جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چقدر از این لیگ نیم بند توقع دارید؟


چقدر از این لیگ نیم بند توقع دارید؟
لیگ برتر فوتبال ایران به رغم گذشت ۶ دوره از برگزاری آن در آستانه شروع دوره هفتم همچنان با مشكلات عدیده ای دست به گریبان است. از مشكلات سخت افزاری مثل نور، زمین مناسب و ... گرفته تا دردسرهای نرم افزاری چون عدم وجود برنامه ریزی مناسب باعث شده كه همیشه برگزاری لیگ از شروع تا پایانش با دردسرها، تعویق ها و اعتراضات فراوان همراه شود و در واقع هیچ یك از دوره ششگانه گذشته را نمی توان یافت كه حتی با رضایت نسبی اكثر شركت كنندگانش برگزار شده باشد.
اما نكته تأسف بار اینجاست كه همه از این لیگ نیم بند و پر مشكل توقع دارند و با درخواست های معقول و نامعقول خود چوب لای چرخ آن می گذارند تا به لطایف الحیلی در برنامه آن اختلال ایجاد شود. یكی از بهانه های شرعی استفاده می كند تا مسابقه تیمش را به تعویق بیندازد، گروهی دیگر بهانه تیم امید را می گیرند، یكی دیگر برای تیم های منتخب بازیكن می خواهد و در این میان باشگاه هایی كه فعلاً فقط نام باشگاه را یدك می كشند، حیران و سرگردان مانده اند كه به كدامین ساز باید برقصند! وقتی هم بخواهند از حقوق خود دفاع كنند و نخواهند كم كاری های دیگران را با خودزنی جبران كنند، با انگ عناد با مصالح ملی و ... مواجه می شوند چون به صورت كاملاً طبیعی در فوتبال ایرانی همه چسبیده ها طلبكار تشریف دارند!
فدراسیون فوتبال ایران توان برگزاری یك لیگ منظم در رده سنی امیدها را ندارد و برای جبران كاستی های خود باشگاه ها را تحت فشار قرار می دهد تا در حساس ترین مقاطع لیگ بازیكنان رده سنی امید را كه برای پرورش دادن شان زحمت كشیده اند، هفته ها تقدیم تیم امید بكنند و خودشان ضربه بخورند.
تازگی ها مسؤولان ورزش دانشجویی كشور هم دلیل انصراف تیم ملی دانشجویان از حضور در رقابت های فوتبال یونیورسیاد جهانی را عدم همكاری باشگاه ها دانسته و از این مورد انتقاد كرده اند. گویا آقایان توقع داشتند تیم های باشگاهی در آستانه شروع لیگ برتر نفرات شاخص خود را دو دستی تقدیم تیم دانشجویان كنند و بعد خودشان در جریان برگزاری لیگ ضربه بخورند. سؤال اینجاست كه تربیت بدنی های عریض و طویل دانشگاه های مختلف چرا توان تشكیل یك تیم مستقل از دانشجویان غیرحاضر در باشگاه ها را ندارند؟
اگر دارند چرا این كار را نمی كنند و می خواهند نفرات حاضر و آماده باشگاهی در قالب تیم دانشجویان را به مسابقات جهانی اعزام كنند؟ آیا این حق باشگاه ها نیست كه بابت تأمین هزینه بازیكنان خود توقع داشته باشند در جریان لیگ به طور كامل در خدمت تیم خود باشند؟ آیا شده تا به حال تربیت بدنی دانشگاه ها یكی از امكانات خود را به صورت رایگان در اختیار باشگاه ها قرار داده باشد كه اكنون توقع داشته باشد باشگاه ها نفرات خود را تقدیم تیم دانشجویان بكنند؟ نه آقایان این راه و رسم برگزاری یك لیگ درست و حسابی نیست.
لطفاً مزاحم نشوید، همین حالا هزار و یك دردسر مختلف برای شروع و پایان لیگ هفتم داریم. ۱۸ تیمی شدن لیگ باعث شده تعداد هفته های برگزاری به ۳۴ برسد و ما كه برای برگزاری ۳۰ هفته تمام غصه های عالم روی دلمان می نشست حالا نگرانیم كه این ۳۴ هفته چه موقع شروع شده و چه وقت به پایان می رسد چرا كه در این بین ماه مبارك رمضان، مسابقات تیم های باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا، برف و باران و سرما و احتمال تعویق برخی بازیها و بالاخره رویدادهای مختلف اجتماعی، سیاسی و طبیعی را داریم كه هركدام می توانند به راحتی آب خوردن چند هفته لیگ را به دردسر انداخته و حتی اگر تعطیلش نكنند با تعویق برخی بازیها آن را بی نظم كنند.
محبت كنید به این لیگ نیم بند و لرزان بار اضافی تحمیل نكنید. اگر لیگ هفتم بتواند ۳۴ هفته خود را به صورت درست و اصولی تا اوایل خرداد به اتمام برساند می توانیم جشن شكرگزاری برگزار كنیم به شرطی كه امیدها، دانشجویان، ارتش، كارگران و كلاً تیم هایی از این دست برایش دردسر مضاعف درست نكنند.
آرش رستم نمدی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید