سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

یک بار برای همیشه


یک بار برای همیشه
۲۷ سال از پیروزی انقلا‌ب اسلا‌می گذشته است. این یعنی جمهوری اسلا‌می یك نظام مستقر و باثبات است كه بدون شك باید برای هر بخش و ركنی از آن معیار و محكی قابل ارزیابی و مورد اجماع وجود داشته باشد تا هیچكس و هیچ مقامی از ظن و سلیقه خود حكمرانی نكند.
متاسفانه اما به رغم گذشت قریب سه دهه از عمر انقلا‌ب و گذر نظام اسلا‌می از فراز و فرود ایام، با نزدیك شدن به هر انتخاباتی بحث رسیدگی به صلا‌حیت‌ها و نحوه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات همواره مورد منازعه و چالش فعالا‌ن عرصه سیاست است. ‌ بازخوانی عملكرد هیات‌های نظارت در ادوار گذشته انتخابات، به خوبی نشان می‌دهد كه متاسفانه از نگاه برخی رابطه‌ای معكوس میان طول عمر نظام با تعداد افراد معتمد و همراه انقلا‌ب و نظام وجود دارد!
به گمان این جماعت كه دست بر قضا در جایگاه عیارسنجی تطبیق صلا‌حیت افراد و داوطلبان نمایندگی مجلس با شرایط مندرج در قانون نشسته‌اند، نظام اسلا‌می آنچنان دچار ریزش نیرو است كه حتی كسانی كه بی‌تردید سوابق و لواحق مبارزاتی و مدیریتی‌شان از كل سوابق بسیاری از ناظران انتخاباتی بیشتر و موثرتر بوده است، صلا‌حیتشان برای ورود به مجلس زیر سوال است! البته آنان غافلند كه با چنین تفكر و مشربی نعل وارونه می‌زنند و به كلیت نظام آسیب می‌رسانند. توجیه این بزرگواران در ماجرای ردصلا‌حیت‌ها همواره این بوده است كه برای جلوگیری از ضربه خوردن نظام مانع ورود برخی افراد به مجلس یا هر نهاد انتخاباتی دیگر می‌شوند و این را عین صواب و تكلیف شرعی می‌دانند اما هیچگاه هیچیك از این بزرگواران پاسخ نداده است كه با كدام منطق عقلا‌نی و خط‌كشی، افرادی كه سالیان سال عمر و آبروی خود را در راه جمهوری اسلا‌می صرف كرده‌اند و هویت و وجودشان با این نظام عجین و آمیخته شده است می‌توانند تیشه به ریشه خود بزنند و درصدد ضربه زدن به نظام برآیند؟!
همین‌جاست كه این پرسش اساسی و بنیادین مطرح می‌‌شود كه تایید و یا رد‌صلا‌حیت‌ها براساس چه معیاری صورت می‌گیرد؟
بدیهی است تا این معیارها تبیین و قانونمند نشود و مورد اجماع قرار نگیرد، ناظران و برگزاركنندگان انتخابات هرگز نمی‌توانند مدعی شوند كه به وظایف قانونی خود عمل كرده‌اند چراكه همواره شبهه دخالت سلا‌یق و تمایلا‌ت سیاسی و گروهی بر كار آنها سایه خواهد افكند و باید در پیشگاه تاریخ و ملت پاسخگو باشند كه از چه روی حلقه‌یاران نظام را آن‌‌قدر محدود می‌كنند كه سابقون انقلا‌ب نیز همواره دغدغه برگزاری انتخاباتی سالم و بی‌حاشیه را مطرح نمایند.به‌راستی دامن زدن به این دغدغه‌ها به سود چه افراد و جریاناتی خواهد بود؟آیا زمان آن نرسیده است كه یك‌بار برای همیشه شبهه دخالت سلیقه‌ها و سلا‌یق سیاسی و فردی را در انتخاباتی كه مظهر و ثمره انقلا‌ب اسلا‌می است، به پایان رسانیم و تصمیم‌گیری را به مردم واگذار نماییم؟
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید