پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نکات مثبت و منفی از جام ملت های آسیا


نکات مثبت و منفی از جام ملت های آسیا
● خوب ها
۱) میزبانان مشترک
به جز مالزی این تورنمنت نشان داد کشورهای جنوب شرقی آسیا توانایی رقابت با بهترین های این قاره را دارند البته مزیت میزبانی در کمک به این کشورها نقش مهمی داشت. تایلند یکی از میزبانان مشترک جام چهاردهم عمان را از پیش رو برداشت و برای ۸۰ دقیقه مقابل استرالیا دوام آورد. ویتنام توانست امارات قهرمان جام خلیج فارس را از پیش رو بردارد و اندونزی هم بحرین را شوکه کرد و مقابل عربستان و کره جنوبی پایاپای جنگید.
۲) جاکارتا و هانوی
طرفداران اندونزیایی و ویتنامی که برای دیدن بازی قهرمانانشان به استادیوم ها می رفتند جوی را به وجود می آوردند که در کمتر جایی می توان شاهد آن بود. صدای نود هزار طرفدار اندونزیایی که یک صدا تیم ملی کشورشان را تشویق می کردند برای مدت ها در ذهن ها باقی خواهد ماند. اندونزی اگر هر نقطه ضعفی داشت از این منظر هیجان خوبی به بازی ها داد.
۳) حضور گسترده رسانه ها
در شرایطی که در حالت عادی پیدا کردن مطالبی در خصوص فوتبال آسیا کاری بس دشوار است در رقابت های جام چهاردهم شاهد حضور گسترده رسانه ها بودیم. البته هر چند انتظار نمی رود این امر تداوم داشته باشد، اما در این جام تجهیزات رسانه ای در حد استاندارد و مطلوبی قرار داشت. این پیشرفت بزرگ می تواند شروعی برای رشد چشمگیر فوتبال در آسیا باشد. اگر از نظر رسانه ای و مدیا، فوتبال آسیا جلو برود آنگاه خیلی چیزها تکان خواهد خورد.
● بدها
۱) حضور طرفداران
یکی از بزرگترین مشکلات این تورنمنت انجام اکثر بازی ها در استادیوم هایی تقریباً خالی از تماشاگر بود. البته این انتظار که تمامی بلیت های بازی ها به فروش برسد بسیار خوشبینانه بود اما این مساله که تمامی بازی های حذفی به جز فینال در استادیوم خالی انجام شود بسیار ناامیدکننده بود.
می توان گفت مسوولان کنفدراسیون آسیا دراین باره تصور کردند پس از انجام باز ی های اول وقتی که مسوولان دیدند استادیوم ها کاملاً خالی است باید فکری به حال این مساله می کردند. انجام جام ملت های آسیا در استادیوم هایی بدون تماشاگر برای مسوولان این قاره که به دنبال ارتقای فوتبال در این قاره کهن هستند تاثیری منفی خواهد داشت.
۲) تمارض بازیکنان
متقلبان و بازیکنانی که بدون جهت وقت بازی را هدر می دهند تقریباً در فوتبال همه جای دنیا دیده می شوند.
اما در آسیا بیش از هر جایی شاهد این مساله هستیم و کشورهای غرب آسیا هم بیش از سایرین در این زمینه مشهور هستند. یاسر مسلم دروازه بان عربستان سعودی که در دیدار مقابل ژاپن در مرحله نیمه نهایی بدون جهت مدتی از زمان بازی را هدر داد یکی از صحنه های منزجرکننده این تورنمنت را رقم زد.
۳) داوری
اینگونه داوری بد را می توان مختص جام ملت های آسیا دانست. برخی از اشتباهات فاحش داوری در این تورنمنت سرنوشت برخی از بازی ها را تغییر داد. گل صحیح ازبکستان مقابل عربستان در مرحله یک چهارم نهایی که توسط داور مردود اعلام شد بدترین اشتباه داوری این تورنمنت بود. در این جام کارت های زیادی هم بدون جهت به بازیکنان داده شد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید