جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

میگرن Migraine Headache


میگرن Migraine Headache
سردرد های دوره ای از ۴ تا ۷۲ ساعت که همراه با تهوع و استفراق می باشد. بعضی از حملات میگرن با یک اورا یا پیش در آمد شروع می شود؛ که این نوع را میگرن کلاسیک می نامند. در بین فواصل حملات میگرن بیمار هیچ گونه سردرد یا ناراحتی دیگری ندارد . سردردهایی که هر روز ایجاد می شوند میگرن نیستند. نام میگرن از همی کرانیا گرفته شده که به معنی یک طرف سر می باشد.گرچه بعضی از سردردهای میگرنی می توانند همه جای سر را در گیر کنند.
میگرن بیشتر از یک سردرد می باشد و سردرد در میگرن لزوما اصلی ترین مشکل نیست.اکثر افراد در هنگام حملات میگرنی کاملا بیمار شده و نمی توانند کارهای روزمره شان را انجام دهند .بعضی ها در یک اتاق تاریک و ساکت دراز می کشند تا حمله میگرنی پایان یابد.بعضی از بیماران نمی تواند فکر غذا خوردن داشته باشند چون حالشان به هم می خورد . اما بعضی ها با غذا خوردن به حملاتشان پایان می دهند .خواب آلودگی و رخوت یک علامت شایع است.یک سردرد میگرنی معمولا بعد از ۲۴ ساعت بهبود می یابد. با این حال ۲۴ تا ۴۸ ساعت می تواند طول بکشد.
گرچه میگرن تنها ۱۰٪ جامعه را گرفتار می سازد ؛ارزیابی شیوع این بیماری و تعداد موارد جدید مشکل است و زیرا تنها تعداد کمی از افرادی که مبتلا به میگرن هستند به پزشک مراجعه می کنند. بسیاری از مبتلایان به میگرن افراد دوست و فامیل خود را می بینند که مدتها دچار میگرن بوددند و به این نتیجه غلط می رسند که نمی توان به افراد دچار میگرن کمک کرد. بعضی از مبتلایان هم مراجعه به پزشک را کاری بیهوده می دانند.زیرا در بین حملات میگرن هیچ مشکلی ندارند.
▪ جنس افراد:
خانم ها سه برابر آقایان دچار می شوند.تغییرات هورمونی که در خانم ها ایجاد می شود دلیل اشکاری برای این اختلاف است.
▪ سن:
حداقل ۹۰٪ مبتلایان اولین حمله میگرنی خود را قبل از ۴۰ سالگی تجربه کرده اند.معمولا هم بعد از ۵۵ سالگی از شدت حمله کاسته می شود.
▪ هوش:
سالها عقیده وجود داشت که افراد باهوش بیشتر به میگرن دچار می شوند.اما امروزه متوجه شدند که صرف نظر از نژاد و هوش و موقعیت اجتماعی افراد از همه طبقات می توانند دچار شوند.
▪ غذا:
بسیاری از افراد در روزنامه ها مجلات و .. شنیده اند که باید ازخوردن موادی مانند پنیر ؛شکلات و یا فلفل خود داری کنند.متاسفانه برای اکثر مبتلایان به میگرن تنها نخوردن چند ماده غذایی برای جلوگیری از حملات میگرنی کافی نمی باشد.
بیشترین غذاهایی که باعث شروع حملات میگرنی می شوند شکلات پنیر میوه های ترش و فلفل است . الکل هم به عنوان یک عامل شروع کننده حملات مطرح می باشد. این عدم تحمل به غذا را نباید با آلرژی یا حساسیت غذایی اشتباه نمود.
هرکسی که فکر می کند با خوردن غذای خاصی دچار حملات میگرنی می شود ؛ باید به مدت دو ماه از خوردن آن غذا پرهیز کند. و با یادداشت نمودن سردردهایش در این مدت ببیند که آیا با نخوردن آن غذای خاص تغییری در سردردهایش ایجاد شده است یا خیر.
بعضی مبتلا یان دیده اند که خوردن غذا های مختصری در بین وعده های غذایی از بروز حملات میگرنی جلو گیری میکند. زیرا آنها می دانند که گرسنگی می تواند موجب شروع حملات شود.
بی خوابی شبانه؛ کار بیش از حد ؛ دیر خوابیدن در شب باعث خستگی بیش از حد شده و آغاز گر حملات هستند.
▪ تغییرات هورمونی در خانم ها:
خانم ها ممکن است اولین حمله میگرن را در موقع اولین پریودشان تجربه کنند . بعد از ماه هفتم حاملگی معمولا در میگرن بهبودی ایجاد می شود . اما بعد از اینکه میگرن بدنیا اومد دوباره حملات میگرن عود می کند.
درد سرو گردن . رانندگی طولانی . ورزشهای سخت . مشکلات دندانها ( بخصوص دندان عقل) و مفاصل فک می تواند باعث تشدید میگرن شود.
در مسافرت های طولانی همیشه یادتان باشد که چیزی برای خوردن داشته باشید.
استرس و فشار عصبی ؛ نگرانی و هیجان ؛صداهای بلند ؛ نور شدید ؛بوهای شدید؛ تغییرات آب و هوا و محیط الوده و پردود اتاق های شلوغ و دم کرده مثل سینما همگی می تواند باعث شروع حملا ت شوند.
چرا بعضی افراد دچار میگرن می شوند و بقیه نمی شوند:
درد یک راه طبیعی است که به شما می گوید که چیزی اشتباه است. و باعث می شود که از وارد آمدن آسیب های بیشتر به بدن پیشگیری کنیم.بنابراین یک حمله میگرنی شاید به عنوان یک نقش محافظتی عمل می نماید و باعث می شود که ما از محیط های آلوده خارج شویم.
علل بروز: تئوری عروق - تئوری نورولوژیک - نوروترانسمیتر ها ( سروتونین)
▪ انواع میگرن :
۱) میگرن کلاسیک: ۳۵٪. سردرد تهوع استفراغ بدنبال علایم بینایی .نورهای فلاش مانند و سایر علایم..
۲) میگرن شایع: ۶۵٪ . حملات مانند کلاسیک است و با مرحله علایم اولیه شوروع می شود. و بعد از آن مرحله پیش در آمد وجود ندارد.
▪ هر میگرن:
۱) مراحل علایم اولیه
۲) پیش درآمد
۳) سردرد
۴) بهبودی
▪ زندگی با میگرن:
بسیاری از افراد این حقیقت را که میگرن دارند را از دیگران مخفی میکنند . که اغلب به این خاطر می ترسند که به عنوان یک فرد بیمار عصبی یا روانی عنوان شوند. که اشتباه است.
ضمنا میگرن یک مشکل فردی است و آنچیزی که برای درمان میگرن شما مناسب است ممکن است برای درمان میگرن فرد دیگری مناسب نباشد.
▪ یک راه بسیار خوب:
استفاده از نوشتن که مواقع حملات و علایم وتمام مسایلی که تمام مسایلی که قبل یا در هنگام حمله رخ می دهد را یادداشت کنید. چه خوردید . چه کردید و...
یادداشتی با این نکات داشته باشید نجمن پزشکی خانواده انگلستان )
۱) تاریخ
۲) زمان شروع حمله
۳) آیا پریود هم بود ؟
۴) علایم و نشانه ها ی حمله چه بود ؟
۵) چگونه حمله شروع شد؟
۶) چقدر طول کشید؟
۷) چه درمانی استفاده کردید ؟ ، آیا درمان موثر بود ؟
۸) حمله چگونه پایان یافت ؟
اگر حملات میگرن شما بطور منظم در ساعات نزدیک ظهر یا عصر رخ می دهد ؛ احتمالا به علت گرسنگی است.
بنابراین سعی کنید با خوردن وعده های غذایی کوچک ؛ در چند نوبت از بروز آن جلوگیری کنید.همچنین شبها قبل از خواب غذای مختصری بخورید تا صبح با گرسنگی از خواب بیدار نشوید.
منبع : وب سایت رسمی دکتر ابراهیم رزم پا


همچنین مشاهده کنید