، واقعیتهای تاریخی را تحریف، اندیشه های خویش را به دیگر ملل القا و حتی مردم جهان را مطیع و رام خود سازند، بویژه از زمانی كه صهیونیسم جهانی تلاش سازمان یافته خویش را برای ایجاد رژیم جعلی اسرائیل در سرزمین فلسطین آغاز كرد، سردمداران این جریان سیاسی - استعماری كوشیدند با در انحصار گرفتن نیازمندیهای مردم بسیاری از كشورها و كنترل مستبدانه رسانه های خبری و تبلیغی و اطلاع رسانی، به اهداف سلطه گرانه خویش دست یابند و سلطه آشكار و پنهان صهیونیسم جهانی را در همه جا گسترش داده و حتی دولتهای مختلفی را در غرب بویژه در آمریكا به سمت اهداف خویش سوق دهند.
این رسانه واقعاً چیست كه تا این حد صهیونیسم جهانی برای سلطه بر آن تلاش می كند؟ «هربرت مارشال مك لوهان» در مقدمه كتاب «برای درك رسانه» می نویسد: «پس از سه هزار سال كه فناوری مكانیكی و تفكیك گرا موجبات گسستگی و انفجار را فراهم آوردند، اكنون به نظر می رسد جهان غرب دوباره منسجم می شود. در عصر مكانیك جسم خود را در فضا امتداد بخشیدیم، ولی امروز با بیش از یك قرن سلطه فناوری الكتریسیته، این سیستم مركزی اعصاب است كه همچون توری بر تمامی كره زمین گسترده شده و حداقل در سیاره ما، زمان و فضا را تحلیل برده است و خیلی سریع به مرحله نهایی انتظارهای انسانی یعنی برقراری فناوری آگاهی ها و اطلاعات نزدیك می شود.»
خاخام «هاشورون» یكی از خاخامهای یهودیان در اروپای شرقی نیز در خصوص اهمیت رسانه می گوید: «اگر طلا نخستین ابزار ما برای سلطه بر جهان باشد، قطعاً مطبوعات (رسانه) دومین ابزار خواهد بود.»
به همین لحاظ است كه طی یكصد سال گذشته بویژه از نیمه دوم قرن بیستم شاهد بوده ایم كه صهیونیستها سایه خود را بر اكثر رسانه های جمعی جهان گسترانیده و چنان قدرت و سیطره ای بر بسیاری از مراكز حساس بین المللی پیدا كرده اند كه گویا هیچ نژاد و مذهب و مرام و مسلك دیگری را یارای رقابت با آنها نیست.
صهیونیستها با بهره گیری از این ابزارها به اجرای ترفندهای مهلك خود علیه جهان اسلام و مسلمانان می پردازند و با رسانه های جمعی وابسته به خویش، جهان بشریت را به طور فزاینده ای تهدید می كنند.
این همه در شرایطی است كه آنان هیچگاه اجازه نداده اند هیچ جریان سیاسی و دولت مستقلی در صدد گسترش رسانه های خود در جهان برآید، بویژه اینكه این جریان یا دولت مستقل مخالف اهداف و برنامه های سلطه گرانه صهیونیسم در جهان باشد.
تاریخ چند دهه گذشته به خوبی نمایانگر این سیاست استعماری و براندازانه از صهیونیزم بین الملل و نظام سلطه جهانی است. آنها با وجود اینكه جنگ اعلام نشده ای را بر ضد ملتها بویژه جهان اسلام و نظامهای مخالف صهیونیست از سوی رسانه های خود شروع كرده اند، هیچ گاه داشتن حتی یك رسانه كوچك مثل روزنامه را نیز توسط مخالفان خویش تحمل نكرده اند.
جمهوری اسلامی ایران شاهد گویای این مدعاست. از آغازین روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نظام سلطه جهانی بویژه صهیونیستها از طریق رسانه های جمعی وابسته به خود، جنگ روانی و تبلیغاتی گسترده ای را علیه نظام نوپای اسلامی آغاز كردند، به گونه ای كه این نظام مردمسالار دینی در افكار عمومی جهان به یك نظام خشونت طلب، جنگ افروز، متعصب و مخالف صلح و ثبات و امنیت جهانی تبدیل گردد. هرگاه نیز جمهوری اسلامی ایران در صدد افشای تاریخ پروازیهای صهیونیستی برآمده، بلافاصله آماج حملات تبلیغی و جنگ روانی صهیونیسم و رسانه های وابسته به امپریالیزم تبلیغی جهان قرار گرفته است.
پخش برنامه «به اسم دموكراسی» از سیمای جمهوری اسلامی ایران و اعترافهای تاجبخش و اسفندیاری در كنار تولید برنامه های رایانه ای در خصوص انرژی هسته ای توسط دانشجویان ایرانی و نیز راه اندازی شبكه تلویزیونی «پرس تی وی» توسط جمهوری اسلامی ایران، از جمله مواردی است كه بلافاصله نگرانی غرب و بویژه آمریكا و صهیونیسم جهانی را برانگیخت و آنها را به موضعگیری علنی در این خصوص وادار كرد.
واكنش سریع امپریالیسم تبلیغی غرب به این حركتهای رسانه ای جمهوری اسلامی، بیانگر یك نكته اساسی است كه نظام سلطه جهانی و صهیونیسم بین الملل، تولید چنین برنامه ها و یا ایجاد شبكه های تلویزیونی را مخالف اهداف و برنامه های خود می دانند و با وجود سلطه رسانه ای خود بر جهان، به بهانه اینكه پاشنه آشیل آنها از سوی جمهوری اسلامی مورد هدف قرار گرفته است، به شدت با آن مخالفت می كنند و یقیناً از هیچ اقدامی هم برای مقابله با این حركتها فروگذار نخواهند كرد.
بنابراین، با توجه به این حساسیت امپریالیسم تبلیغی غرب و نیز میزان تأثیرگذاری كه رسانه ها و برنامه های اطلاع رسانی یاد شده در تنویر افكار عمومی جهان داشته و می تواند چهره واقعی و پویای اسلام عزیز و نیز انقلاب اسلامی ایران را به جهان معرفی و تبیین نماید، بر جهان اسلام و بویژه جمهوری اسلامی ایران است كه بیشتر از گذشته در این امر مهم سرمایه گذاری كرده و بخش اعظمی از تلاشهای خود را در این باره به كار گیرند. به تعبیر مولای متقیان علی(ع): «خداوند سبحان امر خود را بر شما واگذار نموده و در میدان محدود دنیا مهلتی به شما عنایت فرموده است كه در سبقت به خیر رقابت بورزید. پس بند كمرها را محكم ببندید و آستین همت را بالا بزنید... .»
دكتر مجید صفاتاج
نهج البلاغه خطبه
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید