جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خوراکی ها و سلامتی


خوراکی ها و سلامتی
● گوجه فرنگی
گوجه فرنگی علاوه بر رنگ اشتها برانگیزش ، خواص خوراکی زیادی دارد این میوه می تواند سرطان پروستات و سینه را کاهش دهد. به نوشته مجله هلتی لیوینگ گوجه فرنگی دارای هزاران گونه مختلف با رنگ های متفاوت از بنفش گرفته تا زرد و سفید و قرمز است .این میوه محصول خوشمزه و مفیدی است که پرورش ساده آن سبب شده بسیاری آن را در باغچه خانه شان پرورش دهند .
گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C معادل سه عدد پرتقال ، بتاکاروتن و لیکوپن است . تحقیقات اخیر دانشگاه هاروارد نشان می دهد مصرف حداقل ۱۰ وعده غذایی حاوی گوجه فرنگی در هفته خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را کاهش می دهد علاوه بر این خوردن دو تا چهار گوجه فرنگی در هفته با کاهش بروز سرطان سینه در خانم ها ارتباط دارد .
● عرق کاسنی
این اسانس از قسمت های هوایی گیاه شیکوریوم انتی بوس از تیره کاسنی تهیه می شود .
▪ مصرف دارویی
ـ اشتها آور
ـ مقوی معده
ـ برطرف کننده التهاب معده
ـ ضداستفراغ و ضد اسهال ساده
ـ درمان یرقان به ویژه نوع انسدادی
ـ مقوی قلب
ـ برطرف کننده ورم چشم
ـ اثر ضد کلسترولی ( چربی خون) آن کاملاً به اثبات رسیده است
ـ ضد درد و تب بر
● عرق بهار نارنج
اسانس بهار نارنج از تقطیر گل های درخت نارنج به دست می آید . این اسانس معطر و طعم آن خوب همراه با اندکی تلخی است و هرگاه در معرض هوا و نور قرار گیرد به رنگ قرمز مایل به قهوه ای در می آید .
▪ مصرف دارویی :
ـ ضد نفخ
ـ تقویت کننده اعصاب
ـ طعم دهنده و معطر
ـ افزایش دهنده ادرار
● گردو
▪ آیا گردو بر چربی خون اثر دارد؟
بله ، اثر دارد و اثر خوب و مثبت هم دارد . مطالعات نشان داده است که گردو یکی زا بهترین داروها برای پایین آوردن کلسترول خون است اگر یک فرد روزانه با غذای معمولی خود به ویژه با صبحانه مقداری مغز گردو بخورد ، نه تنها خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق را در خود در تمام طول زندگی به حداقل می رساند بلکه کلسترول خون خود را تحت کنترل خواهد آورد و از این بابت نگرانی نخواهد داشت .
طبق برخی تحقیقات انجام شده سطح کلسترول هر کس پس از خوردن مغز گردو ۲۲ درصد پایین می آید.
فندق و مغز بادام نیز تا حدوید کلسترول را پاین می آورند ولی نه به اندازه مغز گردو ونه با سرعت عمل آن پس به خاطر داشته باشید گردو فراموش نشود .
● بادام زمینی
محققان و پژوهشگران به مردم توصیه می کنند تا با مصرف پسته و بادام زمینی و همچنین روغن پسته و روغن بادام زمینی از کلسترول خون خود که مسبب اصلی سکته هاست بکاهند .
پژوهشگران می گویند مطالعات آن ها نشان می دهد که گنجاندن بادام زمینی و پسته یا روغن آن ها در برنامه غذایی روزانه لیپوپروتئین یا همان کلسترول خون را در بدن انسان تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و از میزان تری گلیسرید بدن نیز می کاهد . مصرف دائم پسته و بادام زمینی و مشتقات آن هابه همان میزان مصرف روغن زیتون در ایجاد مصونیت در مقابل امراض قلبی مفید است .
پسته و بادام سرشاز از انواع ویتامین ها ازجمله ویتامین E فیبرها و مواد سودمند معدنی برای بدن انسان است .
● عرق مرزه
طبق اخبارجدید cnn دانشمندان ابرز داشته اند که نوشیدن آب فراوان خطر ابتلا به سرطان مثانه را کاهش می دهد زیرا مواد سرطان زا را می شوید و از تماس آن ها با دیواره مثانه جلوگیری می کند .
عرق مرزه این عرق گیاه ساتورباهورتنسیس ( مرزه) به دست می آید اسانس آن زردرنگ است . خواص داوریی این ماده عبارت است از :
ـ نیرودهنده
ـ هضم کننده
ـ مقوی معده
ـ بادشکن
ـ ضد اسهال عادی
ـ ضد کرم
ـ تقویت کودکان ضعیف و مبتلا به نرمی استخوان
● شیرین بیان
شیرین بیان با نام علمی Glycyrrhiza glabra گیاهی علفی و پایا است که به صورت علف هرز مزارع ایران خصوصا در استان های فارس و ارستان به فراوان یافت می شود . برگ هایی که دارای برگچه های متعدد بوده و چسبناک هستند ، همچنین میوه های قرمز رنگ و تسبیحی شکل و طعم بسیار شیرین از مشخصات بارز گیاه است .
▪ مصرف دارویی :
شیرین بیان سابقه تاریخی ریشه داری در طب سنتی برای درمان های گوناگون دارد . بعضی از این کاربردها سبب شده است که امروزه از عصاره شیرین بیان در فرآورده های دارویی برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده شود . سایر کاربردها با دلایل علمی همراه بوده و استفاده از شیرین بیان به عنوان خلط آور افزایش دهنده فشار خون ، برطرف کننده ناراحتی های گوارشی و ضد التهاب و ترمیم کننده در رفتگی ها و شکستگی های استخوانی ( به صورت مصرف خارجی ) مصرف سنتی دارد . همچنین ادعا شده است که شیرین بیان در درمان ناتوانی های جنسی موثر است . پودر حاصل از خشک کردن عصاره این گیاه در بازار دارویی ایران به فروش مس رسد و از اقلام مهم صادراتی ایران است .
● خواب بعد ازظهر
بعد از ظهرها زیاد نخوابید گروهی از پژوهشگران با بررسی نحه زندگی اهالی کاستاریکا که عادت به خواب طولانی در بعدازظهرها دارند اعلام کردند مردم این ناحیه بیش از دیگران در معرض خطر حمله قلبی هستند . به نوشته هفته نامه علمی نیوساینتیست محققان با مطالعه بر روی ۵۰۵ نفر که از حمله قلبی جان بدر برده اند و ۵۲۲ داوطلب دیگر که به حمله قلبی مبتلا نشده اند به این نتیجه رسیدند کسانی که هر روز بعدازظهر به مدت یک ساعت و نیم یا بیشتر به خواب می روند تا ۵ درصد بیشتر از کسانی که عادت به خواب در این زمان ندارند و تنها احیاناً هفته ای یک یا دونوبت در بعد ازظهر چرت می زنند در معرض خطر حمله قلبی هستند .
تحقیقات گذشته در مورد بیماران مبتلا به حمله قلبی نشان داده بود که زمان بیدار شدن از خواب صبحگاهی خطرناکترین زمان بروز حمله قلبی است و تحقیقات اخیر پژوهشگران را به این نتیجه رسانده که احیاناً زمان بیداری پس از خواب بعد ازظهر نیز می تواند دومین مرحله خطر آفرین برای بیماران قلبی به شمار آید .
● بادام زمینی
بادام زمینی خطر ابتلا به سرطان و بیماریهای قلبی را کاهش می دهد . بادام زمینی حاوی ترکیبی است که در کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماریهای قلبی موثر است .
به گزارش خبرگزاری فرانسه ازواشنگتن انجام مطالعه توسط دانشمندان وزارت کشاورزی آمریکا نشان داده است بادام زمینی یک منبع غنی از ماده ای به نام رزور اترول است که در انگور نیز یافت می شود . این ماده یکی از دسته ترکیبات موسوم به فیتو آکلسیم است که با کاهش بیماریهای قلب و عروق مرتبط شناخته شده است و از ارتباط آ« با میزان نسبتاً پایین بیماریهای قلبی در بین فرانسویان با وجود رژیم غذایی پرچربی مشخص شده است . این تحقیق توسط تیم ساندرز از تحقیقات کشاورزی وزارت کشاورزی در نشست انجمن شیمی آمریکا ارائه شد .
● گباهان معطر و نفخ شکن
این گیاهان عموماً خوش طعم و تند مزه بوده برای معطر کردن سایر داروها به کار می روند آن ها مانند گیاهان مسهل به وجود آمدن دردهای انسداد روده، پیشگیری می کنند از این گیاهان برای رهایی بدن از گازهای روده نیز استفاده می شود این گیاهان عبارتند از ریشه آنجلیا، ( درخت فرشته ) تخم بادیان روحی ( انسیون) ریشه پیچ پیچک کانادایی ، زیره سیاه ، تخم هل ، گیاه فلفل گربه ای ، تخم کرفس ، تخم گشنیز ، تخم زیره سبز ، ریشه زنجبیل ، شامی ( راسن) ریشه جعفری ، نعناع بیابانی ، پوست ساسافراین ، نعناع ، لوبیا و باقلای شیرین ، زنجبیل وحشی و گیاه بومادران هزاربرگ ، اغلب این گیاهان در صورت مخلوط شدن با غذا از ایجاد گاز در معده و روده جلوگیری می کند . سال ها پیش استادان از این گیاهان برای تسهیل هضم غذا استفاده نموده آن ها را به مریضان خود توصیه می کردند .
● فلفل قرمز
فلفل قرمز آرام بخش و مسکن است در حالی که سایر چاشنی های تند از قبیل فلفل سیاه ، سرکه ، خردل هریک محرک هستند به طور مثال گرد فلفل قرمز را بدون ایجاد تحریک و هیچ مشکلی روی زخم های باز یا روی زخم های کهنه می گذارند تا نتایج مفید آن ظاهر شود در حالی که اگر فلفل سیاه یا خردل و یا سرکه روی زخم گذارده شود باعث تحریک و ناراحتی می شوند و خاصیت التیام زخم را نیز نخواهدداشت ضماد فلفل قرمز تند به صورت استعمال خارجی برای تسکین دردهای روماتیسمی و برای رفع التهاب مورد استفاده قرار می گیرد .
فلفل قرمز حاوی یک ماده ضد عفونی کننده است به این جهت رای ضد عفونی حلق به صورت غرغره توصیه می شود فلفل قرمز برای رفع گرفتگی عضلات نیز بسیار موثر است فلفل قرمز همچنین برای درمان انواع برونیتهای مزمن و آمفیزم مفید است . آمفیزم یک نوع بیماری مزمن دستگاه تنفسی است که هوا یا گاز به طور غیر طبیعی در حفره های هوایی ریه ها باقی می ماند .
● خرما (رطب)
خرما سرشار از ویتامین های آ ، ب ، و ای است و کمی هم ویتامین ث دارد التهابات را تسکین و از ریزش مو جلوگیری می کند برای امراض عفونی مفید و به علت داشتن منیزمی از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند .
خرما اشخاص لاغر را چاق و دردکمر ، درد مفاصل و سیاتیک را تسکین می دهد . قوه بینایی و شنوایی را تقویت می کند و خلاصه اینکه خرما دارای مواد معدنی مانند فسفر ، کلسم ، آهن وید است .
لازم به ذکر است میوه خرما را از محله شکوفه تا رسیدگی کامل نام های مختلفی دارد که درهر مرحله خواص به خصوصی دارد نام مراحل مختلف خرما عبارت از : کفری ، طلع ، بلخ ، اخلال ، بسر و سنگ شکن .
● جعفری
جوشانده جعفری برای درمان بیماریها سفید است . گیاه جعفری از گیاهان مفیدی است که در درمان بیماری های زیر مفید می باشد .
۱) درد مفاصل :
مقدار ۲۰ گرم ریشه جعفری خشک شده را در نیم لیتر آب جوشیده بریزید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد . سپس آن را از صافی گذرانده و روزی ۳ تا ۵ نصف لیوان را به فاصله ای معین بنوشید .
۲) ضرب دیدگی ، کبودی :
یک مشت برگ سبزجعفری را بکوبید و به شکل ضماد روی موضع آسیب دیده بگذارید تا درد رفع شود و رنگ پوست زودتر به شکل طبیعی درآید .
۳) اختلال جریان خون به مقدار ۳۰ تا ۶۰ گرم از برگهای خشک جعفری و یا ۶ تا ۱۰ گرم از میوه خشک آن را در یک لیتر آب جوشیده بریزید و بگذارید در حدود ۱۲ دقیقه خوب دم بکشد سپس از صافی بگذرانید و روزی ۳ تا ۴ لیوان از آن موقع غذا بنوشید .
۴) جوش پلک ها :
۱۰۰ گرم جعفری را در آب میوه گیری بریزید و عصاره آن را روزی ۲ مرتبه به مقدار چند قطره در چشم بچکانید .
۵) درد حالت زنانه :
مطبوخ برگ یا میوه جعفری ( طرز تهیه در قسمت اختلال جریان خون شرح داده شده است ) به همان مقدار و شرایط برای منظم کردن قاعدگی زنانه و رفع درد آن بسیار خوب است .
● فواید سالاد
افزودن یک بشقاب سالاد به رژیم غذایی روزانه می تواند احتمال بروز سرطان معده را در افراد کاهش دهد . نتایج تحقیقات برخی از پزشکان انگلیسی نشان می دهد خوردن سالاد سبزی باعث می شود مقاومت بدن در مقابل باکتری های بیماری زا افزایش یابد . انواع سبزی مانند کاهو حاوی مواد شیمیایی است که به طور طبیعی به مواد ضد باکتری تبدیل می شود و می تواند خواص ضد مسمومیت غذایی داشته باشد .
پروفسور بنجامین و دکتر دایخوسن در انگلیس ، طی تحقیقات خود مشاهده کردند که غذاهای مملو از نیترات در دهان به موادی تبدیل می شود که اسید نیتریک تولید می کند . این اسید در محیط معده خواص ضد باکتریایی خواهد داشت .
همچنین انواع سبزی مانند کاهو دارای مقدار زیادی نیترات است و این نیترات می تواند نوعی باکتری به نام هیالکوباکتر را نابود کند . این نوع باکتری دربروز سرطان های معده تاثیر دارد .
هلیکوباکتر معمولا در مقابل اسید معده مقاوم است اما ظاهراً ترکیبی از اسید معده و نیترات های سبزیجات باعث نابودی باکتری می شود . دولت ها برای جلوگیری از ورود ترکیبات نیتراتی به داخل زنجیره غذایی کنترل شدیدی نسبت به استفاده از این ترکیبات که از سوی کشاورزان برای افزایش محصول مورد استفاده قرار می گیرد اعمال می کنند . محققان در تحقیقات می گویند : نیترات موجود در سبزی با نابود کردن گروهی از باکتری ها مقاوم در مقابل اسید معده مانند باکتری « ای کولای» که عامل مسمومیت شدید غذایی است به بروز خواص ضد مسمومیت منجر می شوند .
● ماست
درمان زخم معده با مصرف ماست . پژوهشگران کانادایی اعلام کردند مصرف ماست می تواند به درمان زخم معده کمک کند . به گفته پژوهشگران باکتری لاکتوباسیل که شیر را به ماست تبدیل می کند با ایجاد تغییرات شیمیایی روی شیر ، باکتری هلیکوباکترپیلوری عامل ایجاد زخم معده را از بین می برد . لاکتوباسیل به تنهایی قادر به از بین بردن باکتری عامل زخم معده نیست اما پس از قرارگرفتن در مجاورت شیر با تولید اسید لاکتیک یک آنزیم ویژه عامل زخم معده را نابود می کند .
پژوهشگران اضافه کردند مصرف ماست های معمولی تأثیر چندانی در درمان زخم معده ندارد و ماست باید به طرز خاصی تهیه شود اما به طرز تهیه این نوع ماست اشاره ای نکردند .
● سیب زمینی
▪ خواص سیب زمینی و زیان های آن
سیب زمینی دارای مقدار نسبتاً زیادی ویتامین ث است . سیب زمینی خام دارای خاصیت ضد ویروسی و ضد سرطان می باشد اما مصرف زیاد سیب زمینی می تواند مقدار قند خون را به سرعت بالا ببرد و به این جهت برای افراد مبتلا به بیماری قند مفید و قابل تجویز نیست از طرف دیگر نیز باید بدانید در تمام گیاه سیب زمینی یک نوع سم قوی به نام سولائین وجود دارد میزان این سم در این گیاه فقط در غده زیر زمینی آن خیلی کم و جزیی است . با وجود این اگر غده های خوراکی سیب زمینی در شرایط نامساعد نگهداری به خصوص در مقابل نور سبز شوند میزان سولائین یا ماده سمی در آن افزایش پیدامی کند و به ۴ الی ۵ برابر می رسد . در این حالت خوردن سیب زمینی باعث مسمومیت می شود . همچنین زیر پوست نازک سیب زمینی و در اطراف چشمکهای آ« مقدار سولائین بیشتر است . جوانه های سیب زمینی نیز که از چشمک ها روئیده می شوند حاوی مقدار بیشتری از این ماده سمی هستند بنابراین خوردن جوانه ها سیب زمینی می تواند باعث مسمومیت شود که نشانه های اولیه آن سردرد ، سرگیجه و ضعف است .
● عرق آویشن
برای تهیه این ماده از گیاه تیموس کوچیانوس استفاده می شود که در مناطق شمالی ایران به وفور می روید .
▪ مصارف دارویی :
ـ ضدعفونی کردن روده ،
ـ ضد تشنج ،
ـ افزایش دهنده ادرار ،
ـ معطر کننده داروهای تلخ به صورت مالیدنی به هنگام سردرد و سیانیک ،
ـ به علت داشتن تیمول به عنوان ضد کرم مفید است .
ـ رفع خارش بدن کمک به هضم غذا .
درصد سمی بودن این اسانس بسیار کم است اما اگر به مقدار زیاد مصرف شود باعث تحریک می شود .
● بخندید
تأثیر شادی برسالمندان . پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند شادی و خوشحالی تندرستی و طول عمر سالمندان را تضمین می کند . تحقیقات این پژوهشگران روی ده ها سالمند بالای ۶۵ سال نشان داده است افرادی که در جوانی زندگی شادتری داشته اند در پیری از سلامت بیشتری برخوردارند و بیشتر عمر می کنند این افراد همچنین در دوران پیری استقلال بیشتری دارند . به گفته پژوهشگران همان طور که افسردگی پیامدهای جسمی زیادی برای سالمندان در بردارد شادی نیز موجب سلامتی و افزایش طول عمر آنها می شود .
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید