جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

رژیم غذایی سالم


رژیم غذایی سالم
رژیم غذایی تأثیر عمده‌ای بر سلامت دارد و قادر است احتمال پیدایش بسیاری از بیماری‌ها را تحت تأثیر قرار دهد؛ برای مثال رژیم غذایی پرچربی، خطر پیدایش بیماری‌های قلبی را می‌افزاید. رژیم غذایی در تنظیم وزن هم اهمیت اساسی دارد.
برای متعادل بودن رژیم غذایی لازم است مقادیر مناسبی از هیدرات‌های كربن، چربی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی در آن وجود داشته باشند. غذاهای پرسلولز (فیبر) و به میزان فراوان بخورید اما مصرف غذاهای پرچربی یا شیرین را محدود كنید و از مصرف مقادیر زیاد نمك، و كافئین پرهیز كنید. از مصرف الكل نیز پرهیز كنید. علاوه بر همه اینها، مصرف آب برای زندگی حیاتی است و باید روزانه ۸ لیوان (۲ لیتر) آب بنوشید.
● گروه‌های غذایی
این نمودار دایره ای نشان دهنده ۵ گروه غذایی اصلی و نسبتی از كل رژیم غذایی است كه هر گروه تشكیل می‌دهد. غذاهایی كه بخش‌های بزرگتری از نمودار را به خود اختصاص داده‌اند، باید نسبت به بخش‌های كوچك تر، جزء بیشتری از رژیم غذایی را شامل شوند.
● ویتامین ها و موادمعدنی
بدن به انواعی از ویتامین‌ها و موادمعدنی نیازمند است زیرا این مواد نقش حیاتی در رشد و سوخت و ساز (فرایندهای شیمیایی روی دهنده در بدن) دارند. بدن می‌تواند ویتامین‌های K و D را بسازد؛ اما سایر ویتامین‌ها و همه موادمعدنی باید از غذا تأمین شوند. بعضی از گروه‌های خاص به غذاهای مكمل علاوه بر وعده‌های غذایی معمول نیاز دارند. برای مثال زنان باردار برای سلامت جنین به اسیدفولیك نیاز دارند و گیاهخواران نیز چون گوشت یا دیگر محصولات حیوانی را مصرف نمی‌كنند، احتیاج به ویتامین B۱۲ دارند(منبع معمول این ویتامین در محصولات حیوانی است). ویتامین‌های E,D,Aو K را بیش از مقادیر مجاز مصرف نكنید، زیرا بدن این ویتامین‌ها را ذخیره می‌كند و اگر مقادیر زیادی از آنها در بافت های بدن تجمع یابند، ممكن است اثرات سمی داشته باشند. همچنین زنان باردار نیز باید از خوردن غذاهای حاوی مقادیر زیاد ویتامین A پرهیز كنند؛ زیرا این ویتامین اثرات بالقوه مضری بر روی جنین در حال رشد دارد.
● ارزیابی وزن
برای پیشگیری از بیماری‌ها مربوط به داشتن اضافه وزن یا كم وزن بودن لازم است وزن خود را در محدوده طبیعی متناسب با قدتان حفظ كنید. با استفاده از یك نمودار قد/ وزن شبیه آنچه كه در زیر نشان داده شده است، می‌‌توانید دریابید كه آیا وزنتان در حد طبیعی است یا خیر. راه دیگر ارزیابی وزن با محاسبه «شاخص توده بدن» است. برای محاسبه شاخص توده بدن، وزن خود را برحسب كیلوگرم بر مجذور قدتان برحسب متر تقسیم كنید. BMI كوچكتر از ۲۰ نشان‌دهنده لاغری بیش از حد متعارف و شاخص توده بدن بزرگتر از ۲۵ نشان دهنده ابتلا به اضافه وزن است.
▪ توجه: پزشكی دانشی همیشه در تغییر است. در ارایه مطالب سلامتیران تلاش زیادی در جهت كامل بودن و تطابق آن با استانداردهای روز پزشكی دنیا تا زمان انتشار صورت گرفته است. اما بدلیل اینكه در علوم پزشكی وجود خطاهای پژوهشی و تغییرات روز به روز همواره متصور است، سلامتیران مطالب ارائه شده را الزاماً كامل و عاری از خطا نمی‌داند. ارجح آن‌ است كه كاربران این اطلاعات را قبل از بكارگیری با رجوع به پزشكان و منابع دیگر نیز تأیید نمایند
منبع : پایگاه اطلاع رسانی سلامت ایرانیان


همچنین مشاهده کنید