جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تجارت الکترونیکی


تجارت الکترونیکی
تجارت الكترونیكی را می توان انجام هرگونه امورتجاری بصورتon-line وازطریق اینترنت بیان كرد ، این تكنیك در سالهای اخیر رشد بسیاری داشته است .در آینده نه چندان دور تجارت فقط از طریق اینترنت میسر خواهد بود.این متن به معرفی تجارت الكترونیك ،انواع آن و روشهای امنیت آن می پردازد.
● مقدمه
ابزارهای استاندارد ی جهت ساختن یك Web Site تجارت الكترونیكی وجود دارد .
شما نیز جهت متمایز ساختن سایت خود قدم اول را با انتخاب نرم افزاری مناسب بردارید. از آنجایی كه اینترنت یك زمینه فعالیت پویا وبا قابلیت انعطاف بالا را جهت تبادل كالا وخدمات واطلاعات مابین كمپانی ها ومشتریان و... فراهم كرده است ،كمپانی های تجاری همگی به این ابزار روی آورده اند تا به بازار فروش گسترده تری دست یابند .
● تجارت الكترونیكی چیست ؟
تجارت الكترونیكی خریدوفروشی است كه به طور مستقیم از طریق اینترنت صورت می پذیرد .
هیچ تعریف پذیرفته شده ای برای تجارت الكترونیكی وجود ندارد .با این حال تجارت الكترونیكی به هر گونه معامله ای گفته می شود كه كه در آن خرید وفروش كالا ویا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد وبه واردات ویا صادرات كالا ویا خدما ت منتهی می شود.
تجارت الكترونیكی معمولا كاربرد وسیع تری دارد ،یعنی نه تنها شامل خریدو فروش از طریق اینترنت است بلكه سایر جنبه های فعالیت تجاری ،مانند خریداری ،صورت بردار ی از كالاها ،مدیریت تولید وتهیه وتوزیع وجابه جایی كالاهاوهمچنین خدمات پس از فروش را در بر می گیرد.
تعاریف تجارت الكترونیك در یك نگاه :
لینكهای مفید ومتعددی وجود دارد كه از طریق آن می توان تعاریفی در خصوص انواع موضوعات مربوط به تجارت الكترونیك را از حروف a تا z یافت :
NMM.COM
ECOMMERCE-GUIDE.com
● تاریخچه
تجارت الكترونیكی ازسال ۱۹۷۰ هنگامیكه شركتهای بزرگ اقدام به تهیه شبكه های خصوصی كامپیوتری بین خود جهت تبادل اطلاعات تجاری بین شركا وتولید كنندگان خود كردند پدید آمد.
این عمل به نام EDI تبادل اطلاعات الكترونیك معروف شد .این انتقال اطلاعات كه بصورت ساده شده وتحت استانداردهای لازم EDI ما بین شركتهای تجاری صورت می گرفت مسائل اداری سنتی بر كاغذ ووجود نیروها ی انسانی در این بخشها را بطور چشم گیری كاهش داد.
درحال حاضر نیز در حدود ۹۵% از هزار شركت بدلیل كاهش هزینه هاوبالا بردن راندمان كار از EDI استفاده می كنند. در واقع پایه واساس تجارت الكترونیك EDI بوده وهست !
امروزه تماسهای تجاری بر روی اینترنت كه بواسطه تجارت الكترونیكی است رو به افزایش گذاشته است .بطور مثال با آمدن EDI بر روی اینترنت این امكان را برای شركتها بوجود آورده است تا سیستمهای قدیمی مربوط به شبكه های خصوصی خود را جمع نموده وپول آنها را پس انداز نمایند وبا سرمایه گذاری وگسترش برروی زنجیرهای جدید تجاری به دادوستدهای بیشتری در این زمینه نایل آیند.سایر شركتها نیز به سادگی معاملات خود را ،از آنجاییكه نیازی به رعایت كردن استاندارد های لازم برای EDI در محیط وب نیست ،بر روی وب منتقل كرده اند.
آوازه تجارت الكترونیك را احتمالا از طریق رادیو ، تلویزیون ، روزنامه و یا سایتهایی كه بفروش on-line بر روی اینترنت اشتغال دارند شنیده واز آن با خبر شده اید وهمینطور از خرده فروشان on-line بر روی اینترنت كه سرویسهای خوب ومناسبی را به خریداران خود ارائه كرده اند مطلع شده اید.
خرده فروشی بصورت on-line حدودا ازچهار سال پیش برروی اینترنت آغاز شد كه پیشگامان آن شركتهای بزرگ ایترنتی بودند كه فروش موارد جزئی (خرده فروشی ) به روش سنتی را ادامه ندادندكه از آنجمله AMAZON وبه تازگی CD می باشد.
اخیرا نامها و مارك های معروف تجاری ماننند (گپ و وال مارت ) و شركتهایی از این قبیل اقدام به تاسیس فروشگاههای خود بر روی اینترنت كرده اند ودر این رابطه متخصصین امر اظهار داشته اند كه این شركتها وسایر شركتهای نام آشنا می توانند با این اقدام برای مدتها بر روی اینترنت حضور داشته باشند چرا كه امروزه تنها چیزیكه یك فرد به آن نیاز دارد داشتن یك دستگاه كامپیوتر ،یك نمایشگر ودسترسی به اینترنت است تا بتوانند به راحتی هر آنچه را كه بخواهند از جزئی ترین تا كلی ترین كالا (ماشین) از این طریق خریداری نمایند.
حتما در دوسال گذشته راجع به تجارت الكترونیكی اززوایای مختلف مطالبی شنیده اید.
برای نمونه شما در موردتمام شركتهایی كه ارائه دهنده تجارت الكترونیكی هستند شنیده اید .
-تمامی اخبار مر بوط به تحول وحركت به سوی تجارت الكترونیكی وتبلیغات اغراق آمیز شركتهایی كه با تجارت الكترونیكی كار می كنند را خوانده اید.
-شاهد آن بوده اید كه در بازار سهام چه ارزش فراوانی به شركتهایی كه در بازار سهام آنها با سیستمweb كار می كندداده می شود حتی اگر سودی عاید این شركتها نشود.
امكان دارد شما نیز كالایی رااز طریق webخریداری كرده باشید كه در این صورت تجربه شخصی در مورد تجارت الكترونیكی دارید.
با این وجود ممكن شما احساس كنید كه درك درستی از تجارت الكترونیك ندارید.
این تبلیغات اغراق آمیز چیست؟چرا به تجارت الكترونیك بهای زیادی داده می شود؟اگر شما نظری در مورد تجارت الكترونیك دارید چگونه می توانید آنرا اجراكنید؟
در صورتیكه سوالاتی از این قبیل دارید این مقاله كه در مورد چگونگی عملكرد تجارت الكترونیكی است با قرار دادن شما در فضای كامل تجارت الكترونیكی پاسخگوی شما خواهد بود.
قبل از اینكه تجارت الكترونیك را به طور كامل مورد بحث قرار دهیم بهتر است تا تصویر درستی از تجارت ساده وسنتی داشته باشیم .در صورتیكه فهمیدن ودرك كلمه تجارت بسط وتعمیم مفهوم تجارت الكترونیكی نیز به آسانی صورت می گیرد.
در فرهنگ لغت Merriam Websters Collegiate تجارت اینگونه تعریف شده است .
۱) روابط اجتماعی –تبادل افكار ،عقاید واحساسات
۲) مبادله ویا خریدوفروش كالا در مقیاس وسیع شامل حمل ونقل از مكانی به مكان دیگر.
ما علاقه مندیم تا در خصوص دومین معنی ارائه شده در تجارت بحث كنیم .
وقتی به تجارت به روشهای متفاوت نظر بیاندازید متوجه چندین نقش مختلف در امر تجارت خواهید شد.
▪ خریداران :كسانی هستند كه می خواهند با پرداخت پول كالایی را خریداری ویا از سرویسی بهره مند شوند .
▪ فروشندگان :كسانی هستند كه كالاویا خدماتی را به خریداران عرضه می كنند .معمولا فروشندگان به دو صورت مختلف می باشند ، خرده فروشانی كه بطور مستقیم اجناس خود را به مصرف كننده می فروشند وعمده فروشان ویا توزیع كنندگان كالا كه اجناس وتولیدات خود را به خرده فروشان ویا دیگر طالبان كالا می فروشند .
▪ تولیدكنندگان :كسانی هستند كه محصولاتی را كه توسط فروشندگان ارائه می شود را تولید می كنند،یك تولید كننده همواره ضرورتا یك فروشنده نیز هست زیرا تولید كننده محصولات تولید شده خود را به عمده روشان ،خرده فروشان ویا بطور مستقیم به مصرف كننده عرضه داشته وبفروش می رسانند.
● اصول تجارت
در ذیل فهرستی از اصول مهم یك فعالیت تجاری آمده است .این موارد شامل عملكرد فروش یك كالا توسط یك خره فروش به مشتری است .
▪ وجود داشتن چیزی برای فروش
اگر خوسته باشید چیزی را به یك مشتری بفروشید اصل مطلب آنست كه چیزی برای فروش داشته باشید. این كالا می تواند هر چیزی باشد ، از بی ارزش ترین كالا تا با ارزش ترین آن ، شما میتوانید
این كالا را مستقیما از تولید كنندگان آن ویا از طریق توزیع كنند گان كالا خریداری نمایید ویا اینكه خود تولید كننده وعرضه كننده آن كالا باشید.
▪ مكان
شما می بایست همچنین مكانی برای عرضه كالاهای خود داشته باشید .داشتن یك مكان برای ارائه كالا ضروری است .این مكان گاهی اوقات می تواند بسیار موقتی حتی به شكل یك شماره تلفن باشد! كه این شماره تلفن در تجارت به عنوان مكان شما قلمداد می شود.
▪ جلب مشتری
برای جلب وجذب مشتری نیازمند یافتن روشهایی می باشید كه به این فرآیند بازاریابی گویند.چنانچه كسی از امكانات شما اطلاعاتی نداشته باشد ، هرگز قادر به فروش كالای خود نخواهید شد. یكی از روشهای جذب مشتری قرار دادن محل فروش در مراكز پر رفت وآمد تجاری است . تهیه و ارسال كاتالوگ مربوط به پذیرش سفارشات پستی نیز خود نوعی دیگر از این موارد است . روشهای دیگری شامل دادن آگهی ،جارزدن در خیابان ویا حتی گذاشتن فردی درلباس عروسكی در كنارخیابان تا بادست تكان دادن برای ماشینهای در حال عبور جلب مشتری نمود.
۴) سیستم در یافت پول
سیستمی برای دریافت پول اجناس سفارش داده شده از طرف مشتری نیز بایستی وجود داشته باشد . بطور مثال در فروشگاههای بزرگ ومعتبر پرداخت اجناس خریداری شده بصورت نقدی یا چك ویا از طریق كارتهای اعتباری انجام می شود.از طرفی دیگر در بعضی از شركتها نیازی نیست تا پول خریدكالا ویا سرویس ارائه شده در زمان تحویل آنها پرداخت شود وبرخی از محصولات وخدمات پیوسته درحال ارائه شدن هستند (آب ،برق و....)كه هزینه آنها بافرستادن صورتحساب دریافت می گردد.
۵) تحویل كالا
روش وسیستمی است برای تحویل محصول ویا خدمات به مشتری لازم لست وجود داشته باشد . در فروشگاهی مانند (وال-مارت) این عمل به صورت خودكار انجام می شود .
مشتری كالای مورد نظر خود رابرداشته پول آنرا پرداخت می نماید و از فروشگاه خارج می گردد . در خرید و فروشهایی كه از طریق سفارشات پستی صورت می گیرد كالای مورد نیاز مشتری بسته بندی شده واز طریق پست فرستاده می شود.اجناس بزرگ نیز توسط كامیون ویاقطار ارسال می گردد.
۶) كالای مر جوعی
گاهی اوقات مشتری كالای خریداری شده را نمی پسندد ،بنابراین می بایست روشی برای پذیرفتن كالای مرجوعی خود بیابید. بطور قطع مبلغی را برای پس فر ستادن كالا از طرف مشتری منظور خواهید كرد وهمواره مشتریان خود را نسبت به عدم باز پس گرفتن كالای فروخته شده واینكه درصورت پس فرستادن آن بعنوان جریمه هزینه ای كسر خواهد شد شد ، مطلع وآگاه سازید.
۷) معیوب شدن كالا
گاها یك كالای فروخته شده دچار اشكال ویا خرابی می شود در این حالت می بایست در صورت داشتن ضمانت نامه در مورد كالای فروخته شده به تعهدات آن عمل كرد كه این مسئله در مورد خرده فروشان وفروشندگان جز این قسمت از كار اغلب توسط تولید كنندگانی كه جنس را در اختیار آنها قرار داده اند تا بفروش رسانند انجام می شود وتعهد این كار بر عهده آنها می باشد.
۸) سرویس وخدمات پس از فروش
امروزه بسیاری از محصولات آنقدر متنوع وعملكرد آنها پیچیده شده است كه نیازمند خدمات وارائه سرویس پس از فروش به مشتری می باشند،در این حالت نیازمند داشتن بخشی تحت همین عنوان می باشد تا موارد مربوط به راهنمایی و كمك به مشتری جهت استفاده از آن كالا را انجام دهند.
كامپیوتر در این زمینه می تواند مثال بسیار خوبی باشد . كالاهایی مانند تلفن همراه كه مدام در حال تغییر وتحول هستند ، نیازمند دگرگونی وتغییر در خدمات پس از فروش نیز می باشند زیرا مشتر ی خواهان آنست تا این خدمات در طول زمان تغییر نماید .
در فروشگاههایی كه از طریق تجارت الكترونیكی صورت می گیرد تمامی این عناصر وجود دارد.
برای اداره كردن تجارت الكترونیك عوامل زیر مورد نیاز است :
▪ داشتن یك محصول برای عرضه كردن
▪ مكانی برای فروش-در تجارت الكترونیك محصولات بر روی وب سایت عرضه می گردند ووب سایت حكم مكان رادارد كه در آن اجناس وخدمات ارائه میگردد .
▪ روشی برای جلب مشتری به وب سایت خود
▪ روشی برای دریافت سفارشات online form
▪ روشی برای دریافت پول
معمولا عمل پرداخت حسابهای شركتها وبازرگانان از طریق كارت اعتباری صورت می گیرد ودر این حالت باید بر روی وب سایت از ضمانت مطمئنی جهت انتقال این اطلاعات به بانك بر خوردار باشیم ویا اینكه اصلا مایل باشید دریافت پول را از همان روشهای معمول ومتداول سنتی یعنی پرداخت مستقیم ونقدی ویا از طریق چك وپست صورت دهید.
▪ اجرای سهل وآسان عملیات ارسال كالا به مشتری
▪ روشی برای دریافت كالای مرجوعی
▪ در صورت نیاز روشی برای انجام ادعاهایی كه در خصوص تضمین كالا صورت گر فته است .
▪ روشی برای فراهم آوردن سرویس دهی به مشتری :اغلب از طریق پست الكترونیك وفرمهای online انجام می شود.
● تبلیغات اغراق آمیز چرا؟
تبلیغات اغراق آمیز بسیاری در مورد تجارت الكترونیك وجود دارد .
داشتن مشتر كات وشباهتهایی كه بین تجارت الكترونیك وتجارت از طریق دریافت سفارشات پستی وجود دارد ،ممكن است از این همه تبلیغات در این رابطه متعجب شوید.
به نمونه هایی از این قبیل توجه كنید:
بخش پژوهش شركت Forresterاعلام داشته كه تا سال ۲۰۰۱ از طریق شركتهای كوچك (خرده فروشان)۱۷ میلیارد دلاربه مشتریان خود كالا خواهند فروخت .
انتظار می رود با گستر ش ودسترسی تجارت جهانی به وب سودآوری به مراتب بالاتر از فروش مستقیم در خود آمریكا را داشته باشد.
طبق گزارش relly’ O وAssociatesفروش از طریق تجارت الكترونیكی از۳/۱میلیارد دلار در سال ۱۹۶۱ به ۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ خواهد رسید !
بیشتر خریدها از منزل صورت می گیرد تا حضور افراد در محلهای فروش كالا وآماری در حدود ۷۰% خرید از این طریق اعلام شده است كه تا ۶۰% از آن منتج به خرید قطعی از طرف كاربران گردیده است و این نوع از خرید درحال توسعه وگسترش می باشد چرا كه از اتلاف وقت كاسته واز حضور فیزیكی اجتناب ورزیده است .
گزارشات كه دربالا آورده شد ونتیجه تحقیقات e-market بوده است ،اعلام می دارد اكثرا این روش از خرید شامل كالاهای زیر بوده است :
كالاهایی مانند:
ـ كامپیوتر(سخت افزار-نرم افزلرو...)
ـ كتاب
ـ نوارهای موسیقی
ـ خدمات مالی
ـ سرگرمی ها
ـ لوازم خانگی
ـ پوشاك
ـ كادو و گل
ـ خدمات مسافرتی
ـ اسباب بازی
ـ تهیه بلیط
ـاطلاعات
● شركت Dell
درگزارشات قبلی هیچ اشاره ای در مورد شركتهایی كه با تعجیل كوركورانه ای سعی به دستیابی اینترنت وبرپاكردن شركتهای خود بر روی وب را دارند ، اشاره نشده است .این چه علاقه وانگیزه ای است كه حتی كوچكترین شركتها درامردادوستد علاقه مند به دست یافتن به امكانات وتسهیلات تجارت الكترونیكی می باشند كه در این راه هزینه های آنچنانی را پرداخت می كنند.
برای آنكه بهتر پی به این موضوع ببریم نگاهی به وضعیت یكی از موفق ترین شركتها در امر تجارت الكترونیك یعنی شركت Dellمی اندازیم .
Dell یكی از شركتهای موفق است به مانند Gateway۲۰۰۰-Micronودیگر شركتهایی از این قبیل كامپیوترهای custom-conf خود را به مشتریان و مصرف كنند گان ودیگر شركتها وادارات ارائه وبفروش می رساند.
Dell كار خود را بعنوان یك شركت پذ یرش سفارشات پستی آغاز نمود وبا دادن گهی در پشت جلد مجلات وفروش كامپیوتر های خود از طریق تلفن اقدام نمود.
تجارت الكترونیكی شركت Dell بر روی اینترنت بواقع به طرز گسترده ای عمومیت یافته وامروزه
بخوبی جا افتاده است ودلیل آنهم اینست كه شركت Dell بیشترین فروش كالا را بر روی اینترنت داشته باشد.
بر اساس نظر سنجی وتحقیق IDG شركت Dell در حال حاضر روزانه مبلغی بالغ بر ۱۴ میلیون دلار فروش قطعات وتجهیزات كامپیوتری دارد.
۲۵% از فروش شركت Dell از طریق اینترنت می باشد!آیا این مسئله برای شركت واقعا باارزش است ؟ شركت Dell بیش از یك دهه می باشد كه محصولات خود را از طریق پست وتلفن بفروش رسانده است .در حدود یك قرن می باشد كه سفارشات پستی یكی از روشهای متداول ومر سوم در دادو ستد ها بوده است .بنابراین اگر۲۵% از فروش محصولات شركت Dell از طریق اینترنت به جای استفاده از تلفن صورت پذیرفته است آیا این خود معامله بزرگی نیست ؟
پاسخ این سوال به سه دلیل زیر مثبت است !
۱) اگر شركت Dell قرار بود ۲۵% فروش خود رااز طریق تلفن را ازدست می دا د تا به همان میزان ۲۵% فروش از طریق اینترنت دست می یافت درآن صورت هنوزهیچ مزیتی از تجارت الكترونیك در این رابطه مشخص نمی باشد . شركت Dell قادر به فروش كامپییوتر های بیشتری نمی گردیده چنانچه از طرفی فروش محصولات خود از طریق وب باعث افت وجه شركت بپندارند.(گفته شود كه این شركت دیگر توانایی پرداخت پرسنل خود درامر پاسخگویی سفارشات تلفنی نیست) و اگر چنانچه از طرفی افرادی از طریق اینترنت ووب خرید می كنند تمایل بیشتری به خرید از لوازم وتجهیزات نشان دهند وهمچنین هزینه های دادوستدی ومعاملاتی ارزانتر وارائه محصولات بر روی وب جذاب وگیرا بوده كه در نتیجه تمام اینها افزایش معاملات را در پی داشته باشد.بنابراین رفتن برروی وب واینترانت برای این شركتها به مراتب پر نفع تر خواهد بود.
۲) حال چنانچه در این دگرگونی (تمایل خریداران به تجارت اینترنتی )مشتریهای تلفنی خودرا ویا به عبارتی كلی تر فروش تلفنی خود را از دست دهد چه باید كرد؟ واین چیزی است كه امكان اتفاق افتادن آن وجود دارد كه در صدی از خریداران تمایل به این امر پیدا كنند تا اجناس وكالاهای خود را از طریق اینترنت خریداری نمایند،بدلیل آنكه اینترنت با در بر داشتن سایتهای مختلفی كه در این رابطه وجود دارد این امكان را برای خریداران و كاربران بوجود می آورد كه با وقتی بیشتر به فكر كردن وتصمیم گرفتن بپردازند و به سهولت قیمت اجناس مشابه را با سایر فروشندگان دیگر مقایسه كنند وقیمت نهایی را بدست آورند.بنابراین شركت Dell در ساخت وب سایت خود برای جذب وجلب چنین خریدارانی از این نكات بر خلاف سایر سایتهای دیگر بهره جسته واین مزیتی برای این شركت شده تا وی را از سایر رقبا متمایز ساخته وبازار را در این رابطه در اختیار گیرد.
۳) این یك باور كلی است اگر برای بار اول یك مشتری از یك مكانی خرید كند آن فروشنده سعی در نگه داشتن آن مشتری می كند وبا جلب رضایت وی سعی می كند تا علاوه بر نگه داشتن آن مشتری برای خود از طریق اوبتواند مشتریهای دیگری را برای خود جمع كند .بنابراین اگر شما نیز توانسته باشید یك وجه موفقی در بدو راه اندازی وب سایت خود برا ی مشتریان ومتقاضیان خدماتتان بوجود آورید این مزیتی برای شما می شود تا نسبت به سایر رقبایتان كه بعد از شما خواهان وارد شدن در این عرصه از بازار هستند زبانزد باشید . شركت Dellنیز وب سایت خود را بسیار جلوتر از دیگران در این زمینه راه اندازی نمود واین نیز یكی دیگر از برتریهای این شركت نسبت به سایر رقبایش شد.
این سه مطلب مهمترین فاكتورهایی می باشند كه در پس جاروجنجالهای تجارت الكترونیك وجودداشته كه البته فاكتورهای دیگری نیز در این رابطه وجوددارند.
● جاذبه های تجارت الكترونیك
۱) فهرست زیر خلاصه ای از جاذبه های تجارت الكترونیكی را بیان می كند:
▪ بهای پایین معاملات
▪ حجم بالای خرید در یك معامله
▪ یكی شدن با چرخه های تجارت
در مورد اول توضیح آنكه ،چنانچه سایت تجارت الكترونیك بخوبی عمل كند بدلیل خود كار بودن فرآیند تجارت بر روی وب می توان هزینه های مربوط به گرفتن سفارشات وخدمات پس از فروش را بطور قابل ملاحظه ای كاهش داد.
۲) در مورد دوم:
سایت آمازون دارای مشخصه ای است كه هیچ فروشگاه دیگری آن راندارد .هنگامیكه شما توضیحات مربوط به كتابی را می خوانید ،مطلع می شوید كه چه كتابهای دیگری را سایر افراد در زمان سفارش دادن كتاب مورد نظرتان خریدار ی كرده اند.این بدین معنی است كه شما می توانید كتابهایی را بیابید كه مطالبش در رابطه با كتاب مورد نظر شماست وسایر افراد نیز آنها را خریداری كرده اند .
بدلیل مشخصه هایی اینچنین افراد می توانند كتابهای بیشتری را از این سایت خریداری نمایند تا از یك كتابفروشی معمولی.
۳) وب سایتی كه به نحوی با چرخه های تجارت در ارتبا ط می باشد می تواند اطلاعات بیشتری نسبت به گذشته در دسترس مشتریان خود قرار دهد .بعنوان مثال اگر شركت Dell مراحل تولید وساخت تا ارسال هر یك از دستگاههای كامپیوتر خود را نشان می دا د ،خریدار وسفارش دهنده دستگاه می توانست دقیقا بداند كه سفارش وی تا چه مرحله ای پیش رفته است واین همان كاری است كه شركت Fedex آنرا انجام داده است ، تمامی این مراحل بصورت زنده نشان داده می شود !(on-line) وبدینوسیله اطلاعات بیشتری را در اختیار خریدار خود می گذارد.
افراد می توانند خریدهای خود را بطرق مختلف انجام دهند.شركتهایی كه فروش خود را از طریق سفارشات پستی انجام می دهند امكان خرید از منزل رانیز مهیا ساخته اند وتجارت الكترونیكی نیز شما را از این نعمت بر خوردار ساخته است .اما وب مشخصه های دیگری نیز دارد.
این مشخصه ها عبارتند از:
▪ توانایی به انجام رساندن یك سفارش در عرض چند روز
▪ توانایی در به سهولت انجام دادن سفارشات پیچیده
▪ امكان مقایسه كردن قیمتها بین چندین فروشنده به اسانی
▪ امكان دسترسی ومطالعه كاتالوگهای مهم وبزرگ به راحتی
● كاتالوگهای بزرگ (حجیم )
شركتی كه امور دادوستد خود را از طریق اینترنت انجام می دهد می تواند كاتالوگی را روی صفحه وب قرار دهد كه هرگز نمی توان آن را در یك صندوق پستی معمولی آنرا جای داد.
برای نمونه سایت آمازون فروشنده ۳ میلیون كتاب است .تصور كنید كه این شركت خواسته باشد تمامی اطلاعات موجود در پایگاه داده های خود را در یك كاتالوگ (كاغذ)جای دهد.
● وضعیت پیشرفت سفارش
استفاده از ابزارخودكار ،ارتباط با مشتری را بصورت وسیع وباصرف هیچ هزینه ای امكان پذیرمی سازد.
برا ی مثال ،مشتری می تواند زمانیكه سفارش او مورد تایید قرار گرفت از طریق یك پیغام خودكار پست الكترونیكی تایید سفارش او از طرف شركت مر بوطه به وی اعلام شود .وهمچنین در بقیه مراحل تكمیلی سفارش به همین صورت با دریافت پیامهای پست الكترونیكی در جریان وضعیت ومیزان روند كار خود قرار گیرد.
یك خریدار راضی به احتمال زیاد چیزهای دیگری را نیز مجددا از این شركت خریداری خواهد نمود.
برخورداری از این امكانات است كه این جار وجنجالها را در مورد استفاده از تجارت الكترونیك به راه انداخته است .نكته پایانی كه لازم است در مورد تجارت الكترونیك به آن اشاره كرد این است كه این نوع تجارت فرصتی را فراهم می سازد تا افراد بتوانند تجارت را به طریقی كاملا جدید انجام دهند.در شركتهایی كه كار خود را از طریق سفارشات پستی انجام می دهند هزینه بسیار بالایی برای چاپ وفرستادن كاتالوگ می پردازندكه در پایان هم دور ریخته می شود.
همچنین هزینه بالایی برای استخدام كارمندان در بخش مربوط به پاسخ گویی تلفن ودر نهایت گرفتن سفارشات پرداخته می شود.اما در تجارت الكترونیك هم هزینه مربوط به توزیع كاتالوگ وهم هزینه سفارش گیری از مشتریان صفرمی باشد!این بدین معنی است كه بدلیل تغییر در هزینه ها ،ارائه محصولات باقیمت پایین تر وهمچنین ارائه محصولاتی كه قبلا قادر به عر ضه آن نبودیم امكان پذیر می باشد.
با این حال باید خاطر نشان كنیم كه تاثیر تجارت الكترونیكی برای فروش كالا از این حد فراتر نمی رود وتجارت از طریق در یافت سفارشات پستی نیز بسیاری از همان مزایای تجارت الكترونیكی را داراست اما این مسئله بدین معنا نیست كه شهر شما فاقد فروشگاههای بزرگ گردد وهمچنین در این گونه فروشگاهها شما می توانید كالای مورد نظر خود را لمس كنید وفورا آنرا خریداری نمایید (در محل ).تجارت الكترونیك نمی تواند هیچكدام از مشخصه ها را دارا باشد ،بنابراین فروشگاههای بزرگ بدین زودی برچیده نخواهد شد.● جنبه های سخت وراحت تجارت الكترونیك
موارد مشكل ساز در تجارت الكترونیك عبارتند از :
▪ مواجه شدن با ترافیك برای ورود كاربران برروی صفحات وب شما
▪ مواجه شدن با ترافیك برای بازگشت مجدد به هما ن صفحات
▪ متمایز وبرتر ساختن خود ازسایر رقبا
▪ جلب مشتری برای خرید از اجناستان از طریق (وب سایتتان )
▪ جلب نمودن كاربران برای روی آوردن به وب سایت شما امری است جدا وواداشتن آنها برای تایپ كردن شماره های كارت اعتباریشان بر روی وب سایتتان نیز حرفی است جدا!
▪ یكی كردن صفحات E-COMMERCE با داده های تجاری موجود.
از آنجاییكه تهیه وساخت یك سایت جدید E-COMMERCE بسیار رلحت وآسان است به همین خاطر سایتهای متعددی در این باره وجود دارند كه این مسئله مشكلی خواهد بود برای شما جهت جذب وجلب كاربران برای مراجعه به سایت E-COMMERCE شما كه آنرا تهیه كرده اید!
● جنبه های راحت ومثبت
جنبه های راحت ومثبت تجارت الكترونیك بخصوص برای دادوستدهای جزئی با افراد عبارتند از :
▪ بوجود آوردن وساختن یك وب سایت
▪ گرفتن سفارشات
▪ دریافت پرداختها
▪ شركتهای بی شماری هستند كه در ساختن وبه معرض گذاشتن فروشگاه الكترونیكی به شما كمك می كنند.
▪ ما در مورد برخی ازاین شركتها در بخش بعدی صحبت خواهیم كرد.
▪ ساختن سایت تجارت الكترونیك
مسائلی كه درساختن سایت تجارت الكترونیكی باید در خاطر نگهدارید به شرح زیر است :
ـ تهیه كنندگان
در مورد دغدغه خاطری كه در مورد داشتن تهیه كنندگان خوب وجوددارد هیچ تفاوتی بین فروشگاهی معمولی وسایر شركتهایی كه از طریق سفارشات پستی كار می كنند باشركتهایی كه از طریق تجارت الكترونیكی كار می كنند وجودندارد .در هر حال بدون داشتن نهیه كنندگانی خوب شما قادر نخواهید بود كالاها ومحصولات خود را عرضه كنید.
ـ قیمت
بخش مهمی از تجارت الكترونیكی این است كه مقایسه قیمتها برای مصرف كننده بی نهایت آسان است ، قیمت یكی از مسائل مهم در یك بازار مجازی است .
ـ ارتباط با مشتریان
تجارت الكترونیكی روشهای متعددی را برای ارتباط داشتن با خریداران ومشتریان در اختیار شما می گذارد.
پست الكترونیكی ،صفحات پرسش و پاسخ Faq ،اطلاعات مبنا وپایه ای و...ارائه كردن وقرار دادن اینگونه امكانات بر روی سایت به شما كمك می كند تا از رقبای خود متمایز شوبد.
ـ اتمام وانجام نهایی كار
به انجام رساندن سفارشات به طور كامل وخدمات پس از فروش ، این مراحل می تواند باعث برقراری ارتباط شما با عوامل فروش شده ویا اینكه این ارتباط از بین برود.به عبارتی این مراحل باز گو كننده ارتباط شما با خریدار است .زمانیكه شما به تجارت الكترونیك می اندیشید ممكن است بخواهید دیگر قابلیتهای مثبت آنرا نیز در نظر بگیرید.این امكانات شامل :
۱) فرستادن هدایا
۲) برنامه های عضو پذیری
۳) تخفیفهای ویره
۴) تكرار
۵) برنامه های خریداران
۶) فروشهای دوره ای ویا فصلی
دلیل اینكه چرا این موارد به ذهن شما خطور می كند این است كه انجام تمام این موارد بسیار مشكل است مگر آنكه نرم افزار انرا تهیه نمایید.در این حالت بصورت مسائلی پیش پا افتاده در خواهد آمد.
● برنامه های معرفی كننده سایتها
(پذیرش سایتها برای معرفی )
امروزه بخش اعظم دورنمای تجارت الكترونیكی،برنامه های معرفی كننده یا آشنا سازی سایتهای دیگران است.
سایت آمازون در این زمینه پیشگام این امر است واین امكان را برای هر كسی بوجود اورده است كه تا بطور مثال كتابفروشی مختصر خود را جهت معرفی شدن از طریق این سایت پر آوازه قرار دهد وچنانچه كتابی لز این طریق بفروش برسد سایت آمازون تا میزان ۱۵% از قیمت كتاب را بعنوان حق كمیسیون از صاحب آن كتابفروشی كه كتابش بدین صورت بفروش رسیده است در یافت می دارد .سایت آمازون با ارائه نمودن چنین امكاناتی بخوبی خود را دراین زمینه عرضه داشته است زیرا در این مورد (فروش كتاب از طریق اینترنت )صدها هزار كتابفروشی بطور گسترده ای بر روی اینترنت در حال پدید آمدن هستند .بنابراین هزاران سایتی كه دارای تجارت الكترونیك می باشند از این مسئله الگوبرداری نموده اند.
چنانچه شما سایتی مربوط به الكترونیك برروی شبكه اینترنت بنا سازید ،برای معرفی كردن آن نیاز به استفاده از چنین برنامه هایی خواهید داشت.
Links shareوBefree دوشركتی هستند كه به سایتهای تجارت الكترونیكی جهت استفاده از برنامه های آشنا سازی كمك می كنند.
جدیدترین نوع مناسب از این روشها معروف بهcpc(محاسبه بر حسب كلیك Cost Per Click)ویا معروف به كلیكهای معرف می باشند!
بدین معنی كه شما لینكی از یك شركت بر روی سایت خود قرار دهید وآن شركت به ازا هر كلیك مبلغی به شما می پردازد-معمولا نرخ متعارف برای هر كلیك بین ۵ تا ۲۰ سنت می باشد.
لینكهای معرف معمولا به دوحالت ّبنرهای تبلیغاتی ّ و یا برنامه های آشنا ساز بر پایه حق كمیسیون است ،می باشند(آمازون) .در روش بنر های تبلیغاتی آگهی دهنده دست به ریسك زده وچنانچه كسی به بنر اومراجعه نكند تمام پول خود را به هدر داده است .در روش دوم معرفی شدن توسط سایتهای معتبر دیگر كه محاسبه هزینه بر پایه حق كمیسیون است ،سفارش دهنده تمامی ریسك خودرا بر روی یك سایت می گذارد و چنانچه سایت وی از این طریق مورد هجوم سیل آسای كاربران شود منتهای مراتب كسی خریدی صورت ندهد ارز شی در بر نخواهد داشت .
بنابراین با صرفه ترین وبهترین راه برای معرفی شدن وارائه سایت خود روشcpc مناسبتر بوده چرا كه دو طرف قضیه به یك میزان برد و باخت دارند.
● عوامل مهم برای داشتن یك سایت
چنانچه خواسته یاشید یك سایت بسازید به ۳ پارامتر مهم در این مورد توجه داشته باشید:
۱) سرمایه گذار ی كامپیوتری:
سرمایه گذاری كامپیوتری یعنی خرید سخت افزار ،نرم افزار واستخدام افرادیكه بتوانند در ساختن وب سایت تجارت الكترونیكی به شما یاری رسانند .دوشركت Amazon,Dell ودیگر شركتهای بزرگ كامپیوتری با ارائه دادن این خدمات در امر تجارت الكترونیكی سهیم می شوند.
شما نمی توانید مسائل ومشكلات زیر را با كمك گرفتن از سرمایه گذاری كامپیوتری حل نمایید.
داشتن ترافیك بسیار زیاد برروی سایت یعنی ماهانه میلیونها بازدید كننده خواهید داشت.
داشتن Data Base بسیار قوی كه اطلاعات مربوط به محصولات شما را در خود نگهداری نمایید(بویره اگر اطلاعات بطور دائم تغییر نمایند)
داشتن چرخه فروش بسیار پیچیده كه در این صورت نیازمند فرمهای بسیار زیادی برای مشترك وجداول مربوط به قیمت گذاری محصولات خواهید بود.
در صورتیكه كارهای تجاری دیگری نیز داشته باشید وبخواهید تا سایت تجارت الكترونیكی شما این امور را نیز پوشش دهد.
۲) خدمت مجازی میزبان
خدمات كه از سرمایه گذاری اینترنتی انجام می دهید تواناییها وقابلیتهایی را برای شما بوجود می آورد،اما آنچه نصیب شما می گردد بستگی به فروشنده این خدمات دارد .بطوركلی وظیفه فروشنده ،نگهداری تجهیزات ونرم افزار وفروش آنها در بسته بندیهای استاندارد است .بسته بندی كالا ،مسائل حفاظتی وایمنی آنرا شامل می شودوتقریبا همیشه می توانید یك حساب تجاری در این خصوص را در اختیار داشته باشید .دسترسی DataBase نیز بخشی ازبسته بندی كالا محسوب می گردد
شما این امكان را این امكان را برای طراحان صفحه وب وهمچنین توسعه دهندگان آن فراهم می سازید تا بتوانند سایت شما را ساخته وآنرا حفظ ونگهداری نمایند.
آن چیزی است كه در اكثر شركتهای كوچك وخرده فروشان از آن برای وارد شدن به تجارت الكترونیك استفاده می كنند. در این روش یك سیستم ویك برنامه ساده شده وآماده حاضر برای قرار دادن یك فروشگاه كوچك بر روی وب واینترنت می باشد.این سیستم عموما شامل یك سری فرمهای on-line است كه توسط كاربران بر روی اینترنت پر می شوند.سپس برنامه فروش تمامی صفحات وب موجود این فروشگاه كوچك را جستجو ومراحل فروش را دنبال می كند.مثال این مورد را می توان بر روی سایتهایی نظیر Verio StoresوYahoo Stores مشاهده كرد.هزینه چنین سرویسی در ماه حدودا چند صد دلار می باشد.
● مزیت ومضرات :
اكثرا تحقیقات كه در زمینه تجارت الكترونیكی بعمل آمده نشان داده است كه سرعت وسهولت آن باعث مقبولیت وگسترش آن شده است .اما به نظر می رسد چیزی بالاتر از این مسائل وجود داشته باشد .
در یك سمت فرصتی مناسب را برای مصرف كنندگان بوجود آورده است واز سوی دیگر خطری است وتهدیدی است برای تجارت به شیوه سنتی ،خلاصه آنكه تجارت اللكترونیكی موانع ومشكلاتی را كه برای مدتها در سر راه فروش به روش معمولی وقدیمی بوده است را از میان بر داشته است .
مانند از میان بر داشتن محدودیتهای جغرافیایی كه بدینوسیله از هر گوشه از جهان كاربران می توانند از خدمات ومحصولهای شما از طریق سایتتان استفاده كرده وخرید نمایند ونیازی به داشتن فروشگاههایی بطور فیزیكی در اقصی نقاط جهان ندارید.
زمانی باز نگه داشتن یك فروشگاه بطور ۲۴ ساعته باصرفه بود اما وب سایتهاهم هیچ وقت تعطیلی ندارند وهمیشه باز هستند .مقایسه نمودن فروشگاهها با یكدیگر نیز به راحتی یك آب خوردن شده است چونكه فروشگاه بعدی به دوری یك كلیك كردن است ! امروزه با این روش نمی توان با دادن اطلاعات ناكافی به مشتری اورا واداشت تا قیمتی بیش ازقیمت اصلی كالا را بپردازند چرا كه باز هم مقایسه كردن كالا راهی به دوری یك كلیك كردن است تا از منبعی دیگر قیمت حقیقی كالا را استعلام نمود.
عواملی كه باعث كند پیش رفتن وگسترش سریع یافتن دادوستدهای on-line بر روی اینترنت شده است نگرانی وعدم اطمینان كاربران وخریداران كامپیوتری است كه معاملات مستقیم بر روی اینترنت را مطمئن وامن نمی دانند وهمین امر باعث ناتمام ماندن معاملات بر روی این سایتها می شود وتجارت الكترونیك راه طولانی را در پیش رو دارد.
● را ه اندازی یك فروشگاه تجارت الكترونیكی
امروزه داغترین بازی بر روی اینترنت E-COMMERCE می باشد كه بازیكنان بسیار زیادی داشته وبرندگان این بازی بسیار اندك می باشند.مشكل ترین ومهم ترین مسئله سایتهای تجارت الكترونیكی برنامه های E-COMMERCE می باشد.
این برنامه می تواند اگر درست انتخاب شود باعث پولسازی وكسب در آمد برای سایت شودواگر اشتباه انتخاب شود باعث زیان خواهد شد.
در یك تجارتخانه برای ساخت آن از مصالح ساختمانی استفاده می شود در حالیكه در ساخت یك سایت آنهم بر روی اینترنت سروكار ما با بیت وبایت خواهد بود. ودر اینجا تنها چیزی كه مطلب را كمی دشوار می سازد بهره جستن از برنامه ها ونرم افزارهای مناسب برای ساختن یك سایت تجارت الكترونیك است .
ساختن صفحات وب تا مراجعه كنندگان به آن را از قسمتهای مختلف شامل صفحات مربوط به تولیدات ومحصولات ،نحوه انجام معامله ودر خواست سفارش خرید ،بازتابها ونتایج عملكرد ومانند اینها را مطلع سازد.پیچیده ترین حالت اینست كه شركت مربوطه برای ساختن سایت E_COMMERCEخود تصمیم به طراحی نرم افزارهای مربوطه بگیرد كه این مسئله مستلزم در اختیار گرفتن متخصصان بسیار پیچیده ای در زمینه های طراحی صفحات وب وبرنامه نویسان مجرب تحت HTML وASP و... خواهد بود.
در حال حاضر ودر این مقوله ده ها شركت بر روی اینترنت وجود دارند كه ارائه دهنده فروشگاههای مجازی بر روی سرورهای مطمئن وامن هستند وبرای قیمت دریافت وپرداخت پول نیز از برنامه هایی كه توسط شركتهایی نظیر IBM،مایكروسافت وسایر شركتهای معتبر دیگری مانند ICAT تهیه شده است خریداری وسود جست .
در برخی موارد هم شما نیازی به خریداری كردن چنین نرم افزارهایی ندارید بلكه به راحتی می توانید یك وب سایت به همراه نیازمندیهای مربوطه آنرا از شركتهای اجاره دهنده وب اجاره نمایید.
● نرم افزارهای E_COMMERCEومسائل امنیتی آن
از آنجاییكه دادوستد حالت حقیقی وواقعی وجود ندارد معاملات اینترنتی می توانند در كل با خطر ریسك همراه باشد . بنابراین امنیت بخشیدن به این مسئله لزوما احساس می شود.
خریدار باید قادر باشد تا نوع پرداخت خودرا مشخص سازد وبرنامه ای نیز وجود داشته باشد تا صحت توانایی پرداخت وجه توسط خریدارراكنترل وتائید نماید.این مواردمیتواند از طریق كارتهای اعتباری ،پرداخت نقدی الكترونیكی ویا در خواست سفارش صورت پذیرد.
نرم افزارهای مخصوصی به مانند Cyber-Cash ومایكروسافت Wallet قادر به تشخیص خرید وخریدار می باشند.
نرم افزار E_COMMERCEمعمولا تحت ارتباطات كد ورمز دار شده به مانند SSL (سوكتهای امنیت لایه ای) ویا SET (معاملات الكترونیكی محافظت شده )كار می كنند كه تمام آنها برای كدگذاری كردن اطلاعات در هنگام انتقال اطلاعات محرمانه بین شركتهای فروشنده كالا وخریداران ،برنامه ریزی شده است .
یكی از سایتهایی كه خدمات الكترونیك را ارائه می دهد سایت AACART.COM می باشد.
این سایت نرم افزاری ارائه می دهد كه به توسط آن می توانید یك وب سایت شامل كاتالوگی
از محصولات خودو یك سیستم خرید اعتباری ایجاد كنید . AACART سیستم خرید اعتباری قدرتمند ،حرفه ای وقابل دستیابی می باشد.
استفاده از آن هنوز بسیار آسان است .یك فروشگاه ONLINE می تواند در عرض چند دقیقه ایجاد شود، واز نرم افزار كارت خرید قدرتمند ما استفاده كند.
شما می توانید كنترل وب سایت تجارت الكترونیك خود را به عهده بگیرید بدون اینكه دانشی از اینترنت یا HTML داشته باشید.وهمه SETTING های وب سایت شما از از طریق مرور گر شبكه انجام می شود.
در تكنولوژی DATABASE اضافه كردن یك محصول به آسانی تایپ كردن نام آن محصول،،قیمت محصول داخل یك مرورگر شبكه است .نرم افزار كامل كارت خرید ما موارد زیادی را ارائه می دهد از جمله:
▪ جستجوی ONLINE
▪ پروسس REALTIME كارت اعتباری
▪ خرید ایمن
● روشهای تامین امنیت :
برای تامین امنیت فروشگاه كه از مهمترین مسائل تجارت الكترونیكی است روشهای مختلفی وجود دارد كه دوروش متداول آن عبارتند از:
۱) SSL
روشی است برای برقراری یك ارتباط امن بین فروشنده وخریدار .این روش توسط شركت Netsapeدر اواخر سال ۱۹۹۴ طراحی شد واكنون به عنوان یكی از استاندارد های امنیتی اینترنت پذیرفته شده است .از روشSSL بطور گسترده توسط فروشگاههای الكترونیكی به منظور بكارگیری كارتهای اعتباری استفاده می گردد .با استفاده از این روش ،اطلاعاتی كه از طرف خریدار به فروشگاه الكترونیكی ارسال می گردند تبدیل به رمزهای خاصی شده كه فقط توسط فروشگاه قابل خواندن است . در عین حال این امكان در هنگام برقراری ارتباط با وی مطمئن شده وحتی برای اثبات هویت خود اطلاعات را به همراه یك امضای الكترونیكی به طرف مقابل ارسال نمایند.روش SSL از دید خریدار شفاف بوده وبه محض آنكه ارتباط كامپیوتر خریدار با كامپیوتر سرویس دهنده فروشگاه مجهز به SSL شود از این پس كلیه اطلاعات بصورت امن مبادله می شود.
۲) SET
روشی است برای حفظ امنیت تراكنشهای كارتهای اعتباری بر روی اینترنت .SET از رمز نگاری برای رسیدن به اهداف زیر استفاده می كند:
▪ محرمانه كردن اطلاعات
▪ تامین درستی پرداخت
▪ تصدیق اصالت فروشگاهها ودارندگان كارت اعتباری
این روش علاوه بر آنكه اطلاعات را رمز كرده وصحت ادعای طرفین را به یكدیگر ثابت می كند دارای یك امتیاز نسبت به روش SSL است .در روش SET فروشنده هیچ دسترسی به اطلاعات كارت اعتباری خریدار نخواهد داشت ،بعبارت دیگر اطلاعات كارت اعتباری خریدار به هنگام خرید به سایت فروشنده ارسال نشده بلكه بین خریدار وخود بانك مبادله می شود.در حال حاضر SSL به خاطر ارزانتر وساده تر بودن بیشتر از روش SET مورد استفاده است .
● انواع تجارت الكترونیك
▪ C۲B(CONSOMER-TO-BUSINESS)
به این مطلب اشاره می شود كه با بهره گرفتن از بستر اینترنت امكانات ویژه ای برای مصرف كنندگان در عرصه دادوستد وتجارت فراهم شده است ونقش مهمی را به آنها در این رابطه داده است.
در C۲B توسط اینترنت این امكان بوجود آمده است تا مصرف كننده بدون نیازبه فروشنده كالاهای خود را مستقیما در سطحی وسیع خرید نماید كه این امكان بر روی سایت ،بیایید آن را بخریم ، (LETSBYIT.COM) برای مصرف كننده بوجود آمده است تا بر ضد فروشندگان ودر معذورات قرار دادن آنها در زمینه تجارت اجناس در اندازه های بزرگی همچون تلویزیونهای صفحه بزرگ را هم خریداری نمایندویا سایت دیگری به نام ، (SHARE YOUR WORLD) ،بیایید دنیایتان را قسمت كنیداین توانایی وامكان را برای آماتور ها وتازه كارها ی با استعداد فراهم ساخته تا خودشان كه در اینجا نه فروشگاهی،نه مغازه ای نه شركتی وتجربه ودادوستدی دارند بتوانند از طریق این عكسها ویا فیلمهای ویدئویی خود را به تلویزیون ویا سایر رسانه های دیگر معرفی و به فروش برسانند.
از طرفی دیگر در این حالت مصرف كنندگان در ایجاد رقابت بین فروشندگان كالا جهت بوجود آوردن بهترین شرایط فروش اجناس خود بطور قسطی برای جلب هر چه بیشتر آنها نقش تعیین كننده ای را ایفا می كنند.
▪ C۲C(CONSOMER TO CONSOMER)
در بستر اینتر نت این امكان فراهم شده است تا دوطرف معامله ودادوستد كننده هر دومصرف كننده باشند!
بطور مثال فرض كنید شما یك كالای دست دومی برای فروش دارید بدون آنكه زحمت آنرا بخود دهید تا آنرا به مغازه محلتان برای فروش برده وصبر كنید تا به فروش برسدمی توانید به راحتی درمنز ل خود بنشینیدواز طریق اینترنت آن راحراج كنید وبه مانند شعبده بازان اجناس كهنه ودست دوم خودرا از این طریق تبدیل به پول نقدكنید.
وانگهی نكته دیگر اینكه با وجود اینكه مشتری قیمت ارزان جنس را می بینید وآن جنس نیز بواقع بیش از آن می ارزد منتهای مراتب به دلیل سود ومنفعتش ریسك كرده وآن را می خرد.
به این طریق یكی از لا یه های راكد اقتصادی از ركود خارج شده ویا به عبارتی از بوجود آوردن اقتصادی راكد جلوگیری خواهیم كرد.
▪ G۲G (GOVERNMENT TO GOVERNMENT)
برای بستن قراردادهایی در زمینه های مختلف میان دو كشور از این سرویس استفاده می شود.
مثلا چنانچه دو كشور بخواهند قرارداد هایی را در زمینه صادرات وواردات با یكدیگر منعقد نمایند باید از G۲G سرویس استفاده كنند.
▪ B۲A(BUSINESS TO ADMINSTRATION)
این نوع تجارت شامل كلیه تراكنشهای تجاری /مالی بین شركتها وسازمانهای دولتی است .تامین نیازهای دولت توسط شركتها وپرداخت عوارض ومالیاتها از جمله مواردی است كه می توان در این گروه گنجاند.
این نوع تجارت در آینده ای نزدیك ویعد از آنكه دولتها به ارتقاءارتباطات خود به واسطه تجارت الكترونیكی توجه نشان دهند،به سرعت رشد خواهد كرد.
▪ C۲A(CONSUMER TO ADMINISTRATION)
این گروه هنوز پدیدار نشده است ولی بدنبال رشد انواع B۲A,B۲C
دولنها احتمالا تراكنشهای الكترونیكی را به حیطه هایی همچون جمع آوری كمكهای مردمی پرداخت مالیات بر در آمدو هر گونه امور تجاری بین دولت ومردم انجام شود،گسترش خواهند داد.
▪ B۲B(BUSINESS TO BUSINESS)
آیا اینترنت در روش عملكرد تجارت محلی با تهیه كنندگان كالای دیگر دادوستد ها تغییری ایجاد می كند؟
B۲B فرصتهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید هزینه ها ومشكلات مربوط به ارتباط با تهیه كنندگان را كاهش دهید .با چند شماره گیری از طریق تلفن می توانید سفارش خود را دقیقا آنگونه كه مایلید دریافت كنید.با فكركردن به سفارش خودمیتوانید وقوع اشتباه را كاهش دهید اما چند بار شما در رابطه با خواندن فاكس دیگران (دست خط) دچار مشكل شده اید ؟
مثلا مورد سفارش شما۱۱ بوده یا ۷۷؟در تجارت الكترونیكی شمامی توانیدكاتالوگ تهیه كنندگان كالا را در اینترنت دیده وفهرست كالاهای آنها را با قیمتهای جاری در اختیار داشته باشید وسفارش خود را در فرم سفارشات آنها وارد كنید.تهیه كننده كالا دقیقا سفارش مورد نظر شمارا در یافت می كند وآنها را فورا ومهمتر از آن بطور صحیح می فرستد .تجارت الكترونیكی با كاهش اشتباهات وهمچنین كم كردن دخالتهای انسانی (كه هردو بسیار پر خرج می باشند)به تهیه كننده این اجازه را می دهد تا سفارش شمارا با هزینه های كمتری ارسال نمایند.
شما می توانید با مشتری خود نیز به همین روش عمل كنید ،بجای چاپ تعداد زیادی كاتالوگهای پرهزینه ،مجموعه ای از محصولات خودرا روی صفحه اینتر نت بگذارید واز این طریق شما می توانید كالای مورد نظر خودرا با نگاه كردن در اینترنت وبا استفاده از عملكردهای انسانی بسیار ناچیز سفارش دهد.
كاتالوگهای موجود در اینترنت سریعا به روز می شوند واین امر ناثیر بسیار زیادی در هزینه دارد.از یك ورودی ساده ومخصوص استفاده می كنید تا بتوانید مشتریانی را كه با آنها كارهای تجاری انجام می دهید از سایر مشتریان جدا سازید .ماهیت تجارت الكترونیكی به شما اجازه می دهد تا پایگاههای داده ای خود را توسعه بخشید و بدینوسیله تمامی سفارشات وسوالات مشتریان را بطور خودكار پیگیری نمایید ودیگرنیاز ی ندارید تا میزان فروش خودرا باجستجو وبررسی حجم زیادی از برگه های فروش تجزیه وتحلیل كنید.
ارتباطات تجاری از طریق تجارت الكترونیكی به شما این امكان را می دهد تا اطلاعات مربوط به فروش محصولات ،اعتبار تجار ی،حمل ونقل وسایر سایتهای كاری خود را به طور مفصل ارائه دهید.نتیجه نهایی اینكه محصولات شما با هزینه ای بسیار كم به منزل خریدار حمل می گردد.
B۲C(BUSINESS TO CONSUMER)
● آیا فروش از طریق اینترنت صحیح است ؟
اینتر نت فرصت بسیار زیادی در اختیار مصرف كنندگان كالا قرار می دهدتا بتوانید دامنه خرید خود را توسعه بخشند.افراد اكنون قادرند كالاهای خودرا به همان راحتی كه در داخل كشور تهیه می كنند از سراسر جهان نیز خریداری نمایند.این امر برای مصرف كننده مزیتی به شمار می رود امامی تواند تهدیدی برای تجارت داخلی محسوب شود .با این وجود به آن طرف قضیه نظری بیافكنیم :تنها در صورتی كه شما بعنوان یك تاجر محلی بتوانید از طریق اینترنت محصولات خودرا عرضه نمایید افراد محلی می توانند به راحتی آن را از شما خریدار ی نمایند .
B۲C این امر تجارت با مصرف كننده از طریق تجارت الكترونیك نامیده می شود.
انجام هر گونه معامله ای بر روی اینتر نت صحیح نمی باشد!محصولاتی را كه میخواهید بفروشید در نظر بگیرید،
چه كسانی مشتریان شما هستند ؟وآنها چرا معمولا از شما خرید می كنند ؟چه كسانی امكان دارد در آینده مشتر ی شما شوند؟وآنها چگونه می توانند به شما دستر سی داشته یاشند؟برای یك فروشگاه دم دست بسیار سخت است تا محصولات خودرا از طریق اینترنت به فروش بر ساندزیرا هدف آن فروشگاه بر آوردن نیاز های ضرور ی شما میباشد .با این حا اگر شما محصولات بی نظیری دارید كه به آسانی قابل حمل است ،وب می تواند فرصتی برای شما فراهم سازد تا بتوانید محصولات خودرا بطور گسترده ای بفروش بر سانید.
● آیا تا كنون از طریق یك كاتالوگ خرید كرده اید؟
اینترنت یك كاتالوگ بسیار عظیم است .مشتری از هر نقطه ای از جهان می تواند تنها با یافتن محصولات شما از طریق اینترنت و BROWSINGكردن آنها را سفارش دهد.
چرا نباید توریستهایی كه تابستان امسال از شما خرید كرده اند برا ی راحتی وآسایش خانواده خود مجددا از شما خرید نمایند؟شاید آنها با دوستان خود در مورد كار شما صحبت كنند.اگر آنها یكبار ازشما خرید كنند شاید بار دیگر نیز مشتری شماشوند.اینترنت با هزینه ای نسبتا كم برای دادوستدهایی كه در شهر های كوچك ومناطق روستایی صورت می گیرد این فر صت را فرهم می سازد تا حوزه فروش خود را تا بازار های جهانی توسعه بخشید.
● نتیجه :
با توجه به توسعه روزافزون اینترنت در كشورمان نیاز به یك سرمایه گذاری در امر تجارت الكترونیك احساس می شود.در گذشته تجارت از طریق حضور اشخاص در كنار هم ممكن بود اما درحال حاضر این مسئله كاملا متفاوت شده بدین صورت كه شما از طریق اینترنت می توانید وارد سایت هایی برای خریدوفروش شوید.
امیر جبلی
منابع:
http://www.howstuffworks.com
http://www.hydonline.com
http://www.auridian.com/articles/html/b۲b-b۲c-c۲b-۲bc-bbc۲-c۲c.htm
http://www.stfx.ca/institutes/xedc/pub/articles/۰۱۰۲۰۵_ecommerce۴.htm
http://www.stfx.ca/institutes/xedc/pub/articles/۰۱۰۶۱۲_ecommerce۵.htm
http://aacart.com
منبع : سایت همکلاسی


همچنین مشاهده کنید